Jump to content
Annons

Ta bort demopostningarna


Procedomani

Recommended Posts

Jag tycker att Ni kan ta bort demopostningarna under startsidan. Dom växer tydligen mer och mer var dag som går (lyssna på min nya låt, jag har ett riff på fyra ackord hjälp mig, vilken ton skall jag ta sedan osv etc mm).

Lägg dom hellre som OT, som tydligen inte syns på denna sida.

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eller gör några fler katigorier.

en kan ju heta Ej färdiga demos och en färdiga demos. Då kanske fler skulle satsa på att göra klart låtarna först. Dessutom skulle nog fler lyssna, för nu är det som är skrivet, många som drar sig för att lyssna överhuvudtaget. Det är riktigt trisst när folk lägger ut en "skiss" som innehåller endast ett fåtal takter med ett par ljud. som är helt omixad, vad ska man kommentera då?

Om fler satsade på att göra färdigt låtarna kan ju feedbacken dessutom vara betydligt mer konstruktiv.

bättre för både lyssnaren och upphovsmännen/kvinnorna

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag ogillar är att när jag surfar in på forum.studio.se så dyker alla demos upp när jag istället vill läsa alla andra frågor och svar som har med studios att göra. Jovisst man kan ju klicka på fler nyheter (eller vad det heter). Men alla demos tar upp för mycket plats. Låt dom ligga kvar i sin kategori men se för Guds skull till att dom inte syns på första sidan.

&H

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta håller jag absolut INTE med om!! Jag navigerar i princip hela forumet från "portalen", och demoavdelningen är en av de delar som jag är mest intresserad av. Jag tycker portalen är grym för om man uppdaterar lite till och från samtidigt som man pillar med annat så får en snabb koll på om det skrivits nåt nytt som man kan vara intresserad av, utan att kolla igenom varje forum för sig. Jag tycker därför absolut att det ska vara kvar som det är! Om det inte går att ställa in så att varje användare kan bestämma själv vad som ska visas på portalsidan, förstås, men det låter som huvudvärk för forumteknikerna.

EDIT: För övrigt, vad var det där för bläig elitistisk kommentar om fyra-ackords-riff? 😱 Folk är ju här för att lära sig... jag tycker det är meningslöst med folk som lägger ut helt klara låtar och inte är det minsta intresserade av feedback... klart man kan göra så också men varför ska nån bry sig om att svara om upphovsmannen inte är intresserad av att ta det till sig ändå?

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

MusicGene och tbruce: via den här länken skulle ni ändå se demopostningarna, precis som man gör med OT: https://www.studio.se/discover/

Menar dock inte detta som ett argument för att man borde genomföra den föreslagna ändringen, där läggerj ag ner min röst, då det varken stör mig eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som stör mig lite är när folk lägger upp grejor som om det vore soundclick eller liknande. Forumet har jag (i min eggiga enfald) tolkat som en plats där musiker ger andra musiker kritik. inte ett forum för lyssnare som vill höra coola låtar.

När jag lyssnar på upplagda låtar så gör jag det med kritiskt öra. Visst ibland finns kanske inte mycket at tillägga, men då säger man det. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: För övrigt, vad var det där för bläig elitistisk kommentar om fyra-ackords-riff? 

Jobbig slutsats att dra, tycker inte det fanns något elitistiskt alls i å tycka att folk som knappt gjort något att ge feedback på borde avvakta med SKICKA SVAR knappen tills de fläkt ut det något så man har en chans att kunna ge något vettigt svar på. Jag har vart inne på dethär förr men blev bara utbuad, jag vill ha kvalité före kvantitet i alla inlägg och att folk borde se över vad de skapar för trådar så man slipper vada igenom meningslösa jobbiga trådar för att hitta något som e värt att läsa...

iofs ereju bara ett forum så. ork. 😉

edit: Nu lär ja ju få läsa en crack om att jag själv borde tänkt till innan jag tryckt på skicka svar.

Redigerat av Coffeemidget
Link to comment
Dela på andra sajter

Coffeemidget: Är man nybörjare så kan det vara en jätteprestation att få ur sig ett riff på fyra ackord. Sen kanske man försöker få till nåt mer av det, men eftersom man är just nybörjar så kanske det är svårt att få till det som man har tänkt? Är det nåt fel på att fråga efter lite hjälp då? 🙂 Tycker inte jag iaf. Alla kan inte allt med en gång, och jag tyckte mej spåra ett drag av elitism i att man isåfall ska hålla sig borta från forumet.

Jag håller med Egghuvud, som jag sa innan, tanken med demoforumet så vitt jag har förstått är inte att det ska vara en arena för demo-showcase, utan ett ställe där man kan få feedback på det man håller på med för att få en så bra demo som möjligt av det, varesig man har gjort endast fyra ackord eller om man bara är lite osäker på hur mkt reverb man ska ha på hihaten liksom.

Tack för den länken förresten, mornel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Forumet har jag (i min eggiga enfald) tolkat som en plats där musiker ger andra musiker kritik. inte ett forum för lyssnare som vill höra coola låtar.

När jag lyssnar på upplagda låtar så gör jag det med kritiskt öra. Visst ibland finns kanske inte mycket at tillägga, men då säger man det. 😄

håller med. Man lägger upp sånt man vill ha kritik och feedback på för att utveckla. Inte bara för att lägga upp. Vill man kommentera eller bara lyssna är det upp till lyssnaren.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

en kan ju heta Ej färdiga demos och en färdiga demos. Då kanske fler skulle satsa på att göra klart låtarna först. Dessutom skulle nog fler lyssna, för nu är det som är skrivet, många som drar sig för att lyssna överhuvudtaget. Det är riktigt trisst när folk lägger ut en "skiss" som innehåller endast ett fåtal takter med ett par ljud. som är helt omixad, vad ska man kommentera då?

Om fler satsade på att göra färdigt låtarna kan ju feedbacken dessutom vara betydligt mer konstruktiv.

bättre för både lyssnaren och upphovsmännen/kvinnorna

Håller med till fullo! Fram med två olika forumdelar, en för ofärdiga demos där man kan slänga upp klipp och så, och en för färdiga demos där man själv anser att man är klar med den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Coffeemidget: Är man nybörjare så kan det vara en jätteprestation att få ur sig ett riff på fyra ackord. Sen kanske man försöker få till nåt mer av det, men eftersom man är just nybörjar så kanske det är svårt att få till det som man har tänkt? Är det nåt fel på att fråga efter lite hjälp då? 😎 Tycker inte jag iaf. Alla kan inte allt med en gång, och jag tyckte mej spåra ett drag av elitism i att man isåfall ska hålla sig borta från forumet.

Jag tycker att du drar fördomsfulla slutsatser. elitism hör inte till diskussionen ens. Jag måste totalt missat när någon skrev att folk borde hålla sig borta från forumet, var står det? Jag tycker fortfarande att många trådar aldrig borde ha skapats, varesig det har med nybörjare eller ej, om det är fyra ackord eller 50 minuters Taj-Rakmallahseans.

Min poäng ligger i att många postar utan att ens behöva. Man märker när någon anstränger sig för att få ett preciserat svar och det underlättar för alla som vill hjälpa till, oberoende av erfarenhet så kan ju folk va lite självkritiska med.

Jag förstår hur du menar iallafall. Alla ska ju kunna få hjälp, men inget hindrar folk från att anstränga sig lite extra själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Coffeemidget: Är man nybörjare så kan det vara en jätteprestation att få ur sig ett riff på fyra ackord. Sen kanske man försöker få till nåt mer av det, men eftersom man är just nybörjar så kanske det är svårt att få till det som man har tänkt? Är det nåt fel på att fråga efter lite hjälp då?  😱  Tycker inte jag iaf. Alla kan inte allt med en gång, och jag tyckte mej spåra ett drag av elitism i att man isåfall ska hålla sig borta från forumet.

Jag tycker att du drar fördomsfulla slutsatser. elitism hör inte till diskussionen ens. Jag måste totalt missat när någon skrev att folk borde hålla sig borta från forumet, var står det? Jag tycker fortfarande att många trådar aldrig borde ha skapats, varesig det har med nybörjare eller ej, om det är fyra ackord eller 50 minuters Taj-Rakmallahseans.

Min poäng ligger i att många postar utan att ens behöva. Man märker när någon anstränger sig för att få ett preciserat svar och det underlättar för alla som vill hjälpa till, oberoende av erfarenhet så kan ju folk va lite självkritiska med.

Jag förstår hur du menar iallafall. Alla ska ju kunna få hjälp, men inget hindrar folk från att anstränga sig lite extra själva.

de problemen hade försvunnit om man modererar forumet hårdare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skulle kunna ta bort "antal inlägg" i medlemsstatistiken/inforutan. Då skulle analt folk som spampostar för statistikens skull inte ha lika roligt åt att posta menlösa grejer.

uff. trodde inte att jag skulle orka med att dividera om forumkvalité, men intresset ligger såpass varmt om fejset att jag verkligen vill hålla mig ajour med musikämnen och lära mig nytt. Tycker det är rörigt i forumet 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

de problemen hade försvunnit om man modererar forumet hårdare.

Samtidigt så vill vi inte gå ut allt för hårt med moderering, det kan uppfattas som väldigt toppstyrt och strikt. Och hur ska man åtgärda när någon skriver för lite i sin post för att få ett bra svar på frågan? Visst man kan ju alltid säga till, men frågan är ju om det verkligen hjälper, risken är ju att man framstår som en löjligt auktoritär snubbe, som ingen orkar bry sig om. Vad återstår annars? Ta bort tråden? Låsa den? Slå ihop den med någon annan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tycka såhär:

Har man fyra ackord och vill ha hjälp så bör man lägga den i "samarbeten" eller i "komposition, arrangering". Alltså INTE i "demoisnpelningar". Men har man en demo och vill ha feesback så är det ju naturligtvis lämpligt att lägga den under "demoinspelningar", oavsätt om de syns på förstasidan eller inte. En demopostning är knappast ett OT. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

de problemen hade försvunnit om man modererar forumet hårdare.

Samtidigt så vill vi inte gå ut allt för hårt med moderering, det kan uppfattas som väldigt toppstyrt och strikt. Och hur ska man åtgärda när någon skriver för lite i sin post för att få ett bra svar på frågan? Visst man kan ju alltid säga till, men frågan är ju om det verkligen hjälper, risken är ju att man framstår som en löjligt auktoritär snubbe, som ingen orkar bry sig om. Vad återstår annars? Ta bort tråden? Låsa den? Slå ihop den med någon annan?

om den inte är i rätt del så flytta den. Om rubriken och innehållet är dåligt skriven, ta bort den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...