Jump to content
Annons

Bert säljer Mariann!


wonderboy

Recommended Posts

Annons

Tycka vad man vill om Bert, man affärer är han bra på. Han vet säkert vad han gör. Intressan är dock att han säljer av förlagsdelen för att få in kapital.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror snarare att han helt enkelt tröttnat på musikbarnchen och ser vart det är på väg.

Så han säljer av Marianne när han fortfarande kan få skäligt betalt för det.

Vet inte hur siffrorna ser ut idag men för några år sen var i stort sett Marianne det enda skivbolaget som tjänade pengar.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske sinade alla pengar för honom i Fameworld-projektet?

En del säkert men knappast så mycket att han skulle vara tvungen att sälja Marianne.

Dom vill ju inte uppge några siffror men jag skulle upskatta att affären nog går lös på 100 - 150 milj kronor.Om inte mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, måste bero på den illegala nedladdningen.

*trumvirvel med cymbal*

Hehe... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

....han ville väl satsa på kombinationen internet/musik, tror jag att jag läste härom dagen....

Jo, så är det nog. Man varför säljer han förlagsdelen? Det finns ju en hel del cash att dra in där också. Är det "bara" för att få in kapital? Det ska bli kul att se vad som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske sinade alla pengar för honom i  Fameworld-projektet?

Eller så är det skilda saker. Läs vetja! 😄

Camilla Bjering, Berts högra hand och delägare i Mariann Songs, utvecklar.

- Det är lite olyckligt att försäljningen förknippas med Fame world. Folk tror lätt att vi säljer för att det saknas pengar. Skivbolagen som varit här och tittat har blivit förvånade när de ser våra bra siffror och undrat varför vi ska sälja ...

Så varför ... ?

- För att få mer muskler. Bli starkare, helt enkelt. Det händer så mycket i branschen med digitala nyheter och nedladdningar. Och det klarar vi inte själva, utvecklar Camilla Bjering.

De vill alltså satsa på marknader där de "stora internationella" bolagen har erfarenhet, och "lilla" Mariann är oerfaret. Genom att låta en av de stora äga förlaget, kan de utnyttja det för smartare samarbeten.

Säga vad man vill om Bert Karlsson, hans stil, moral och musiksmak, men han är väl medveten om vad han gör. 😛

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske sinade alla pengar för honom i  Fameworld-projektet?

Eller så är det skilda saker. Läs vetja! 🙂

Camilla Bjering, Berts högra hand och delägare i Mariann Songs, utvecklar.

- Det är lite olyckligt att försäljningen förknippas med Fame world. Folk tror lätt att vi säljer för att det saknas pengar. Skivbolagen som varit här och tittat har blivit förvånade när de ser våra bra siffror och undrat varför vi ska sälja ...

Så varför ... ?

- För att få mer muskler. Bli starkare, helt enkelt. Det händer så mycket i branschen med digitala nyheter och nedladdningar. Och det klarar vi inte själva, utvecklar Camilla Bjering.

De vill alltså satsa på marknader där de "stora internationella" bolagen har erfarenhet, och "lilla" Mariann är oerfaret. Genom att låta en av de stora äga förlaget, kan de utnyttja det för smartare samarbeten.

Säga vad man vill om Bert Karlsson, hans stil, moral och musiksmak, men han är väl medveten om vad han gör. 😉

Got me there 😄 .. Läste faktiskt aldrig igenom artikeln 😛

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, måste bero på den illegala nedladdningen.

Jag tycker mig ana en viss spydighet, Dumb Dan? Vad är det Du vet? Kan Du inte berätta? Jag är inte ute efter att reta upp Dig, jag har bara redovisat vad de jag känner i branschen har att säga i frågan och uttrycka min åsikt på grundval av det jag hört. Om Du har annan information så är jag inte sämre än att jag kan ändra mig. Du som har "eget" och dessutom arbetar åt Studio sitter säkert på bra info.

Ja, jag tror att "nedladdningen" visst har spelat en roll i det här. Jag tror inte att det är den enda, inte ens den största kanske. Mer om det i den andra tråden. Men även Du måste väl erkänna att någon liten signifikans har det ändå haft, eller?

Jag tyckte att artikeln var intressant och tänke att den kunde intressera fler, vilket den också gjort. Jag tycker att det är intressant att de vill skaffa sig kunskap om "det nya" även på Mariann.

Jag vet jag är fördomsfull nu men får för mig att dansbandspubliken, den något äldre, är av den sorten som fortfarande handlar många av sina skivor på bensinmacken. Urvalet på de bensinstationer jag besöker antyder det. Det är väl kul att förändringens vindar blåser även här?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet jag är fördomsfull nu men får för mig att dansbandspubliken, den något äldre, är av den sorten som fortfarande handlar många av sina skivor på bensinmacken. Urvalet på de bensinstationer jag besöker antyder det. Det är väl kul att förändringens vindar blåser även här?!

Ja, ett samarbete med större bolag skulle kunna ge nya förändringar som också passar unga öron. Tänk dig att kunna köpa Barbados nya singel som ringsignal 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Meeen, sluta skriv att "säga vad men vill om Bert men [bla bla bla] kan han"! Vad vet ni om det? Han har själv sagt att Camilla Bjering är betydligt bättre på affärsbiten än han själv är. Han hade det riktigt svårt några år efter sin politiska satsning och menade (i en intervju jag läst) att om Camilla varit med honom då så skulle han med säkerhet aldrig ha lagt tid på ND.

Vidare gillar folk att säga att han kan vad som säljer, det är förstås också båg. Det mesta Mariann har släppt ifrån sig har aldrig sålt något vidare och trots den enorma exponeringen i TV3 under flera år så har han nästan inga stjärnor att visa upp som resultat av det.

Han är en medioker affärsman som fattat ett antal bra och ett antal dåliga beslut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meeen, sluta skriv att "säga vad men vill om Bert men [bla bla bla] kan han"! Vad vet ni om det? Han har själv sagt att Camilla Bjering är betydligt bättre på affärsbiten än han själv är. Han hade det riktigt svårt några år efter sin politiska satsning och menade (i en intervju jag läst) att om Camilla varit med honom då så skulle han med säkerhet aldrig ha lagt tid på ND.

Vidare gillar folk att säga att han kan vad som säljer, det är förstås också båg. Det mesta Mariann har släppt ifrån sig har aldrig sålt något vidare och trots den enorma exponeringen i TV3 under flera år så har han nästan inga stjärnor att visa upp som resultat av det.

Han är en medioker affärsman som fattat ett antal bra och ett antal dåliga beslut.

Njae va? Fame Factory-plattorna säljer platina på platina. Vissa av FF's soloartister säljer platina. Genom åren har väldigt många stora svenska artister gått genom MR: Lena PH, Carola, Barbados, Eddie Meduza (hehe...), Kikki Danielsson, Lasse Stefanz, Vikingarna osv. Förstå hur mycket de sålt! Skit i att det är kass dansband. Men pengar har han dragit in Bert-fjärt.

Angående Camilla: Bakom varje framgångsrik man står en stark kvinna brukar man väl säga? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Meeen, sluta skriv att "säga vad men vill om Bert men [bla bla bla] kan han"! Vad vet ni om det? Han har själv sagt att Camilla Bjering är betydligt bättre på affärsbiten än han själv är. Han hade det riktigt svårt några år efter sin politiska satsning och menade (i en intervju jag läst) att om Camilla varit med honom då så skulle han med säkerhet aldrig ha lagt tid på ND.

Vidare gillar folk att säga att han kan vad som säljer, det är förstås också båg. Det mesta Mariann har släppt ifrån sig har aldrig sålt något vidare och trots den enorma exponeringen i TV3 under flera år så har han nästan inga stjärnor att visa upp som resultat av det.

Han är en medioker affärsman som fattat ett antal bra och ett antal dåliga beslut.

Njae va? Fame Factory-plattorna säljer platina på platina. Vissa av FF's soloartister säljer platina. Genom åren har väldigt många stora svenska artister gått genom MR: Lena PH, Carola, Barbados, Eddie Meduza (hehe...), Kikki Danielsson, Lasse Stefanz, Vikingarna osv. Förstå hur mycket de sålt! Skit i att det är kass dansband. Men pengar har han dragit in Bert-fjärt.

Angående Camilla: Bakom varje framgångsrik man står en stark kvinna brukar man väl säga? 🙂

Ähh...Bert vet inte vad som säljer.

Problemet idag är att ALLT säljer. Bara det är lite roliga ljud och något färgglatt skit på framsidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte hänvisa till någon källa och då skall man ju vara försiktig. Jag vill dock minnas att jag (i GP, Pluffo!) läste någonting om att alla de stora skivbolagen avundssjukt blängde på Marianns lönsamhet. Väldigt osäkert, men jag tror det var för ett till två år sedan jag läste detta. Sen vet väl inte jag om det beror på Bert, Camilla eller någon annan.

Bert har ju definitivt varit inblandad i affärsprojekt som inte gått något vidare. Mediabilden har väl ändå varit att Mariann, i huvudsak, gått bra genom åren.

Det intryck jag får genom media är väl ändå att EN förmåga Bert har haft, inom Mariann, har varit att knyta duktigt folk till sig? Jag har nog uppfattat flera av hans medarbetare som kunniga, begåvade yrkesmänniskor. Är jag fel ute?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har gått bra för Bert, ja, och han har flera storsäljare bakom sig men också många, många floppar (som alla skivbolag). Att hans satsade på dansbandsmusik var ju smart eftersom den publiken saknar kritiskt tänkande men han fick ju också problem under några år då genren började förlora publik.

Vad det gäller FF så vet jag att samlingsskivorna sålt och illa vore det väl annars med så mycket exponering, att någon av artister sålt platina på egen hand hade jag dock ingen aning om. Vem?

Fame kanske, ett ihopslag av två hyperexponerade artister som dessutom fick vara med i (och vann) melodifestivalen.

Man tycker ju dock att så mycket TV-tid och en så känslig näsa för vad som säljer borde rendera i artist efter artist som blir stora stjärnor. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mig ana en viss spydighet, Dumb Dan?

Ville bara skoja lite. Det tål du säkert. 🙂

Vad gäller Bert, och att säga vad man vill: Jag gillar inte honom, och tycker inte hans imperium är något att skryta med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mig ana en viss spydighet, Dumb Dan?

Ville bara skoja lite. Det tål du säkert. 😉

Vad gäller Bert, och att säga vad man vill: Jag gillar inte honom, och tycker inte hans imperium är något att skryta med.

Jag är djupt sårad!

(NOT!) 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

För att tala (lite) allvar, så ville jag mest peka på att detta skulle kunna vara ytterligare en sak för branschens jättar att skylla Kazaa för - "Bert ruinerad av internetpirater!" -typ. 😉

Jag vet verkligen inte mer än någon annan om saken, men tycker att unga verkar intressera sig för andra grejer idag, jämfört med hur det var när man själv växte upp.

Hur många sparar pengar för att få ihop till senaste mp3:an, så som jag (och säkert många här) gjorde med singlar, till exempel?

Prata i mobil och skicka sms verkar vara långt viktigare.

Branschen hävdar ofta att folk lyssnar lika mycket som förr, men köper mindre. Jag tror inte på det.

Popmusiken kanske är slut, som ungdomsfenomen?

Finns det inget bättre att skrämma sina föräldrar (jo, det har alltid varit popmusikens huvudsakliga uppgift 😆) med eller tråna efter, än Darin - ja då kanske man lika gärna kan lägga pengarna på kontantkort till mobilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att tala (lite) allvar, så ville jag mest peka på att detta skulle kunna vara ytterligare en sak för branschens jättar att skylla Kazaa för - "Bert ruinerad av internetpirater!" -typ. 😉

Jag vet verkligen inte mer än någon annan om saken, men tycker att unga verkar intressera sig för andra grejer idag, jämfört med hur det var när man själv växte upp.

Hur många sparar pengar för att få ihop till senaste mp3:an, så som jag (och säkert många här) gjorde med singlar, till exempel?

Prata i mobil och skicka sms verkar vara långt viktigare.

Branschen hävdar ofta att folk lyssnar lika mycket som förr, men köper mindre. Jag tror inte på det.

Popmusiken kanske är slut, som ungdomsfenomen?

Finns det inget bättre att skrämma sina föräldrar (jo, det har alltid varit popmusikens huvudsakliga uppgift 😆) med eller tråna efter, än Darin - ja då kanske man lika gärna kan lägga pengarna på kontantkort till mobilen.

Jag var tokkär i darin ända tills han tog ut tandställningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var tokkär i darin ända tills han tog ut tandställningen.

Kanske kan du hitta nån ny?

jag tvivlar.... om nu inte någon här på forumet råkar ha tandställning, är svarthårig och väger mindre än 25 kilo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag förstås inte läst allt om detta men har inte Bert själv sagt att p.g.a att fameworld inte blev som han hade tänkt det så blir han tvingad att sälja Mariann för att få tillbax lite pengar som han har "kastat i sjön" med när det gäller Fameworld? (Vilken lång och konstig mening....)

Har för mig att han själv sa det vid något tillfälle... Hur ska dom ha det?

Varför bryr jag mig?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

För att tala (lite) allvar, så ville jag mest peka på att detta skulle kunna vara ytterligare en sak för branschens jättar att skylla Kazaa för - "Bert ruinerad av internetpirater!" -typ. 😱

Jag vet verkligen inte mer än någon annan om saken, men tycker att unga verkar intressera sig för andra grejer idag, jämfört med hur det var när man själv växte upp.

Hur många sparar pengar för att få ihop till senaste mp3:an, så som jag (och säkert många här) gjorde med singlar, till exempel?

Prata i mobil och skicka sms verkar vara långt viktigare.

Branschen hävdar ofta att folk lyssnar lika mycket som förr, men köper mindre. Jag tror inte på det.

Popmusiken kanske är slut, som ungdomsfenomen?

Finns det inget bättre att skrämma sina föräldrar (jo, det har alltid varit popmusikens huvudsakliga uppgift 🙂) med eller tråna efter, än Darin - ja då kanske man lika gärna kan lägga pengarna på kontantkort till mobilen.

Nu undervisar(?) jag på ett gymnasium. Det är min absoluta erfarenhet att fler (om det är möjligt) lyssnar på musik idag. Glädjande är också att uppdelningen från när jag växte upp (på stenåldern) med punkare, synthare, rockare, discodiggare har lösts upp ganska så ordentligt. De enda riktigt enkelspåriga hittar man inom den tyngre skolan. Där är det, på gymnasienivå, ofta så att man gillar Iron Maiden och allt annat "är skit". I övrigt lyssnar ungdomarna på fler saker än vad jag upplevde att vi gjorde på min tid. Jag upplever också att öppenheten inför "ny" musik, sån man inte hört förr, är större.

Fler musicerar, definitivt. Inte nödvändigtvis genom musikskolans försorg. Många självlärda musikanter hör av sig till mig och mina elever sen det blivit känt att det finns inspelningsmöjligheter hos oss.

Dock, som Du är lite inne på, Dan, så är man inte speciellt villig att betala för den musik och de filmer man vill titta på. Man vill lägga sina slantar på andra saker istället. Hade det gått att ladda ner kontantkort till mobilen gratis hade man gjort det också. De ungdomar jag har idag Har "vuxit upp med internet". Det är lika naturligt för dem att tanka ner det som finns gratis där som det är för mig att göra ett av mina många bejublade inlägg i nedtankningsdebatten!

Många av mina elever idag får sitt studiebidrag att använda hur de vill. Många av mina elever har extrajobb vid sidan av för att finansiera det de anser att de behöver. Körkort är en sak som inte är självklar att mamma och pappa skall betala men jag upplever nog att de "skapade behoven" är de stora pengaslukarna. Man SKA ha den senaste mobiltekniken, man SKA ha mp3-spelare, man SKA ha det där klädesplagget och man SKA ha det nu!

Inom skolans värld debatterar vi det här som ett problem, faktiskt. Behovet av omedelbar tillfredställelse gäller överallt, även inom ramen för skolans värld. Får inte eleven det, tappar han/hon sugen direkt. Vi pratar mycket om hur vi skall möta och bemöta det. Jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till frågan. Jag vågar dock med bestämdhet hävda att det är så som jag beskriver. Det finns en bok som beskriver situationen och den är jätteintressant, inte bara för den som jobbar inom skolans värld, den är intressant för alla som är intresserade av s k "populärkultur". Den heter "Populärkulturen och skolan" och redaktör är Magnus Persson som också tagit hjälp av ett antal andra skribenter. Där beskrivs fenomenet jag talar om. Förslag ges också på hur man kan hantera den uppkomna situationen. Jag känner att jag vill läsa den igen innan jag eventuellt bestämmer mig för vad jag tror skulle kunna funka. Gör en googling så hittar Du både recensioner och info om var den finns - läsvärd!

Många av mina elever säger rätt ut: "Varför skall jag betala för något som är gratis och som inte försvinner?". De säger att de behöver ha den och den saken nu och därmed basta, enligt dem. När jag sen undrar om jag kan få lägga ut deras egenkomponerade alster på nätet för gratis nedladdning så blir det kalla handen direkt. Ett par av mina elever har lagt ut smakprov från sina låtar på sina hemsidor. Då handlar det om 30 till 60 sekunders lyssningar.

När jag tar bussen på morgonen och kvällen, tjenixar jag och mina elever på varandra. Sen sitter vi där med varsin mp3-spelare och lyssnar.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

"Dom vill ju inte uppge några siffror men jag skulle upskatta att affären nog går lös på 100 - 150 milj kronor."

- Omöjligt, skivbranchen har ju inte ens råd att betala några enstaka tusenlappar till studiokillar, miljoner nej nej, glöm det! I den utarmade

skivbranchen är de som sagt tusen-lappar som gäller, tror jag hörde att Bert hade prutat upp priset till 23,800:- + en bamsing med allting på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...