Jump to content
Annons

Vad vill ni betala för musik?


hammagrella

Ja, ja, jag vet att alla vill ha gratis musik, men vad är egentligen ett rimligt pris för en CD (el motsvarande antal låtar)?  

130 röster

  1. 1. Ja, ja, jag vet att alla vill ha gratis musik, men vad är egentligen ett rimligt pris för en CD (el motsvarande antal låtar)?

    • 250:-
      2
    • 200:-
      2
    • 150:-
      8
    • 100:-
      65
    • 75:-
      23
    • 50:-
      17
    • 25:-
      0
    • 10:-
      0
    • Det SKA vara gratis
      4


Recommended Posts

Annons
  • Svar 127
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ni som säger att en skiva kostar 200-250 kr kan ju itne kolla så nogrant.. på www.ginza.se kostar en ny enkelskiva mellan 139 och 159 kr. håller med om att 100-120 hade varit ett rimligt pris.

Å andra sidan blir äldre skivor som man kan köpa för 79 kr lika mycket nedladdade som nyare skivor. Så frågan är ifall fler skulle köpa skivor om priset sänktes. SÅ länge det går att få gratis tror jag tycärr att de flesta är egoistiska nog att ladda hem istället för att köpa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så alla Microsofts produkter ska vara gratis. Bill Gates har ju så han klarar sig. Han kan ju ha hudratals programmerare som sitter och sliter bara för att...

vad hade det här med saken att göra?

Men du kan ju vända på det, varför ska Bill Gates slippa jobba?

Dessutom finns det väl gradskillnader mellan hemmapulare och att ha komplett världsherravälde.

Det är väl inte särskilt synd om musiker som inte tjänar 5 miljoner utan bara 2 miljoner på grund av dålig skivförsäljning

Jag tycker att många verkar välja mellan att kunna sälja miljoner skivor eller att inte försöka nå ut alls+det är väl ganska många i vårt samhälle som skulle kunna få mer stålar för vad de gör.

eeehh...eller nåt

Ge dig nu människa! Det har ju med allt att göra! Skivindustrin är som vilken industri som helst. Allt handlar om pengar! Men sedan om du går i en drömbubbla och tror att Max Martin spelar in låtar endast för att det är kul så kan du tänka om. Eller ditt favoritband, vilket de nu må vara.

Bill Gates jobbar nog häcken av sig ska du se.

Link to comment
Dela på andra sajter

I framtiden kommer det att bli svårt att ta betalt för musik ungefär som man alltmer hör kommentarer från sådana där experter som säger att det inte kommer att gå att ta betalt för telefonsamtal i framtiden.

Jag tror att musik kommer att strömmas hem via bredband och så får man betala en konsumtionsavgift ungefär som för el. Redan nu kan man med i-pod eller shufflen trycka på autofill och så kommer det ospecificerad musik i mp4-format eller nåt. Man vet inte ens vad som kommer. De flesta bryr sig nog inte heller så mycket bara det skvalar.

Utbudet kommer nog att vara detsamma som dagens privata reklamradiokanaler. Det kommer att bli svårt att lagligen hitta inspelningar med Anne Dudley eller Alex Cline eller vad nu alla konstiga musiker heter.

Detta är nog bara bra. Det kan betyda att skivmarknaden dör och att musiker får börja spela mer på riktigt istället. Färre globala penningmaskiner som Backstreet Boys och mer lokalt förankrade akter som spelar live för publik som betalar för att gå ut och dricka öl och ha bra underhållning till.

Skvalradion finns såklart kvar men den blir nog allmer anonym och som sagt pengarna kommer nog att vara små och för det stora företaget som äger nätverksradion kommer det bara att vara en liten del av den totala omsättningen tror jag.

Tänk att ligga etta på Fylkingentoppen men ingen annanstans! Som musiker blir man både mer och mindre viktigare än vad Dire Straights eller vad såna där gamla dinosaurer hette som tjänade tusentals pund om dagen eller mer.

Håller med!

Dock tror jag att program som Idol, Fame factory och liknande kommer att fortsätta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ge dig nu människa! Det har ju med allt att göra! Skivindustrin är som vilken industri som helst. Allt handlar om pengar! Men sedan om du går i en drömbubbla och tror att Max Martin spelar in låtar endast för att det är kul så kan du tänka om. Eller ditt favoritband, vilket de nu må vara.

Bill Gates jobbar nog häcken av sig ska du se.

ojdå, var det känsligt? whoops..

men eftersom jag nu fått en tillsägelse så måste jag ju fortsätta.

Nu tar du ju ett likadant exempel, Max Martin, du känner inte till några musiker eller liknande som jobbar med det men som inte är miljadärer/miljonärer?

För min egen del så gör jag musik för att det är jävligt kul, pengar tackar jag inte nej till men det är inte därför jag gör det. Dessutom så har väl musiker ett ansvar för hur skivindustrin ser ut. Den skiljer sig dessutom markant från de flesta andra industrier då produkten på många sätt är immatriell.

P.S. Att Microsofts alla produkter blir gratis är ju inte riktigt samma sak som om Kent släpper en skiva gratis. Jämförelsevis skulle väl de isåfall ge bort alla rättigheter och inspelningar de nånsin gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ge dig nu människa! Det har ju med allt att göra! Skivindustrin är som vilken industri som helst. Allt handlar om pengar! Men sedan om du går i en drömbubbla och tror att Max Martin spelar in låtar endast för att det är kul så kan du tänka om. Eller ditt favoritband, vilket de nu må vara.

Bill Gates jobbar nog häcken av sig ska du se.

ojdå, var det känsligt? whoops..

men eftersom jag nu fått en tillsägelse så måste jag ju fortsätta.

Nu tar du ju ett likadant exempel, Max Martin, du känner inte till några musiker eller liknande som jobbar med det men som inte är miljadärer/miljonärer?

För min egen del så gör jag musik för att det är jävligt kul, pengar tackar jag inte nej till men det är inte därför jag gör det. Dessutom så har väl musiker ett ansvar för hur skivindustrin ser ut. Den skiljer sig dessutom markant från de flesta andra industrier då produkten på många sätt är immatriell.

P.S. Att Microsofts alla produkter blir gratis är ju inte riktigt samma sak som om Kent släpper en skiva gratis. Jämförelsevis skulle väl de isåfall ge bort alla rättigheter och inspelningar de nånsin gjort.

Inte alls känsligt! Det känns dock som att du inte fattar vad jag säger! 🙁

Det är ju Max Martin/de stora skivbolagen som förlorar pengar. Därav exemplet med vår käre Max.

Klart DU gör musik för att det är roligt. Hur många skivor har du släppt som är ute och snurrar på olika P2P-nätverk och är det priset på DIN skiva/or vi diskuterar?

Jag gör också musik för att det är jäkligt roligt. Men när/om man kommer in i branschen så fattar man nog vilket jädrans slit det är. Då blir man glad om man får mycket pengar och mindre glad om man får mindre pengar.

"P.S. Att Microsofts alla produkter blir gratis är ju inte riktigt samma sak som om Kent släpper en skiva gratis. Jämförelsevis skulle väl de isåfall ge bort alla rättigheter och inspelningar de nånsin gjort." Eh... nu är du ute och cyklar va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls känsligt! Det känns dock som att du inte fattar vad jag säger! :rolleyes:

Det är ju Max Martin/de stora skivbolagen som förlorar pengar. Därav exemplet med vår käre Max.

Klart DU gör musik för att det är roligt. Hur många skivor har du släppt som är ute och snurrar på olika P2P-nätverk och är det priset på DIN skiva/or vi diskuterar?

Jag gör också musik för att det är jäkligt roligt. Men när/om man kommer in i branschen så fattar man nog vilket jädrans slit det är. Då blir man glad om man får mycket pengar och mindre glad om man får mindre pengar.

"P.S. Att Microsofts alla produkter blir gratis är ju inte riktigt samma sak som om Kent släpper en skiva gratis. Jämförelsevis skulle väl de isåfall ge bort alla rättigheter och inspelningar de nånsin gjort." Eh... nu är du ute och cyklar va?

Nu blir det kanske lite snurrigt, men det är ju de stora skivbolagen/max martin som TJÄNAR pengar.

De anser väl att de tjänar mindre pengar än vad de skulle kunnat om fler hade köpt, men det är väl ungefär som att resonera som att jag FÖRLORAR pengar för att min lön inte är högre än vad den är.

Eller som att de förlorar pengar på att jag lyssnar på min skiva 100ggr istället för 10ggr...

om microsoft ger bort alla sina produkter tjänar de ingenting, om Kent ger bort en inspelning får de väl fortfarande pengar när den spelas i media eller?

alltså om en skiva skulle vara gratis i affären, dessutom skulle de väl tjäna pengar på livespelningar å massa annat...typ andra skivor de släppt

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls känsligt! Det känns dock som att du inte fattar vad jag säger!  😕

Det är ju Max Martin/de stora skivbolagen som förlorar pengar.  Därav exemplet med vår käre Max.

Klart DU gör musik för att det är roligt. Hur många skivor har du släppt som är ute och snurrar på olika P2P-nätverk och är det priset på DIN skiva/or vi diskuterar?

Jag gör också musik för att det är jäkligt roligt. Men när/om man kommer in i branschen så fattar man nog vilket jädrans slit det är. Då blir man glad om man får mycket pengar och mindre glad om man får mindre pengar.

"P.S.  Att Microsofts alla produkter blir gratis är ju inte riktigt samma sak som om Kent släpper en skiva gratis. Jämförelsevis skulle väl de isåfall ge bort alla rättigheter och inspelningar de nånsin gjort." Eh... nu är du ute och cyklar va?

Nu blir det kanske lite snurrigt, men det är ju de stora skivbolagen/max martin som TJÄNAR pengar.

De anser väl att de tjänar mindre pengar än vad de skulle kunnat om fler hade köpt, men det är väl ungefär som att resonera som att jag FÖRLORAR pengar för att min lön inte är högre än vad den är.

Eller som att de förlorar pengar på att jag lyssnar på min skiva 100ggr istället för 10ggr...

om microsoft ger bort alla sina produkter tjänar de ingenting, om Kent ger bort en inspelning får de väl fortfarande pengar när den spelas i media eller?

alltså om en skiva skulle vara gratis i affären, dessutom skulle de väl tjäna pengar på livespelningar å massa annat...typ andra skivor de släppt

Klart att de är de stora som tjänar. Men det är även de som förlorar, eftersom att många inte bryr sig om småbolagen. Det känns som att vi bytt ämne nu. :rolleyes:

Ger Kent bort alla rättigheter som du skrev först så tjänar de inga pengar...

Om vi säger så som du säger, att om kent ger bort EN skiva och att de tjänar på allt annat, då är ju mitt Microsoft-exempel samma sak. Säg att de ger bort XP men man får köpa Office... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här hänger det ihop mina vänner.

Kostnader för en skiva!

Intressant bild - finns det måhända möjlighet att få en liten förklaring för varje rubrik, t ex - vad är det för skillnad mellan "butikens bonus" och "butikens påslag", och är "royalties" det artisten får i näven och "copyright" det låtskrivaren får via STIM, eller hur funkar det som...?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

"butikens bonus" och "butikens påslag"

Alltså är butikens påslag vara 28% om det går till samma kassa.

FFS nu ser det ut som om butiken är den stora boven i dramat. Kanske det är en skillnad men det har jag ingen aning om just nu. Någon kunnig som vill upplysa mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
"butikens bonus" och "butikens påslag"

Alltså är butikens påslag vara 28% om det går till samma kassa.

FFS nu ser det ut som om butiken är den stora boven i dramat. Kanske det är en skillnad men det har jag ingen aning om just nu. Någon kunnig som vill upplysa mig?

Butikerna får bara bonus om de beställer in riktigt många skivor och nästan inga butiker tar ut rekommenderade priser de flesta säljer billigare än rekommenderat ger dessutom rabatter/bonusar till sina kunder och råkar dessutom ut för svinn plus att de hela tiden måste ha skivor i lager för hundratusentals kronor så några "stora bovar" är knappast skivbutikerna snarare idealister och dåliga affärsmän de skule ju kunna driva ett lönsamt café istället eller sälja kläder t.ex. och tjäna betydligt bättre än vad de gör och dessutom slippa gnäll från folk som inte har någon större ekonomisk koll.......

Link to comment
Dela på andra sajter

"butikens bonus" och "butikens påslag"

Alltså är butikens påslag vara 28% om det går till samma kassa.

FFS nu ser det ut som om butiken är den stora boven i dramat. Kanske det är en skillnad men det har jag ingen aning om just nu. Någon kunnig som vill upplysa mig?

Butikerna får bara bonus om de beställer in riktigt många skivor och nästan inga butiker tar ut rekommenderade priser de flesta säljer billigare än rekommenderat ger dessutom rabatter/bonusar till sina kunder och råkar dessutom ut för svinn plus att de hela tiden måste ha skivor i lager för hundratusentals kronor så några "stora bovar" är knappast skivbutikerna snarare idealister och dåliga affärsmän de skule ju kunna driva ett lönsamt café istället eller sälja kläder t.ex. och tjäna betydligt bättre än vad de gör och dessutom slippa gnäll från folk som inte har någon större ekonomisk koll.......

Aj! 😄

Jag har aldrig jobbat i skivbutik, så jag kan för lite om deras påslag tyvärr. Men "Glaskatten" verkar ha koll! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhh... Råkar vara bra polare med Warners Sveriges VD.. Hmm.. Kan erkänna att det är en snål jäkel.. Trots att jag hjälpt upp hans rumpa många gånger då han fallit pladask så har han inte en bjudit mig på en pilsner ens... (trots att han lovat).. Hmm Men jag är inte ovänn med han för det.. 🙁

Han för övrigt hans sämsta investering (enl. han själv) var en Silverfärgad Porsche.. Han Sladda i en vattenhal kurva och krascha eländet.. Jupp.. 830.000:- åt helvete..

Där fick han för att inte bjuda mig på pilsner 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte Bad Religion - Stranger than Fiction för 50.- på cdon och kan man sälja en så bra cd för 50 kronor borde alla cds säljas för 50 kronor. Kanske 75.- för en dubbel cd.

Och den plattan släpptes när... 1995?

Den har haft 10 år på sig att spela in vad den kan ha kostat att producera. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamenvisst är det för dyrt med 179:- för en platta. Det tycker visst dom flesta här - jag också! Känner mig grymt lurad dom få gånger jag betalat fullpris för en platta - tycker ett rimligt pris vore 100:-, som så många andra.

Men....varför tycker man så här då? Här är min teori:

1) Därför att vi är musiknördar - vi vill ha mycket musik och vi bryr och tror oss veta en del om hur musikproduktion/distribution går till och är därför subject matter expörts inom området

2) Därför att vi vant oss vid att få musik gratis!

Men låt oss vända på frågan ett tag. Varför tycker vi att 179:- för en platta är ocker?

Vad får man för 179:- nuförtiden?

* En enrättsmiddag och en bira på en halvtaskig krog (kul och gott, men glömt nästa dag)

* En vit T-shirt med en Nike-logga på om man har tur (fan, 179:- räcker väl ingenstans nuförtiden om man går in i en klädaffär)

* Taxiresa från City till Solna typ (jättekul använda pengar)

* Bio för två personer (kort njutning)

* En bra biljett på en fotbollsmatch (kan vara en ren plåga om fel lag vinner)

* Ett kilo billig oxfile (en god afton i o för sig...)

Så..gör man en sån jämförelse så kan man ju tycka att en nästan livslång musikupplevelse som en riktigt bra platta är nästan är ett kap att få för samma pengar som ovanstående!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var aldrig samma tjafs om skivpriser INNAN internets födelse. Anledningen til att folk tycker skivorna är dyra är (som någon annan skrev här tidigare) att folk jämför med att sno den gratis på nätet, och i jämförelse med gratis så är även 25 spänn dyrt... Jag tror att om nedladdningen av gratis musik aldrig hade funnits, så hade vi inte diskuterat skivpriset idag. Kolla vad en skiva kostade för 20 år sedan, och räkna med inflation och annat - så är det rätt rimligt faktist.

Man slutar aldrig förundras över hur trångsynta vissa är, eftersom det uppenbarligen finns folk som tycker att musik SKA vara gratis. Undrar om de anser att allt annat ska vara gratis också? Gå in på ICA och sno en liter mjölk, för det BORDE minsann vara gratis... ?

Undrar också om samma personer inser att med deras "gratis-inställning" kommer det inte finnas någon musik i framtiden, för ingen har råd att göra den, för ingen köper den.

Nu ska jag gå och sno grannens bil

Link to comment
Dela på andra sajter

Men låt oss vända på frågan ett tag. Varför tycker vi att 179:- för en platta är ocker?

Vad får man för 179:- nuförtiden?

* En enrättsmiddag och en bira på en halvtaskig krog (kul och gott, men glömt nästa dag)

* En vit T-shirt med en Nike-logga på om man har tur (fan, 179:- räcker väl ingenstans nuförtiden om man går in i en klädaffär)

* Taxiresa från City till Solna typ (jättekul använda pengar)

* Bio för två personer (kort njutning)

* En bra biljett på en fotbollsmatch (kan vara en ren plåga om fel lag vinner)

* Ett kilo billig oxfile (en god afton i o för sig...)

jojo, men då har man missat själva poängen, nämligen att alla nya cd verkar kosta ungefär 179:- i butiken.

i jämförelse med andra branscher så skulle

*även en varmkorv på mustafas kiosk kosta 179:-

*en enfärgad t-shirt från kina kosta 179:-

*en skjuts på en pakethållare kosta 179:-

*enkelbiljett till matinéfilm med folkvagnen Herbie kosta 179:-

*biljetter till korplagets hemmamatcher, på den lokala grusplanen utan läktare kosta 179:-

*ett paket hubbabubba som tappar smaken lika snabbt som en singel av britney spears kosta ganska exakt... 179:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att runt hundringen är ett bra pris för ett album. Jag har inte köpt en skiva på evigheter jämfört med tidigare då jag köpte minsten per månad. Detta beror inte p dagens möjlighter att tanka ner musik från nätet. Det har helt enkelt blivit för dyrt.

Men, det vore dumt att förvänta sig något annat än höga priser när det hos bolagen finns ett vinstintresse. Det hade kännts lite bättre om det var så att pengarna hamnade hos artisten, men det gör dom ju inte. Precis som det är i övriga brancher. Vill man ta del av de stora pengarna så bör man bli aktieägare och sitta i nån styrelse, men det är ju lååångt ifrån alla förunnat. Vi muskier kan ju sätlla oss emot jättarna gneom att bilda våra egna kooperativ, då sätter vi själva priserna och pengarna hamnar hos de som förtjänar dom mest. Nämligen oss själva, artisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Men låt oss vända på frågan ett tag. Varför tycker vi att 179:- för en platta är ocker?

Vad får man för 179:- nuförtiden?

* En enrättsmiddag och en bira på en halvtaskig krog (kul och gott, men glömt nästa dag)

* En vit T-shirt med en Nike-logga på om man har tur (fan, 179:- räcker väl ingenstans nuförtiden om man går in i en klädaffär)

* Taxiresa från City till Solna typ  (jättekul använda pengar)

* Bio för två personer (kort njutning)

* En bra biljett på en fotbollsmatch (kan vara en ren plåga om fel lag vinner)

* Ett kilo billig oxfile (en god afton i o för sig...)

jojo, men då har man missat själva poängen, nämligen att alla nya cd verkar kosta ungefär 179:- i butiken.

i jämförelse med andra branscher så skulle

*även en varmkorv på mustafas kiosk kosta 179:-

*en enfärgad t-shirt från kina kosta 179:-

*en skjuts på en pakethållare kosta 179:-

*enkelbiljett till matinéfilm med folkvagnen Herbie kosta 179:-

*biljetter till korplagets hemmamatcher, på den lokala grusplanen utan läktare kosta 179:-

*ett paket hubbabubba som tappar smaken lika snabbt som en singel av britney spears kosta ganska exakt... 179:-

Men nu kostar inte alla CD 179:- det finns CD skivor att köpa från 19 kronor och de flesta nya kan man hitta närmare 100:- än 200:- om man orkar leta lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar också om samma personer inser att med deras "gratis-inställning" kommer det inte finnas någon musik i framtiden, för ingen har råd att göra den, för ingen köper den.

Nu ska jag gå och sno grannens bil

men vem har bestämt att musik absolut måste vara en kommersiell produkt. Musik fanns väl ganska långt innan skivan kom. Det är väl snarare så att om jävligt stora företag ska bestämma över kultur så blir den nog jävlig trist i slutändan.

dessutom går det alldeles utmärkt att göra musik utan att ha en massa stålar.

Link to comment
Dela på andra sajter

kan man inte göra pocketboksversioner av skivor, alt bokreaversioner av skivor där man säljer cd-skivor med kasst ljud som är gjorda i mjukplast, väldigt billigt, dessa kan sedan rasa sönder efter en eller två genomlyssningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu kostar inte alla CD 179:- det finns CD skivor att köpa från 19 kronor och de flesta nya kan man hitta närmare 100:- än 200:- om man orkar leta lite.

hallå? det handlar väl om prisbilder? om vad en nysläppt cd kostar i affären/bensinmacken etc.

alla vet att du kan hitta lotta engbergs "1985-1992" för 39.90 i nice-price-hyllan. det handlar om vad bolagen anser att nya skivor ska kosta, och vad konsumenterna anser.

saken är, att till skillnad från nästan alla andra produkter i världen, så verkar alla nya cd ha "ett pris" utan koppling till kvalite(!!!), produktionskostnad. konkurrens verkar inte alls existera i den världen.

nä, när en artist hos något av de stora bolagen dyker upp med en ny skiva i hyllorna, så ska den kosta 179:- oavsett kringliggande parametrar.

så fungerar det inte med vare sig t-shirts, oxfilé eller biljetter till fotbollsmatcher.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att det borde vara ok för privatpersoner att lyssna på musik gratis.

Ta gärna betalt för plastbiten om det handlar om en tolva eller cd, det finns ju gott om konsumenter som faktiskt vill köpa de fysiska skivorna.

Digital spridning och kopiering borde däremot vara fritt för alla som inte själva tjänar på musiken.

Betal-sajter som Beatport hotas inte av en sådan lagstiftning - det är ju trots allt där man hittar ny musik först idag - men en förändring av upphovsrätten (till privatkonsumenternas fördel) tror jag skulle gynna hela branschen; idag är allmänhetens musikintresse svalare än någonsin, och jag tror det beror på krånglet med den digitala marknaden.

Om någon ska bry sig om popmusik i en tid där singlar inte existerar, konsertbesökarna blir färre och MTV tappat hälften av sina tittare, så gäller det att uppmuntra folk att lyssna och intressera sig istället för att krångla, kriminalisera och förbjuda.

All kommersiell användning bör kosta mer.

Reklamradion betalar inte ens en krona i minuten för musikanvändning, trots att musiken ju utgör grunden för reklamradions existens.

Här har Stim och andra organisationer varit alldeles för flata.

Mitt lätt tillkrånglade svar på frågan blir: olika! 🙂

Låt mig köpa det jag vill köpa, till det pris som bjuds, med låt mig också ladda hem vad jag vill till min mp3-spelare utan att riskera trubbel med ordningsmakten eller Henrik Pontén.

Ungefär så.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fullprisskiva kostar ofta runt 130 kronor att köpa in inkl. moms och säljs för mellan 149 och 189 kronor. Blir knappast 50-60% som du påstår.

Staten är nog de som tjänar mest 25% moms plus diverse skatter.

Om vi antar att en skiva kostar 130 kr (inkl moms) för skivhandeln att köpa in och att de sedan säljer densamma för 179 kr, så är det ju ett påslag på 38 %. Det är alltså uppenbart att det inte är staten som tjänar mest på den nuvarande musikförsäljningen.

Men jag hävdar inte att det är skivhandeln som har den största vinstmarginalen . De har (som Glaskatten och andra redan nämnt) sina utgifter att relatera påslaget till.

Däremot så är de (och distributörerna) del av ett omodernt och realtivt ineffektivt system som i mångas ögon gör musik onödigt dyr.

Jag (som flera andra) beställer gärna skivor direkt från bolag eller artist om möjligheten finns. Dels för att det brukar bli billigare för mig, men också för att jag därigenom indirekt påverkar marknaden att söka nya distributionskanaler (om än i mycket liten skala).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara som parantes, om det är någon som tror något annat.....: Moms är ingen kostnad som företag. Det är irrelevant att diskutera priser inkl. moms när man pratar om företag. Moms är ENBART en kostnad för privatpersonen. Skivbolagen säljer plattan till affären för 104kr Exkl. moms.....dessa 104kr skall täcka alla deras kostnader, inte 130kr. Momsen betalas av privatpersoner, och passerar igenom hela kedjan (affär,skivbolag osv), men går oavkortat till staten....

Med ett slutpris i affär på 179:- inkl. moms tar staten ca: 36kr med sina 25% moms....så nog fan är det en stor bov i dramat....

Sen ska man ju koma ihåg också, att momsen är en skatt vi betalar på redan bestkattade pengar......så, för att få dessa 179kr för att köpa skivan, har jag fått ca: 255kr i lön före skatt....varav 76 går i skatt....sen köper jag skivan för 179kr, och betalar på så sätt ytterligare 36kr i skatt...

man skulle alltså kunna säga att den totala skattekostnaden på en skiva för 179kr, är 112kr....36+76=112

Men med effektivisering och om man sparkar en del administrativ personal och några receptionister på skivbolagen, och slimmar skivaffärerna så borde man kanske kunna närma sig 100kr (om momsen sänks också...annars är det lönlöst)....tror jag, som i och för sig inte har speciellt mkt fakta eller insyn....och säljer man musiken över nätet slipper man ju kostnader för att trycka skivor, och musikaffärernas kostnader såsom kassapersonal och lokalkostnaden för affären mitt i city....så då borde man kanske kunna komma ner till under hundringen........

......man måste nog erkänna att musikbranschen är en av få branscher där konkurrensen inte riktigt fungerar som den borde göra....skivbolagen tävlar inte mot varandra med prissättningen....och affärerna tävlar inte heller....tyvärr....(precis som i bensin/olj-branschen)

Men kanske internet aktiverar överlevnadsinstinkten hos skivbolag och musikaffärer snart....så det blir lite tävling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...