Jump to content
Annons

Jag har egen pro studio, duktig vokalist på distans - men uppnår inte samma nivå som kommersiell topp-produktion


Gäst

Recommended Posts

Jag har skrivit mer än ett helt album, verse, pre-chorus, chorus, över 14 låtar. Jag har ett av mig bibliotek med många tiotals melodier skrivna av mig genom att jag helt enkelt spelar mig fram. Jag tror inte på det +95% av alla (som det verkar) som har en beröringsskräck för ett piano-klaviatur och skriver melodier med muspekaren. Misstaget jag hör inom EDM, eller all elektronisk dansmusik, är outtröttligt tekniskt fin produktion på sådant som är i min mening för svagt musikaliskt. Väldigt bra för de som har den musikaliska gåvan, då dessa slår dessa muspekar-producenter ganska lätt. Otroligt många kan göra produktion på pro level idag, men nästan ingen klarar att komponera något som är per definition starkt musikaliskt.

Ett bygge är på väg, en vocal both, lägga c:a 20'000 kr på bygge och mikrofer med sikte främst på female vocals. Det jag inset är att det skulle inte lösa mitt problem, då jag inte har vokalister på plats, eller i samma land. Dessa finns i England, USA och Öst-Europa, på distans att få tag i. Varför jag inte uppnår den ganska så perfekta nivå som dyra produktioner, är för att vokalisten förstår inte exakt hur jag utformat texten; stämman är super, pitch likaså, men hon förstår aldrig ända fram även om jag sjungit en vocal guide som är exakt så som det ska vara (bara att min sång är inte bra, men timing är satt). Om jag står bredvid henne, så träffar vi rätt inom 1-2 h, men det är alltid samma sak fram och tillbaka och till slut så nailar vi soundet - men då är hon istället lite off timing här och där samt ett och annat engelskt uttal är inte exakt så som jag vill.  Till slut orkar man inte fram och tillbaka, så man kompromissar. För mig finns ingen annan lösning än att jag antingen får en vokalist på distans som liksom är perfekt på distans, eller att den inte fullt perfekta står bredvid mig. Det finns ingen studio-utrustning, plugins eller tutorials som hjälper mitt problem.

Jag har hört med bl.a. Jon Sine, som gått den hårda vägen från noll, och han berättar saker med vocals som stämmer på mig. Han hade skickat hundratals e-poster utan svar, till potentiella vokalister. Jag får liksom svar, men vi når bara 90-95% av visionen, och ja, jag är helt fullständigt säker på att det går att uppnå 100%, det är ingen omöjlig sång jag planlagt som i verkligheten inte går att genomföra.

Nu till labels, ja de ska ha sitt nätverk med vokalister och en studio. De kan få tag i vokalister som inte jag kan få tag i, och de har nog en expert där som kan leda sångaren exakt till det rätta, inom kort tid när tracking väl görs. Inte minst vet de vem de ska ta för vilket uppdrag, och de vet vad de får. Orättvist, ja, vi vanliga har inte dessa tillgångar även om samma betalning erbjuds. Dessa vokalister är liksom inte tillgängliga för vem som helst, tydligen.

Min plan är som så nu, att jag jobbar på flera demos, som där två är ganska färdiga, där jag vet att jag kommer att få ursäkta mig för att sången är bara 95% av så låten ska låta, och jag kommer att be om att med deras hjälp sätta soundet perfekt. Sanningen är också den, att folk hissar flaggan bara de kommer ifrån en respekterad källa, låt säga står det Armada på låten, så kan de höja den över skyarna jämfört med exakt samma låt som bara är privatsläppt. Detta liknar det inom hip hopen, att när en respekterad hip hop-guru svarar för en ny artist, så håller de andra tyst och accepterar inträdet av denna nya rookie. Nu gör inte jag hip hop, men det finns klara likheter. Jon Sine berättade att han kom med en låt till en label, som nekade honom låten, varpå han sålde låten till en annan artist som släppte den direkt på samma label - med andra ord i det fallet handlade det inte musikens kvalitet utan cool-faktorn, statusen på den som levererade låten. Detta falska slipper jag helst, det bara irriterar mig för att vara ärlig. Jag vet inte om det är så i Sverige, säkert mindre korrupt än Tyskland. Ja, det är en hel del drug addicts bakom labels ute i världen, och jag är väl såpass kunnig idag att jag inser att de väldigt många gånger kan vara minst sagt falska.

Jag känner att vi ej rika aldrig riktigt kan konkurrera med de rika, för att säga det rakt ut, och det handlar alltså inte om skicklighet eller kompetens som jag ser det. Någon som känner samma situation?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1 hour ago, mixamannen said:

En annan sak jag tänkte på, du kanske borde fokusera mera på känsla och uttryck hellre än att överanalysera. Just go for it som dom säger i Tyskland.

 

Alla som ens har chans att komma någon vart sett till mindset, måste analysera själva, med mindre de är någon slags musik-aristokrat där pappa/mamma/bror ordnar genombrottet. Alla som avsatt enorma mängder tid och pengar vill väl tjäna pengar på musik. Jag minns de jag köpta mina synthar utav, de hade sysslat med elektronisk musik ett decennium, och bästa låten hade dragit in 100 kr.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nog ingen som tror att det finns en genväg med någon YouTube-video. Inte heller någon magisk plugin, eller gear för 100k. Genvägen är nog rika föräldrar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vet jag inte, men dessa nämnda är tvivellöst ute ur den falska bilden av musikindustrin, då de är musikgenier. Det är just dessa jag vill se lyckas, där jag sedan inte undrar hur de slog igenom, då ett musikgeni ska slå igenom.

Musikindustrin har långt fler nivåer och områden där bäst musik är underordnad. Rika föräldrar är en betydande faktor, även om den inte hade betydelse för Max Martin (vad jag vet).

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
1 hour ago, LucianoDrossi said:

Det finns nog ingen som tror att det finns en genväg med någon YouTube-video. Inte heller någon magisk plugin, eller gear för 100k. Genvägen är nog rika föräldrar...

Det är säkert lättare att tjäna pengar på lotto än sin musik. (Visst, man kan och kanske ska försöka. Men det ska inte vara den enda planen.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakter är allt. Har man inga kontakter då får man slita i år för att komma någonstans.

 

Min bror är hyffsat framgångsrik med några 100milj plays. Han började först på epidemic och fick lite kontakter. De tyckte han var duktig och på så vis kom han i kontakt med andra mer framgångsrika låtskrivare. Sen har han bara kämpat på.  

 

Vi gillar ju att lyfta fram undantagen som blir kända över en natt. Men det är ju en på miljonen. Alla andra , även de som är talangfulla och duktiga får knega på. För att sen med en kombination av tur och ihopsamlad yrkesskicklighet kanske hitta rätt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Succe är definitivt hårt arbete. Vi ser de som lyckats att de är den där 80-timmar-i-veckan-i-studion-personen, oftast... Det räcker dock inte ensamt, då om person måste jobba sig flottig, bli skriken på, och lusjobba för 110 kr/h, så går kanske hela energin bort till att slava för någon annan.

Kombinationen hard worker med rika föräldrar sitter nog väldigt starkt, så länge personen är åtminstone normalsmart. Det finns såklart annan tur än rika föräldrar.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, mixamannen said:

Ja fast nyss berodde det på rika föräldrar, hur ska du ha det?

Som videon framställer det, men du kanske inte sett videon eller inte uppfattat det klara budskapet? Hårt arbete OCH tur, där rika föräldrar är just tur. Fast jag måste lägga in alla insikter i handen på dig för att du ska förstå? Detta säger inte att all tur ligger i arean rika föräldrar.

 

Vidare kunde jag om jag hade tid få fram underlag för att påvisa att rikemansbarn, eller bara sådana från välbeställda familjer, har mer tur och mindre otur generellt i livet. Vi kan gå till det extrema, ghetto, där nästan ingen lyckas med något. Folk i lägre samhällsklasser är mer utsatta för våld, och vad jag vet så predisponerar våld inget annat än möjligen bättre hip hop. Det är nog därför det är en fördel att vara från ghettot inom hip hop, men en nackdel för nästan allt annat i samhället. Så långt jag vet, så finns det ingen mer rika föräldrar som växer upp i ghettot - men jag är öppen för att se exempel på det otroliga.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Erik dP said:

Vad tillför rika föräldrar?

Jag använder bra gratisverktyg såsom Waveform free, Spitfire LABS, mm. Jag är en framgångsrik låtskrivare utifrån mina uppsatta mål.

Så om låt säga hela studion var gratis, så skulle då inte rika föräldrar spela  någon roll? Avicii stod med olja i pannan på en bilverkstad som 16-åring för att kunna finansiera den de där högtalarna medan en aggressiv gubbe skrek på honom? Eller behövde han inte jobba alls, eller jobbade lite flott tack vare kontakter till jobb där man jobbar lungt och skönt för bättre pengar än skrik-exemplet där två veckor senare är på akuten för att sy  skärskadan av vinkelslipen? Vad tror du själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min studio var nästan gratis. Visserligen kostade min gamla dator några kronor, men ändå. En begagnad mick + ljudkort har jag också.

Men det är klart... Ska man hyra en studio under längre tid så är det ju inte gratis. Och det är kanske inte säkert att föräldrar, hur rika dom än är, prioriterar denna typ av projekt för sina barn. Jag jobbade på Resturang Gyllene Måsen för att finansiera min första gitarrförstärkare. Jag antar att mina föräldrar skulle kunnat bidra, men jag ville finansiera den själv.

Vad har du för mål? Hur många färdiga låtar har du om någon gav dig studiotid imorgon? Hur redo är du?

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Erik dP said:

Min studio är gratis. Visserligen kostade min gamla dator några kronor, men ändå. En begagnad + ljudkort har jag också.

Men det är klart... Ska man hyra en studio under längre tid så är det ju inte gratis. Och det är kanske inte säkert att föräldrar, hur rika dom än är, prioriterar denna typ av projekt för sina barn. Jag jobbade på Resturang Gyllene Måsen för att finansiera min första gitarrförstärkare. Jag antar att mina föräldrar skulle kunnat bidra, men jag ville finansiera den själv.

Vad har du för mål? Hur många färdiga låtar har du om någon gav dig studiotid imorgon? Hur redo är du?

 

Jag behöver bara state of the art vocalist, och det kostar. Samtidigt är det ändå en chansning, då hon kanske inte träffar rätt ändå. Jag möter bara problemet som väldigt många andra gör, och där kommer labelen in som löst detta och har ganska samma lösning för många producenter. De ordnar vocals som träffar rätt på alla eller de flesta sätt, annars vore de ingen framgångsrik label.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men gott folk, titta här! Välbeställda är tydligen mer musikaliska, och vad jag kan se av den enkla anledningen att musik kostar att spela, mer än det kostar att inte spela, samt att välbeställda har ett mer lugn att kunna lära sig instrument:

 

https://www.theguardian.com/news/datablog/2014/mar/05/wealthier-people-more-musical-report

 

Nu skulle denna tråd inte handla om klassfrågor, men "tur" krävs för att lyckas, utöver arbetsmoral och talang. Denna "tur" har nog i de flesta fall ett grundligt utgångsläge ur en bättre samhällsklass, till extremen rika föräldrar. När turen och arbetsmoralen möts, och personen är åtminstone normal-smart, så är chansen att lyckas exponentiellt större.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du har 14 helt färdigskrivna låtar. Text & musik.

Du behöver bara en sångerska.

Har du funderat på att annonsera här efter någon? Många har möjlighet till att sjunga in på sitt håll. Du slipper då dyra studior och slipper behovet av rika föräldrar. Jag förstår att det är svårt att förklara HUR texten exakt ska sjungas, men du kan ju sjunga in en enklare demo till henne. 

Jag kan tänka mig att musikbolagen drunknar i demos från förhoppningsfulla talanger. Det vill nog till att man har väldigt rika föräldrar om dom ska lägga tid på alla inblandade i ett skrivprojekt med musiker, producenter och sångerskor.

Om du börjar från noll och saknar resurser kanske du borde lägga din målbild på en nivå som är sannolik att du kan nå.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan sa LucianoDrossi:

Nej, men gott folk, titta här! Välbeställda är tydligen mer musikaliska, och vad jag kan se av den enkla anledningen att musik kostar att spela, mer än det kostar att inte spela, samt att välbeställda har ett mer lugn att kunna lära sig instrument.. []

Där har du fel! 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Erik dP said:

Så du har 14 helt färdigskrivna låtar. Text & musik.

Du behöver bara en sångerska.

Har du funderat på att annonsera här efter någon? Många har möjlighet till att sjunga in på sitt håll. Du slipper då dyra studior och slipper behovet av rika föräldrar. Jag förstår att det är svårt att förklara HUR texten exakt ska sjungas, men du kan ju sjunga in en enklare demo till henne. 

Jag kan tänka mig att musikbolagen drunknar i demos från förhoppningsfulla talanger. Det vill nog till att man har väldigt rika föräldrar om dom ska lägga tid på alla inblandade i ett skrivprojekt med musiker, producenter och sångerskor.

Om du börjar från noll och saknar resurser kanske du borde lägga din målbild på en nivå som är sannolik att du kan nå.

Jag siktar högst, det finns inget mellanting, jag är sådan som person. Jag har vokalist, men vi träffar inte fullt ut. Har annonserat, det finns inget eller väldigt dåligt intresse. Jag kan få tag i de för 2000-3000 kr, som har sjungit i dyra produktioner med musikvideo och allt det där, men jag är inte övertygad om att vi träffar rätt så länge jag inte står bredvid, om ens då. Vocals är det svåraste, när nivån är satt till max...

 

Jag kan ha alla plugins och hardware i världen, det hjälper inte.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, mixamannen said:

Men Luciano, det verkar jättekonstigt att du inte nått hela vägen....en sån ödmjuk superkille som du. Konstigt.

😙

 

 

Hur skulle du ha det? Det var fler än en orsak till framgång precis som killen i videon berättar? Av dina 1000 låtar, får jag höra din "framgång", du är störst, bäst och vackrast, världsmästare i allt och liksom drar en runda in i min tråd för att "plöja ned amatörerna lite"? Nu vill jag höra världsmästaren i allt's mästerverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Rika curling föräldrar tror jag inte är speciellt bra recept för att bli framgångsrik. Inte för att jag tror fattigdom är bra heller. Det är nog ganska vanligt att bortskämda ungar inte alls kommer i närheten av sina framgångsrika föräldrar att lyckas med något om de ens försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugna puckar nu gubbs...

Skit i det där med pengar nu. Allt är upp till en själv i slutändan. Spelar ingen roll om du är ett musikaliskt geni eller ej. Har du inte social kompetens, ödmjukhet och jävligt mycket tur i en sådan här fruktansvärd mättad business kommer du ingen vart! Spelar liksom ingen roll om du kan lira alla skalor och sjunga alla toner eller har världens bästa album. Om inte rätt person med rätt dörrar hör det vid rätt tillfälle spelar det ingen roll. 

OM det nu är så att du har så bra material så kontakta olika förlag och se om du blir signad. Det är första dörren. Det är den lätta att gå in i. Sedan är det thunderdome

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minutes ago, red_house_painter said:

Lugna puckar nu gubbs...

Skit i det där med pengar nu. Allt är upp till en själv i slutändan. Spelar ingen roll om du är ett musikaliskt geni eller ej. Har du inte social kompetens, ödmjukhet och jävligt mycket tur i en sådan här fruktansvärd mättad business kommer du ingen vart! Spelar liksom ingen roll om du kan lira alla skalor och sjunga alla toner eller har världens bästa album. Om inte rätt person med rätt dörrar hör det vid rätt tillfälle spelar det ingen roll. 

OM det nu är så att du har så bra material så kontakta olika förlag och se om du blir signad. Det är första dörren. Det är den lätta att gå in i. Sedan är det thunderdome

Inom EDM kör jag bara ett upplägg så som jag tycker att EDM ska vara, inte att jag gör något obra för att det kanske fungerar att sälja bättre. Jag vill bara inte missa något, att det kunde blivit bättre när det väl är släppt.

Jag löser vocals över tid, måste betala mer, flera tusen. Jag får jobba arslet av mig och ösa in mer pengar i ett dyrt sound. Det är fortfarande riktig svårt med vocals, och Sine bekräftar detta, och nämner just att han sökt vocals som var en period omöjliga att finna:

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minutes ago, LucianoDrossi said:

Inom EDM kör jag bara ett upplägg så som jag tycker att EDM ska vara, inte att jag gör något obra för att det kanske fungerar att sälja bättre. Jag vill bara inte missa något, att det kunde blivit bättre när det väl är släppt.

Jag löser vocals över tid, måste betala mer, flera tusen. Jag får jobba arslet av mig och ösa in mer pengar i ett dyrt sound. Det är fortfarande riktig svårt med vocals, och Sine bekräftar detta, och nämner just att han sökt vocals som var en period omöjliga att finna:

Alla jobbar arslet av sig, det är inget nytt. Men du verkar förklara för alla oss hur allt funkar istället för att ta in råd.
Som sagt, gå till ett förlag om du har material och är kunnig. Det är så det funkar. hej hej

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag inte Jon Sine är en bra förebild eftersom han är väldigt fyrkantig gällande saker man ska och inte ska göra inom musik. Jag tyckte han blev så pass deprimerande att jag tog bort honom från mitt youtube-flöde helt och hållet.

Idag är jag mycket gladare.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Om huvudfrågan här är att hitta en riktigt bra sångerska som inte är svindyr, tror jag att du kan börja på närmare håll. 
1) Musikskolor, typ musikgymnasium, Kulturama osv.

2) Körer. Kanske inte klassiska körer, men om det går mer mot gospel eller modernare musik.

3) Folk som har giggat skitmycket, t.ex. med covers, researrangörer eller Wallmans.

Alla är inte i toppklass i de här kategorierna, men nästan i alla sammanhang finns ”den där personen” som står ut över alla andra. Ta kontakt och fråga dig fram till vem som är bäst. I de sammanhangen hittar du troligen också människor som både har ett starkt intresse av att skapa musik, och som inte i första hand är ute efter stora pengar.

Kanske lite krångligare än att köpa en vokalist online, men iallafall ett annat sätt. 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...