Jump to content
Annons

Hur undviker folk att planka låtar?


Signia

Recommended Posts

För er som ger ut låtar, eller medverkar till alster som sen släpps kommersiellt, försäkrar ni er mot att låten inte är ett oavsiktligt plagiat? Och i så fall hur?

Nu senast fick Avicii lite pisk. Hans låt ”

” anklagas för att vara direkt rip-off av Chers låt ”
”. Och förra veckan var det Gwen Stefani som låg på piskstället för låtstöld.

Sånt kan få flera nackdelar, både ekonomiskt och PR-mässigt.

Man kan bli ersättningsskyldig för upphovsrättsintrång. Och har man själv fått till bra uppmärksamhet och försäljning för sin egen låt så kan dom ersättningssummorna bli mycket stora.

Man kan även ådra sig ogillande och dålig PR inför en eventuell fanbase. Alla som jobbat med att etablera nya namn (band eller artist) vet ju att allt som tagit flera år att bygga upp kan buslätt rasa ner till noll igen bara en vecka eller två.

Måste erkänna att jag inte har ägnat mig så mycket åt att försäkra mig om att det man släpper ifrån sig inte är plagiat (oavsiktliga). Har mest gått på om jag själv känner igen melodi/låt/koncept eller inte, och hoppas på att övriga inblandade ska larma ifall dom känner igen nåt som är för likt. Utöver det så släpper man bara sen ifrån sig det man har gjort, och så … får det gå som det går. 😛

Faktum är att inte bara inom populärmusik är lätt hänt att ”råka” plagiera. Alla vill ju ta efter det som verkar funka bäst, mer eller mindre. Och populärmusik är ju just baserat på att man ska ”hänga på” trenderna, för att kunna vara ”populär”, så det är nog nästan oundvikligt att folk råkar kliva in över varandras alster då - halvt ovetandes.

Försäkrar ni er på något sätt emot att råka planka?

Är det nåt ni oroar er för, eller funderar på?

Om inte, har ni hört stories eller metoder som andra använder sig av?

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Jag är personligen övertygad om att de flesta som plankar låtar vet att de gör det. Se bara på Valle, som inte skämdes och gjorde det öppet, och rationaliserade det med påståendet att det inte gick att skriva ny musik.

Mad andra ord, skriver man något nytt och eget som man hedersfullt vet inte kommer från någon annanstans så bör man inte oroa sig. Då lever det (iaf teoretiskt) upp till originalitetsprincipen, vilken är vad ett verk behöver uppfylla för att i iaf juridisk mening inte klassas som plagiat.

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Att planka en hel låt gör man självklart medvetet.

Det luriga är med fraser. Det händer att jag sjunger in någon eller några fraser som känns bra, för att några veckor efter inse att det ju är ganska likt den där låten som jag har hört 35 000 gånger tidigare i mitt liv. Fraser fastnar och det är lätt att de hoppar fram när det ska skapas. Men då, ja då ändrar jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar Blues men försök att göra en ny låt....finns inte, så då är det bara att göra en låt och köra på det.

Vilken tur att inte Led Zeppelin tänkte som du gör.

edit: slog mig nyss att de är lite ökända för plagiat, så dålig exempel, men de tog även en del annat till bordet 😆

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Skaffa en bra amerikansk advokat - i sverige har det väl vart två fall totalt inom plagiat. Nä, men allvarligt talat. Orka bry sig. Jag kan uppleva det som hindrande att behöva tänka på det hela tiden.

Jag har väldigt bra melodiminne - så jag råkade planka "leaving on a jetplane" ganska mycket, fast jag inte lyssna tpå den på typ 5 år, men vafan, bara att göra en ny 🙂

Jag blev dock irriterad när den här refrängen snoddes av maroon 5 några månader efter att jag hade gjort låten 😛

Plagiat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang Zeppelin så läste jag en rolig grej om dom, det är ett antal år sen; Bluesbasisten Willie Dixon besökte sin dotter i Texas, och där hade han lyssnat på radio för första gången på 25 eller 30 år! O den låt han hörde var Zeppelin med Whole lotta love, som de enligt skivkonvolutet hade skrivit själva.

"Det där är ju min låt", sa Willie o gick till domstol. Det var ingen tvekan, han fick royalties i massor retroaktivt.

Den här instrumentala låten har jag nyligt komponerat, är inte klar med melodin riktigt, och har förstås funderat rejält på om det är min egen eller om jag hört den nån gång o omedvetet kopierat den. Nån som känner sig bestulen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det värsta tycker jag är när jag gjort en låt som känns så in i bombens bekant men jag inte kan komma på om det är en låt som redan finns eller om den bara låter "självklar". Det senare är ju bara en bra sak.

Det händer ju ganska ofta med tycker jag. Skulle vara bra med en databas som man kunde köra den igenom och se hur många procent den matchar med andra. 🙂

Skulle aldrig få för mig att medvetet plagiera en melodi, om det inte är i syfte att anspela på originalet. Däremot trumkomp och sådant händer det att jag snor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det värsta tycker jag är när jag gjort en låt som känns så in i bombens bekant men jag inte kan komma på om det är en låt som redan finns eller om den bara låter "självklar". Det senare är ju bara en bra sak.

Det är nåt jag kör med ibland. Ja frågar andra - helst såna som inte vet att man sysslar med musik - om dom kan hjälpa mig identifiera namnet/artisten/titeln på en låt; en låt som man själv just pusslat ihop 😛 Säger dom att "dom tycker sig känna igen den", eller "den låter så bekant", då är betyget godkänt 😎
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får ofta upp melodier i huvudet som jag tror är mina, ibland är de det och ibland är det någon känd melodi som min hjärna gjort ett nytt arrangemang till vilket maskerar ursprunget.

Ofta tycker jag inte att det är ett problem att avgöra om det är något man hört innan men just nu har jag problem med två låtar jag håller på att skriva. Både jag och min fru tycker att de känns så väldigt bekanta. När jag spelade upp dem första gången så var reaktionen att låtarna redan är gjorda av ett annat band men så bad jag henne att plocka fram vilka låtar det var och varken hon eller jag hittar något i det bandets låtskatt som liknar melodierna i mina låtar. Det bara känns väldigt mycket som en av deras låtar. Vi får väl se vad som händer när jag släpper nästa skiva. Blir kanske stämd eller stämplad som låttjuv a la Hellström.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett effektivt sätt jag märkt hur man kan jobba på är att ha lite finurliga intervaller på sången gentemot ackorden. Det blir oftast snabbt lite eget men ändå fräscht. T.ex skriva ackord i en tonart man helst inte sjunger i då måste man sjunga i andra toner för att få en bra melodi. Man kan ju alltid iaf. försöka att inte hamna i "klyschor"

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa låten med hjälp av Soundhound eller liknande appar i mobilen, så finns det i alla fall en chans att man kan undvika att släppa omedvetna plagiat av de mest kända låtarna. Det finns ju många artister som man inte känner till men som mycket väl kan ha gjort liknande musik...

Sedan händer det ibland saker som känns lite skumma. Jag fick häromdagen höra en inspelning som ett av mina gamla band hade gjort när vi repade, där versen var i stort sett samma som Thriller (förutom melodin, som inte fanns med på bandet) - men inspelningen hade vi gjort två år innan Thriller kom ut. J-a Michael som stal vår låt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan händer det ibland saker som känns lite skumma. Jag fick häromdagen höra en inspelning som ett av mina gamla band hade gjort när vi repade, där versen var i stort sett samma som Thriller (förutom melodin, som inte fanns med på bandet) - men inspelningen hade vi gjort två år innan Thriller kom ut. J-a Michael som stal vår låt... 😉

Haha, ja jag märkte att Dave Grohl stulit en gitarrslinga av mig till deras nya platta. Och den gjorde jag för 8 år sedan. Skamlöst att rota bland andras skisser efter låtidéer på det viset.

Visste inte att man kunde leta låtar genom att nynna dem i Soundhound. Det är ju precis vad jag är ute efter. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här instrumentala låten har jag nyligt komponerat, är inte klar med melodin riktigt, och har förstås funderat rejält på om det är min egen eller om jag hört den nån gång o omedvetet kopierat den. Nån som känner sig bestulen?

https://soundcloud.com/user7908154/melodi-till-ingrid-141019

https://www.youtube.com/watch?v=HMcHbh6HBDk

Rätt likt iaf

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte låta bli att komma med lite synpunkter å erfarenheter.

Först till Guitar Nilsson, först på slutet av det du skickade upp så är det en fras jag hörde klart som känns just bekant, tänker på nån amerikansk smörsångare från 60 talet.

Men sedan så är det ju så när jag tänker efter att vissa tonintervaller tilltalar våra öron bättre medan vissa avskräcker. Å det är just den intervallen som får en att tycka att det är en "känd" låt, man tror sig ha hört den tidigare.

Detta får mig att berätta följande. Satt käpprakt uppe i sängen 04:30 (huga) en måndag efter att barnbarnen varit å hälsat på dagen innan. Drömde (just det!) att barnen spelade å busade å det hela slutade med, i drömmen, att vi skrev en låt. Det var då jag vaknade. Sprang ner till pianot å antecknade fort.Ett par dagar senara var musiken klar.

Exakt en vecka senare, vaknar spikrakt upp ur sängen samma tid å hjälp, jag har knyckt låten! Sedan vidtog en lång forskning via bla TV där i ett program från en musik-kollo på Åland barnen spelade "min" melodi. Det hela slutade lyckligt men det tog nästan ett år. Då fick jag noterna på den låt jag trodde jag knyckte.

Fanns inte en likhet. Inte samma tonart, inte samma takt å tempo å rytm. Men....de fyra första tonintervallerna var lika. Å just de intervallerna tilltalar örat. Resten av musiken hade inte den minsta likhet. Så jag kunde pusta ut för jag har INTE knyckt låten.

Blues slutar ju på "blå" tonen, därav namnet så om man skirver nått som slutar med en liten septima har man inte knyckt något.

Däremot var det en debatt där folk har knyckt frisk rakt av, ett exempel är: Jag vill bo vid öppna vatten, ja ni vet av vem? Jasså? Trodde ni, för det är en tysk folvisa dokumenterad redan på 1700 talet. Exakt likadan, inte ens rytmen, dvs taktarten är ändrad. På svenska heter den Hör hur västan vinden susar. Finns i skolans sångböcker från 50 talet. Ett annat: Ack Värmeland du sköna som finns i Moldau av Smetana, han tillstod öppet han knyckte låten nästan rakt av. Men hans bearbetning av den längre in i musiken är hans egen å vacker.

Avslutar med ett annat exempel. Ett flöjsolo jag skrev i Dalakoral stil. Ni får leta bra länge i alla psalmböcker å andra tryck för att komma fram till att den inte finns. Ni kommer inte att hitta den. Men "alla" tycker att de har hört den tidigare. Stycket heter Flauto-im-mollo. Lite ordlek.

För den som är intresserad, gissa tonart! Nä, det är inte vanligt moll. Vid första spelningen av slutfrasen vid ca 32 sek så kommer en typisk tonintervall i nedåtgående skala. Sedan vid reprisen av frasen har jag bytt till "vanlig" moll vid ca 46 sekunder. Lyssna. Bara en enda ton som är oika men ger helt annan känsla. Ytterst få människor har hört skilnaden om jag inte påpekat det.

Har haft äran att hedra en god vän på dennes begravning då musiken spelades i kyrkan i Dalby, Norra Värmland för ett år sedan. Musiken är inte sorgsen, men manar till lugn å eftertänksamhet å ger ro.

Det var mina tankar.

Zither

Redigerat av Zither
Link to comment
Dela på andra sajter

Oh....jag har lyckats editera om det hela, glömde bara trycka på "lägga till "knappen, typiskt. Sorry.

Snälla..knyck inte den här melodin. Om ni gillar den så kontakta mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en bra amerikansk advokat - i sverige har det väl vart två fall totalt inom plagiat. Nä, men allvarligt talat. Orka bry sig. Jag kan uppleva det som hindrande att behöva tänka på det hela tiden.

Jag har väldigt bra melodiminne - så jag råkade planka "leaving on a jetplane" ganska mycket, fast jag inte lyssna tpå den på typ 5 år, men vafan, bara att göra en ny 🙂

Jag blev dock irriterad när den här refrängen snoddes av maroon 5 några månader efter att jag hade gjort låten 😛

https://soundcloud.com/jerrysillah/such-a-bad-idea

Plagiat?

Nä int fan är det plagiat heller! Eller?

Trevlig låt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Neosus å alla andra.

Det som gör den "bekant" å samtidigt lite "dramatisk" är Intervallet från första tonen till den tredje å sedan från den tredje ner till den fjärde. Både de tonerna är "oförväntade" å drar å sliter men landar hemma. Å de intervallerna hittar man just i många vallkulla låtar å liknande från dalarna. Ta tex låten ...när Torgny lagman, el Limu limu lima. samma intervaller, men de är inte samma låtar ändå.

Om man inte fick använda sig av vissa tonsteg som örat gillar skulle vi inte ha någon musik alls. Varför tror ni att septiman leder till grundtonen å hamnar på tonikan? Eller att ett kvart-sext ackord löses upp till tonikans treklang med ters o kvint, eller att man i bla dansbandsmusik ofta har en halvkadans på slutet med tonika-subdominant-tonika? Örat gillar det.

Jag tror vi kommer alltid att få uppleva att vissa tongångar "känns igen", känns bekanta utan att det är plagiat. Då tänker jag alltså inte på de rena stölderna.

Är det fler än jag som som drömmer å vaknar å skriver ner musiken? Det är inte enda gången det hände det jag berättade ovan. Men visst är det lite märkligt? Eller inte? 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv känner jag inte till hur åtalade plagiat prövas och avgörs i domstols-förfaranden - vare sig i Sverige eller utomlands. Vore faktiskt rätt intressant att lära mer om. Alltså inte direkt som 'förberedande för framtida scenario' utan mer ... ja bara få se.

Kan misstänka att det kan vara rätt subtilt ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog extremt sällan det går till domstol (om någonsin). Det brukar göras upp i godo mellan parterna innan det kommer så långt.

Vanligast har nog varit att den som har plagierat, betalar alla inkomster för låten till originalets upphovsmän - och troligen också något skadestånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag gör bara egna låtar det är säkrast så. Men då lyssnar ingen heller 😄 så därför tar jag tillfället i akt och smörjer banan för en av mina som en del andra oxå gjort. Det är egentligen en visa men musiken till den här här versionen är ett collab med en rysk musikmakare som heter Shkirman Miush som gjorde ett lite annorlunda arr en dancemix dvs rena revj läget som jag tycker blev coolt. Jag har lirat in den själv oxå.

http://www.soundclic...&songID=4926817

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Gudfadern?

Ja just de!

Jag gör bara egna låtar det är säkrast så. Men då lyssnar ingen heller 😄 så därför tar jag tillfället i akt och smörjer banan för en av mina som en del andra oxå gjort. Det är egentligen en visa men musiken till den här här versionen är ett collab med en rysk musikmakare som heter Shkirman Miush som gjorde ett lite annorlunda arr en dancemix dvs rena revj läget som jag tycker blev coolt. Jag har lirat in den själv oxå.

http://www.soundclic...&songID=4926817

Du har många trevliga låtar, Burnin!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...