Jump to content
Annons

Hur undviker folk att planka låtar?


Signia

Recommended Posts

Annons

Donna av Richie Valens känner jag väl till, sjunger den själv på krogen. Men inte är det många toner lika i den som min "Melodi till Ingrid". Inte ens grundackorden är de samma, Valens hoppar över mollackordet som alla andra felaktigt lägger in i Donna.

Ja jag sa inte att den var så pass lik att du stulit den. Men tonintervallerna är rätt lika. Så "Donna" melodin går alldeles utmärkt att sjunga över dina ackord. Prova och se vettja. 😎
Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet av låtskrivarbranschen är att många (d v s "tillräckigt många för att det skall vara relevant") faktiskt gör tvärtom. De hör en låt som är en hit och börjar genast planka den för att kunna skriva en snarlik låt och på så sätt rida på framgången. Dessa låtar jobbar man sedan på att kunna sätta på mindre kända artister. Säg att du har Katy Perrys "Hot n cold" (första bästa låt jag kom på nu och exemplet helt taget ur luften). "En tydlig hitlåt", säger låtskrivare X och plankar "Hot n cold" och skriver sedan sin egen variant som har samma känsla och ungefär samma melodi men lite omslängd. Sedan placerar förlaget denna på en halvstor Belgisk artist och låten får lite airplay i Belgien. Ingen kommer egentligen märka någonting, speciellt inte på den internationella scenen och det betalar brödfödan. Så plagiat är verkligen ingenting som undviks till varje pris utan kan gott och väl vara en beställning från ett skivbolag: "Vi vill ha en låt som är Hot n cold. Skriv den". Och låtskrivare måste också betala räkningar.

Om jag ska gå till mig själv och hur jag tänker så plagierar jag aldrig medvetet men om jag råkar göra det omedvetet så går jag till mitt eget samvete och tänker om jag kommer kunna lyssna på min egen låt eller om jag kommer höra låten jag omedvetet har snott melodin från. Inser jag att min låt kan stå på egna ben så får det vara annars gör jag om. Och ganska ofta så inser jag att min låt har någonting eget.

Slutligen så tror jag att inte att det spelar någon roll om man grubblar på om man har snott en melodi av någon annan. Det är ändå någon som kommer inse att någon annan har gjort det förut. En låt skrev jag grunden till i morgonrock framför pianot helt utan baktanke. Det blev en fin pianoballad. När vi sedan hade släppt låten så tog det max en dag innan någon hade fått för sig att klippa ihop en plagiatvideo på youtube med vår låt och Backstreet boys. Så kan det gå. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
phonkoholic (oregistrerad)

Jag undrar, hur underviker man folk från att planka dina låtar. Ja ger inte ut mina låtar. Helt meningslöst om man inte tjänar pengar man kan leva på. Men sen gör jag inte musik för andra:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...