Jump to content
Annons

Är Britney Spears verkligen så "dålig"?.. eller är det här tillgjort och fake?


KillwithSkill

Recommended Posts

Alla sk sångare sjunger surt emellanåt, mer eller mindre. Det är inget konstigt med det. Live händer det nog mest eftersom det är "realtidsperformance"och det kan vara svårt att höra sig själv eller att hitta tonläget osv. Finns många faktorer, det vet vi alla.

I studio så har man tid på sig att få till det, genom att sjunga rätt och/eller att styra det lilla sista blåa med vissa pluggar,plocka ut dom bästa fraserna osv.

Där finns det naturligtvis mkt snack om vad som är fusk eller inte. Jag skiter i vilket. För mig handlar det om att det ska låta så bra som möjligt. Sen har det vissa begränsningar. Har svårt att tro att man kan få Lemmy att låta som Lotta Engberg, eller Carola som Phil Anselmo 😄...

Men så idag hörde jag på fejjan ett klipp (från 2013) där Brittan sjunger på nån låt där det är inte editerat med förmodligen melodyne. Utan det är nåt klipp där hon sjunger och tydligen "värmer upp" och resultatet är rejält surt. Så surt att jag tror att det är fake. Att nåt jävla arsle försöker "hänga ut" Brittan som extremt icke tonsäker och lekt med filerna och böjt på tonlägen för att få att låta så fult som möjligt.

Och är det inte fake så är jag riktigt förvånad. Lyssnar man på klippet så sitter mkt av tonerna men oxå många drar iväg så pass att man tror att hon tappat tonläget. Eller skojar hon med sig själv och gör det med filt? Jag har aldrig hört nån sångare/sångerska sjunga så här surt i en studio, nybörjare, amatör eller proffs. Vad jag däremot vet är att Brittans sång editeras väldigt mkt. Har en kompis som körat på en av hennes plattor ihop med Max Martin som producent. Hon sjunger in fraserna gång på gång och det dissekeras till fragment och sen klipps ihop.

Hur som helst så vill jag inget med hennes sursång eller tråden. Man skrattar inte ens åt det.

Men här kan man ju spekulera ihjäl snillen... för det är ett intressant ljudklipp.

http://www.theverge.com/2014/7/9/5884649/untouched-britney-spears-vocal-track-no-autotune

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
But Orbit's explanation is a weak one.

nja håller inte med

har själv varit med om att duktiga vokalister kan låta förhållandevis crap medan man bara kör igenom låten för att hitta melodier och fraseringar och allmän uppvärmning och lyssningsnivåer

för att direkt när det är dags för allvar låta helt på ett annat plan

någon har ju läckt det här med en intention

att britney inte är den allra vassaste sångerskan vet man ju redan - så vad ville denne visa?

och kan man då utgå från att det inte är trixat med för att låta ännu sämre?

jag vet vad jag skulle göra med den som skulle läckt ut nåt sånt som jag spelat in - en rejäl örfilningsomgång

arbetsmaterial ska vara heligt

sen glömde jag tillägga att med dagens teknik behöver man ju inte anstränga sig mer än så här om man inte vill - det är väl egentligen det enda värt att fundera över i frågan

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Med ikoner så stora som henne går det inte att veta, utifrån såna där klipp, rykten och shit. Det kan vara sann uthängning, förfalskad uthängning, manipulerad, det kan vara ett sant klipp som presenteras på ett sätt som får det att framstå som nåt annat .. det går inte att veta.

Björn Borg låg ju på playan, semester i Israel (tror jag). Två soldater råka känna igen han, bad om en autograf o en bild. Ena killen satte på Borg sin soldatkeps, kul grej bara. Privat bild liksom. 3 dagar senare, as-feta rubriker i många länder: 'Tennis champion Borg sponsors Israel occupation of Palestine', med bild på Borg i Isrealiska armé-kläder (kepsen) flinandes med israeliska soldater, några journalister hade grävt fram vissa belägg för nån utbetalning till sport-branschfolk som var 'kända israel-vänner' osv. (Borg skrev om detta i sin självbiografi).

Det var nog på 80-talet. Men idag 30 år senare, med digital manipuleringsteknik, och internet .. phew .. ryktesspridning har aldrig fått så mycket 'konkret substans' som när nätet kom till. Det är oerhört mycket svårare att utröna, för den som känner sig tvingad till det. Ger man fan i att bedöma, och syssla med sitt eget istället för att leka nån slags "mig lurar man minsann inte" Sherlock Holmes, så löser sig problemet rätt lätt. 😛

Är det möjligt att få en åsna att låta så bra att det kan nå en topplista? Ja, absolut. Men det är så många i branschen som strävar, och investerar tid pch pengar, så.... såna där totala makeovers sticker nog för mycket i ögonen på branschfolk för att såna ska släppas fram på fullt allvar. Det 'byråkratiska motståndet' blir så högt. Det blir en trovärdighetsfråga för sin egna bransch liksom. Det är en av flera gallrande faktorer som får bort många totala fejkar. Men det finns nog en och annan. Fler idag än på 80-talet, lätt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är obestridliga bevis på hur det egentligen går till i alla studios... 😉

http://www.youtube.com/watch?v=G2Rhh_4GZmU&list=RDG2Rhh_4GZmU&feature=share

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ingen av oss utomstående som vet i vilket sammanhang inspelningen är gjord. Det kan ju var så att hon inte hade någon medhörning. Kanske i samband med videoinspelning ?

Ni minns kanske när en inspelning med Enrique Iglesias läckte ut. Den var från en videoinspelning, där han antagligen hade inspelad musik i rummet, och inte hörde sin egen sång pga det.

http://www.youtube.com/watch?v=zUQZsIJPDrw

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...