Jump to content
Annons

Studiobygge på ca 100kvm


Recommended Posts

Hejsan alla glada studiovänner och även alla arga sportovänner...

Jag har satt igång ett relativ stort bygge nu som jag och min kära far genomför.

Studion ska bli en kommersiell studio och jag ska helt enkelt försöka leva på studio:andet.

Jag har 90 kvm ren studio och ett annat rum i samma korridor på 16 kvm som ska bli kök.

Har redan tänkt ut design för studion, har dock inga ritningar men kommer väl ladda upp lite bilder efter hand.

Hoppas det finns ett intresse och att jag får många följare i den här tråden.

mvh

142ylph.png

rhsehy.png

23makpg.png

28tl7rl.png

21jq59v.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Hej!

Länge sedan det blev en uppdatering nu men här kommer lite bilder från att vi har börjat sätta upp innertaket, det var en nötknäckare vill jag medge samt att jag börjat med inbafflandet av mina högtalare 🙂

Jag har även målat allt som ska målas.

Ställ gärna lite frågor, jag svarar mer än gärna 😄

29ygi6v.jpg

fuysu1.jpg

34y1btt.jpg

50ma8g.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack 🙂

Nej det har jag inte, ritade dock studion i skolan som en uppgift med en akustiker som handledare.

Om jag blir missnöjd så får det bli ett mycket senare projekt då detta redan kostar otroliga summor.

Jag har iallafall ritat kontrollrummet efter dead front live end-principen och har funderat väldigt noggrant.

Man kommer se mer av det lite längre fram.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter som du skriver kommersiell studio så skulle jag också rekommendera att anlita en akustiker.

Om du nu tänker bygga efter LE/DE så kommer det aldrig att bli bra så som du bygger nu.

Här är en grav föränkling på hur man bör bygga(observara även den geomeriska utformingen av högtlar-inbyggnaden):

post-19551-0-85317100-1401728366_thumb.jpg

och taket byggs efter samma prencip med tjock absorbering i död enden och stämd panel i live enden.

En annan sak!!!! har du kollat så inte lysrören ger störningar i elektronik??

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Efter som du skriver kommersiell studio så skulle jag också rekommendera att anlita en akustiker.

Om du nu tänker bygga efter LE/DE så kommer det aldrig att bli bra så som du bygger nu.

Här är en grav föränkling på hur man bör bygga(observara även den geomeriska utformingen av högtlar-inbyggnaden):

post-19551-0-85317100-1401728366_thumb.jpg

och taket byggs efter samma prencip med tjock absorbering i död enden och stämd panel i live enden.

En annan sak!!!! har du kollat så inte lysrören ger störningar i elektronik??

intressant läsning, helt klart!

Ska kolla mer på detta.

Ang. lysrören så kommer jag på sikt byta alltihop men just nu räcker inte pengarna så då får det duga 🙁

Jag var övertygad om 45gradig vinkel på högtalarna men det ska alltså vara 30.

Kan bli så att jag tar det en akustiknisse att kolla på det.

Redigerat av Badertheinvader
Link to comment
Dela på andra sajter

Många av er akustik/ljudnördar har säkert redan sett denna, men jag såg en video på Youtube med Mitch Gallagher om just projektstudio/mindre studio. Allt från akustik, till små smarta lösningar. Går även igenom konceptet "leaky wall".

Även om allt kanske inte är applicerbart just här, tyckte jag videon var otroligt matnyttig och intressant. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Elementet du har verkar du bygga in i väggen som jag tolkar det nu om jag inte helt missförstått dina bilder?

Känns spontant som att be om trubbel såvida det inte är förbikopplat och således ej är i bruk längre.

Nåja, jag har inget övrigt att inflika här och önskar dig en god fortsättning på bygget. Alltid kul med byggtrådarna här på forumet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Det var ett tag sen jag var aktiv här. Har gått från supertaggad ner i en svacka under sommaren där jag har gått inspirationslös osv. Har bokstavligt talat lagt ner blod svett och tårar i studion nu. Kan konstatera att det var ett 10 gånger större arbete än vad jag trodde (har aldrig byggt ångor förr) och 10 gånger dyrare men jag har nu kommit igång igen och tänker börjar ladda upp lite bilder. Börjar med det så gott som färdiga inspelningsrummet som blev 26 kvm. Ifall någon missade det så köpte jag ju ett nytt mixerbord som jag också slänger upp en bild på 🙂

2zh1po2.jpg

29pzvi8.jpg

2dciat5.jpg

xgku2e.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu är det säkert för sent att åtgärda men

1. Bygg in ett element i väggen är en BIIG No No. Fick riva min förra studio p.g.a. att elementet spräcktes p.g.a extrema värmeväxlingar .

2. Högtalarna verkar du bara ställt in i din konstruktion och sedan byggt igen

vilket gör att hela lådan fungerar som en baslåda.

Det du skulle ha gjort var att bygga lådor som högtalarna placeras i i din konstruktion.

Fast det beror givetvis på vilka högtalare du har .

Link to comment
Dela på andra sajter

Christer B (oregistrerad)

2. Högtalarna verkar du bara ställt in i din konstruktion och sedan byggt igen

vilket gör att hela lådan fungerar som en baslåda.

Det du skulle ha gjort var att bygga lådor som högtalarna placeras i i din konstruktion.

Högtalarna står ju på stativ. De är inte inbyggda ...

Link to comment
Dela på andra sajter

oavsätt om tyget är flammskyddat(???) så är det dumt, på gränsen till idiotiskt att montera el anslutningar i tygväggen....

En annan sak, har du gjort akustik mätning i rummen innnan och efter behandling så du vet att akustik behandlingen verkligen åtgärdar de akustika "problem" som finns i rummen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det säkert för sent att åtgärda men

1. Bygg in ett element i väggen är en BIIG No No. Fick riva min förra studio p.g.a. att elementet spräcktes p.g.a extrema värmeväxlingar .

2. Högtalarna verkar du bara ställt in i din konstruktion och sedan byggt igen

vilket gör att hela lådan fungerar som en baslåda.

Det du skulle ha gjort var att bygga lådor som högtalarna placeras i i din konstruktion.

Fast det beror givetvis på vilka högtalare du har .

Tänkte att det skulle vara lugnt så som det är nu, förvisso använder jag inte elementet och kommer inte göra det heller så det är ingen fara. Men bra att du tar upp det, då vet jag 🙂

Nej jag tänkte först bygga in men tyckte inte det blev bra och så är det lättare att byta högtalare när de står på stativ 😉

mvh

Redigerat av Badertheinvader
Link to comment
Dela på andra sajter

oavsätt om tyget är flammskyddat(???) så är det dumt, på gränsen till idiotiskt att montera el anslutningar i tygväggen....

En annan sak, har du gjort akustik mätning i rummen innnan och efter behandling så du vet att akustik behandlingen verkligen åtgärdar de akustika "problem" som finns i rummen?

Nej, jag gjorde inga innan faktiskt, men ska mäta snart om hur det blev.

Efter att jag bara lyssnat i rummet så är jag galet nöjd, det låter väldigt bra.

mvh

Härlig satsning du gör. Grattis till din nya studio!

Tack så mycket, är mycket nöjd 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte att det skulle vara lugnt så som det är nu, förvisso använder jag inte elementet och kommer inte göra det heller så det är ingen fara. Men bra att du tar upp det, då vet jag

Men elementen antar jag är inte bortkopplade.

M.a.o så har du element fulla med vatten och under tryck i väggen vilket inte är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...