Jump to content
Annons

AD/DA omvandlare?


jontah

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Jag tror vissa här underskattar hur enormt komplext analogt ljud är, detta ska produceras digital och omvandlas till organiska analoga ljud. För mig är det inge snack skillnaderna kan bli enorma beroende på vad man lyssnar och fokuserar på sitta öra åt.

Du kanske ej hör det vad det gäller frekvens respons utan det är mer hur ljudet upplevls, mer levande mer detaljrikt mer 3 dimensionellt, mer öppet osv...

Finns många digitala produkter på marknaden som ska emulera analogt ljud, men dom flesta är ensa om att inget kan mäta sig med äkta analogt ljud, vare sig det gillar pluggar eller synthar, att producera analogt ljud är helt enkelt väldigt komplext..det samma gäller en DA omvandlare som ska producera dessa analoga signaler...det krävs stora resurser och många mans timmar och fin justeringar och konstnärlighet för att göra en bra DA omvandlare...

Sedan att det finns personer som tycker DA omvandlare som sitter på inbyggda moderkort är ju en annan sak.. jag hör dock inte till den kategorin, för mig är musik olyssningar i Dessa DACar.

UAD pluggar, har inte UAD Konkat snart ? jag skulle inte rekommendera att hoppa på UAD tåget iallafall..

Tycker deras pluggar är ganska överskattade.. finns bättre där ute..

Visst men du summerar inte i HEDDen vilket du skriver.

UAD pluggar, har inte UAD Konkat snart ? jag skulle inte rekommendera att hoppa på UAD tåget iallafall..

Tycker deras pluggar är ganska överskattade.. finns bättre där ute..

Oraklet har talat!

Har du läst bolagens årsrapporter eller sitter du bara och gissar som vanligt? Är du ekonom också?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst men du summerar inte i HEDDen vilket du skriver.

Oraklet har talat!

Har du läst bolagens årsrapporter eller sitter du bara och gissar som vanligt? Är du ekonom också?

Det gör du enligt mig.

Jag får be om ursäkt om min överdrivt när det gäller UAD, men det är nog för att jag inte gillar UAD helt enkelt.

Tycker som sagt att marknaden har kommit ikapp, det var en tid då dom hade en starkare ställningen på marknaden inte minst då när vi behövde mer CPU så var ju deras lösning bra. Men även på senare år när UAD släpper nya pluggar så verkar det ofta som föredrar andra versoiner t.e.x så har soft tube gjort några av pluggarna som UAD har gjort bland annat en Trident EQ, dom flesta vara överrens om att Soft tubes var bäst.. bara ett exempel. Känns som sagt inte som UAD ligger i framkant längre...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tror vissa här underskattar hur enormt komplext analogt ljud är, detta ska produceras digital och omvandlas till organiska analoga ljud. För mig är det inge snack skillnaderna kan bli enorma beroende på vad man lyssnar och fokuserar på sitta öra åt.

Du kanske ej hör det vad det gäller frekvens respons utan det är mer hur ljudet upplevls, mer levande mer detaljrikt mer 3 dimensionellt, mer öppet osv...

Finns många digitala produkter på marknaden som ska emulera analogt ljud, men dom flesta är ensa om att inget kan mäta sig med äkta analogt ljud, vare sig det gillar pluggar eller synthar, att producera analogt ljud är helt enkelt väldigt komplext..det samma gäller en DA omvandlare som ska producera dessa analoga signaler...det krävs stora resurser och många mans timmar och fin justeringar och konstnärlighet för att göra en bra DA omvandlare...

Sedan att det finns personer som tycker DA omvandlare som sitter på inbyggda moderkort är ju en annan sak.. jag hör dock inte till den kategorin, för mig är musik olyssningar i Dessa DACar.

Du har tyckt att Polarsudion inte var nåt att ha, det var en av de finaste studios vi hade i Sverige utrustningsmässigt. Jag antar att du har många timmar i studio med SSL bord och outboards och större produktioner eftersom du kan uttalade dig som du gör. Jag har många timmar i studio och bland annat i Polarstudion med analog och digital utrustning. Vad man använder är ofta vad man för tillfället tycker att produktionen behöver och inte vad man tycker oavsett det är digitalt eller analogt. Hur gör du dina val?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får be om ursäkt om min överdrivt när det gäller UAD, men det är nog för att jag inte gillar UAD helt enkelt.

Tycker som sagt att marknaden har kommit ikapp, det var en tid då dom hade en starkare ställningen på marknaden inte minst då när vi behövde mer CPU så var ju deras lösning bra.

Jag håller med dig där. Det var också därför jag startade en tråd för ett tag sen om hur relevanta UAD-pluggar är idag.

Men jag skulle inte säga att det går särskilt dåligt för bolaget eller att de sitter och sover medan alla andra springer förbi. Apollo är en klockren produkt och Twin har sålt som smör i solsken enligt de handlare jag pratat med. Intressant är också att det är Duo-varianten som säljer överlägset bäst. Hade folk bara velat spela in med pluggar så hade en Solo räckt till gott och väl. Så uppenbarligen finns det ett behov för den extra processorkraften, eller vet inte folk vart de ska göra av sina pengar. 🙂

Sen är det sant att konkurrenterna kommit ikapp vad det gäller hårdvaruemuleringar, men UA har fortfarande några av de absolut bästa på marknaden. Att några föredrar ditten eller datten i ett blindtest säger inte så himla mycket. Behringer har vunnit över Lynx i blindtest också så det säger väl en del om tillförlitligheten till sådana test.

Men ja, att investera i UAD-plattformen eller ej är något man bör ta sig en ordentlig funderare över idag känner jag. Det finns både för och nackdelar med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns många olika definitioner av summing, finns digital summing, analog summing osv... men i slut ändan handlar det om var de enskilda ljudströmmarnas slut destination tar vägen det kan vara masterbussen en EQ en kompressor eller så skickar man vidare till en extern enhet som t.e.x HEDDen där den slutgiltiga och önskvärda energi nivån summeras i mixen till den slutgiltiga 2-bus stereo mixen.

Är en kompressor en summerare enligt dig då? Den summerar ju någonting till ljudet som inte fanns där innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man skulle bli besviken på en Cranesong produkt betvivlar jag på...

Det beror nog på vad du har för förväntningar. Köper du en sådan och tror att den i ett svep ska göra så att du låter som dina idoler blir du garanterat besviken.

ifallet av hedden om han inte gillar den kan han sälja den för samma pris han köpte den för vid snabb affär alterntivt få några tusenlappar extra om han inte har lika bråttom att sälja den...

Det är ett säkert inköp.. cranesongs grejjor är eftertrakade..speciellt i andra hand..

Nåväl, så himla eftertraktade kan dom väl inte vara? Här är t ex en hedd på Ebay. 5.5 h kvar och inte ett enda bud.

Bil analogin har tycker jag lite att göra med studio prylar..

Jag tycker att det är en utmärkt analogi. En modern Lambo eller Ferrari kan vem som helst köra och säkert trivas utmärkt i. Men det krävs år av övning för att du ska kunna utnyttja den fulla potentialen i t ex en Ferrari F12.

Tycker som sagt det är tråkigt att de som vill satsa möts av missunnsama röster..

Om han nu är redo att go all in och investera så varför inte köpa bra grejjor från början..uppenbarligen har han höga krav.

Hedden var ett bra köp som jag sa.. går att sälja den för samma pris eller mer om han inte blir nöjd..

De flesta här försöker hjälpa TS med andra råd en köphets av prylar som har tveksam nytta för den musik hen vill göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror vissa här underskattar hur enormt komplext analogt ljud är, detta ska produceras digital och omvandlas till organiska analoga ljud. För mig är det inge snack skillnaderna kan bli enorma beroende på vad man lyssnar och fokuserar på sitta öra åt.

Du kanske ej hör det vad det gäller frekvens respons utan det är mer hur ljudet upplevls, mer levande mer detaljrikt mer 3 dimensionellt, mer öppet osv...

Kan du inte göra som drloop; Spela in lite ljud från olika DA-omvandlare. Jämför sen de olika ljudfilerna mot varandra genom att t ex fasvända en 180 grader och spela upp samtidigt som en annan. Eller klipp ihop ett spår från flera olika och se om någon kan höra var klippen ligger. Eller, om du verkligen vill utmana dig själv, skicka filerna till någon annan här som får klippa, och avgör sen var klippen finns.

Finns många digitala produkter på marknaden som ska emulera analogt ljud, men dom flesta är ensa om att inget kan mäta sig med äkta analogt ljud, vare sig det gillar pluggar eller synthar,

"De flesta"? 🙂

att producera analogt ljud är helt enkelt väldigt komplext..det samma gäller en DA omvandlare som ska producera dessa analoga signaler...det krävs stora resurser och många mans timmar och fin justeringar och konstnärlighet för att göra en bra DA omvandlare...

Visst ligger det en hel del utveckling bakom dagens AD/DA-omvandlare. Men det är många företag (fler än Cranesong...) som pysslar med ljud och som har stora resurser.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns många olika definitioner av summing, finns digital summing, analog summing osv... men i slut ändan handlar det om var de enskilda ljudströmmarnas slut destination tar vägen det kan vara masterbussen en EQ en kompressor eller så skickar man vidare till en extern enhet som t.e.x HEDDen där den slutgiltiga och önskvärda energi nivån summeras i mixen till den slutgiltiga 2-bus stereo mixen.

kan du inte bara medge att du hade fullständigt noll koll istället för att envist försöka bygga upp ett försvar för din totala brist på kunskap?

jag hör dock inte till den kategorin, för mig är musik olyssningar i Dessa DACar.

men att sitta i din lägenhet utan nån som helst akustikanpassning det går finfint?

som att sätta på formel 1 slicks på en amazon.... man framstår bara som en total jubelidiot

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns många digitala produkter på marknaden som ska emulera analogt ljud, men dom flesta är ensa om att inget kan mäta sig med äkta analogt ljud, vare sig det gillar pluggar eller synthar, att producera analogt ljud är helt enkelt väldigt komplext..det samma gäller en DA omvandlare som ska producera dessa analoga signaler...det krävs stora resurser och många mans timmar och fin justeringar och konstnärlighet för att göra en bra DA omvandlare...

huh?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur viktigt är det med ett ljudkort såsom RME egentligen? med tanke på att jag har AD/DA omvandlare redan. Fick aldrig svar på denna fråga.

Visst jag får lite bättre latency när jag kör internt PCIE kort, men jag känner verkligen inte för att punga ut 7000kr för ett ljudkort som knappt kommer göra någon skillnad alls. Eller har jag fel i detta fallet?

Vad innebär det om jag "snålar" lite på ljudkortet istället? typ kör ett sådant här ljudkort:

http://www.thomann.d...scam_us1800.htm ?

Det står att den har AES/EBU också. Är det samma som jag har på HEDDen? tacksam för svar.

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det går lika bra med Tascam ljudkortet som med RME. Tascam står att en anslutning går att switcha mellan spdif och AES/EBU men saknar balanserad ut. Blir ingen ljudmässig skillnad. RME var en rekommendation eftersom det verkade som du skulle koppla ihop många enheter digitalt,

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går lika bra med Tascam ljudkortet som med RME. Tascam står att en anslutning går att switcha mellan spdif och AES/EBU men saknar balanserad ut. Blir ingen ljudmässig skillnad. RME var en rekommendation eftersom det verkade som du skulle koppla ihop många enheter digitalt,

OK så egentligen kan jag köra vilket billigt skit ljudkort som helst?

RME verkar ju nice, men det kostar liksom 7000kr, jag är inte jätte sugen på att punga ut mycket pengar på ett ljudkort när jag kan få ett billigare att göra ungefär samma sak. Jag är inte i behov av massa annat. Endast et ljudkort som funkar bra.

Har du något annat ljudkort att rekommendera förutom RME't? som är billigare och har AES?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Digi serien funkar inte i moderna datorer, inga drivare, för gammalt kort helt enkelt.

Babyface funkar inte med Cranesong HEDD, Babyface har bara optisk spdif och HEDD har bara coax spdif.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Digi serien funkar inte i moderna datorer, inga drivare, för gammalt kort helt enkelt.

Babyface funkar inte med Cranesong HEDD, Babyface har bara optisk spdif och HEDD har bara coax spdif.

ah, haha, helt värdelösa tips mao, sry TS.

Men det bör väl gå att hitta ett interface som matchar din HEDD till inte alltför dyra pengar. Kolla beggat.

Link to comment
Dela på andra sajter

ah, haha, helt värdelösa tips mao, sry TS.

Men det bör väl gå att hitta ett interface som matchar din HEDD till inte alltför dyra pengar. Kolla beggat.

Precis, därför jag ber om hjälp. Vill köpa något hyfsat bra så jag inte köper grisen i säcken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Postat (redigerat)

OK. Så nu har jag fört detta vidare. Jag har Crane Song HEDD AD/DA'n och jag har Crane Song Avocet monitor controllern. Samt att jag har beställt ett RME HDSPe AES PCIe ljudkort.

Sista bitarna i pusslet:

Jag förstod direkt att jag behövde någon specialkabel för att koppla RME ljudkortet till HEDDen.

Denna kabel säger thomann att jag behöver: http://www.thomann.d..._cfd_15_dmt.htm

Sedan behöver jag väl en vanlig AES/EBU kabel från HEDDEN in till Avoceten också? vart hittar jag en sådan? Någon som kan LÄNKA?

Och sista frågan:

När jag pratar med Thomann säger dem att jag behöver en houseclock för att få ljudkortet, hedden och avoceten att fungera tillsammans utan jitter. Är detta verkligen NÖDVÄNDIGT? eller kan man komma runt det på något sätt? känns halvkul att få punga ut ytterligare 6000kr för en houseclock + kablar för det också 😉

Detta är vad thomann säger att jag behöver:

http://www.thomann.de/se/mutec_mc_3_smart_clock.htm

Tacksam för svar!

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag pratar med Thomann säger dem att jag behöver en houseclock för att få ljudkortet, hedden och avoceten att fungera tillsammans utan jitter. Är detta verkligen NÖDVÄNDIGT?

Nej, inte tekniskt nödvändigt.

Alla digitala enheter av det här slaget har en intern klocka. Olika klockor är olika noggranna, olika precision. För att få alla enheter att ta emot och sända digital info med *exakt* samma klockintervall så kan man använda 1 extern masterklocka, som alla enheter synkroniserar sig mot. Det kan påverka ljudet, även i negativ riktning faktiskt.

Det råder olika åsikter och tvivel på hur mycket digitala masterklockor kan påverka. En del menar att masterklockor är ren humbug, medan andra svär vid dom. Men en sak är säker: tekniskt "nödvändiga" är dom inte, för att få setup-en att funka.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte tekniskt nödvändigt.

Alla digitala enheter av det här slaget har en intern klocka. Olika klockor är olika noggranna, olika precision. För att få alla enheter att ta emot och sända digital info med *exakt* samma klockintervall så kan man använda 1 extern masterklocka, som alla enheter synkroniserar sig mot. Det kan påverka ljudet, även i negativ riktning faktiskt.

Det råder olika åsikter och tvivel på hur mycket digitala masterklockor kan påverka. En del menar att masterklockor är ren humbug, medan andra svär vid dom. Men en sak är säker: tekniskt "nödvändiga" är dom inte, för att få setup-en att funka.

Vad gör egentligen en masterklocka i mitt fall? jag ska ju enbart ha en monitor controller och en AD/Da och ljudkort kopplade till varandra.

Så du tycker jag bör skippa klockan? Thomann.de menar med att jag absolut INTE kan köra denna setup utan en sådan. Hade du kört utan ändå? Dem säger att jag får mycket jitter osv utan den.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör egentligen en masterklocka i mitt fall? jag ska ju enbart ha en monitor controller och en AD/Da och ljudkort kopplade till varandra.

Så du tycker jag bör skippa klockan? Thomann.de menar med att jag absolut INTE kan köra denna setup utan en sådan. Hade du kört utan ändå? Dem säger att jag får mycket jitter osv utan den.

Tacksam för svar!

Masterklocka kanske behövdes för många år sedan, men numera är tekniken så mogen och alla bättre enheter är byggda så att de är jitter-immuna, så det är överflödigt. Får du problem med synkningen, så synkar du med Wordclock. Något annat behövs inte enligt min mening.

Link to comment
Dela på andra sajter

Masterklocka kanske behövdes för många år sedan, men numera är tekniken så mogen och alla bättre enheter är byggda så att de är jitter-immuna, så det är överflödigt. Får du problem med synkningen, så synkar du med Wordclock. Något annat behövs inte enligt min mening.

Tusen tack för svaret! Förstår inte varför thomann vill att jag ska köpa en masterklocka.. kanske för att dem är försäljare? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör egentligen en masterklocka i mitt fall?

Ser till att monitor controller, AD/DA och ljudkort synkar med varandra. Digital överföring bygger ju på att alla inblandade enheter är överens om hur lång en klockcykel är, annars skulle någon kunna få för sig att t ex läsa två bitar som en.

Däremot är jag också mycket tveksam till om det behövs i ditt fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack för svaret! Förstår inte varför thomann vill att jag ska köpa en masterklocka.. kanske för att dem är försäljare? 😉

Självklart! När du köper dyra prylar, så ser de en möjlighet att sälja på dig mer än vad du behöver.

Tidigare körde jag bara med ADAT-synk - och då hade jag blandad kompott med RME-ljudkort och omvandlare från RME och Benchmark och (hör och häpna) digitalmixer från Behringer. Det funkade helt perfekt. Eftersom jag hade läst i trådar bla på Gearslutz om hur enorm ljudskillnad det skulle bli om man körde med Wordclock, så testade jag det. Det är ju billigt med ett par koax-kablar och terminatorer att köpa extra. Den skillnaden som uppstod, var verkligen en enorm.........

......besvikelse eftersom den var helt obefintlig.

Jag har sedan ändå fortsatt köra med WC (har ingen mixer längre, utan bara RME-ljudkort och RME+Benchmark omvandlare), eftersom det ju är smidigt om jag behöver koppla in någon extra burk någon gång - och slipper undra om det riskerar att bli synkproblem.

Har också testat med extern masterclock-burk och det gjorde precis lika stor skillnad i ljudet som skillnaden mellan ADAT-synk och WC - dvs ingen alls.

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

OK så nu har jag allt förutom 1 kabel färdigt och mitt RME HDSPe AES ljudkort..

jag är dock jäääkligt kass på analog och digital outputs när allt ser likadant ut (XLR & EBU/AES ser ju exakt likadant ut?)

Hur och vart kopplar jag ihop min Cranesong HEDD 192 med Cranesong AVOCET? Samt hur vet jag VILKEN AD/DA jag använder? Min Avocet har ju också en AD/DA som följer med, men enligt Cranesong så är den sämre än HEDD'ens AD/DA som tydligen skall vara superior på alla fronter.

Jag vill ju använda mig av HEDD'ens AD/DA.

Såhär ser det ut bakom på HEDD'en:

http://www.milocogear.com/wp-content/uploads/2014/03/1600-HEDD192_detail3.jpg

och här har ni Avocet'en:

http://i220.photobucket.com/albums/dd111/RossNyberg/Back.jpg

Jag har AES kablar. Vart och hur kopplar jag ihop dessa med mitt RME HDSPe AES PCIe ljudkort?

Läste igenom manualen på båda men det stod faktiskt inte speciellt mycket, så det var inte jätte mycket till hjälp.

Tacksam för svar.

Självklart! När du köper dyra prylar, så ser de en möjlighet att sälja på dig mer än vad du behöver.

Tidigare körde jag bara med ADAT-synk - och då hade jag blandad kompott med RME-ljudkort och omvandlare från RME och Benchmark och (hör och häpna) digitalmixer från Behringer. Det funkade helt perfekt. Eftersom jag hade läst i trådar bla på Gearslutz om hur enorm ljudskillnad det skulle bli om man körde med Wordclock, så testade jag det. Det är ju billigt med ett par koax-kablar och terminatorer att köpa extra. Den skillnaden som uppstod, var verkligen en enorm.........

......besvikelse eftersom den var helt obefintlig.

Jag har sedan ändå fortsatt köra med WC (har ingen mixer längre, utan bara RME-ljudkort och RME+Benchmark omvandlare), eftersom det ju är smidigt om jag behöver koppla in någon extra burk någon gång - och slipper undra om det riskerar att bli synkproblem.

Har också testat med extern masterclock-burk och det gjorde precis lika stor skillnad i ljudet som skillnaden mellan ADAT-synk och WC - dvs ingen alls.

Tusen tack Claes! Alltid bra att höra från andra som är erfarna och testat prylarna dem försöker sälja på mig. Jag tror inte heller att det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Analogt ut left och right från hedden till analogt in 1 left och right på avoceten.

Har du breakout boxen till RME kortet så att du kan ansluta xlr kablar till detta?

Om ja i så fall skall du tex välja aes/ebu 1 från rme kortet till eas/ebu in på hedden och sedan göra tvärtom ut från aes utgångenen på hedden och in på rme ljudkortet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du skall få med effekten från hedden så måste du kunna spela in denna effekt på dina spår. Eftersom det verkar vara en digital dsp som gör effekterna och inte någon analog krets som skapar rörsoundet och tapesoundet kan du koppla tillbaka denna digitalt tillbaka till rme som jag förstår det.

Man kan också välja att spela in med tape soundet redan på ad sidan.

Så en kabel aes ut från hedden till en aes in på rmen skall till också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Böt precis från interna USB kontroller till en separat (PCI-E).

Förbättrad Dynamik, och mindre distortion. Ljuger inte. A/B:a och blev helt ställd av skillnaden.

Så digitalt jitter förekommer även internt innan det slussas till ljudkort. Vet inte om det är dålig jitter-teknik i mitt SPL Crimson men då borde även min kompis Lavry dac för 11.000 vare tämligen dålig. (Du sätter i en egen MOLEX, direkt från nätagget på dessa USB-kort) och bypassar således moderkortets strömförsörjning.

Så det är ett tips, mitt USB-kort kostade bara 350 kr, min kompis köpte ett av Paul Pangs varianter för 125 dollar.

Ville bara nämna det.

http://ppaproduct.blogspot.se/2013/07/audio-grade-usb-30-pcie-card.html

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Paul Pang tycker även att musiken låter bättre om den kopieras från hårddisken till ett CompactFlash-kort. 😄

Att ett USB-kontrollerkort strömförsörjs av nätaggregatet istället för moderkort är inget ovanligt. Annars skulle den inte orka strömförsörja ett USB-ljudkort.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...