Jump to content
Annons

Vilka toner fungerar med vilka ackord, osv...


Pozzon

Recommended Posts

Har väl säkert gjorts någon liknade tråd, men, men. Någon som kan länka eller skriva upp vilka ackord och toner som fungerar ihop enligt "skalan". Hittar inget konkret när jag söker runt på internet så det blev att fråga här istället.

Btw, det är till piano om det skulle vara någon skillnad jämfört med gitarr exempelvis.

Tack på förhand!

Redigerat av Pozzon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Enligt skalan?

Ett ackord är alltid baserat på en skala. Dom toner som fungerar i förhållande till det ackordet är tonerna i skalan som ackordet är baserat på. D-dur ackord t.ex. är ju baserat på D-dur skala, och därför funkar alla toner i D-dur skala ihop med ett D-dur ackord.

Olika toner i D-dur skalan skapar olika mycket färg eller spänning i D-dur ackordet förstås. Mest harmoniska tonen i förhållande till D-dur är D (första tonen i skalan). Näst mest harmoniska är A (femte tonen i skalan). Tredje mest harmoniska är F# (tredje i skalan) osv. Minst harmoniska är C# (7e tonen i skalan).

Var inte för otålig med sånt här. Det är komplicerat, och det kommer med tiden. Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt skalan?

Ett ackord är alltid baserat på en skala. Dom toner som fungerar i förhållande till det ackordet är tonerna i skalan som ackordet är baserat på. D-dur ackord t.ex. är ju baserat på D-dur skala, och därför funkar alla toner i D-dur skala ihop med ett D-dur ackord.

Olika toner i D-dur skalan skapar olika mycket färg eller spänning i D-dur ackordet förstås. Mest harmoniska tonen i förhållande till D-dur är D (första tonen i skalan). Näst mest harmoniska är A (femte tonen i skalan). Tredje mest harmoniska är F# (tredje i skalan) osv. Minst harmoniska är C# (7e tonen i skalan).

Var inte för otålig med sånt här. Det är komplicerat, och det kommer med tiden. Lycka till.

Tack, det är ungefär detta jag vill ha 🙂 Finns det någon enkel uppradning på vilka som passar ihop, eller finns det någon "formel" för att räkna ut vilka som fungerar tillsammans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl säkert gjorts någon liknade tråd, men, men. Någon som kan länka eller skriva upp vilka ackord och toner som fungerar ihop enligt "skalan". Hittar inget konkret när jag söker runt på internet så det blev att fråga här istället.

Btw, det är till piano om det skulle vara någon skillnad jämfört med gitarr exempelvis.

Tack på förhand!

Det är en svår fråga som har tusen olika svar. Det är ungefär så som att köpa en tågbiljett till 'någonstans'.

Det bästa är att du lär dig lite musikteori. Lär dig piano, absolut.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tack, det är ungefär detta jag vill ha 🙂 Finns det någon enkel uppradning på vilka som passar ihop, eller finns det någon "formel" för att räkna ut vilka som fungerar tillsammans?

Skalan är formeln. Den är 'the rock bottom'.

Kvintcirkeln är användbart hjälpmedel som utgångspunkt med. Sök på nätet efter den.

Men som Steffes sa ovan: spela, lyssna, och notera. Finns inget bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej Pozzon !!! 🙂

Det är enkla grunder och det finns en formel !!! Börja med att lära dig den Joniska skalan/durskalans toner... Ta och räkna 1;a tonen,3,5 och 7;e (det kallas för tersstapling) i med utgångspunkt från varja ton i den skalan och du får tonerna till ackordet ackordet som passar till den skalan....Det kallas för att harmonisera (ackord utifrån skalor)..... 🙂

Gör du så från varje ton i skalan får du en sk ackordstege, de diatoniska (dia=tillhörande) ackorden för den skalan. Det blir då 7 st. ackord som passar. De kan du spela till skalan ifråga du gjort melodin / succesionen ifrån så du har litet ackord att välja på....

Detta fungerar på alla skalorna i det Modala Systemet, se http://sv.wikipedia....iki/Kyrkotonart

Du behöver litet harmonilära, typ; sD (subdominant), D (Dominant) och T (Tonika) för att placera ackorden korrekt till succesionen / melodin (vars toner kommer från skalan som är aktuell, den som du harmoniserat ackorden utifrån.) När du kommit så långt så har du bra information om de olika kadenserna / progressionerna / harmonierna (=ackordsföljder) här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kadens

(En fullständig helkadens i moll är harmoniserad utifrån Harmonisk mollskala, men lär dig inte den ännu utan använd den kadensen i dur till att börja med. Om du ändå vill spela i moll så välj den fullständiga helskadensen i den Aeoliska skalans, molls paralelltonart (vars grundton du finner en mollters/4semitoner upp / med början på mollskalans 3:e ton, vilket är durskalan) istället för att krångla till det. Se; http://sv.wikipedia....Parallelltonart)

Föreslår att du börjar med detta och lär dig mer sedan, allt eftersom...Du kommer väldigt långt i ditt musicerande och ditt komponerande med detta... 🙂

jimi_hendrix-208241.jpg

Några tips på vägen:

Ett tips är att du utelämnar grundtonen/1:an i ackorden när du spelar gitarr eller piano och låter basisten ta hand om de tonerna istället. Då blir det inte så grötigt utan mer luftigt. Utifrån det kan man bygga på, om man vill, och utveckla basgången. Det går t ex att använda kromatik (alla 12 tonerna inom en oktav) för att få en litet smooth rörelse i musiken. Kromatik kan vara en risk så se då till att the outside notes (någon av de tonerna som INTE hör till skalan) alltid hamnar på upbeat och inte gör en clash med tonerna i melodin du gjort / skalan du spelar i. Annars kommer det att låta som om basen spelar falskt.....Den kromatiska regeln gäller även för melodi / succesion / solo om du nu skulle vilja spela kromatiskt

Ett annat kreativt sätt är att låta basen spela i samma skala som du harmoniserat ackorden ifrån. Som ett slags Jazzkontrapunkt (enkelt förklarat; två skilda melodier som spelas samtidigt men som ändå är i harmoni med varandra)... 🙂 Detta även om du utelämnat grundtonen/bastonen/1;an i de diatoniska ackorden. Bry dig inte om de två klassiska sorternas kontrapunkt ännu. De följer striktare regler.

Att enbart spela och lyssna fungerar, åtminstone till en viss gräns och det är nyttigt men att lära sig detta samtidigt gör att du förstår vad du gör när du spelar / komponerar och du lär dig fortare.....Åtminstone tror jag det. Det gör det även enklare att diskutera musiken med sina medmusikanter om man använder vedertagna begrepp /ord för vad man håller på med.. 🙂 Musikteori är kul och intressant och det går att vara hur skapande som helst, no limits !!!!

Och för att bryta medvetet mot reglerna så att det hörs att man gör det (inte bara att det råkar bli så..) och ger önskad effekt kräver att man kan dem.....Gör det sparsamt så att det väcker intresse när och om du nu gör det.....

Hoppas att detta är till någon hjälp. Jag själv är inte berömd eller någon duktig virtuos 🙂 , det jag skrivit här är musikteori jag lärt mig från bl a Mikaels Lindkvist suveräna bok "Grundteori för Gitarr", Jason Klobnaks bok "Targetting" samt min gitarrguru ( som dock hellre vill bli omnämnd som Gitarrhjälte 😄 ) vilken studerat på Musicans Institute i L.A.

Musikteorin och harmoniläran är mycket användbar och den går att lira i praktiken. Jag personligen är mycket intresserad av att studera den och harmonilära...Googla på de ord du inte förstår och ställ gärna mer frågor om något är oklart..

mvh

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Jazztutorial går igenom alla modes väldigt bra. (Alla modes är alla vita tangenter som även kallas för kyrktonarterna och heter ionian, dorian, phrygrian, lydian, mixolydian, aeolian och locrian.)

Var inte rädd för att det blir komplicerat. Det är någonting jag skulle velat ha förklarat för mig när jag började. 🙂 Fördelen är att han utgår från C, vilket gör att det blir väldigt lätt att se vilka toner som skiljer sig mellan skalorna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

nja, ett modus kan innehålla svarta tangenter också, det beror på från vilken ton man börjar skalan på. Tonarten kan ju vara i Bb eller i Eb t ex och du kan fortfarande tilllämpa vilken som helst av kyrkotonarterna... Det är mellanrummen mellan tangenterna som räknas. Men det är helt rätt och enklast att börja i C...... 🙂

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi pratar om en halvton från prim/oktav så tycker jag att en liten sekund (D#) är mer dissonant än stor septima (C#).

Men liten sekund ingår inte i joniska-durskalan, vilket signia är inne på.

En annan sak:

Ska man veta vad stor septima är om man kallar sig punkrockdude?

Jag får inte ihop det! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte rädd för att det blir komplicerat. Det är någonting jag skulle velat ha förklarat för mig när jag började. 🙂 Fördelen är att han utgår från C, vilket gör att det blir väldigt lätt att se vilka toner som skiljer sig mellan skalorna. https://www.youtube.com/watch?v=IF47dr8sVyE
Ja, det är väldigt bra att kunna dessa. I pop och rock är det dock inte så vanligt tycker jag (såvida vi inte kallar mollskalan för Aeolian istället). Om jag stöter på att tonartsbeteckningen (kors- eller B-förteckningarna i början av notationen) inte stämmer riktigt med hur låten går så är det oftast Dorian som jag upptäckt i pop och rock. Jazz är en helt annan sak 🙂 Det lilla jag spelat Jazz så är väl Mixolydisk väldigt vanlig över 7/9 ackorden etc och kanske Lokrian även om den inte är ren diminished skala.

Alla lära sig modusar är oerhört användsbart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men liten sekund ingår inte i joniska-durskalan, vilket signia är inne på.

En annan sak:

Ska man veta vad stor septima är om man kallar sig punkrockdude?

Jag får inte ihop det! 😛

Hehe. Jag kan nog hålla med ganska mycket om mitt alias och att det inte stämmer riktigt med mitt intrresse eller kunskaper om musik 🙂

Du har dessutom självklart rätt om att den lilla sekunden inte ingår i joniska modusen. Jag tänkte nog inte i modusvägar där utan fick skygglappar och endast började tänka "mest dissonant" 🙂 Charles Ives skulle jubla över lilla sekunden dock.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

A B C D E F G är Am-skalan, bra att börja med. C D E F G A B är C-durskalan. Du måste inte lära dig alla kluriga ord. Intervallen mellan tonerna är samma i oavsett vilken tonart du kikar på, så du kan flytta dem fram och tillbaka om du vill. I länkarna nedan får du även ackord som passar i skalorna.

http://www.guitar-chords.org.uk/chords-key-a-minor.html

http://www.guitar-chords.org.uk/chords-key-c.html

Link to comment
Dela på andra sajter

nja, ett modus kan innehålla svarta tangenter också, det beror på från vilken ton man börjar skalan på. Tonarten kan ju vara i Bb eller i Eb t ex och du kan fortfarande tilllämpa vilken som helst av kyrkotonarterna... Det är mellanrummen mellan tangenterna som räknas. Men det är helt rätt och enklast att börja i C...... 🙂

mvh

Meh, det var ju det jag skrev. 😉 ("Fördelen är att han utgår från C, vilket gör att det blir väldigt lätt att se vilka toner som skiljer sig mellan skalorna.")

Jag tycker modes är jättebra, med tanke på att man kan göra om en skala eller melodi med hjälp av ett mode. T.ex. om man vill få någonting att låta glatt, ledsamt, dissonant eller ja, rentav töntigt (som t.ex. Ghost Busters som han tar upp), vet man vilket modus man ska använda för att få det ljudet. Sen är det klart att man (i alla fall i min ålder och nivå), måste välja lite bland skalorna. Att kunna alla modes i alla tonarter blir lite mycket.

Moll, Dur och Blues kommer man väldigt långt med i komp och ackordspel. I dödsmetall (som jag själv spelar) använder man även phrygrian, alternate phrygrian och locrian. Men det är nog överkurs när man börjar spela. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Enter Sandman, Army of Me, Black Sabbath.

Locrian Enter Sandman, är det så?

The Locrian mode has the formula 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Riffet innehåller b5 men även återkommande 2 (vanlig 2:a)

b5 ingår alltid i vanliga bluesskalan, men här är den betonad på ett annat sätt vilket gör den speciell.

Riffet har en doft av locrian?

För att en låt ska vara skriven i locrian, måste underliggande harmoniken och melodin använda

sig av framför allt b2 och b5.

Om låten går i E kan man alltså inte spela E5 som ackord eller

som i versen sjunga 5an på sina ställen, när moden bygger på Edim.

Melodin i vers och refräng använder inte på ett enda ställe b2 eller b5.

I refrängen använder man 2an som ackord (F#5) dessutom och sjunger tonen G#

vilket är stor ters(!)

Åsikter kommentarer?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du ge exempel på ackordföljd som är locrian, i en låt. Trodde knappt denna mod användes alls. 🙂

Hehe, i metal älskar vi dissonanter och att kliva runt bland halvtoner. Att locrian har en sänkt femma (vilket kan tolkas som en överstigande kvart), och sänkt sekund, gör just att den blir väldigt användbar i "mangel-partier" och låter ganska arg med distade syntar och gitarrer.

Har inget piano framför mig efter en titt på Tuben ser jag att Enter Santman har sänkt femma i introriffet, men använder ändå stor femma och vanlig sekund. Det känns m.a.o. mer som en mollskala med ett riff där man hänger på den överstigande kvarten, vilket gör att det låter argare när man hänger på den (och som du säger, kan tolkas som locrian).

Hm, bra fråga ang, låtar. Kan inga kända såhär på rak arm. Ska se om jag hittar nåt bra exempel. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl säkert gjorts någon liknade tråd, men, men. Någon som kan länka eller skriva upp vilka ackord och toner som fungerar ihop enligt "skalan". Hittar inget konkret när jag söker runt på internet så det blev att fråga här istället.

Btw, det är till piano om det skulle vara någon skillnad jämfört med gitarr exempelvis.

Tack på förhand!

Du kan alltid börja med några vanliga rundgångar:

Em - C - G - D

C - Em - Am - G

Utifrån sådana exempel kan du alltid testa dig fram. Lyssna på vad andra har gjort. Låna och försök utveckla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enter Sandman, Army of Me, Black Sabbath.

Army of Me

versen kanske kan sägas vara locrian! 🙂

Basen spelar 1 b5 b6 b7 - fyller i b5

och sången 1 b2 b3 b7 - känns mer som phrygian

i kombination med b5 = locrian?

Black Sabbath inte locrian - IMO 😐

riff - 1 (8) b5

sången gödslar med helt vanliga 2 och 5

"all over the place" - absolut inte locrian.

Åsikter, synpunkter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Basgången i Army of me ska vara lokrisk,

"Army of me" är det närmaste lokrisk som jag sett,

Det låter som att basen spelar en grej och sången en helt annan,

men det ligger väl i den lokriska naturen.. 🙂 mörkt och dissonant.

Finns väl en anledning till att lokriska moden av många kallas

en teoretisk mod.

Finns det andra exempel på lokrisk mod, alltså där melodin

använder b2 och b5 (och undviker 2 och 5) ?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...