Jump to content

forumstudiose

Medlem
  • Content Count

    40
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutralt

1 Follower

About forumstudiose

  • Rank
    Med i gänget
  1. Arbetade vid behov i ProTools sedan 2001, i Logic Pro sedan 2007; eftersom jag är utbildad som tonsättare på KMH i Sthlm, så hade jag det alltid runt mig. Och fortfarande gör jag mina egna grejer, ingenting kommersiellt dock. 2 timmar att spela in och förberedda, 1 timme åka. Efterarbete? Om de vill ha. Ja, företag. Vad sulle ni ta?
  2. Hej. Lite offtopic, men sökningen gav inga riktiga resultat. Jag skulle spela in en stråkkvartett, på en konsert. 70 min musik. Vad skulle NI ta betalt för det?
  3. Enkelt, när du har för många stämmor i låga registrar oftast kommer man till en buller. Testa att lyfta upp din melodi en oktav högre. Vaggvisa = absolut inte höja volymen. Tvärtom, sänk mot slutet.
  4. Hej. Jag är klassisk musiker intresserad i Ableton Live. Jag har speciella behov, alltså musik som inte är typisk för Ableton Live, utan arbetar inom ramen för klassisk musik, och vill undersöka möjligheter att utveckla min komponering inom AL. Därför vill jag gärna hitta någon väldigt duktig i AL som kan erbjuda privata lektioner i AL. Jag har Push 1 också. Jag kan erbjuda teorilektioner till dig. Musikteori, notation, orkestrering, harmoni och kontrapunkt eller uppdrag. email: 8485684@ gmail.com
  5. Att återkomma till din fråga: du kan använda dessa toner (alltså toner från en harmonisk och melodisk moll) precis hur du vill och hur det passar din musik. Om du vill "komponera" inom ramen av, låt oss säga, klassicismen eller barocken - då finns vissa regler du borde följa. Förresten, det finns också melodisk och harmonisk dur skala, det är få som vet. Så att säga, det finns: ren-, harmonisk- och melodisk- både dur och moll.
  6. Ok, guys, jag undrar om jag har köpt fel mikrofoner. Om jag behöver ha ett instrument på 10cm avstånd för att det ska komma in något så funkar det inte... Jag vill spela in stråkkvartett, kör och akustisk ensemble, både i studio och på konserter. Passar dessa? Jag har förstått att de borde vara OK för sånt ändamål.
  7. Japp, jag har testat simultant en Behringer och den andra TSM. Jag gick fram och tillbaka. TSM som normallt, mycket gain = distorsion. Även om jag slår med pekfingret på Behringer, med max input gain!, kommer det inte till distorsion, utan hörs bara lite klicks. Kan det vara upp till kablar, att de fungerar med TSM och inte så bra med Behringers?? Det står "CAT MICROPHONE CABLE", 10m.
  8. Hej. Har köpt 4 nya Behringer C2 mickar. Jag har problem att få tillräcklig ljudinivå. Just nu hörs knappt något vid inspelning. Testade: alla 4 mickar genom: Ljudkort 1: M-TRACK QUAD Ljudkort 2: Mobile Pre M-Audio Fantom ON. Ljudnivå input MAX ProTools, Logic Pro, Ableton Live. Extra test: TSM MT103 mikrofon, funkar OK, samma sladdar, ljudkort, inputs, mjukvara.
  9. Jag vill bara uppmuntra dig att registrera varje låt som du har skrivit klart. Din kollega kan senare påstå att det var han som gjorde låten.
  10. Klart. Men jag producerar inga fantastiska starka högljud... Jag behöver alltså bara fixa dörren. Vem gör sådant? Behöver installation och allt.
  11. Hej igen. Undrar om ni vet om det finns någon som gör bra ljudisolering. Här behöver jag en eller två dörrar samt lite putsa runt rören. Vad skulle det kosta, ide? Dörrar är lite mindre, inte standard, det kan vara lite problem.
  12. Hjälp med ljudisolering (dörrar). Hej alla. Behöver ett tips hur jag kan ljudisolera min lokal (arbetsstudio). Beskrivning: studio ändvänds ej för inspelning eller stark uppspelning. Möjligtvis kommer att finnas monitorer, eller el-piano. Det ska vara tyst i rummet samt kunna inte störa andra. Studio finns 0,5 trappa i ett bostadshus. Det finns många vatten/värme-rör samt elkablar. Uppe finns bostad (verkar ett starkt tak i betong), då behövs ingen isolering, samt vid sidor (garage). En vägg är mot tvättstugan. Ibland hörs centrifugering men inte störande. Jag tror att det var tidigare ett stort tvättrum, som delades i lokal + tvättstuga. Ev. en liten dämpning skall monteras på väggen. Största problemet är dörren (se bilder). Gjord av metallplåt (typisk källardörr). Släpper ljudet mycket, så när man pratar i korridoren så hörs allt inne. Det finns en gallerdörr som säkerhet. Dörrar är inte standardiserade (mått: 185*70). Jag vill gärna: Installera nya dörrar, kanske dubbla dörrar som dämpar ljud ordentligt Sätta upp en ljudisolering runt dörrar, eftersom det finns rör som går in i lokalen ovanför ingångar. All sort tips/hjälp är välkomna. Med vänlig hälsning, Kompozer
  13. Skala: en rad av toner som används som underlag i en musikstil och i komponeringsprocess. Det kan finnas många olika kombinationer av en skala: 4, 5,....22 osv. toner i en skala. En skala omfattar ett intervall t.ex. pentatonisk skala = septim, dur = oktav, spektral = flera oktaver, etc... Grekiska skalor (dorisk, phrygisk...) var nedåtgående, sen i medeltiden började de vara uppåtgående. Vissa indiska, byzantiska och andra skalor har mer än 8 toner inom ramen av en oktav (22 toner t.ex.). Modus: en skala med centrala tonen, kallad finalis. Modus saknar harmoniska krafter, dvs. både melodiken och harmoniken bildas enligt oftast polyfona medel (linjärt). Man tänker inte om ackordföljd i en modus, utan plockar de enligt stilistiska principer. Kyrkotonarterna är inte tonarter utan modus bara, trots sitt namn. Det finns dock en tendens i sen renässans att harmoniken får sina krafter, men det är redan på väg till Barocken. I en modus använder man nästan i princip alldrig kromatiska toner. Finalis i autentiska skalor är tonen No 1 (vita tagenter, dorisk = d), i plagala skalor ton No 4 (vita tagenter, hypodorisk = g). Tonart: en skala med centrala tonen som centraliseras med harmoniska krafter. Oftast klassas bara Dur/Moll som skalor. I en tonart (dur och moll) man kan, får och är välkommen att använda kromatiska toner, dvs toner som inte ingår i skalan utan att det påverkar själva centrala tonen. Det sker på grund av de starka harmoniska krafterna i skalan. Det finns tre dominanta harmoniska krafter i en dur/moll skala: 1. Tonika (central dominant ackord), som skapar känsla för stabiliteten. 2. Dominant (eller SuperDominant, "över dominant") som ligger en kvint ovanför tonikan och som skapar intensitet. 3. Subdobinant ("nedre dominant") som ligger en kvint under tonikan och som skapar mindre rörelse. Klart?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.