-
Posts
663 -
Joined
-
Last visited
Reputation
1 NeutraltAbout alexfree
- Birthday 08/20/1980
About me
-
Intressen
Music, Computer, Games m.fl.
-
Både EQn och kompressorn är bra att jobba med! Finns i varje DAW!
-
glöm strumpan, den hjälper inget eller marginellt + samma med pennan! Håll din hand nära munnen och säg "peppar" en gång så känner du av vilket lufttryck redan påverkar din hand! Om du har en kondensator mikrofon ska du använda ett puffskydd. Du ska också vara på rätt avstånd till micken, annars blir sången mer tung i basen. Prova en gång att sjunga jättenära jämfört med 30cm ifrån och jämför inspelningarna! Om du har ett Impact Twin har du en superbra preamp, så du behöver inget annat där heller! Den låter riktigt riktigt bra! Så se till att micken är bra, puffskydd framför, rätt avstånd till micken och till puffskyddet, rätt skärmning kring dig, och rätt inställning på din fina preamp i ljudkortet är allt du behöver!
-
du kan göra väldigt mycket i mixningen, men det är viktigare att först få en bra inspelning av rösten! Tänk att ju närmare du flyttar mikrofonen desto mer bas spelas in ( avstånd till micken), tänk på att använda pop-shield (för att få bort starka luftströmmar, som p) för att få får bort starka p ljud. Sjung inte rakt på micen om du får för mycket ssss ljud i upptagningen, Sen skärma av ordentligt så att du inte får kamfilter effekten, vilket försvagar signalen! Så det finns en massa saker i inspelningen som du borde jobba med! Men det bästa vore ju om man fick höra dig!
-
Hej, jag kör med 2 stycken 22" Widescreen bredvid varandra. Edit fönstret i den vänstra och mixer fönstret i det högra om jag kör Cubase, ProTools etc...hur bra som helst enligt mitt tycke. Om jag kör Wavelab så har jag vanliga fönstret i vänstra och en frekvens analysator i det högra, också väldigt smidigt!
-
varför kör du monofiler i stereo, det är ju helt befängt...haha
-
----- fördelen med 32 bitar är -> Inget digital clipping vid 0 dB som vi har vid 24 bitar -> AMD och Intel jobbar med 32 bitars floating teknik vilket gör att man behöver mindre Threads, alltså mindre räknekapacitet av datorn behöver användas -> Alla interna beräkningar, i alla fall i Cubase och Wavelab, numera från version 10 också i Protools sker i 32 bitar -> Du behöver inte köra någon dithering alls fram till mastering processen -> Inga avrundningsfel i truncation Men som hemma-inspelare är de flesta saker ovanför kanske inte så vikigt, men som proffs är detta grundläggande saker!
-
det är viktigare med bitdjup, kör alltid med 32 bitar, sen håller man sig bara ovanför 44,1kHz
-
När jag började en gång i tiden med musik så körde jag på min Amiga och programmet Bars n' Pipes eller nåt sånt......sedan blev det en lång paus och när jag började igen så valde jag mellan Cakewalk eller Cubase. Har man väl lärt sig en sequencer ritkigt bra, så vill man inte byta så gärna. Har flera gånger försökt byta till Cubase, men inte lyckats. Nu har Sonar dessutom blivit så otroligt bra, (med AudioSnap, Groove Clips(ACID), Session Dummer, VST support, sidechaining, StepSequencer, 64 bit precision, bra Vista drivrutiner) ....så nu finns det ingen anledning att byta längre.
-
nästan alla ljudkort har nu Vista 32 bitars drivrutiner och 32-bitars versionen kör man tills 64 bitars Windows versionen är någorlunda stabilt och till dess hinner de flesta ljudkortstillverkare få de drivisar oxå i ordning. Jag känner inte av några som helst problem, mitt EchoAudioFire går hur bra som helst och Sonar är som gjort för Vista! När jag kör typ 16 audio spår med minst 3 effekter per spår så belastas båda processorna på runt 10% och hårddisken 10-15% (har en separat hårddisk för musik på 500GB). Har som mest kommit ner i 0.7msek latency 😏
-
jag kör en "slimmad" Vista med 4GB Ram, 1.5 TB Hårddisk, dubbla AMD processorer och Firewire ljudkort. Jag kör allt i Sonar 7, funkar skitbra kan jag säga!
-
om det knastrar i både hörlurar och högtalarna är sannolikheten att det är ljudkortet som orsakar det ganska hög. Behöver inte vara fel på ljudkortet utan kan även vara felinställt eller felinspelat etc. etc.
-
vet inet om du har fått ordning på det, men kollar in det här: http://apcmag.com/5023/dual_booting_xp_with_vista
-
Jag skulle först gärna veta hur ditt rum ser ut där du spelar in...!? Är rummet inte rätt dämpat kan man lika väl köra på mixerbordets (typ enklaste behinger) eller en billigare preamp.
-
tänkte bygga en liknande mot min vägg, nån som har testat och bygga nåt liknande själv? intressant att höra i så fall??? förresten, nån som kan förklara denna graf....ser ut som signalen ser ut exakt likadant med eller utan reflektion filter?!?!?! 😛 hemsidan
-
Jag jobbar i Sonar 6 och har för en tid sedan skaffat mig ett lite enklare och mindre midi-klaviatur...nämligen Behringer UMX-49 (http://www.behringer.com/UMX49/index.cfm?lang=eng) nu vill jag ju såklart programmera vissa knappa på klaviaturen för att styra Sonar...t.e.x bank eller patch byte av virtuella instrument, ändra chorus/reverb etc...finns det nåt enkelt sätt att lära sig?!?!?!