Jump to content
Annons

Analog längtan


Thörnblom

Recommended Posts

Men… Om man tar rullbandsinspelningar, hur analoga är de egentligen? Finns det inte en viss "kornighet" även i ljudet som spelas upp från rullband, lika som det är i gamla analoga filmrullar? Det finns ju bra och sämre kvalitet på magnetbanden… Jag tänker mig att riktigt analogt ljud, det får man endast om man tex sjunger i en studiomick och hör sig själv i hörlurar kopplade direkt till preampen och den analoga hörlursförstärkaren. De kan vara transistor eller rördrivna, bara de inte är digitala. Bara då kan man få ett helt analogt ljud.

Helt analogt ljud från inspelningar finns alltså inte öht. Varken från digitala minnen eller magnetband.

Ljusne - 55

Helt rätt!

Inspelat är aldrig identiskt med live. Inte ens förstärkt ljud är identiskt med live unplugged, eftersom utrustningen som det spelas upp genom färgar.

Digital inspelning är däremot mer naturtroget än analog inspelning - något som du har förstått och inte har problem med. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ju mer digital musik man konsumerar, desto sämre timing får man som musiker. Tillslut har man fullkomligt tappat bort sin egen inre rytmkänsla, vilket är förödande för musikklimatet (och även för samhällsklimatet i stort).

🙂 :)

Skitsnack!!!

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att TS har lite svårt att skilja på att "skapa" musik digitalt och att "spela in" musik digitalt.. Om vi fokusera på det senare området och alltså använder digitala media för enbart inspelning av musik (som ersättning av t.ex en rullbandspelare) så är digital inspelning vida överlägsen analoga inspelning i både dynamik och frekvensomfång.. Digitalt är mer äkta originalet helt enkelt.. Men jag tror också att_trådskaparen driver med oss.. Ett :stock-vector-internet-troll-using-a-computer-vector-illustration-wit-simple-gradients-all-in-a-single-layer-103792607.jpg

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Han har ju rätt i att det inte går att spela in sliderörsdragnigar digitalt. Det blir det som att bli dragen i en pulka uppför en stillastående rulltrappa. Utomhus på vintern.

Det har inte du eller en annan människa öron till att höra! Den där trappan du talar om försvinner totalt i den analoga omvandlingen.. Analog tekniken lägger helt enkelt en röd Afgansk matta över varje trappsteg som tydligt täcker varje trappsteg! Hoppas att du vet att förkortningen AD/DA innebär i slutändan att analog teknik tar över konverteringen och tyvärr är den underlägsen den digitala matematiken (som denna tråd också försökt förklara för dig) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har inte du eller en annan människa öron till att höra! Den där trappan du talar om försvinner totalt i den analoga omvandlingen.. Analog tekniken lägger helt enkelt en röd Afgansk matta över varje trappsteg som tydligt täcker varje trappsteg! Hoppas att du vet att förkortningen AD/DA innebär i slutändan att analog teknik tar över konverteringen och tyvärr är den underlägsen den digitala matematiken (som denna tråd också försökt förklara för dig) 🙂

Noll minus ett… Det blir ju ingenting kvar alls då. Risken är stor att man tappar både tonöra och taktsinne av det. Man kan kanske även få hosta av digitala mikrofoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Överlag tror jag den här åsikten syftar på den värmande och limmande effekten av rör och analogt.

Digitalt återger ju allt, och en närmickad röst - genom transistor/konding-mick - låter ju inte direkt som en sångare gör i verkligheten, när man hör denne från några meter bort. Digitalt återger ju det direktinspelade, medan analogt och rör m.m. kan runda av såna faktorer, saker som annars kan bli spretigt o stickigt, så det låter lite mer 'natur-nära' liksom och gör det lättare att få ett uniformt ljud. OCh analog färgning, värme och limmande verktyg är ju trots allt ganska storsäljande faktorer för digitala program med.

Så jag tycker det går att förstå vad som efterlyses, oavsett man håller med eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Digitalt återger ju allt, och en närmickad röst - genom transistor/konding-mick - låter ju inte direkt som en sångare gör i verkligheten, när man hör denne från några meter bort.

Märkligt jämförelse. Antingen får du väl jämföra med hur rösten låter om någon sjunger rätt in i örat på dig, eller så spelar du in med micken placerad några meter bort?

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag undrar hur många som lirat in på tape? Hårt ljud beror inte på vad man spelar in på, det beror på att man spelat in så att det låter hårt oavsett preamps tape eller ADDA. Inga problem att få vasst hårt ljud fast man använder tape.

En bra intrimmad Otari 2" låter. om man inte trycker på så att man får tydlig tapesaturation, nästan precis som vilket ljudkort som helst. När jag var i studio på 2" tiden så spelade man rätt sällan in med tydlig tape saturation. Och då låter en bra bandare, just, bra utan färgning nära nog.

Vad man spelar in på är minsta bekymret.

Jaja, ju längre tiden går från bandarnas storhetstid desto bättre och mer färgande blir legenden...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Rör är ändå det mest analoga. Talrör i mässing på ångbåtar.

-"Full back i maskin!", skrek kapten i röret ner till maskinisten på Sandhamn Express. Men det var för sent, de var redan halvvägs in genom entrén på Grand Hotell.

Intressant att du citerar denna analogi!. Rör typ EL34 etc har en speciell funktion som inte finns digitalt.. Dom kan överskrida sin egna maximala förstärkning iom något som kallas negativ resistans (även tunneldioden har denna möjlighet). Visst kan det förklara att 15 rörwatt låter mera än 15 transistorwatt.. Men det förklarar inte att analog inspelning kan låta bättre än en digital! Här det negativa fenomenet.. (hoppas du vet vad termer som hysteres etc betyder då det även är en viktig term då man spelar in på analog magnetisk tape.. Förmagnetiser etc. (BIAS).) http://en.wikipedia.org/wiki/Negative_resistance

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar hur många som lirat in på tape? Hårt ljud beror inte på vad man spelar in på, det beror på att man spelat in så att det låter hårt oavsett preamps tape eller ADDA. Inga problem att få vasst hårt ljud fast man använder tape.

En bra intrimmad Otari 2" låter. om man inte trycker på så att man får tydlig tapesaturation, nästan precis som vilket ljudkort som helst. När jag var i studio på 2" tiden så spelade man rätt sällan in med tydlig tape saturation. Och då låter en bra bandare, just, bra utan färgning nära nog.

Vad man spelar in på är minsta bekymret.

Jaja, ju längre tiden går från bandarnas storhetstid desto bättre och mer färgande blir legenden...

Kan inte hålla med om det.

Jag tycker snarare det är tvärtom, att vintage-grejor uppfattas som renare och mer logiska än vad dom är.

Jag själv var i flera år delägare i en liten 16-kanals analog studio, där vi spelade in på just en Otari. Ljudtekniker har ju i alla tider talat om skillnaden i ljudet mellan olika multi-kanalbandspelare, hur vissa ska trimmas in för att låta bra och inte, och vissa är kända för extremt ”bra” ljud, medan andra inte är det. Studer A800 är troligen den mest erkända flerkanalaren. Bruce Swedien håller inte med, och röstar stenhårt för gamla 3M M79. Han har en i sin studio.

T.o.m. olika rullband är kända för att låta på olika sätt, och även sätt att använda olika preEQ/reproEQ kurvor för att få fram det bästa ur olika fabrikat- och modeller av band; sätt som är så kända i branschen att det blivit närmast konventioner.

Sen jag gick över på digitalt helt o hållet har jag skickat test-musik till folk som ännu har rullbandare, för att få musiken påverkad av bandspelar-värme, och få den tillbakaskickad. Jag gör det i test-syfte. Det har blivit många olika bandare genom åren, med olika band, korrekt kalibrerade, och olika breda band, och många olika inspelningsnivåer med. Senast var när jag skickade en fil till Nilsson och hans Studer B67a nyligen.

Har jämfört dessa med över 10st olika rullbanar-emuleringsplugins, och ifrån mitt öra låter Många av emuleringarna extremt lik den effekt rullbandare har. Somliga känns smått oåtskiljbara.

Här är en snabb jämförelse mellan Nilssons Studer B67a och motsvarande inställning på PSP Vintage Warmer 2. Original-filen jag skickade hette FM8 Sound, och ”fasvand” är originalet fasvänt mot ovanstående B67a samt Vintage Warmer, för att utesluta alla gemensamma ljud.

Original

http://samander.comule.com/FM8_Sound.mp3

Studer B67

http://samander.comule.com/Studer_B67.mp3

Vintage Warmer

http://samander.comule.com/PSP_Vintage_Warmer.mp3

Vintage Warmer fasvänd mot originalet

http://samander.comule.com/PSP_Vintage_Warmer_Fasvand.mp3

B67an fasvänd mot originalet

http://samander.comule.com/Studer_B67_fasvand.mp3

Så jag tycker jag har en tämligen bra uppfattning om hur rullband färgar och hur mycket, såväl teoretiskt som praktiskt.

Som man hör själv, när man lyssnar, så har analogt en ”limmande”, förankrande, och uniformerande effekt, som mjukt rundar av utstickande saker och ger botten en bredare och mer homogen känsla (delvis tack vare crosstalk mellan kanalerna vid låga frekvenser). Bara hur ofta ett band används eller spelas under arbetets gång påverkar ljudet – främst transienterna.

Det finns en hel del skillnad mellan rullband och digitalt, och det hörs mer eller mindre. Det är ju mycket därför som folk kör med kompressor på masterbussen, eller köper mättnads- och färgande plugins: det är mycket lättare att få ett uniformt sound då. Lite ”auto-eq” typ. Marknadsledande nyaste modellerna av mixerbord får allt oftare en 'tillför analog mättnad'-kontroll, Avid supportar officiellt Cranesongs Heat teknologi osv osv.

Det är lite fräck angreppsvinkel att påstå att andra inte vet vad dom talar om, när man själv inte vet om så är fallet eller inte.

Jag skulle inte säga att det inte har någon avgörande betydelse vad man spelar in på. Och jag tycker inte det vare sig TS eller Nilsson hänvisar till är obegripligt – oavsett man håller med eller inte.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte hålla med om det.

Jag tycker snarare det är tvärtom, att vintage-grejor uppfattas som renare och mer logiska än vad dom är.

Jag själv var i flera år delägare i en liten 16-kanals analog studio, där vi spelade in på just en Otari. Ljudtekniker har ju i alla tider talat om skillnaden i ljudet mellan olika multi-kanalbandspelare, hur vissa ska trimmas in för att låta bra och inte, och vissa är kända för extremt ”bra” ljud, medan andra inte är det. Studer A800 är troligen den mest erkända flerkanalaren. Bruce Swedien håller inte med, och röstar stenhårt för gamla 3M M79. Han har en i sin studio.

T.o.m. olika rullband är kända för att låta på olika sätt, och även sätt att använda olika preEQ/reproEQ kurvor för att få fram det bästa ur olika fabrikat- och modeller av band; sätt som är så kända i branschen att det blivit närmast konventioner.

Sen jag gick över på digitalt helt o hållet har jag skickat test-musik till folk som ännu har rullbandare, för att få musiken påverkad av bandspelar-värme, och få den tillbakaskickad. Jag gör det i test-syfte. Det har blivit många olika bandare genom åren, med olika band, korrekt kalibrerade, och olika breda band, och många olika inspelningsnivåer med. Senast var när jag skickade en fil till Nilsson och hans Studer B67a nyligen.

Har jämfört dessa med över 10st olika rullbanar-emuleringsplugins, och ifrån mitt öra låter Många av emuleringarna extremt lik den effekt rullbandare har. Somliga känns smått oåtskiljbara.

Här är en snabb jämförelse mellan Nilssons Studer B67a och motsvarande inställning på PSP Vintage Warmer 2. Original-filen jag skickade hette FM8 Sound, och ”fasvand” är originalet fasvänt mot ovanstående B67a samt Vintage Warmer, för att utesluta alla gemensamma ljud.

Original

http://samander.comule.com/FM8_Sound.mp3

Studer B67

http://samander.comule.com/Studer_B67.mp3

Vintage Warmer

http://samander.comule.com/PSP_Vintage_Warmer.mp3

Vintage Warmer fasvänd mot originalet

http://samander.comule.com/PSP_Vintage_Warmer_Fasvand.mp3

B67an fasvänd mot originalet

http://samander.comule.com/Studer_B67_fasvand.mp3

Så jag tycker jag har en tämligen bra uppfattning om hur rullband färgar och hur mycket, såväl teoretiskt som praktiskt.

Som man hör själv, när man lyssnar, så har analogt en ”limmande”, förankrande, och uniformerande effekt, som mjukt rundar av utstickande saker och ger botten en bredare och mer homogen känsla (delvis tack vare crosstalk mellan kanalerna vid låga frekvenser). Bara hur ofta ett band används eller spelas under arbetets gång påverkar ljudet – främst transienterna.

Det finns en hel del skillnad mellan rullband och digitalt, och det hörs mer eller mindre. Det är ju mycket därför som folk kör med kompressor på masterbussen, eller köper mättnads- och färgande plugins: det är mycket lättare att få ett uniformt sound då. Lite ”auto-eq” typ. Marknadsledande nyaste modellerna av mixerbord får allt oftare en 'tillför analog mättnad'-kontroll, Avid supportar officiellt Cranesongs Heat teknologi osv osv.

Det är lite fräck angreppsvinkel att påstå att andra inte vet vad dom talar om, när man själv inte vet om så är fallet eller inte.

Jag skulle inte säga att det inte har någon avgörande betydelse vad man spelar in på. Och jag tycker inte det vare sig TS eller Nilsson hänvisar till är obegripligt – oavsett man håller med eller inte.

Hur blir Vintage Warmer fasvänd mot Studer undrar man (jag)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite fräck angreppsvinkel att påstå att andra inte vet vad dom talar om, när man själv inte vet om så är fallet eller inte.

det brukar ju inte hindra dig eller hur?

i övrigt är det lite komiskt att det man försökte komma ifrån i många fall på den analoga tiden idag framhävs som nåt man vill emulera digitalt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte säga att det inte har någon avgörande betydelse vad man spelar in på. Och jag tycker inte det vare sig TS eller Nilsson hänvisar till är obegripligt – oavsett man håller med eller inte.

Nej, att få sämre taktkänsla av att lyssna på musik som lagras på digitalt media är ju helt rimligt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Kan inte hålla med om det.

Jag tycker snarare det är tvärtom, att vintage-grejor uppfattas som renare och mer logiska än vad dom är.

Mmm, hur skall du ha det? Håller du inte med mig, fast du skriver nästan samma sak som jag.

Du håller nog med mig trots allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

i övrigt är det lite komiskt att det man försökte komma ifrån i många fall på den analoga tiden idag framhävs som nåt man vill emulera digitalt

Exakt! 🙂

Jag har svårt att förstå varför somliga hellre vill blicka bakåt, än att lära sig använda dagens teknik på bästa möjliga sätt. Detta ständiga "retro"-tjafs nuförtiden, är ju samma sak som om de på 50-talet skulle ha fått något lyriskt i blicken när de hade pratat om vaxrullar och kristallmikrofoner - och dessutom gått på som ångvältar om hur dåligt det var med rullband jämfört med den "riktiga" tekniken med vaxrulle och magnetofon...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur blir Vintage Warmer fasvänd mot Studer undrar man (jag)?

Troligast nånstans mitt emellan "Bandare <> Original" och "Vintage Warmer <> Original". Bandaren förändrar ju volymen lite, så en perfekt utsläckning går inte att göra.

Mmm, hur skall du ha det? Håller du inte med mig, fast du skriver nästan samma sak som jag.

Du håller nog med mig trots allt.

Men, det där var ju in sensmoralen av vad jag skrev (?)

Det jag tyckte var fel var mest "En bra intrimmad Otari 2 låter, om man inte trycker på så att man får tydlig tapesaturation, nästan precis som vilket ljudkort som helst.

Vad man spelar in på är minsta bekymret.

 

Jaja, ju längre tiden går från bandarnas storhetstid desto bättre och mer färgande blir legenden".

det brukar ju inte hindra dig eller hur?

Har jag gjort mig skyldig till nåt sånt har jag gjort ett fett misstag. Det tror jag inte jag har gjort.

i övrigt är det lite komiskt att det man försökte komma ifrån i många fall på den analoga tiden idag framhävs som nåt man vill emulera digitalt

Det "framhävs" bara så? Nänä. Tar man bort faktorer som anti-aliasing för t.ex. bokstäver eller färgmönster text på en skärm, så upplevs det som spretigt, och märkbart mer svårläst med.

Sista 10-12 åren har det blivit nästan standard att berika med dithering på t.ex. digital bild. Speciellt vid övergången från analoga CRT till digitala LCD o TFT var folk grovt missnöjda med hur svårläst t.ex. text blev och hur bilder saknade djup osv. Sen många år har såväl Mac som Windows infört dithering i operativsystems-texten, i ordbehandlare, i webbläsare (i IE går inte cleartype ens att stänga av), t.o.m. HTML5 standarden har implementerat Cleartype, @font-face teknik för att skapa mindre "exakt" grafisk textåtergivning.

Även i piloters arbetmiljö har anti-aliasing införs, eftersom "digitalt rena" tecken är mer svårlästa. Det är samma sak med ljud, betydligt mer svårmixat i digital miljö eftersom det är så rent. Därför som dithering, randomizing o liknande metoder används även i digitalt ljud.

dithering.gif

Jag föredrar överlag det digitala framför det analoga med, i många fall. Många som gör det. Framför allt är det förbannat mycket mer praktiskt. Men 'det var bättre förr' är inget som ”bara framhävs", likt nåt mode eller försäljningstrend eller bara nåt påfund. All teknik har sina brister och förmåner. Finns inget som enbart är bättre eller enbart sämre än sin föregångare.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har svårt att förstå vad du menar, speciellt när du blandar in alla möjliga andra saker än det som ämnet handlar om. Jag har gett upp, jag förstår dig helt enkelt inte. Tror det vi kan lösa det IRL men inte på ett forum, en pilsner någon dag Signia?

Det är lite fräck angreppsvinkel att påstå att andra inte vet vad dom talar om, när man själv inte vet om så är fallet eller inte.
Har jag gjort mig skyldig till nåt sånt har jag gjort ett fett misstag. Det tror jag inte jag har gjort.

Nähä, du har bland annat påstått att digitala kablar färgar med stor säkerhet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att förstå vad du menar, speciellt när du blandar in alla möjliga andra saker än det som ämnet handlar om. Jag har gett upp, jag förstår dig helt enkelt inte. Tror det vi kan lösa det IRL men inte på ett forum, en pilsner någon dag Signia?

Nähä, du har bland annat påstått att digitala kablar färgar med stor säkerhet.

Jag beställde helt röda analoga mickkablar från Thomann nu i natt. Man fick lite rabatt om man köpte tre. Först tänkte jag köpa en röd, en blå, o en gul, jag gillar analogt färgat ljud, men då fick man ingen rabatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske denna kan vara något för herr Nilsson:

http://www.soundskulptor.com/uk/sts.html

/Jon

Borde det inte fumka lika bra med en sån där kassett-line in-pryl som många hade i sina bilstereos förr innan de köpte cd-spelare? Går säkert fortfarande att få tag i nytillverkat för någon hundring 😉

God jul, gott folk. Hoppas ni får gott om god analog glögg imorgon 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag beställde helt röda analoga mickkablar från Thomann nu i natt. Man fick lite rabatt om man köpte tre. Först tänkte jag köpa en röd, en blå, o en gul, jag gillar analogt färgat ljud, men då fick man ingen rabatt.

Julkablar? Är det inte risk för rundgång då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Julkablar? Är det inte risk för rundgång då?

Inte för den som tror på Tomten. Han finns visst! Tomten har kommit till mig varje år jämt. I dag har jag på önskelistan bla skrivit att jag vill ha en ny helt analog Yamahamixer. Och så snäll och antidigital som jag varit i år kommer det säkert att gå bra.

Önskade mig oxå tre Behringer Sångmikrofoner för ca 315 kr för alla tre. Micksladdar och mikrofoner, alla goda ting är tre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...