Jump to content
Annons

Bra analog inspelningsenhet? Ursäkta tidigt aprilskämt….


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Nilsson, du menar alltså att det "händer något med ljudet" när det spelas in digitalt? Eller menar du att det "inte händer något" - Dvs du saknar det som analoga burkar tillför? - I så fall är det ju bara att spela in via valfria analoga enheter, som preamps, kompressorer, rullbandare eller vad du nu önskar.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ja precis..dessa allt i en boxar har ofta inte dom bästa omvandlarna...

Angående Alesis boxen..den är bra är omtyckt har bra ryckte problemet är att det nog blir väldigt svårt att få tag på den..den finns bara begangnad..och inte speciellt vanlig i sverige.

Din budget kommer inte räcka om du vill behålla den analoga äktheten som du älskar...

Du får helt enkelt välja vad du föredrar. Att behålla den analoga äktheten eller om du nöjjer dig med arbetsättet att slippa dator osv...

Enda sättet att komma ner i pris och få mer kvalite är att du nöjjer dig med ett fåtal kanaler...

då kan du ha mer kvalite per kanal...

Finns mkt att tänka över... man kan göra sin studio på så många olika sätt...frågan är vad som passar just dig.

Jag själv har bara en 2 kanals converter..men man kan ju ha många kanaler analogt och sudan sumera dom till digitalt sedan för det behövs bara 2 kanaler (stereo). Som sagt finns många olika lösningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson, du menar alltså att det "händer något med ljudet" när det spelas in digitalt? Eller menar du att det "inte händer något" - Dvs du saknar det som analoga burkar tillför? - I så fall är det ju bara att spela in via valfria analoga enheter, som preamps, kompressorer, rullbandare eller vad du nu önskar.

/Jon

Men det har han ju redan gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl gamla analoga delayeffekter som inte använder magnetband eller liknande, men som på något elektriskt vis ändå sparar ljudinformation och skickar tillbaks. Fan vet hur det funkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl gamla analoga delayeffekter som inte använder magnetband eller liknande, men som på något elektriskt vis ändå sparar ljudinformation och skickar tillbaks. Fan vet hur det funkar...

Det är en analog delayline som används. Inget som kan spara något, utan allt försvinner när spänningen bryts. Det är i princip ett gäng kondensatorer som håller kvar spänningen en kort tid och ger en liten fördröjning efter varje komponent, så att man kan plocka ut den fördröjda signalen på olika ställen i kedjan för att få olika delaytider.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en analog delayline som används. Inget som kan spara något, utan allt försvinner när spänningen bryts. Det är i princip ett gäng kondensatorer som håller kvar spänningen en kort tid och ger en liten fördröjning efter varje komponent, så att man kan plocka ut den fördröjda signalen på olika ställen i kedjan för att få olika delaytider.

Men rent teoretiskt borde det gå att ha kvar ljudet i kondensatorerna så länge spänningen finns kvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men rent teoretiskt borde det gå att ha kvar ljudet i kondensatorerna så länge spänningen finns kvar?

De tappar sin laddning efterhand, så inte ens det skulle funka...

Det är antagligen därför det bara förekommer sådant i delay-burkar, där ju ljudet bara behöver finnas kvar en begränsad tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

🥰

Tack för en fin tråd, nu småskäms jag lite att jag drog ett för tidigt aprilskämt. Jag satt o funderade lite på digitalt o analogt ljud o hade samtidigt ett usb-minne framför mig. Tänkte; 2det är ju fan att det inte existerar helt analoga minnen typ ett usb utan några rörliga delar alls, det vore ju bättre än en hårddisk både ljud och underhållsmässigt"….

Jag vet ju att det inte existerar såna analoga ljudsparare. Sen blev jag på bushumör o tänkte att jag skulle skämta lite med er, sa till frun att de andra på studioforum tror mog inte att jag fattar att det inte finns såna grejer. Knäpp gjorde som knäpp tänkte. Förlåt alla goa ljudvänner. 🥰

En Alesis DAT plus ett Nevebordvore nog riktigt bra, men egentligen är det ju så jag håller på nu med, jag använder digitalportan mest för att lagra ljuden, och att radera oljud o klippa in o ut. Den är supersmidig att jobba med, och på alla år jag haft den har jag inte lagt en krona på service, det har aldrig blivit nåt fel på den. 80 GB räcker för fler låtar än jag behöver, o det går att tanka ur den med fast jag aldrig gjort det.

För att få ett så analogt ljud som möjligt gör jag det mesta som kompression o eq utanför portan, har fina grunkor som UA, SPL, APEX o RANE.Närmare helanalogt ljud kommer man nog inte.

De flesta säger att det digitala inte förändrar ljudet, jag anser att det gör det, och det till det sämre. Kopplar jag in min Neumannmick i min enkla analoga Soundcraft Spirit mixer via hörlursuttaget, jag gör det ibland för att öva sången till backtraxen, o då hör jag ju att det brusar lite mer, preamparna är inte lika bra som i en LA610, men när jag lyssnar genom digitalportan hör jag både att det låter bättre förstärkningsmässigt, men även att det låter digitalt. Jag tror en del kan höra det där o andra inte, ungf som att somliga är färgblinda. Även om man är färgblind så finns det ju olika färger. Och ju mer ett ljud färdas genom digitala apparater och kablar (?) ju mer dist och kallt låter det. Jag tänker som så att det jag hör, det hör jag. Mätvärden bryr jag mig noll om, det finns ingen anledning att ens lägga ner tid på att läsa om mätrapporter.

Alla vet ju att olika mickar, hörlurar o gitarrförstärkare har olika sound. Men vem fan kan sätta siffror på det?

Det är ju bara att lyssna…

Det här har jag fixat ihop idag, det låter ganska analogt, fast sången är inspelad innan jag hade LA610 limpan.

https://soundcloud.com/user7908154/lugnet-efter-stormen

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en analog delayline som används. Inget som kan spara något, utan allt försvinner när spänningen bryts. Det är i princip ett gäng kondensatorer som håller kvar spänningen en kort tid och ger en liten fördröjning efter varje komponent, så att man kan plocka ut den fördröjda signalen på olika ställen i kedjan för att få olika delaytider.

Det där med analogdelay som är gjorda på kondingar visste jag inte. Men man lär sig nåt nytt evry day.

Bra med denna tråd,

förlåt mitt hemska dåd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ju mer ett ljud färdas genom digitala apparater och kablar (?) ju mer dist och kallt låter det.

Ju mer ljud färdas genom analog utrustning desto mer dist blir det inte i en digital miljö.

Det är just den disten som du definierar som värme.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Alesis HD24 är inte samma sak som en ADAT (som var ett digitalt inspelningssystem på VHS band).

Om du vill ha riktigt bra A/D/A så ska du köpa HD24 XR, bättre än första generationens omvandlare.

I/O finns på balanserade telekontakter. Det är en mycket bra och stabil maskin.

För övrigt så är din porta inte representativ för all digital utrustning eller inspelning.

Börjar bli lite segt att hjälpa dig när du fortsätter spä på med dina fördomar, missuppfattningar

och faktafel gällande digitalt och analogt.

Redigerat av Kjubeis
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Alesis HD24 är inte samma sak som en ADAT (som var ett digitalt inspelningssystem på VHS band).

Om du vill ha riktigt bra A/D/A så ska du köpa HD24 XR, bättre än första generationens omvandlare.

I/O finns på balanserade telekontakter. Det är en mycket bra och stabil maskin.

För övrigt så är din porta inte representativ för all digital utrustning eller inspelning.

Börjar bli lite segt att hjälpa dig när du fortsätter spä på med dina fördomar, missuppfattningar

och faktafel gällande digitalt och analogt.

Låter fint med HD24 XR. Men dyrt om jag även ska ha ett riktigt bra bord till, nån gång kanske jag gör mig råd. Jag spelar bara in min egen musik, tjänar inte en spänn på studion, så det måste finnas nån rim o reson hur mycket man kan satsa på det. Men en HD24 och ett av de nyare mindre analoga 24-kanalsborden vore drömmen, då kan jag använda bordet även som livemixer. På lång sikt vore det helt grymt med såna grejer…

Är den här av första generationen?

http://www.blocket.s...ca=2&w=3&last=1

Kan man uppdatera den?

Jag har absolut inga fördomar mot nåt sätt att spela in kan jag säga, inte mot personer eller nåt annat heller. Det kanske verkar så ibland, jag klarar inte av att bara skriva torra fakta jämt. Jag är skitglad för att detta forum finns och alla ni som skriver här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt att du bjussar på din musik oxå, Nilsson! Du fattar inte hur bra dina grejer låter!

🙂

Tackar! Det börjar bli bra sen jag bytte ut den digitala mastringsburken TC Finalizer mot tre analoga burkar… Det finns väl bättre digitala grejer än Finalixern, men inga som jag varken har råd med eller förstår mig på.

Det här gjorde jag igår, blev ruskigt nöjd med ljudet. Reverbet är digitalt "Chatedral" ur mitt Lexicon MPX1. Hurra för det digitala ibland! Men preampen är UA rör…

Det här blev oxå råare och mkt bättre än nåt jag fått till förut.

https://soundcloud.com/user7908154/segla-bort-131216

Den här låter fortfarande skit, håller på att göra om sång o alla gitarrer just.

https://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-viola-131213

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta säger att det digitala inte förändrar ljudet, jag anser att det gör det, och det till det sämre. Och ju mer ett ljud färdas genom digitala apparater och kablar (?) ju mer dist och kallt låter det. Jag tänker som så att det jag hör, det hör jag. Mätvärden bryr jag mig noll om, det finns ingen anledning att ens lägga ner tid på att läsa om mätrapporter.

det är sorgligt att det inte är detta som är ditt skämt - men förmodligen har det du skrev förändrats genom alla digitala överföringar fram till min skärm så det du från början skrev inte är det jag läser

för säkerhets skull känns det säkrast om du inte frågar saker fler ggr via pm för det vete fan om det kan garanteras att svaret du får tillbaka kommer fram som det var skrivet - risken är överhängande att texten förvrängs så det blir snudd på oläsligt och därför kan misstolkas

Link to comment
Dela på andra sajter

det är sorgligt att det inte är detta som är ditt skämt - men förmodligen har det du skrev förändrats genom alla digitala överföringar fram till min skärm så det du från början skrev inte är det jag läser

för säkerhets skull känns det säkrast om du inte frågar saker fler ggr via pm för det vete fan om det kan garanteras att svaret du får tillbaka kommer fram som det var skrivet - risken är överhängande att texten förvrängs så det blir snudd på oläsligt och därför kan misstolkas

Ja å vad sorgligt….? Jag har bara levt i min värld, och hittills har det låtit bättre ju mindre digitalt jag blandat in i musiken, i min värld. Eller rättare sagt, lite lagom med digitalt då, för att förvara ljuden. För andra som behärskar nyare pluggar mm är det väl annorlunda. Men för mig låter många moderna superproduktioner som tex Madonna, väldigt digitalt, kallt och illa, fast jag vet att många tycker det låter helt underbart. Musik är känsla för mig, inte ettor o nollor. Och ljud o ljudteknik är också känslor för mig. Ni får gärna bli förbannade på mig för det om ni vill.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...