Jump to content
Annons

Dina personliga mixtrix


MotherOfSound

Recommended Posts

Nu ska vi se om vi kan få igång en nyttig/rolig tråd.

Jag har en fråga som jag tror kan starta en intressant diskussion. Tycker ni att det finns ett generellt "måste" för att få en bra mix, eller är det helt beroende på? Jag menar, finns det någonting ni gör VARJE gång - tex startar med att "städa", eller startar med att lägga masterkompressor eller whatever. Eller jobbar ni helt olika beroende på vad det är för projekt? 🙂 (Klart man jobbar olika på olika projekt, men jag tror ni fattar poängen)

Redigerat av MotherOfSound
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är rätt usel på att mixa, men jag brukar se till att lyssna på mixen i studiomonitorer, hörlurar av olika kvalitet, usel monoradio och det usla ljudsystemet i vår bil. På så sätt får jag en rätt klar bild av vad som behöver justeras..

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar, finns det någonting ni gör VARJE gång -

pratar med dom jag ska jobba med så jag får veta vad dom vill och förväntar sig samt att jag får kläm på vad dom ev fixar och inte

försöker oftast också komma och lyssna på deras rep om det funkar

Ett knep jag använder mer och mer är att ge fan i att använda kompressor på trummor.

varför det?
Link to comment
Dela på andra sajter

Kollar basen på trummor, bas, sång osv. Basen är största utmaningen tycker jag. Speciellt runt 115-130 kHz som kan vara 'boomig'.

Ja basen är nog mångas fiende tror jag. Tips på det? själv brukar jag göra en fuling. Bussa kick och bas, lägg på en limiter. Funkar ganska bra om det bråkar lite men om man vill behålla karaktären

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett knep jag använder mer och mer är att ge fan i att använda kompressor på trummor.

varför det?

Oj, jag menade kaggen o virveln. Jag har testat som fan med komprimering på kaggen o virveln, men hur lite jag än komprimerar så tycker jag det okomprimerade orginalljudet låter bättre, mer snärt o studs. Både kaggen o virveln kan låta väldigt bra när jag sitter o lyssnar på bara dom, men i hela mixen biter både kagge o virvel igenom o smälter in bättre i resten av mixen okomprimerade. Virveln kan jag ev boosta 2 db vid 5,5 khz, kaggen ofta helt utan eq. Det är kanske jag som är okunnig eller har för dåliga grejer, men jag gillar okomprimerat kagge o virvel bäst. I alla fall om trummisen kan spela ganska jämt. OH komprimerar jag nog som normalt folk.

Håller på med en nyinspelning av den här nu, testade diverse komprimeringar av virveln, bla genom LA-610, men tyckte det blev bättre utan. Här är en arbetskopia, annan basist ska spela bas sen o mer sång o grejer ska dit. Även de två elgitarrerna är okomprimerade.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Johnny%20Steam%20arbetskopia%20131125.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker få upp signalerna ganska skapligt på varje spår i min inspelningslåda. Att ha jättemycket headroom fattar jag inte vitsen med.

Nu måste jag lyssna lite mer om jag kanske ändå kan komprimera virveln så den blir bättre än orginal. Jag tycker olika om precis allting flera ggr om dan.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Undviker att ha alla vinklar öppna. Innan mixen ska påbörjas, så ska jag ha bestämt mig för vad jag ska göra. Och det kommer bli så till 98% med; dels pga att man är inte perfekt, o dels för man kommer springa på idéer på vägen.

Men intryck och idéer har en fanatisk förmåga att få en att spåra ur och tappa tråden. Lite som när man går in på IKEA. Har man inte bestämt sig för vad man ska ha i förväg, då .. spårar man lätt ur och köper saker som känns bra just i det ögonblicket, men som man kommer ångra sen.

Håll dig på banan, vik inte av. Bestäm i förväg, och känn till din egna förmåga. Bestäm inget du inte är helt säker på att du grejar på ren rutin.

Det är nåt jag alltid gör i allafall

Link to comment
Dela på andra sajter

Undviker att ha alla vinklar öppna. Innan mixen ska påbörjas, så ska jag ha bestämt mig för vad jag ska göra. Och det kommer bli så till 98% med; dels pga att man är inte perfekt, o dels för man kommer springa på idéer på vägen.

Men intryck och idéer har en fanatisk förmåga att få en att spåra ur och tappa tråden. Lite som när man går in på IKEA. Har man inte bestämt sig för vad man ska ha i förväg, då .. spårar man lätt ur och köper saker som känns bra just i det ögonblicket, men som man kommer ångra sen.

Håll dig på banan, vik inte av. Bestäm i förväg, och känn till din egna förmåga. Bestäm inget du inte är helt säker på att du grejar på ren rutin.

Det är nåt jag alltid gör i allafall

Jösses vad tråkigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

var?

på varje track eller på mastern?

varför?

förebyggande på input eller på inspelat spår?

På varje track. Sänker också innan regel på ljudklippens gain om det är för starkt. Då har jag inga hinder i att ställa nivåer sen. Man riskerar mindre att ofrivilligt clippa i pluggar också.

Tycker att det låter klarare om man inte pressar master fadern också, men det kanske jag fått om bakfoten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar alltid ställa nivåerna i mixen från start. Dvs jag börjar med att sätta ljud på kagge å virvel och eftersom de är grundstenarna i mina metal å rock mixar. Då brukar de hamna runt -12 på mastern, då är man rätt safe och behöver inte oroa sig för att mixen pikar i ett senare skede. Och jag använder även PT's trim plugin så att reglarna håller sig på nollan innan automation.

Ett bra tips som många brukar föreslå är att använda HP/LP filter. I princip alla källor utan kagge å basgitarr kan man HP upp till 80hz, de flesta andra källor till och med högre.

Sen har jag några presets jag alltid brukar använda för Plate reverb, Delay, Exciter osv.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så mycket tricks direkt, men jag brukar för det mesta lägga upp bussar, ställla nivåer och kasta på HP först av allt.

Just nu tycker jag basen är jobbigast, som fler skrivit. Får inte riktigt till "knorren" som jag vill ha, men ändå bibehålla lite fläsk......

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade lite, och nåt man alltid gör på alla mixar är förberedande, ordningsstrukturer. Mixar nästan 4 gånger fortare då.

- Grupperar spår. Om inte i bussar så åtminstone i mappspår.

- Färgmarkerar alla spår. Alla olika trumspår får samma färg. Gör det otroligt lättare att hitta för ögat.

- Städa bort all tystnad.

- Sätter samma tempo i projektet som låten går i. Är den inste inspelad efter klick så sätter jag ut tempomarkeringarna så DAW-tempot följer så nära som bara möjligt, max en 32-del fel typ.

- Sätter ut markörer som markerar alla sektioner i låten/stycket

- Laddar in track egna track presetsen på alla spår av känd typ.

- Kalibrerar mätarna för att visa rätt målnivå.

osv

Börjar jag utan att göra det här (plus mycket till) så kan man titta sen när mixen är klar. Då är allt det här inställt ändå. Jag har gjort det under processens gång liksom. Bara att jag har hunnit gå igenom antal spår, grupper och skapat en bild av mixen innan jag gjort allt det här. Så när man sen känner "fan ja måste nog lägga in det här ändå" då förändras förutsättningarna och man får göra om dom spår man redan gjort liksom. Det tar massor av mer tid, och får hjärnan att tröttna och tappa fokus, detaljsinnet blir trubbigt.

Kolla era egna mixar, kolla efter när det är klart. Kolla på många låtar, så hittar man snart många samband. Vad har ni alltid tryckt in och gjort under processen? Gör dom direkt istället, från början. Hastigheten, och mentala fokuset kommer öka markant.

Jösses vad tråkigt...

jäjäjä, men de blir mer tid för bilar, brudar o bira 😉 Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade lite, och nåt man alltid gör på alla mixar är förberedande, ordningsstrukturer. Mixar nästan 4 gånger fortare då.

- Grupperar spår. Om inte i bussar så åtminstone i mappspår.

- Färgmarkerar alla spår. Alla olika trumspår får samma färg. Gör det otroligt lättare att hitta för ögat.

- Städa bort all tystnad.

- Sätter samma tempo i projektet som låten går i. Är den inste inspelad efter klick så sätter jag ut tempomarkeringarna så DAW-tempot följer så nära som bara möjligt, max en 32-del fel typ.

- Sätter ut markörer som markerar alla sektioner i låten/stycket

- Laddar in track egna track presetsen på alla spår av känd typ.

- Kalibrerar mätarna för att visa rätt målnivå.

osv

Jag känner att om man överdriver med förberedelse kommer hjärnan in i The Logic Mode och då har jag svårare att mixa musikaliskt. Det är nog det svåraste med mixning. Att det är så tekniskt att man glömmer bort musiken

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner att om man överdriver med förberedelse kommer hjärnan in i The Logic Mode och då har jag svårare att mixa musikaliskt. Det är nog det svåraste med mixning. Att det är så tekniskt att man glömmer bort musiken

Själv har jag svårt att fokusera på det muskaliska och får kaos i hjärnan om inte projektet är välorganiserat. Alla är olika i guess 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

På varje track. Sänker också innan regel på ljudklippens gain om det är för starkt. Då har jag inga hinder i att ställa nivåer sen. Man riskerar mindre att ofrivilligt clippa i pluggar också.

du får givetvis jobba hur du vill men jag tycker du gör ett par helt onödiga manövrer

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner att om man överdriver med förberedelse kommer hjärnan in i The Logic Mode och då har jag svårare att mixa musikaliskt. Det är nog det svåraste med mixning. Att det är så tekniskt att man glömmer bort musiken

Mm. 🙂 Känner igen den synpunkten. Det blir mer lustfyllt och mindre byggnadsteknik liksom.

För mig känns det ofta som att ... om jag gör klart allt tekniskt päbbel innan jag börjar, så tänker jag inte på den sen. Det gör sig mindre påmint och man kan bara vara i musikens värld liksom.

Alla gör på lite olika sätt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig känns det ofta som att ... om jag gör klart allt tekniskt päbbel innan jag börjar, så tänker jag inte på den sen. Det gör sig mindre påmint och man kan bara vara i musikens värld liksom.

+1

som att hacka grönsakerna innan man sätter på stekpannan.

som att göda grisen innan det blir julskinka.

som att .. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tio snabba ...

1. Lyssna gärna på vad andra har att säga, men gör alltid som du tycker är bäst.

2. När någon talar om "praxis" och/eller "regel", så har du stött på en besserwisser. Släng ut honom (för det är oftast en han).

3. Man måste inte maaastra varenda jävla produktion.

4. Våga HP:a basen (instrumentet).

5. Man kan definitivt köra limiter på leadsång.

6. "Frisk vågat/hälften vunnet"-konceptet är bara en kvarart från obsolet 70- och 80-talsteknik. Idag är tekniken så pass utvecklad att man vinner tid på att unna sig att "fixa saker sen".

7. Ingen hör skillnad på om ett trumljud/anslag kommer från midi eller människa (jo, om man inte vet hur man ska göra, eller vill att folk ska kunna höra det).

8. Amp-sim = "riktig" förstärkare.

9. Det är inte fult att mixa med limiter på masterbus:en.

10. Lyssna gärna på vad andra har att säga, men gör alltid som du tycker är bäst.

Eller har jag redan sagt det ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Demonproducenten, det tar mindre än 1 min då jag markerar allt och justerar samtidigt. Om jag inte gör det klipper mastern grovt pga överbelastning på tracksen jag får. Om jag spelar in själv är jag mer sparsam med volym in

ändrar du nåt i mixen därefter så kan det ju bli så att det slår över igen och då ska du dra ner alla reglarna igen - hur gör du med bussinput då tex? (om du nu använder bussar det vet jag inte)

om mastern klipper drar man antingen ner input om det finns på den eller helt enkelt regeln

tar garanterat mindre än mindre än en minut

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...