Jump to content
Annons

Dina personliga mixtrix


MotherOfSound

Recommended Posts

Är det ingen förutom jag som upplever att man tappar dynamik och själ när man drar ner mastern istället för att dra ner individuella spår?

det är många som upplever en hel massa saker

den sammanlagda dynamik du har är den som får plats inom 0dB-nivån som du renderar ut genom mastern

slår det över på mastern övertrasserar du dynamikutrymmet

når du upp till noll men inte över nyttjar du hela dynamikutrymmet inom det format du väljer att mixa ner till

varför tror du att du skulle förlora dynamik?

vad är själ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

 

Är det ingen förutom jag som upplever att man tappar dynamik och själ när man drar ner mastern istället för att dra ner individuella spår?

varför tror du att du skulle förlora dynamik?

vad är själ?

Man själ volym när man drar ner fadern. Dem låter inte liika fett.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte härja runt med master-regeln tror jag handlar om att man vill skapa ordning i mixningsförfarandet; att man ska vara medveten om gainstagingen (nivån av alla reglar gemensamt) och inte ful-köra den med masterfadern.

I synnerhet i den digitala domänen är det nog den enda (i alla fall den starkaste) anledningen till att låta bli masterfadern. Jag rör den inte heller, av samma skäl som ovan. Möjligen kan man justera 1-3 dB som absolut sista steg när allt annat är 100% klart.

Min porta har jag märkt låter sämre om jag har många spår o reglarna högt uppe så jag får backa ner masterregeln för mycket. Bättre att göra tvärtom på den, så jag får ha mastern på lite över nollan. Men det är ju min enkla porta det. Samma sak gäller för min lilla livemixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...