Jump to content
Annons

Rimligt pris för inspelning?


Confirmed SiCK

Recommended Posts

Hej! Vet inte om jag postar i rätt del, är det fel kan kanske admin flytta tråden.

Det är så att jag och mitt band ska göra vår första inspelning och har varit i kontakt med en studio i trakten. Vi har fått ett fast pris per låt (inspelning+mix ca:3000kr) och funderar nu på om det är ett rimligt pris vi fått. Studion är mycket väl utrustad med det bästa av det mesta, rätt akustikbehandlat och hela konkarongen. Teknikern är duktig med många års erfarenhet. Vad säger ni som själva håller på med detta, låter det som en bra deal, eller ska man söka vidare?

Tackar på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som ett vettigt pris för en studio respektive tekniker som kan sin sak!. Låt säga att en låt tar ca 6 timmar att få ordning på men mix och allt och att den som driver studion har det som företagsidé. Då är väl 500:- /timmen inte att överdriva.. Men prova gärna att förhandla lite. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför pruta på ett redan bra fastpris? Blir väl ingen glad av, och respekt åt båda håll (han för er som kund och ni för honom som yrkesman/kvinna) är en bra grund att bygga ett samarbete på. Är studion och teknikern så bra/erfaren som du säger är 2400+moms ett grymt bra pris. Har ni avtalat någon övre gräns på tid? Vad gör han om ni tar två dagar på er för att få en låt klar, och sen ber om ommixning på ommixning, så att tiden springer iväg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju helt på hur tidsbegränsningarna ser ut, men oavsett låter det sjukt billigt. Hen kan väl omöjligen tänkt sig mindre än 1 dag inspelning och 1 dag mix om det ska gå att göra något vettigt, och med den tidsplanen skulle det ju innebära 150 spänn i timmen plus moms. Med andra ord betydligt mindre än vilket låglöneyrke som helst efter skatt och grejer. Om man till det lägger att man ska ha råd att driva en studio och få den att växa utöver sin lön så är det ju helt otroligt billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slå till, låter ju som en kanondeal.

Om ni har hört det han har spelat in och mixat/mastrat innan och tycker det låter bra, så är det ju inget att tveka över.

Kör så det ryker, och glöm inte att visa upp resultatet här sedan. Och gärna hur han har burit sig åt när han spelade in och mixade 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Slå till, låter ju som en kanondeal.

Om ni har hört det han har spelat in och mixat/mastrat innan och tycker det låter bra, så är det ju inget att tveka över.

Kör så det ryker, och glöm inte att visa upp resultatet här sedan. Och gärna hur han har burit sig åt när han spelade in och mixade 🙂

riktigt roligt alster du hade där! själv spelar jag rock men lyssnar gärna på sånt här. tycker att okända människor som sitter hemma och kör gör mycket trevligare musik än många av de mera kända grupperna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja bra pris. Men jag har sett studioägare göra reklam på facebook med ett mycket lägre pris. Har funderat på hur f-n de kan få det att gå ihop, tror de brukar skriva 500 kr/dan...

Jag har ibland vänt på frågeställningen o funderat hur mycket nån är beredd att betala för en inspelning. Sa nyss ifrån att spela in en hel cd med ett band härifrån Ljusne, det skulle ta för lång tid, o det funkar inte att väsnas med trummor osv när frun är hemma o ska upp o jobba, jag har byggt ihop min studio nästan enbart för min egen trivsels skull. Några pengar pratade vi aldrig om. Och nu har de fått tag i en annan studio vet jag. Fast enstaka låtar skulle jag ju lätt kunna spela in med andra. Då vore ju 3000 kr inte dumt att få.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som regel är att det du betalar för är det du får. Ta in anbud från andra studios och jämför är det enklaste sättet att få en rimlig koll på om det är ett bra pris. Ha sedan i åtanke att personen som mixar har lite koll på den sorts musik som ska spelas in. Det är en klar fördel om mixaren gillar artisten eller bandet som spelas in för då kommer hen vara betydligt mer focuserad på att göra ett bra jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

det verkar som alla här är överens om att 3000/låt är väldigt billigt

jag vet inte om fem låtar för 15000kr är så jäkla billigt

12 låtar (normal cd) ligger då på 36000kr

fundera på hur många låtar ni kan sätta på tio timmar

det hänger ju väldigt mycket på hur väl förbredda ni är och vilken typ av musik ni håller på med samt vilken nivå ni ska ha inspelningen till - samt hur mycket ni tar med er som är ganska färdigt (tex tracks som ligger på seq)

en ganska normal prisbild är typ

3-5000 per dag

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske oviktigt, men när jag varit i studio har det gärna blivit väldigt oeffektivt jobbande, nån kommer försent, kan inte låtarna, det snackas en oändlig massa skit om vem som varit fullast o det ska det vrålgapskrattas åt alla dessa fylleanekdoter samtidigt som teknikern o leadsångaren tillsammans försöker få till bra tagningar. Jag själv blir fruktansvärt störd om jag hör o ser hur det sitter folk i kontrollrummet o snackar supa o knulla när jag ska försöka sjunga.

Jag har alltid haft ny strängar på gitarrern o fler i reserv, alla texter mm med mig o bra förberedd på alla vis, och då naivt tänkt att så tänker väl de andra i bandet också. Men ofta vet de inte ens var de har sina instrument, tiden går, det blir en massa jidder till ingenting. Tar man ett djupare snack i förväg i bandet kan man nog bli bra nog mkt mer effektiva den dan man sätter igång. Verkligen gå igenom hur man ska gå tillväga med inspelningen...

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja inspelningsteknikern kan verkligen tjäna tid på att bandet ifråga är väl förberedda.

Råden jag har fått innan jag ska in i studion genom åren har i stort sett vart desamma oavsett om

det har rört sig om att spela in i Studio Lobster eller i Studio Fredman.

"Kom väl för beredda, nysträngade gitarrer. Nya stämda skin på trummorna. Sjung upp innan du kommer hit.

Och framför allt kan låtarna utan och innan."

Link to comment
Dela på andra sajter

För metal låtar brukar jag räkna cirka 3 dagar per låt för inspelning, editering ochv mixning. Tänk då att det tar minst en halv dag att bara sätta upp trummor, soundchecka osv. Lite lättare rock då kanske man kan sätta en låt på 1 1/2 dag. Ser man det på det viset så är ju 3000/låt galet billigt om personen i säg är duktig och har en bra studio.

Så då ser det ut så här för den som äger studion:

* 3 dagars inspelning (24timmar) a´ 3000:- ink. moms

* 2400:- ex moms, dra cirka 50% för sociala avgifter etc (inte riktigt så¨högt men men)

* Vilket i slutändan betyder cirka 1200:- efter skatt för teknikern

Då tar teknikern cirka 50:- efter skatter osv per timma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid haft ny strängar på gitarrern o fler i reserv, alla texter mm med mig o bra förberedd på alla vis, och då naivt tänkt att så tänker väl de andra i bandet också. Men ofta vet de inte ens var de har sina instrument,

Välskrivet Nilsson, fick bilder direkt! kanske skulle bli en bok i alla fall? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för alla svar. Givetvis så ska vi se till att komma välrepade, nya strängar, nya skinn och stämda trummor. Just nu repar vi för fulla muggar på att ALLA vet vad de ska spela och att alla vet vad de ANDRA spelar. Vi kommer att spela in mellan 8-9 låtar och jag ska försöka uppdatera här under tiden. Det dröjer dock ett tag till innan det är dags ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att jag en enda gång "råkat" ut för att bandet man ska spela in varit förberett och kunnat sina låtar eller dykt upp i tid. Spelade in nu i helgen, lör-sön, tot. 16 timmar ville de ha. Meningen var då att de helt enkelt skulle sätta ett antal låtar live, pang rakt in och därefter lägga om sången+ en enklare mix.

Ägnade dagen innan åt att trummisen kommer in med trummorna samt micka, ställa upp skärmar m.m.

När de sen var dags för inspelning, lördag morgon så dyker först inte halva bandet upp. Så istället för att börja spela in 10.00 som det var tänkt så är bandet fulltaligt först vid 13.00. Efter detta så kan de inte ens sina egna låtar?!? Det tragglas och testas och låter allmänt illa...

Hursomhelst så efter detta spektakel så kan vi konstatera att bandet lyckades få till ungefär 4 användbara tagningar, resonemanget innan från bandets sida var att de skulle sätta runt 8-10 låtar samt sång?!?!?

Detta spelar ingen större roll för min del då dealen var att det handlade om betalning för 2 dagar, hade de bettet sig på detta vis och jag skulle haft betalt per låt hade jag vägrat. Väljer bandet att vara sprutfulla istället för att kunna sätta sina låtar så får de väl göra det, men det skall inte drabba mig. Dock brukar jag klargöra att tiden går även om banden inte presterar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hursomhelst så efter detta spektakel så kan vi konstatera att bandet lyckades få till ungefär 4 användbara tagningar, resonemanget innan från bandets sida var att de skulle sätta runt 8-10 låtar samt sång?!?!?

Hur kan man då ta betalt per låt om man inte vet hur saggiga folk är på förhand? Låter som en omöjlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar alltid ett fast pris, som kan variera beroende på var jag spelar in, dvs det är upp till bandet att göra vad de hinner på 8 timmar, punkt slut. Av erfarenhet vet jag också att många band jobbar bra under tidspress. Jag har jobbat med band som spelat in 10 låtar på 2 dagar, som blivit skitbra, medan andra har lagt flera dagar på en låt, som blivit minst lika bra. Tydlighet är A och O, så slipper man tjafts om pengar och timmar osv. Mitt pris för inspelning ligger mellan 2000 och 4000 kr per dag + moms, sen tillkommer kostnad för mix om så önskas. Handlar det om flera låtar/dagar så lämnar jag alltid mängdrabatt.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...