Jump to content
Annons

Vem är nästa ut? (Om överflödiga branschfunktionärer)


Valle

Recommended Posts

Skivbolagen tror jag kommer omvandlas. Kanske till nån liknande distributions-form som idag, dvs dom är de som har nycklarna till dörren man måste gå genom för att nå etern.

Ljudteknikern tror jag ligger lite i farozonen med, fast kanske inte på lika kort sikt.

Men det är skönt att se att inte en enda här tror att pianisten är utdöende 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är det där för skitsnack. Det går få lika bra med sån musik med och har gjorts.

Har du nått exempel på det?

Visst, det mesta GÅR att göra artificiellt och komma så nära att det är svårt att skilja från "verklighet". Men bara för att det GÅR att göra betyder inte att det är en bra ide... För att komma nånstans i närheten av samma dynamik och organiska känsla i trumliret i tex akustisk jazz så får man ju lägga (lätt) hundra ggr så mycket tid på att programmera som det tar för trummisen att helt enkelt lira in det!

Jag är själv trummis i grunden och har även programmerat en del trummor. Körde tidigare digitaltrummor kombinerat med editering och programmering. Har sedemera övergått till i huvudsak akustisk truminspelning. Jag har hyfsad koll på vad som går att göra samt problematik och utmaningar med trumprogrammering. Jag vet att det finns folk som är grymma på att programmera trummor så att det låter spelat, men olika typer av komp och sound ger olika förutsättningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, inte utdöende – men överflödig ...

haha valle din cynism är fräsch. allting kommer bli plojty-plojty. tar du ibland upp din gitarr( el sätter dig vid pianot) och plinkar på ideér? vad är poängen med att altt ska vara så perfekt intill nästan sterilt? varför gillar vi musik?
Link to comment
Dela på andra sajter

varför gillar vi musik?

ja det där var ju en utomordentligt dåligt ställd fråga, jag vet. men vafan, ja, vi kan dansa, leller ryckas med i nåt sound. eller vad som helst egentligen, ok, det jag menar är, finns det inget utrymme för levande musik längre, förutom på scenen?`(antar att du inte vill se två mac och en ipad lira mr moustasche)
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Visst, det mesta GÅR att göra artificiellt och komma så nära att det är svårt att skilja från "verklighet". Men bara för att det GÅR att göra betyder inte att det är en bra ide...

Och varför skulle det vara en dålig idé? För att det du spelar ska vara onåbart och är för fint för att besudlas ned med sånt?

För att komma nånstans i närheten av samma dynamik och organiska känsla i trumliret i tex akustisk jazz så får man ju lägga (lätt) hundra ggr så mycket tid på att programmera som det tar för trummisen att helt enkelt lira in det!

Och om man inte har någon trummis tillgänglig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och varför skulle det vara en dålig idé? För att det du spelar ska vara onåbart och är för fint för att besudlas ned med sånt?

Det var ju det jag svarade på i nästa mening; därför att det är långt mycket mer jobb att fejka det än att göra det på riktigt, samt att det antagligen inte blir lika bra. Du KAN teoretiskt få till ett liknande resultat, men det är sjukt svårt att åstadkomma.

Och om man inte har någon trummis tillgänglig?

Visst, en poäng. Men då är det väl smartare att ge sig på en genre som inte är lika knepig att få till med programmerade trummor? Mer tacksamt att göra pop, rock, metal eller nått då där det spelar mindre roll och ofta snarare är en genväg att programmera.

Link to comment
Dela på andra sajter

tar du ibland upp din gitarr( el sätter dig vid pianot) och plinkar på ideér? vad är poängen med att altt ska vara så perfekt intill nästan sterilt? varför gillar vi musik?

Jag skriver (skrev) faktiskt majoriteten låtar direkt i huvudet – i brist på snyggare metafor.

Men ja, jag ställer mig också frågan varför vi gillar musik. Särskilt med tanke på att "musik" för varje generation muterar till att bli mer "ljud". På Mozarts tid (inte för att jag nödvändigtvis vill sätta någon startpunkt för musik just vid hans levnad, eller för att jag nödvändigtvis favoriserar hans musik) var ju musiken mer musik än vad det kom att utvecklas till framöver.

När rocken kom handlade det om att förvränga och överdimensionera; artisterna blev nästan viktigare än den musik de förmedlade. Musikhuliganism såg dagens ljus. Skitfånigt! Och idag kan jag häpna över att en slinga, som kanske består av tre toner, loopar om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och ... ja, ni fattar – och att denna repetitiva ljudslinga av vissa kallas musik. När det snarare handlar om "ljudeffekt".

Inget illa menat om folk som köper ljudeffekter och har det som sin festmusik, eller som går igång på när blott en baskagge och virvel skiftar anslag i en halvtimme ... Man tager vad man haver; vad som, så att säga, rockar ens vagga. Men det blir lite krystat när en musiker och en ljudeffektdesigner ska börja diskutera sin konst och samtidigt påstå att det de sysslar med är ... musik?

Nej, jag säger det igen ... det är bara att dra på sig snabelskorna och bjällermössorna.

Undrar hur du ska slingra dig ur det där?

Jag behöver inte slingra mig ur något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Visst, en poäng. Men då är det väl smartare att ge sig på en genre som inte är lika knepig att få till med programmerade trummor? Mer tacksamt att göra pop, rock, metal eller nått då där det spelar mindre roll och ofta snarare är en genväg att programmera.

Och om det inte är vad man vill då? Ska man behöva byta genre?

Jag tror det är lyssnaren som är på väg att dö ut....

om dom inte har gjort det redan...

Lyssnar man på det mesta skvalet på radion så är de redan döda, zombielyssnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Väl ofta? Är inte hela tanken med att sätta upp ett datum för när du ska avsluta ditt konto att folk ska bli intresserade?

Den enda som är intresserad av det är du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nåt ska ut så är det alla stentråkiga och värdelösa tv-värdar/värdinnor och what not som tror sig kunna alldeles för mycket om det mesta. Inte för att de egentligen hör till musikbranschen.

Det lär bli svårt att ersätta musikproducenten, och även mix-teknikern, men självfallet också musikerna som spelar instrument väl...

5 cent shit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om det inte är vad man vill då? Ska man behöva byta genre?

Nej, man (du) får väl göra vad fan man (du) vill. Det är liksom tjusningen med det hela. Sen får väl övriga (jag) tycka vad fan dom (jag/vi) vill om resultatet. Det är en del av tjusningen (kanske baksidan?).

Känner du förresten likadant med tex gitarr? Går det precis lika bra att programmera som trummor?

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nej, man (du) får väl göra vad fan man (du) vill. Det är liksom tjusningen med det hela. Sen får väl övriga (jag) tycka vad fan dom (jag/vi) vill om resultatet. Det är en del av tjusningen (kanske baksidan?).

Känner du förresten likadant med tex gitarr? Går det precis lika bra att programmera som trummor?

😆 Snacka om finkänslig. Du har aldrig klagat när det gäller vsti-trummor när det gäller andra genrer men när det gäller din då är det plötsligt annat som gäller. Jag tror du är rädd att dina trummisar i din genre också ska försvinna ☺️ Jodå jag har hört vissa programmerade gitarrer som låter riktigt bra. Jag är till skillnad mot dig inte rädd för förändringar och är öppen och välkomnar det. Allt som underlättar är bra.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var huvve på spiken. Lyssnarna började försvinna när vinylen försvann. Nör datorerna kom försvann de ännu mer. Nu är de helt borta.

Sicket löjligt nostalgiskt skitsnack. Ärligt talat, jag gillar dig Nilsson, men nu får du väl ändå ge dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Där, och när, det finns en chans att tjäna pengar, där kommer också parter som gör det möjligt att tjäna pengar att ingå! Allt handlar mer och mer om pengar, och mindre om kvalité (tyvärr)!

Lutar det åt det Valle tror på så kommer de som sitter på enorm expertis och kunskap inom sitt område, på sitt instrument, att i framtiden bli mer eftertraktade i en värld där de som förstår och inser vad som gör musiken sämre, inte nöjer sig med "den enkla vägen" (när och om det blir som Valle tror).

Ett exempel på att de som förstår och inser var vi är på väg kan sätta sig emot sämre, global utveckling av det negativare slaget är utvecklingen av EBU R 128. Oftast blir det hos mastrare sönder-mastrat, och jag har förhoppningar om att det är kunderna som begärt att få materialet så, och inte att det varit mastrarens val.

Tack och lov så såg dessa problemen med "Loudness war", och gjorde något åt det! Polletten trillar sakta men säkert ner för många.

[Edit: tillägg]:

Kan inte låta bli, men här är ett utdrag ur länken ovan (EBU R 128):

"In late 2008, mastering engineer Bob Ludwig offered three versions of the Guns N' Roses album Chinese Democracy for approval to co-producers Axl Rose and Caram Costanzo. They selected the one with the least compression. Ludwig wrote, "I was floored when I heard they decided to go with my full dynamics version and the loudness-for-loudness-sake versions be damned."[15] Ludwig said the "fan and press backlash against the recent heavily compressed recordings finally set the context for someone to take a stand and return to putting music and dynamics above sheer level."[15]"

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...