Jump to content
Annons

Vem är nästa ut? (Om överflödiga branschfunktionärer)


Valle

Recommended Posts

När elen gjorde sitt intrång i musikvärlden behövdes inte lika många musiker längre för att uppnå samma ljudstyrka som med utan förstärkningsteknik. Under femtio- och sextiotalet började de utövande artisterna föredra att själva skriva sin musik och sina texter; efterfrågan på textförfattares och tonsättares tjänster dök. På sjuttio-, åttio- och nittiotalet hade maaastrare sin storhetsperiod; idag finns de enbart tack vare den egenkonstruerade myten om sin superhjältestatus; annars är det ju som sagt något en sedvanlig ljudtekniker lätt fixar idag. Strax efter millennieskiftet fick trummisarna sin överman i form av mjukvarutrummor; det finns rent produktionstekniskt sett ingen anledning att idag använda sig av en ”mänsklig” trummis annat än av moraliska skäl.

Snart blir det bye bye bassist.

Vem är nästa ut?

Jag tror det är funktionen musikproducent. Precis som med maastring så är musikproduktion något som alltmer kontrolleras av den utövande artisten, med hjälp av den alltmer explosionsartade utvecklingen av verktyg som finns till hands. Ljudtekniker/producent är en titelcombo som redan praktiseras av miljontals människor. Imorgon av alla.

Sedan ryker sångaren/sångerskan.

Den sista och överlevande arten kommer att vara de seglivade, stroppiga, självförälskade gitarristerna. Men då är musikyrket sedan länge något man bara bevittnar på cirkus och/eller medeltidsfester där musikerna springer omkring i snabelskor och bjällermössor.

Vi kan lika gärna börja samla på frimärken eller mynt. Jag har en 1-krona från 1902. Bud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok. Fredagstråd. Nästa ut är Valle. 13/12. Annars undrar jag om inte detta med att spela in band som spelar live i studion, i den mån det förekommer längre, kan va nästa grej som ryker. Allting är redan så uppdelat och snart är det ingen som kan micka upp ett helt band osv. Det är heller ingen som hör nån skillnad på om det är inspelat live eller separat, och knappt heller om det är programmerat, spelat eller en blandning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Fredagstråd. Nästa ut är Valle. 13/12.

Haha ... 😄 För vad det är värt så var "fredagstråd" inget jag hade i tanke när jag skrev inlägget. Hursomhelst har du rätt: Nästa ut är jag – men inte mina begrepp, vilka jag tror sitter fast:

MBBAD

Fredagstråd

Maaastring

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att nästa ut blir mänskligheten..

Om några år när jag är ute och joggar så blixtrar det till. Och så i nästa sekund så kommer en naken Arnold Schwarzenegger mot mig och säger, i want your clothes.

Jag ger han mina kläder och så säger han ,do you know where i can find valle? He is the only one who can save the world.

Jag blev fundersam och undrade vilken valle han menade. Dom enda orden som kom ur min mun var, look on the webpage studio forum you can find him there. Ok thank you sa arnold sen tittade han mig djupt i ögonen och sa hasta la vista baby och så gick han.

Men sen slog det mig att valle hade ju avreggat sig den 13 december 2013. Arnold var redan borta och jag tänkte, Vem fan skall nu rädda världen?

Fryser som bara den och börjar sakta gå hemåt. Och då börjar det blixtra igen och jag tänkte inte en arnold till. Men döm av min förvåning när jag ser Freddie Mercury naken gåendes mot mig med en smått psykotisk blick och frågade om jag är Valle?

Dom enda orden som kom ur min mun var, i want to break free.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

När elen gjorde sitt intrång i musikvärlden behövdes inte lika många musiker längre för att uppnå samma ljudstyrka som med utan förstärkningsteknik. Under femtio- och sextiotalet började de utövande artisterna föredra att själva skriva sin musik och sina texter; efterfrågan på textförfattares och tonsättares tjänster dök. På sjuttio-, åttio- och nittiotalet hade maaastrare sin storhetsperiod; idag finns de enbart tack vare den egenkonstruerade myten om sin superhjältestatus; annars är det ju som sagt något en sedvanlig ljudtekniker lätt fixar idag. Strax efter millennieskiftet fick trummisarna sin överman i form av mjukvarutrummor; det finns rent produktionstekniskt sett ingen anledning att idag använda sig av en ”mänsklig” trummis annat än av moraliska skäl.

Snart blir det bye bye bassist.

Vem är nästa ut?

Jag tror det är funktionen musikproducent. Precis som med maastring så är musikproduktion något som alltmer kontrolleras av den utövande artisten, med hjälp av den alltmer explosionsartade utvecklingen av verktyg som finns till hands. Ljudtekniker/producent är en titelcombo som redan praktiseras av miljontals människor. Imorgon av alla.

Sedan ryker sångaren/sångerskan.

Den sista och överlevande arten kommer att vara de seglivade, stroppiga, självförälskade gitarristerna. Men då är musikyrket sedan länge något man bara bevittnar på cirkus och/eller medeltidsfester där musikerna springer omkring i snabelskor och bjällermössor.

Vi kan lika gärna börja samla på frimärken eller mynt. Jag har en 1-krona från 1902. Bud?

Är det därför det är så svårt att hitta trummisar nuförtiden? 🙂

Nåväl, att låtskrivare skulle vara ett utdöende släkt är väl ändå inget som slagit in än? Det är väl framför allt där som Sverige har sin stora musikexport. Eller var det helt enkelt ännu vanligare med sådana idag än på 60-talet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåväl, att låtskrivare skulle vara ett utdöende släkt är väl ändå inget som slagit in än? Det är väl framför allt där som Sverige har sin stora musikexport. Eller var det helt enkelt ännu vanligare med sådana idag än på 60-talet?

OK, jag menar väl inte att de "dör ut". Men de blir överflödiga.

När jag tänker på låtskrivare tänker jag på personer som exklusivt ägnar sig åt skrivande. Jag tror du syftar på Martin, Carlsson och andra. De är ju mer än låtskrivare ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Strax efter millennieskiftet fick trummisarna sin överman i form av mjukvarutrummor; det finns rent produktionstekniskt sett ingen anledning att idag använda sig av en ”mänsklig” trummis annat än av moraliska skäl.

Skitsnack. Försök lira in en jazzplatta (eller jazzig pop/blues eller likn) med programmerade trummor!

Rockiga pang-på-komp går fint, men organiska skrap-på-cymbalen-och-virvlar-på-puk-kanten-samt-pling-på-hihat-kanten-med-nycklarna-i-hihat-locket-komp är lite mer problematiskt med keyboard och mus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Skitsnack. Försök lira in en jazzplatta (eller jazzig pop/blues eller likn) med programmerade trummor!

Rockiga pang-på-komp går fint, men organiska skrap-på-cymbalen-och-virvlar-på-puk-kanten-samt-pling-på-hihat-kanten-med-nycklarna-i-hihat-locket-komp är lite mer problematiskt med keyboard och mus.

Vad är det där för skitsnack. Det går få lika bra med sån musik med och har gjorts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och låtskrivare, såna som inte spelar eller sjunger själv, de tror jag aldrig kommer att försvinna. De kanske inte kan sjunga alls, eller är helt kass på att spela instrument, men likt förb är de skitsäkra på att hitta på låtar som andra kan spela in o få hits med. De kommer inte att försvinna så länge musiken finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsnack. Försök lira in en jazzplatta (eller jazzig pop/blues eller likn) med programmerade trummor!

Rockiga pang-på-komp går fint, men organiska skrap-på-cymbalen-och-virvlar-på-puk-kanten-samt-pling-på-hihat-kanten-med-nycklarna-i-hihat-locket-komp är lite mer problematiskt med keyboard och mus.

Nycklar inne i hihaten? Lät intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...