Jump to content
Annons

Vem är nästa ut? (Om överflödiga branschfunktionärer)


Valle

Recommended Posts

Lutar det åt det Valle tror på så kommer de som sitter på enorm expertis och kunskap inom sitt område, på sitt instrument, att i framtiden bli mer eftertraktade i en värld där de som förstår och inser vad som gör musiken sämre, inte nöjer sig med "den enkla vägen" (när och om det blir som Valle tror).

Du vet inte vad jag tror.

Däremot bekräftar du den naivitet som råder bland vissa att "expertis" alltid är kopplad till en person med en (1) titel/titulering. Med ovan menar jag att de "expertområdena" som du nämner kommer att kunna läras (och kan redan läras) av vem som helst, och därför kan vem som helst i framtiden göra lika bra musik som man idag inbillar sig endast går att göra genom att man till exempel anlitar din maaastringstjänst.

Enligt min mening är dina tjänster överflödiga redan i skrivande stund.

Inga fancy länkar kan ändra på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du vet inte vad jag tror.

Jo, om du inte ljuger vill säga, när du skrev:

"Jag tror det är funktionen musikproducent. Precis som med maastring så är musikproduktion något som alltmer kontrolleras av den utövande artisten"

Musikproduktion ligger mer på artister idag (på gott och ont)! Mastring, eh, ja på hobbynivå kanske!? Frågan man ska ställa sig är: blir det bättre eller sämre slutproduktion när en artist, på grund av snålhet eller dålig självinsikt, tar hand om allt själv istället för att lägga ut det man inte hanterar själv.

Ju mer musikproduktionen hamnar hos artisten, ju mer hjälp i form av mastring och mixning lär krävas, beroende på önskvärt slutresultat, och självklart beroende vad den artisten själv kan.

Få är experter på allt, men enstaka fall finns det. Jag tvivlar starkt på att du är en av dom, Valle!

Länken i fråga lade jag ut för att visa på att förståelsen för vad dynamiken innebär för kvalitén på musikspår fanns långt innan dagens datum. Det krävde expertis inom ljud/mastring för att lyfta fram och motarbeta "Loudness war". Många artister m.fl. andra icke förstående innehar inte den expertis eller det logik-tänk som krävs för att förstå varför dynamiken är så viktig, inklusive dig då, Valle, baserat på dina uttal om mastring.

Ja visst, det går att lära ut det mesta. Frågan är bara hur duktig t.ex. en sömmerska eller en bilmekaniker kan bli på att mixa, mastra eller producera?! Erfarenhet ska inte underskattas, det borde väl du förstå, Valle?

EBU R 128 är en god bit på väg att få den uppmärksamhet som är så viktig, och det går absolut att lära ut, men vad gör det om en elev vägrar att lyssna/förstå? Dessa faller, förr eller senare för grupptryck. jag tror tyvärr att du, Valle, är en av de som inte skulle kunna lära sig, därför att du är en av dom som inte förstår vikten av professionella tjänster. Det handlar kanske om vilken nivå man ligger på inom sitt yrke eller inom sin hobby.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Kreativa yrken går ännu inte att ersätta med något digitalt / A.I om man så vill, men vem vet vad framtiden har att utlysa? Högst tveksamt dock, då den mänskliga faktorn såsom imperfektionism och outförsägbarhet osv är svår att efterlikna. Sen tror jag också att ju mer individuella vi blir (man kan göra allt själv nuföritden) ju större blir behovet av att jobba med andra för att få mänsklig kontakt, feedback etc.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, om du inte ljuger vill säga

Nej, du snackar skit. Du summerar min "tro" genom ett påstående om att "de som sitter på enorm expertis och kunskap inom sitt område" blir ett eget supermänniskosläkte som man måste anlita för att få till en bra produktion. Jag har en positivare syn: alla kommer att kunna lära sig det mesta för att få till en musikproduktion på egen hand. Det finns många produktioner inom andra affärsområden (inte bara musik) som inte längre kräver den "expertis" som rådde för kanske bara för ett tiotal år sedan.

Ditt inlägg i övrigt var bara svammel. Du försvarar bara dina snart överflödiga tjänster. Vilket jag å andra sidan kan förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kreativa yrken går ännu inte att ersätta med något digitalt / A.I om man så vill, men vem vet vad framtiden har att utlysa? Högst tveksamt dock, då den mänskliga faktorn såsom imperfektionism och outförsägbarhet osv är svår att efterlikna. Sen tror jag också att ju mer individuella vi blir (man kan göra allt själv nuföritden) ju större blir behovet av att jobba med andra för att få mänsklig kontakt, feedback etc.

typewriter-300x300.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

DMM jag håller med Valle att du snackar bara strunt. Hade man sagt för 15-20 år sen att man i framtiden kommer att kunna sitta hemma på sin kammare och mixa bra mixar så hade alla i studios pissat på sig av skratt och sagt att det kommer aldrig att hända och de kommer aldrig att kunna det vi kan, de kommer att behöva experter(vi)för att de ska få ens en duglig mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, du snackar skit. Du summerar min "tro" genom ett påstående om att "de som sitter på enorm expertis och kunskap inom sitt område" blir ett eget supermänniskosläkte som man måste anlita för att få till en bra produktion. Jag har en positivare syn: alla kommer att kunna lära sig det mesta för att få till en musikproduktion på egen hand. Det finns många produktioner inom andra affärsområden (inte bara musik) som inte längre kräver den "expertis" som rådde för kanske bara för ett tiotal år sedan.

Ditt inlägg i övrigt var bara svammel. Du försvarar bara dina snart överflödiga tjänster. Vilket jag å andra sidan kan förstå.

Nej, jag "snackar inte skit"! Det är snarare du som tycker att alla individer ska lära sig allt själva, och bli super-människor, för det är det du begär av det du lyfter fram!

Jag påstår inte att det kommer att finnas ett eget "super-människosläkte" som man MÅSTE anlita för att få till en bra produktion. Jag kallar heller inte tekniker/mixare/mastrare för supermänniskor.

Idag är det t.ex. inom pop många som blandar det digitala med analoga instrument, för att få mer värme och sväng i produktioner. Lilla Kalle (Valle?!) som sitter nere i sin källare och har lärt sig allt om musikproduktion har producerat en låt, och nu vill han ha t.ex. dragspel i låten analogt. Nu har Kalle inte den möjligheten att få till det analogt, så Kalle måste hyra in, eller ta hjälp av en person som kan spela dragspel. I detta fall är personen som kommer och spelar dragspel en oumbärlig resurs för Kalle, eller som du nu uttrycker det "supermänniska"! Men det du, Valle, påstår är att Kalle ska LÄRA sig spela dragspel istället?! Inte så genomtänkt kanske?

Men, vore det inte fantastiskt Valle, om vi lade ner matproduktion, glasmästerier, bilverkstäder, urmakare, läkarstationer/sjukhus, och att alla istället får lära sig alla yrken själva?

Ja, du är inte dummare än att du kan se åt vilket håll tänket lutar, eller hur, Valle?

Din positivare syn är en underlig syn!

Så klart alla kan lära sig det mesta för att få till en musikproduktion på egen hand, frågan är bara hur slutresultatet blir, DET är vad det handlar om!

Link to comment
Dela på andra sajter

DMM jag håller med Valle att du snackar bara strunt.

Kan du inte producera en liknande produktion som t.ex. Takidas "You Learn", helt på egen hand, och sedan presenterar du den produktionen här?

Välj någon av nedanstående, och producera, mixa och mastra likadant med ett lika gott slutresultat, alternativt gör en egen låt, kan du det, ja då ska jag börja lyssna på vad du har att säga:

Pick one:

Om du inte kan det, ja då är det bara att lära dig allt det du inte kan, i bästa Valle-anda, och sedan bara att göra, inga problem, ok?

Jag menar, det är ju bara att lära sig, liksom....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag "snackar inte skit"!

Jo.

Idag är det t.ex. inom pop många som blandar det digitala med analoga instrument, för att få mer värme och sväng i produktioner. Lilla Kalle (Valle?!) som sitter nere i sin källare och har lärt sig allt om musikproduktion har producerat en låt, och nu vill han ha t.ex. dragspel i låten analogt. Nu har Kalle inte den möjligheten att få till det analogt, så Kalle måste hyra in, eller ta hjälp av en person som kan spela dragspel. I detta fall är personen som kommer och spelar dragspel en oumbärlig resurs för Kalle, eller som du nu uttrycker det "supermänniska"! Men det du, Valle, påstår är att Kalle ska LÄRA sig spela dragspel istället?! Inte så genomtänkt kanske?

Nej, det är inte det jag påstår. Däremot efterkonstruerar du så att det jag säger inte ska låta logiskt. Vilket jag i och för sig kan förstå att du behöver göra.

Jag ställer mig frågan varför "din" Kalle inte väljer att spela in dragspelet med hjälp av ett VSTi, utan måste krångla till det med en riktig dragspelare. Jag, till exempel, kan inte spela trummor, men på något märkligt vis finns det ändå trummor i mina produktioner ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Välj någon av nedanstående, och producera, mixa och mastra likadant med ett lika gott slutresultat, alternativt gör en egen låt, kan du det, ja då ska jag börja lyssna på vad du har att säga:

Jomense, nu har du tydligen satt en riktlinje för var något är "gott resultat", som om det skulle vara riktlinjer för övriga världen.

Att tillfredsställa dig och dina riktlinjer är knappast vare sig min eller någon annan producents avsikter eller syften. Vi klarar oss bra med våra egna riktlinjer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jomense, nu har du tydligen satt en riktlinje för var något är "gott resultat", som om det skulle vara riktlinjer för övriga världen.

Att tillfredsställa dig och dina riktlinjer är knappast vare sig min eller någon annan producents avsikter eller syften. Vi klarar oss bra med våra egna riktlinjer.

"I rest my case!"...

Link to comment
Dela på andra sajter

"I rest my case!"...

Nu fattar jag inte ... Om du "rest your case", så betyder det ju att jag nyss skrev något som understryker en poäng/ett argument du själv har lagt fram. Vilken poäng var det?

Eller är det det du menar, att något är "bäst" för alla först när du säger att det är "bäst"?

Link to comment
Dela på andra sajter

men för en seriös produktion så är nog riktiga trummor önskvärt.

Varför det? Vad gör digitala trummor mindre "seriösa" i en "seriös" produktion?

Och, vad får dig att tro att produktioner med digitala trummor inte är seriösa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sicket löjligt nostalgiskt skitsnack. Ärligt talat, jag gillar dig Nilsson, men nu får du väl ändå ge dig?

Kanske lite överdrivet, men inte köps det skivalbum lika nu längre, defenitivt inte. Och det finns väl väl nästan ingen som lyssnar på samma sätt nu som innan Spotify o TV-kanaler o datorspel. När nån fick råd att köpa en LP kunde man vara ett mindre kompisgäng som gick hem till nån o i tystnad lyssnade igen hela skivan två ggr. Det var kanske lättare att lyssna när man inte hade hela internet i telefonen i fickan? Eller också var det bara sämre att man inte hade det?

Och nostalgiskt skitsnack? Skitsnack kan jag gå med på, men inte var det nostalgiskt. Vinylljudet har jag aldrig gillat.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ang mastring så brukar jag roa mig med att i refernslurarna lyssna både på orginallåtarna på Spotify, sen samma låt som typ 2011 REMASTER, som det brukar stå. Ofta finns ju bägge versionerna. Och inte är det ovanligt att jag tycker den nya maaastringen låter sämre än orginalet.

Det kanske både säger nåt och ingenting om mastring...

Men samtidigt så är jag säker på att det finns ett fåtal mastringstekniker som har både en hörsel och talang för den där sista eq-justeringen som de flesta aldrig kommer att få. eller att lära sig även efter många års träning.

Hej Solstråle! Har ni nån snö än i Kiruna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kan du inte producera en liknande produktion som t.ex. Takidas "You Learn", helt på egen hand, och sedan presenterar du den produktionen här? Välj någon av nedanstående, och producera, mixa och mastra likadant med ett lika gott slutresultat, alternativt gör en egen låt, kan du det, ja då ska jag börja lyssna på vad du har att säga:

Om du inte kan det, ja då är det bara att lära dig allt det du inte kan, i bästa Valle-anda, och sedan bara att göra, inga problem, ok?

För det första är inget av det något som faller mig i smaken så det är uteslutet. Jag har aldrig sagt att jag är lika bra som vissa andra på att mixa här. Och du vill att jag ska leva upp till dina förväntingar på vad du tycker är ett bra resultat för att det ska passa dig?

Jag menar, det är ju bara att lära sig, liksom....

Du har själv mixat minst en låt här på forumet som inte lät något vidare och kunde inte ta det att DP tyckte min lät bättre än din och du kom med alla möjliga ursäkter som inte höll och du ska vara proffs? Skämtar du eller? Skulle aldrig anlita dig. Hellre någon annan på det här forumet. "Det är bara att lära sig liksom" själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och det hörs på direkten att de är digitala, det spelar iofs igen roll på amatörnivå men för en seriös produktion så är nog riktiga trummor önskvärt.

Och AD, Superior etc har använts i kommersiella produkter. Påstår du även då att det håller amatörnivå?Du vet uppenbarligen inte vad du snackar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och inte är det ovanligt att jag tycker den nya maaastringen låter sämre än orginalet.

Det kanske både säger nåt och ingenting om mastring...

Precis. Hur många gånger har man inte blivit besviken när man hört remasteringen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kanske lite överdrivet, men inte köps det skivalbum lika nu längre, defenitivt inte. Och det finns väl väl nästan ingen som lyssnar på samma sätt nu som innan Spotify o TV-kanaler o datorspel. När nån fick råd att köpa en LP kunde man vara ett mindre kompisgäng som gick hem till nån o i tystnad lyssnade igen hela skivan två ggr. Det var kanske lättare att lyssna när man inte hade hela internet i telefonen i fickan? Eller också var det bara sämre att man inte hade det?

Och nostalgiskt skitsnack? Skitsnack kan jag gå med på, men inte var det nostalgiskt. Vinylljudet har jag aldrig gillat.

Man såg fram emot ett skivsläpp för man var inte överöst med så mycket som idag. Man gick där och längtade på att det skulle släppas och man satt precis som du sa med kompisarna och lyssnade på plattan. Man kollade på omslagen som var bra gjorda, ett konstverk, bilder etc. Idag laddar man bara ned och lyssnar. Är det inte bra laddar man bara ned något annat för det finns drösvis med musik. Allt som fanns runt omkring är borta idag, både på gott och ont.

Hej Solstråle! Har ni nån snö än i Kiruna?

Hej Fredrik hur går bussarna i Kiruna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och AD, Superior etc har använts i kommersiella produkter. Påstår du även då att det håller amatörnivå?Du vet uppenbarligen inte vad du snackar om.

Det är väldigt sällan jag hör eller läser om personer som förespråkar digitala trummor framför riktiga om man har möjligheten att välja mellan båda. Jag håller fast vid att jag tror att de flesta tycker riktiga trummor är önskvärda vid en produktion.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det är väldigt sällan jag hör eller läser om personer som förespråkar digitala trummor framför riktiga om man har möjligheten att välja mellan båda. Jag håller fast vid att jag tror att de flesta tycker riktiga trummor är önskvärda vid en produktion.

Ja men svara nu på min fråga:Låter det digitalt och amatörmässigt när vsti trummor används på kommersiella plattor? Är riktiga trummor önskvärda av de flesta? Vilka genrer pratar du om då? Inom pop, rock och metal är väldigt många, om inte de allra flesta idag triggade. Är det många lyssnare som tycker det är icke önskvärt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är i alla fall en stor majoritet som blir förtjusta ju mer nyansrika digitala trummor görs. Om en ny modell, som gör det möjligt för trummisen att få olika klanger ur ljudet genom att spela på olika positioner över skinnet - som på riktiga trummor - då blir folket ofta begeistrade och tycker det är önskvärt. Ju mer lik den riktiga förlagan dom blir, desto mer verkar dom uppskattas. Vilket för övrigt är sant för i princip alla mjukvaru/digitala instrument.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller fast vid att jag tror att de flesta tycker riktiga trummor är önskvärda vid en produktion.

Fast nu efterkonstruerar du. Det du sa innan, och som jag ville att du skulle utveckla (du missade det nog, se inlägg #75), var att du ansåg att för en seriös produktion så är nog riktiga trummor önskvärt.

Så:

Varför det? undrar jag. Vad gör digitala trummor mindre "seriösa" i en "seriös" produktion?

Och, vad får dig att tro att produktioner med digitala trummor inte är seriösa?

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Snacka om finkänslig. Du har aldrig klagat när det gäller vsti-trummor när det gäller andra genrer men när det gäller din då är det plötsligt annat som gäller. Jag tror du är rädd att dina trummisar i din genre också ska försvinna ☺️ Jodå jag har hört vissa programmerade gitarrer som låter riktigt bra. Jag är till skillnad mot dig inte rädd för förändringar och är öppen och välkomnar det. Allt som underlättar är bra.

Konstigt, du skriver som att du tror att du känner mig. Det gör du inte. Uppenbarligen.

Skulle inte klaga på vsti-trummor oavsett genre så länge det låter bra.

Du vet uppenbarligen inte vad jag har för genre. Inte är det progressiv jazz iaf. Tog det bara som ett exempel på musik till vilken det enligt min uppfattning är svårt (nästintill omöjligt) att programmera trummor. Om nån lyckas så all cred. Jag kommer fortfarande lätt undra varför man gick den omvägen, men jag har inget emot det. Det är resultatet som räknas

Och nej, jag har inget emot förändring. Eller underlättande hjälpmedel. Jag har själv inget emot att programmera trummorna om jag tycker att det känns som en enklare bättre väg att gå. Händer ibland (men inte så jätteofta längre eftersom jag tycker det är kul att både spela och spela in akustiska trummor). Men en duktig hantverkare väljer verktygen efter uppdraget. Ibland passar det att programmera trummorna, ibland inte.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

fast ändå gör inte vem som helst det trots att dom redan igår kunde det

Du krånglade till syftningen lite där ...

Vad var det de kunde "redan igår" – behärska expertområdena, eller lära sig att behärska expertområdena?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...