Jump to content
Annons

pdf med akustikkonstruktioner


adrumdrum

Recommended Posts

Men för att veta vad som händer i just det rum man akustikbehandlar så måste man veta detta genom mätning. Typ, hur långt skall man gå, vad händer om jag gör så här, har jag för mycket absorbtion, försvinner resonaserna, ändras frekvensgången, osv...

Glömde nämna gällande din mätning, har du en före mätning så man kan jämföra vad du har nu?

Ok.

Nej jag har tyvärr ingen mätning före då mätning gjordes flera år senare än bygget.

Små rum är svåra att få bukt med, speciellt basfrekvenser.

Jag är väldigt nöjd med min mätning med tanke på rummets storlek, måtten är:

Höjd: 2.10m

Längd: 2.77m

Bredd: 3.76m

Jag sitter alltså mot den breda väggen. "Sweet spot" är några få decimeter från den bakre väggen.

Ovan var tyvärr nödvändigt med tanke på hur rummet/utrymmet ser ut, och hur det skulle nyttjas.

Att jag hittills lyckats så pass bra i ett så litet rum beror på att sidoväggar och frontvägg är sk. slatwalls. Sidoväggarna är vinklade. Upptill vinklas väggarna utåt och upp mot taket. Har fyra separata moln i taket, två ovanför "sweet spot" och två ovanför monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Bobecca (oregistrerad)

det gjorde den redan här

särskilt med tanke på att man inte verkar veta vad fan man egentligen mäter

Veta vad man mäter? Vill du ha en lektion till på hur och vad man ska mäta. Dags att börja ta betalt för lektionstiden 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bobecca (oregistrerad)

Så du menar att det inte visar förhållandet låga till höga frekvenser?

CSD och Toneburst är egentligen bara två olika sätt att presentera samma information!

Båda är på något sätt baserade på tid.

ARTAs burstdecay är ingen toneburst. Vad menas här med toneburst?

ARTA mäter periodic pink, sweep, MLS noice samt external excitation och ingenting annat.

Man ska nog vara försiktig med att jämföra olika mätprogram. De liknar varandra utseendemässigt men skiljer våldigt mycket på hur det är programmerat samt vilka algoritm beräkningar som används.

Jag skulle inte säga att allt är likadant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mctwins (oregistrerad)

ja jag kom hit och det räckte....

skit in skit ut

byt skit in å du får annan skit ut

oavsett rum

Menar du att "skit in och skit ut" ändras akustisk i rummet om jag bytar högtalare. Skulle Impulse svaret vara annorlunda i det här fallet.

nej jag förstår att du inte förstår - jag kanske är otydlig

låt mig försöka igen: det är inte jag som slår mig för bröstet och påvisar min egen duktighet medan jag sågar vad någon annan sammanställt i en pdf - det är din käre tvillingbror

Vi sågar ingen, vill bara ha en före/efter mätning.

inte alls - det hela är elementärt och du säger själv att du inte förstår

rent teoretisk kan ditt rum varit perfekt avstämt akustiskt vid din första mätning om du använt en ljudkälla som är helt offside

du verkar inte förstå första länken i kedjan från ljudkälla till mätmikrofon och analysprogram

Vilken ljudkälla är offside??

om vi tar det steg för steg riktigt pedagogiskt: vad för kurva kommer du kunna mäta upp från en liten transistorradio som står i ett akustiskt helt perfekt avstämt rum?

Om vi antar att en transistorradio har samma specifikationer som mina tidgare/nuvarande högtalare så kommer resultatet av akustikprogrammet jag mäter med att se likadan ut om den har tillräckligt med powerresponse i mitt akustikrum.

Om man antar att en transistorradio har en specifikation från 100-5000Hz (-/+3dB) så kommer jag att bara se denna frekvensgång i mitt akustiska rumsresponse med tillhörande data. Sen att jag får dålig mätdata under 100Hz och över 5000Hz, ja, då är detta en begränsning som transistorradion har. Men det ändrar INTE mitt akustiska behandling.

Läs på lite, snälla! Det märks att du inte har gjort några mätningar tidigare.

Redigerat av Mctwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Mctwins (oregistrerad)

@Demonproducenten......

Föresten så glömde jag nämna, att jag kan mäta utan högtalare med mitt akustiska program. Så du kan skrota din dialog om transistorradion för du kan lämna den på åtevinningscentralen.

Snälla, ta inte upp frågan igen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en liten fråga när det ändå är uppe: Jag ska avgränsa ett rum med en vägg och göra en liten hörna åt mig som iof blir rektangulär men skulle man tjäna nåt på att göra en av långväggarna lite förskjuten i förhållande till den andra? Så ena kortsidan blir lite längre än den andra?

Nej - det tjänar du inget på. Istället för ett fåtal enkelt förutsägbara resonansfrekvenser så får du massor av lite svagare resonansfrekvenser...

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta rum du länkar till och i post113 är mitt system och alla mätningar är gjord med PRX600 serien som är ett PA-system. Det står klart och tydligt i länken hur jag har gjort. Det gäller att läsa ordentligt eftersom i den tråden så är Bobeccas system inblandat också och alla mätningar på ovanvåningen är gjorda med JBL Cinema Screen Arrays.

Rita gärna upp all öppen yta och hur du hade

akustikbehndlat samt material.

Detta kan jag inte visa dig eftersom det var ca: 8 år sen jag gjorde dom mätningarna och dessa har jag inte längre. Det finns en ritning i länken du gav.

nej jag kan inte hitta nån ritning med samma akustik behandling som i pdf:n....

Men i denna bild så hade jag spaltabsorbtion bakom högtalare samt AD40/TP300 och 4 stycken V4. I hela taket så var det nedpendlat 150mm med tectopanel med rockwool 120mm. Dessa mätningar finns i länken men lite synd att jag inte har dessa kvar.

DSC00121.jpg

Sapltpanelen på min ritning har inte med absorbering att göra, det är bara för reflektion.

Du vet altså inte skillanden på "porös bredbandsabsorbent med spaltpanel" och "spaltpanel resonator"?

Edit: Fåga nr 2: gjode du mätningar framför exempelvis ett studiobord/mixerbord med studio närfältsmonitorer?

eller var det soffa längstbak i rummet med golvplacerade hi-fi högtlare?

Nej, inga studiobord/mixerbord och närfältsmonitorer och inga hifihögtalare!

Titta på länken där finns bilder på rummet.

hur vet du då att set-up som en studio inte funkar även om konstruktionerna i erat rum inte har nått med min psf att göra....

Om man tittar rent ur den akustiska aspeketen så spelat det ingen roll vad för högtalare man har, det är inte högtalaren som sätter prägel på hur ett rum ser ut i mätningen utan det är rummet som sådant som kommer att visa i mätningen hur bra eller dåligt det blir. Hoppas ni hänger med.

Den resultat som visas i post113 är det mest effektiva jag har gjort, hade jag vetat detta tidigare så had jag ALLDRIG byggt som nämns tidigare. Nu har jag bara V4/V6 och Ving-diffusorer i taket och på sidorna enligt denna länk.

http://www.euphonia-...showtopic=10565

Den enda skillnaden jag såg med den nedpendlande taket var att efterklangstiden gick ner. Det är lite svårt att komma ihåg allt man gjorde och inte gjorde för att bevisa hur det stod till då eftersom jag har inte dessa mätningarna kvar. Jag tänker inte göra om detta rum för att bevisa motsatsen.

Jag tycker fortfarande att mätning före och efter är viktigt!

jo det spelar roll var man har för högtlare...speciellt var man sitter i rummet spelar åxå roll...

Angående eran sett-up med så är det väll optimalt om ni vill att högtlarna ska producera stomljudsresonans istället för ljudvågor ut i luften...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, du garanterar. Nu ska vi till min värld. Jag vill att du står för alla kostnader så att jag kan testa det som finns på pdf:en. Har ett rum till förfogande. Vill du ta denna utmaning.

Märker också att vissa lever kvar på 70-talet. Det har hänt mycket sedan dess.

Ha ha ha!

Är du fattig eller!?

- Mamma!!! Pelle säger att han har finare cykel än jag har.

Fåtal gånger jag uttalar mig på detta sätt men jag finner inte vare sig din eller din brors sandlådedialog gynnande för en nyfiken och sugen DIY:are som vill göra kostnadseffektiva akustiska behandlingar av sitt kontrollrum.

Det är ambitionen hos Adrumdrum.

Han, liksom de flesta här på forumet gillar den här lilla grejen som kallas hjälpande händer.

Jag ser inte hur vare sig du eller din bror i och med era kommentarer, tillför och bidrar till inspiration och glädje.

För den oinvigde nybörjarakustikern så är PDF:en en skänk från åvan.

Den är starten på ett sökande och en inspiration att ta sig uppåt i akustisk reglering och kunnande, både i mer avancerade lösningar såsom Helmholtzlådor och avancerade QRD-byggen.

Det finns så många som initialt säger...

- Jag ska bygga ett perfekt kontrollrum!

- Det ska inte sparas några kostnader!

....och så drar det iväg....

Personer lägger miljoner på att bygga det perfekta kontrollrummet.

....likförbannat så åker de flesta tillbaka till SoundCity, Ocean Way och Kalles äggkartongsinklädda källarstudio....

För där görs det musik!

Beviset, om man nu så fagert vill kalla det, för att vare sig du eller din bror fattat ett skit av vad denna PDF och dess skribent avser att nå.

...därför och enbart därför, kallar jag dig fattig!

/Mojje

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha ha!

Är du fattig eller!?

- Mamma!!! Pelle säger att han har finare cykel än jag har.

Fåtal gånger jag uttalar mig på detta sätt men jag finner inte vare sig din eller din brors sandlådedialog gynnande för en nyfiken och sugen DIY:are som vill göra kostnadseffektiva akustiska behandlingar av sitt kontrollrum.

Det är ambitionen hos Adrumdrum.

Han, liksom de flesta här på forumet gillar den här lilla grejen som kallas hjälpande händer.

Jag ser inte hur vare sig du eller din bror i och med era kommentarer, tillför och bidrar till inspiration och glädje.

För den oinvigde nybörjarakustikern så är PDF:en en skänk från åvan.

Den är starten på ett sökande och en inspiration att ta sig uppåt i akustisk reglering och kunnande, både i mer avancerade lösningar såsom Helmholtzlådor och avancerade QRD-byggen.

Det finns så många som initialt säger...

- Jag ska bygga ett perfekt kontrollrum!

- Det ska inte sparas några kostnader!

....och så drar det iväg....

Personer lägger miljoner på att bygga det perfekta kontrollrummet.

....likförbannat så åker de flesta tillbaka till SoundCity, Ocean Way och Kalles äggkartongsinklädda källarstudio....

För där görs det musik!

Beviset, om man nu så fagert vill kalla det, för att vare sig du eller din bror fattat ett skit av vad denna PDF och dess skribent avser att nå.

...därför och enbart därför, kallar jag dig fattig!

/Mojje

Bra rutet Mojje! Jag är så less på att väl menade trådar likt denna spårar ur för att någon tror att den vet bättre än alla andra. Men om man vet så mycket bättre kan man väl ge fan i att kommentera. Jag tycker denna tråd är bra och ger inspiration, vilket jag tror var tanken från början. Sen får man ta konceptet och anpassa det till sin egen situation. Detta är ingen universal lösning som kommer fungera för alla. Men det ger lite tips och idéer för någon som inte har en jätte budget eller är ny på området och vill börja testa sig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bobecca (oregistrerad)

Ha ha ha!

Är du fattig eller!?

- Mamma!!! Pelle säger att han har finare cykel än jag har.

Fåtal gånger jag uttalar mig på detta sätt men jag finner inte vare sig din eller din brors sandlådedialog gynnande för en nyfiken och sugen DIY:are som vill göra kostnadseffektiva akustiska behandlingar av sitt kontrollrum.

Det är ambitionen hos Adrumdrum.

Han, liksom de flesta här på forumet gillar den här lilla grejen som kallas hjälpande händer.

Jag ser inte hur vare sig du eller din bror i och med era kommentarer, tillför och bidrar till inspiration och glädje.

För den oinvigde nybörjarakustikern så är PDF:en en skänk från åvan.

Den är starten på ett sökande och en inspiration att ta sig uppåt i akustisk reglering och kunnande, både i mer avancerade lösningar såsom Helmholtzlådor och avancerade QRD-byggen.

Det finns så många som initialt säger...

- Jag ska bygga ett perfekt kontrollrum!

- Det ska inte sparas några kostnader!

....och så drar det iväg....

Personer lägger miljoner på att bygga det perfekta kontrollrummet.

....likförbannat så åker de flesta tillbaka till SoundCity, Ocean Way och Kalles äggkartongsinklädda källarstudio....

För där görs det musik!

Beviset, om man nu så fagert vill kalla det, för att vare sig du eller din bror fattat ett skit av vad denna PDF och dess skribent avser att nå.

...därför och enbart därför, kallar jag dig fattig!

/Mojje

Har tydligen fått ett svar från dig. Stor i munnen men när det kommer till kritan så springer du iväg som en skållad råtta.

Utmaningen står kvar om du nu ångrar dig.

Var är dina mätningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bobecca (oregistrerad)

Bra rutet Mojje! Jag är så less på att väl menade trådar likt denna spårar ur för att någon tror att den vet bättre än alla andra. Men om man vet så mycket bättre kan man väl ge fan i att kommentera. Jag tycker denna tråd är bra och ger inspiration, vilket jag tror var tanken från början. Sen får man ta konceptet och anpassa det till sin egen situation. Detta är ingen universal lösning som kommer fungera för alla. Men det ger lite tips och idéer för någon som inte har en jätte budget eller är ny på området och vill börja testa sig fram.

Har ingenting om att veta bättre än andra. Det är fortfarande mätningar som saknas i pdf:en. Testa sig fram utan mätningar?????

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg en bild där en gubbe fick första reflektion från mixerbordet.

Jag har funderat på en annan lösning som jag tänkte diskutera med er.

Om man har två stycken träbitar som är parallella med monitorernas undersida som gör att man ser träbitarnas undersida med spegelmetoden, men fortfarande ser högtalarelementen från mixposition, borde det inte lösas då? Att reflektionen flyttas från mixerbordet>öronen till träplattan>taket

Mvh

Är det någon som testat/har teorier?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg en bild där en gubbe fick första reflektion från mixerbordet.

Jag har funderat på en annan lösning som jag tänkte diskutera med er.

Om man har två stycken träbitar som är parallella med monitorernas undersida som gör att man ser träbitarnas undersida med spegelmetoden, men fortfarande ser högtalarelementen från mixposition, borde det inte lösas då? Att reflektionen flyttas från mixerbordet>öronen till träplattan>taket

Är det någon som testat/har teorier?

Om träbiten är mycket större än våglängden skulle själva spegelmetoden fungera men om den är liten (jmf våglängd) så sker diffraktion och antingen får det ingen effekt eller svårberäkneliga konsekvenser.

Dessutom sker diffraktion även för de högre frekvenserna (dvs liten våglängd jmf träbiten) i kanterna på träbiten vilket också kan förändra frekvenssvaret och spridningsmönstret.

Beror så klart lite vad högtalaren är designad för men generellt.

(har inga tester på din variant dock 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingenting om att veta bättre än andra. Det är fortfarande mätningar som saknas i pdf:en. Testa sig fram utan mätningar?????

Oj!? Det verkade vara känsligt! Förlåt…

Men ja absolut är det bästa att göra före och efter mätning. Men jag har en grundregel som jag använder mig av, låter det bättre så är det bättre. Musik är ju ett medium som man upplever med hörsel, man kan stirra sig snurrig på mätningar och tabeller men det viktigaste är ändå hur det låter.

Men jag har säkert fel…så jag tar tillbaka allt jag sagt och hävdar motsatsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om träbiten är mycket större än våglängden skulle själva spegelmetoden fungera men om den är liten (jmf våglängd) så sker diffraktion och antingen får det ingen effekt eller svårberäkneliga konsekvenser.

Dessutom sker diffraktion även för de högre frekvenserna (dvs liten våglängd jmf träbiten) i kanterna på träbiten vilket också kan förändra frekvenssvaret och spridningsmönstret.

Beror så klart lite vad högtalaren är designad för men generellt.

(har inga tester på din variant dock 🙂 )

Ok. Så om man ska reflektera behöver man en ordentlig tjocklek för att få med djupare frekvenser.

Annars skulle man ju kunna sätta absorbenter av något slag under så att det dämpar i alla fall topp och midfrekvenser. Kanske bättre än inget, tror dock det egentligen är mer problem med mid-low mid..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Så om man ska reflektera behöver man en ordentlig tjocklek för att få med djupare frekvenser.

Nej, jag menar främst storlek på yta när jag säger storlek.

Det vill säga diffraktion när ljudvågen böjer sig runt denna yta beroende på våglängdens storlek kontra träbitens storlek (i yta).

Men det är klart att lite tjocklek/massa behövs för att den inte skall vibrera och släppa igenom ljud på det viset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man antar att en transistorradio har en specifikation från 100-5000Hz (-/+3dB) så kommer jag att bara se denna frekvensgång i mitt akustiska rumsresponse med tillhörande data. Sen att jag får dålig mätdata under 100Hz och över 5000Hz, ja, då är detta en begränsning som transistorradion har. Men det ändrar INTE mitt akustiska behandling.

tycker du transistorradion ger dig en rättvis ljudbild för att analysera ett rum du ska behandla akustiskt?

@Demonproducenten......

Föresten så glömde jag nämna, att jag kan mäta utan högtalare med mitt akustiska program. Så du kan skrota din dialog om transistorradion för du kan lämna den på åtevinningscentralen.

Snälla, ta inte upp frågan igen!!

hur går det till?

och varför gjorde du inte det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag menar främst storlek på yta när jag säger storlek.

Det vill säga diffraktion när ljudvågen böjer sig runt denna yta beroende på våglängdens storlek kontra träbitens storlek (i yta).

Men det är klart att lite tjocklek/massa behövs för att den inte skall vibrera och släppa igenom ljud på det viset.

Aha. Då blir det antagligen verkligen skrymmande, så att det blir oeffektivt på det viset, om man inte skulle ha typ plexiglas så man kan se genom och jobba obehindrat med mixerbordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja förmodligen.

Man tänker ju på liknande sätt fast mer med vilka ytor runt arbetsbordet behövs och hur man kan minimera reflexer från dom. T.ex. placering och storlek på bord. Det blir ofta akustiska kompromisser för att få den bästa arbetsmiljön.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det står från golv till tak i instruktionen om basfällan men om den är knappa 2 m eller mindre, kommer det göra någon skillnad? Måste den gå upp i taket?

Sen undrar jag även om jag har gjort bort mig om jag har gjort sidorna hela på den? Den är alltså bara öppen på framsidan som man ser utifrån rummet, inte på sidorna. Jag gjorde min av mdf-hyllplan som är ca 400 mm breda...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skerv i pdf:en:

"Öppningen är egentligen inte nödvändiga men ger lite

extra absorbering från sidan samt minskar vikten.

Så egenteligen så behövs ej öppningar till vanlig

absorbent.

Om spaltpanel på fronten så behövs dock

öppnigarna vid tight montering mot vägg för att

förindra helmholtz resonans."

När det gäller höjden så har jag skivit 2m eller från golv till tak. Det är inget problem om en aborbent är lite mindre än 2 meter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte ett tyg från IKEA som jag iof inte har andats genom för att se om det släpper igenom men det verkade inte så tätt. Sen undrar jag om den ska stå mot väggen eller om man ska modda den lite och skära upp hål i sidorna och sätta tyg där med, samt ställa ut dem lite från hörnen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte ett tyg från IKEA som jag iof inte har andats genom för att se om det släpper igenom men det verkade inte så tätt. Sen undrar jag om den ska stå mot väggen eller om man ska modda den lite och skära upp hål i sidorna och sätta tyg där med, samt ställa ut dem lite från hörnen?

alså är det "bredabndsabsorbenten" på sidan 2?

eller hörnabsorbent på sidan 4-5?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörnvarianten. Tänkte bara att nu kommer ju inte ljudvågorna tillbaka på nåt sätt som de antagligen skulle kunna göra om det var utrymme bakom...om det nu spelar nån roll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörnvarianten. Tänkte bara att nu kommer ju inte ljudvågorna tillbaka på nåt sätt som de antagligen skulle kunna göra om det var utrymme bakom...om det nu spelar nån roll?

att det är skivor på sidorna spelar ingen roll, det blir samma som väggen bakom när man inte har skivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej, spaltpanelen är inte helmholtz och bör vara öppen bak med tluftspalt för att undvika helmholtz resonans.

Ok...såg bara något i en byggtråd här där någon satte isoleringen i en metallram bara och tyg runt så det såg ut ungefär som förpackningen till en ny tv och satte den diagonalt i hörnet...om det hade varit bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...såg bara något i en byggtråd här där någon satte isoleringen i en metallram bara och tyg runt så det såg ut ungefär som förpackningen till en ny tv och satte den diagonalt i hörnet...om det hade varit bättre...

man kan även bygga som en vanlig absorbent och ställa 45 grader i hörnet och fylla med glasull bakom, min hörnabsorbent är tänkt att kunna va fristående utan att behöva skruva i väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...