Jump to content
Annons

pdf med akustikkonstruktioner


adrumdrum

Recommended Posts

Mctwins (oregistrerad)

Är du nöjd med de här tiderna?

Burstdecay40.jpg

Ser att du inte begriper! Detta är Burst Decay i ARTA och då tittar man på perioder. Här kollar man bättre om det finns resonanser i rummet, vilket det inte finns i basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"medan jag håller fram mitt eget arbete som nåt som funkar"

Detta måste du kunna bevisa. Fårstår inte vad du menar här!

nej jag förstår att du inte förstår - jag kanske är otydlig

låt mig försöka igen: det är inte jag som slår mig för bröstet och påvisar min egen duktighet medan jag sågar vad någon annan sammanställt i en pdf - det är din käre tvillingbror

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar vara irriterad! Läs vidare!

inte alls - det hela är elementärt och du säger själv att du inte förstår

rent teoretisk kan ditt rum varit perfekt avstämt akustiskt vid din första mätning om du använt en ljudkälla som är helt offside

du verkar inte förstå första länken i kedjan från ljudkälla till mätmikrofon och analysprogram

Link to comment
Dela på andra sajter

Mctwins (oregistrerad)

nej jag förstår att du inte förstår - jag kanske är otydlig

låt mig försöka igen: det är inte jag som slår mig för bröstet och påvisar min egen duktighet medan jag sågar vad någon annan sammanställt i en pdf - det är din käre tvillingbror

Jag här märkt en sak när man begär mätningar från olika forum så bryter helvetet lös, och sen så skall det alltid skrivas att som du säger "slår mig för bröstet och påvisar min egen duktighet medan".

Visa före och efter mätningar det är allt man begär, eller bara eftermätning, det räcker för mig.

Oroa dig inte, min tvillingbror vet vad han talar om.

Redigerat av Mctwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Mctwins (oregistrerad)

inte alls - det hela är elementärt och du säger själv att du inte förstår

rent teoretisk kan ditt rum varit perfekt avstämt akustiskt vid din första mätning om du använt en ljudkälla som är helt offside

du verkar inte förstå första länken i kedjan från ljudkälla till mätmikrofon och analysprogram

Vad menar du, hänger inte med vad du skriver här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att du inte begriper! Detta är Burst Decay i ARTA och då tittar man på perioder. Här kollar man bättre om det finns resonanser i rummet, vilket det inte finns i basen.

Så du menar att det inte visar förhållandet låga till höga frekvenser?

CSD och Toneburst är egentligen bara två olika sätt att presentera samma information!

Båda är på något sätt baserade på tid.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Bobecca (oregistrerad)

Gav det ett dåligt resultat så har du gjort fel.

Tiden för efterklang ("reverberation time") är en mycket viktig variabel, men enligt dig verkar det vara mindre viktigt med tanke på hur/vad du skriver. Dessutom, om du inte ser en skillnad gällande tiden för efterklang under 500Hz, men försökt behandla det området, så har du antingen mätt fel eller behandlat akustiken fel.

Ok, en korrigering är nog på plats. Siffrran 500 Hz kanske var att ta i, men faktum kvarstår att de konstruktioner som finns i pdf kommer inte att behandla ett smack under 100 Hz. Mellan 100-300 Hz så fungerar det skapligt om man har tur, men är inte tillräckligt om man nu inte bygger det med hjälp av spaltabsorbent ala Helmholtz.

Efterklangstiden har jag aldrig sagt är oviktig. Du lägger dina ord i min mun. Jag menade att den enda skillnaden man såg var över 200 Hz och inte 500 Hz(korrigerat). Är du nöjd nu?

Här mätts inget som är fel och de kontruktioner som har byggts var det heller inget fel på. Men som sagt har jag ingen lust att göra om detta för att bevisa för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mctwins (oregistrerad)

om vi tar det steg för steg riktigt pedagogiskt: vad för kurva kommer du kunna mäta upp från en liten transistorradio som står i ett akustiskt helt perfekt avstämt rum?

Var ser du en transistorradio någonstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mctwins (oregistrerad)

Så du menar att det inte visar förhållandet låga till höga frekvenser?

Du måste fårstå ARTA's mätprogram innan du ger dina kommentarer, ser fortfarande att du inte fårstår. Man kan titta på fler parametrar i ARTA såsom T30, CSD, Energy Decay osv.....

Herregud!!!

Redigerat av Mctwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en riktig eftermätning som alla borde visa av sin studio!!!http://forum.studio....20#entry1481947

Kom igen nu grabbar och visa eran MÄTNINGAR!!!!!!

Kan bara gratulera till Wellness fina studio och att han vågar iallafall visa sin mätning.

hur går det med transistorradioexemplet?

kommer du närmare nåt svar på den?

söker du lite djupare kommer du hitta flera mätningar - tror bla cruncher har en rejäl genomgång av sitt bygge

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste fårstå ARTA's mätprogram innan du ger dina kommentarer, ser fortfarande att du inte fårstår. Man kan titta på fler parametrar i ARTA såsom T30, CSD, Energy Decay osv.....

Herregud!!!

Ah, så du menar att jag inte förstår?

Tack för att du tar för givet att jag inte förstår alla dessa parametrar, och för att du tillrättavisar mig och min okunskap.

Trevligt att veta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bobecca (oregistrerad)

Poodle.jpg

Fin hund.

Det där med frekvensen får du ta som det är om det irriterar dig. Om jag säger allt under schröderfrekvensen i det rum du mäter i. Du vet väl vem gubben Schröder var? Eller vill du ha en gratislektion?

Jag personligen tycker att den här tråden har spårat ut. Jag hävdar fortfarande att mätningar behövs i pdf för att visa skillnaderna. Och det står jag fast vid.

Redigerat av Bobecca
Link to comment
Dela på andra sajter

Mctwins (oregistrerad)

hur går det med transistorradioexemplet?

kommer du närmare nåt svar på den?

söker du lite djupare kommer du hitta flera mätningar - tror bla cruncher har en rejäl genomgång av sitt bygge

Länk till Cruncher's mätningar, Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mctwins (oregistrerad)

Ah, så du menar att jag inte förstår?

Tack för att du tar för givet att jag inte förstår alla dessa parametrar, och för att du tillrättavisar mig och min okunskap.

Trevligt att veta!

Det låter som om att du inte fårstår, jag kan ha fel.

Har du ARTA's mätprogram?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som om att du inte fårstår, jag kan ha fel.

Har du ARTA's mätprogram?

Först vill jag göra klart att de parametrar etc. du nämner gäller inte enbart ARTA, de flesta andra mätprogrammen har dessa och är vanliga metoder, oavsett program.

NEJ, jag har inte ARTA, men för att se om det finns några skiljaktigheter mellan ARTA och övriga program så finns manualen etc. här:

http://www.artalabs.hr/download.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Mctwins (oregistrerad)

i samma tråd har du mina mätningar....

Jo, jag har sett det. Lite kommentarer till din mätning. Nu vet jag inte hur det der ut i ditt rum eller var du placerar din lyssningsposition eller hur stort ditt rum är osv.....

Du har för låg T30 värden från 250Hz -12kHz, 0,1sek.

Du har ingen bas eller din bas dalar från 70Hz och neråt och har en tendens till resonanser runt 50Hz, detta hade setts tydligare om trycket hade varit högre i basen. Du har också en utsläckning i basen runt 50-70Hz och resonanser mellan 100-300Hz.

Annars ser det bra ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hävdar fortfarande att mätningar behövs i pdf för att visa skillnaderna. Och det står jag fast vid.

  1. Det finns absolut en idé med uppmätta moduler, men inte i denna PDF som generellt visar på hur man kan bygga olika sorters moduler, ja inspirera och ge idéer helt enkelt.
  2. Uppmätta moduler ger en fingervisning, men det är ändå beroende av hur rummet ser ut, antal moduler, vad som finns i rummet, vilka andra moduler som är installerade, monitor-placering, typ av monitorer, sub etc.
  3. Det går att akustik-behandla ett rum med enklare förståelse och kunskaper. Det går också utmärkt att akustik-behandla ett rum utan att mäta. Allt handlar om hur professionellt man önskar behandla, och i detta fall (PDF) så är vi inte på en proffs-nivå där det förväntas uppmätta konstruktioner.

...men för att få ett slut på tjatet om att dessa konstruktioner behöver vara uppmätta så kan intresserade läsa mer här istället, låt oss kalla det utökad information till PDF-dokumentet, en bilaga om du så vill....

http://ethanwiner.com/acoustics.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Mctwins (oregistrerad)

Först vill jag göra klart att de parametrar etc. du nämner gäller inte enbart ARTA, de flesta andra mätprogrammen har dessa och är vanliga metoder, oavsett program.

NEJ, jag har inte ARTA, men för att se om det finns några skiljaktigheter mellan ARTA och övriga program så finns manualen etc. här:

http://www.artalabs.hr/download.htm

Jag har mätt med ARTA i åtta år. Kan den manualen utantill.

Redigerat av Mctwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har sett det. Lite kommentarer till din mätning. Nu vet jag inte hur det der ut i ditt rum eller var du placerar din lyssningsposition eller hur stort ditt rum är osv.....

Du har för låg T30 värden från 250Hz -12kHz, 0,1sek.

Du har ingen bas eller din bas dalar från 70Hz och neråt och har en tendens till resonanser runt 50Hz, detta hade setts tydligare om trycket hade varit högre i basen. Du har också en utsläckning i basen runt 50-70Hz och resonanser mellan 100-300Hz.

Annars ser det bra ut.

Vilka rum är svårast att behandla enligt dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mctwins (oregistrerad)

Vilka rum är svårast att behandla enligt dig?

Jag kan säga så här och det jag vet. Mitt rum på nedervåningen(PRX600)så var det väldigt svårt med spalt och membranabsorbenter och gav ingen effekt under 100Hz och att tämja resonanserna. Det enda som fungerade var med V4/V6 som dom är placarade nu. Jag skulle kunna lägga på mer på sidorna men nån gång får man dra i bromsen.

Det är lättare med ett rektangulärt rum men jag tycker fortfarande att det är svårt med spalt och membranabsorbenter under 100Hz, för att det händer inget. HH resonatorer är att föredra, tycker jag.

Men för att veta vad som händer i just det rum man akustikbehandlar så måste man veta detta genom mätning. Typ, hur långt skall man gå, vad händer om jag gör så här, har jag för mycket absorbtion, försvinner resonaserna, ändras frekvensgången, osv...

Glömde nämna gällande din mätning, har du en före mätning så man kan jämföra vad du har nu?

Redigerat av Mctwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en liten fråga när det ändå är uppe: Jag ska avgränsa ett rum med en vägg och göra en liten hörna åt mig som iof blir rektangulär men skulle man tjäna nåt på att göra en av långväggarna lite förskjuten i förhållande till den andra? Så ena kortsidan blir lite längre än den andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...