Jump to content
Annons

Bra val av egenbyggd diffusor


tona9101

Recommended Posts

Hej!

Har funderat länge på vilken form av diffusor som är bäst/enklast att bygga.

Jag har funderat mellan dessa:

- Cruncharns böjda plyfa diffusorer (enklast

- Skyline diffusor (svårast)

- Rundstavar som man gör till kvartsdelar, halvdelar och limmar på en panel som man sätter upp

- en well-diffusor med 7 eller 11 olika steg

- andra designer?

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle definitivt gå på en QRD N7, 13 eller ev. högre. Effektivt och beprövat. Böjda paneler är tyvärr inte så effektiva som diffusorer. Du kommer troligtvis att finna tredje länken i denna post otroligt användbar:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=2318&view=findpost&p=1135041

Att designa diffusorer är inte det lättaste men med rätt verktyg (länken) samt lite forskning innan så går det absolut. Glöm inte att även läsa lite om hur diffusorer appliceras bäst i en design då det inte alltid är bra med diffusorer, framförallt om rummet är litet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

då det inte alltid är bra med diffusorer, framförallt om rummet är litet.

Precis, jag tänkte också fixa DIY-diffusorer och läste på en hel massa, och hittade till slut några tumregler. Ethan Winer säger i en video om diffusorer: "To be useful for music applications, the diffuser needs to be at least three inches deep" och "It's generally accepted that for each inch of diffuser depth, you need to be one foot away". Detta eliminerade min taktik att ha diffusorer ovanför OH-mikrofonerna i mitt lilla inspelningsrum hemma hos föräldrarna, eftersom det knappast är 90 cm mellan cymbalerna och taket där... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det var någon som gjorde skyline i frigolit och hade hjälp av någon med maskiner. Verkade vara en himla praktisk konstruktion om man ska bygga några stycken. Bygger man de i trä så blir det nog bättre men de blir fruktansvärt tunga. Finns det ingen som säljer skyline diffusors? Thomann hade tidigare men inte längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle definitivt gå på en QRD N7, 13 eller ev. högre. Effektivt och beprövat. Böjda paneler är tyvärr inte så effektiva som diffusorer. Du kommer troligtvis att finna tredje länken i denna post otroligt användbar:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=2318&view=findpost&p=1135041

Att designa diffusorer är inte det lättaste men med rätt verktyg (länken) samt lite forskning innan så går det absolut. Glöm inte att även läsa lite om hur diffusorer appliceras bäst i en design då det inte alltid är bra med diffusorer, framförallt om rummet är litet.

Du brukar ju ha koll på grejerna, men är inte RPG (skyline) varianten lika effektiv som QRD..?

Den är ju lite lättare att snickra ihop...

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

"Skyline" kan vara av typen QRD (fast 2D då) och effektiviteten jämfört 1D QRD varierar beroende på vilken parametrar man jämför. En 2D QRD behöver oftast vara djupare för att diffusera lika långt ned i "basen" jämfört 1D men detta beror givetvis på vilken prim man väljer.

Gällande placering och avstånd så är en tumregel att avståndet till en diffuser bör vara minst 3 gånger designfrekvensen men det som oftast avgör placering i praktiken är vilket tidsgap i man vill åt (ISD, reflektion minus direkt). Diffusorer är inte enkelt och det är ganska lätt att applicera dem "fel" om man inte har läst en del och vet vad man vill åstadkomma med dem.

25m² borde kunna dra nytta av diffusorer om de används på rätt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Du brukar ju ha koll på grejerna, men är inte RPG (skyline) varianten lika effektiv som QRD..?

Den är ju lite lättare att snickra ihop...

JB

RPG är väl en tillverkare inte en teknik?!

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

okej, så QRD diffusor är ett bra val då? ska kolla lite ritningar..

Väl beprövad, "lätt" att förutspå (om man håller sig till reglerna och använder t ex QRDude) samt inte allt för meckig att bygga (men det är givetvis lite jobb). Viktigt är att konstruktionen blir tät i skarvarna, annars riskerar man att bygga en ganska effektiv absorbent med okända egenskaper.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Skyline" kan vara av typen QRD (fast 2D då) och effektiviteten jämfört 1D QRD varierar beroende på vilken parametrar man jämför. En 2D QRD behöver oftast vara djupare för att diffusera lika långt ned i "basen" jämfört 1D men detta beror givetvis på vilken prim man väljer.

Oki, då är jag med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Gällande placering och avstånd så är en tumregel att avståndet till en diffuser bör vara minst 3 gånger designfrekvensen men det som oftast avgör placering i praktiken är vilket tidsgap i man vill åt (ISD, reflektion minus direkt). Diffusorer är inte enkelt och det är ganska lätt att applicera dem "fel" om man inte har läst en del och vet vad man vill åstadkomma med dem.

25m² borde kunna dra nytta av diffusorer om de används på rätt sätt.

Kan du Gilbert vidareutveckla det du skrev här om avstånd och designfrekvens? (Eller syftar du på Haas-zonen?) Finns det praxis för ungefär vad man vill diffusera utifrån storlek på rum? Har kikat lite på att bygga en QRD från ca 500Hz upp till nästan 2kHz utifrån mh-soft sidan. Sitter i ett rum som är 5.2m långt, 3.2m brett och 2m högt. Diffusorn ska placeras på bakre väggen.

Jag har bara utgått från att detta register verkar rimligt att försöka diffusera, men jag kanske har fel.

Vore kul och intressant med lite inputs på detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

5.2m borde vara ok.

Man brukar ju räkna med att det ska vara minst ca 20ms (blir ca 3.5m) för att det ska vara meningsfullt att diffusera istället för att absorbera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Optimalt så ska en diffuser diffusera från Schroederfrekvensen (ca. 300 Hz men varierar med rumsvolym och absorption) och så långt upp i frekvens som möjligt. Det är tyvärr svårt att konstruera en diffuser som har en så bred effektiv bandbredd. RPGs ”Diffractal” är en lösning på detta. Det viktigaste området är ca. 500 till 3-4 kHz och det enklaste om hemmabygge är en QRD och antingen flera N7-paneler, eller en period med flera sektioner (t ex N13, N19 o s v).

QRDude är programmet du vill använda för att designa diffusorer. Finns inget bättre alternativ:

http://www.subwoofer-builder.com/qrdude.htm

För att framgångsrikt kunna implementera diffusorer så måste man förstå vad man försöker åstadkomma, Efter ISD-gapet (ca. 20ms +/- ca. 5ms) så vill vi ha reflektioner som är ca. -15 dB (+/- ca. 3 dB) i styrka (relativt direktljudet) men inte några få utan massor. Detta uppnås med diffusorer som delar upp en reflektion i tid och rum.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=83302&st=0&p=1188159&fromsearch=1entry1188159

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej.

Attans.

Nu har man iaf fått testa hur snabbt man frår svar från dig om man har en fråga gällande akustik.

I mitt fall: 34 sek (godkänt +)

Du måste vara klonad, alt. ha en del i hjärnan som känner av om det skrivs om akustik på internätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Attans.

Nu har man iaf fått testa hur snabbt man frår svar från dig om man har en fråga gällande akustik.

I mitt fall: 34 sek (godkänt +)

Du måste vara klonad, alt. ha en del i hjärnan som känner av om det skrivs om akustik på internätet.

😛

Installera XP så kan du använda diverse roliga akustikprogram på Macen också. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad mycket info det fanns på qrdudesidan. Och på engelskt fackspråk.. Lite svårt.. Men låt säga att man byggde två likadana fristående n7 enheter och sedan placerade dessa två kloss bredvid varandra. Bra eller anus? Eller kommer de två inte att fungera bra ihop? Och fråga nummer två. Hur kvadratisk behöver en sådan här enhet vara? Skulle man kunna bygga en som är 60cm bred och 40cm hög? Dumma frågor är inget jag lider brist på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad mycket info det fanns på qrdudesidan. Och på engelskt fackspråk.. Lite svårt.. Men låt säga att man byggde två likadana fristående n7 enheter och sedan placerade dessa två kloss bredvid varandra. Bra eller anus? Eller kommer de två inte att fungera bra ihop? Och fråga nummer två. Hur kvadratisk behöver en sådan här enhet vara? Skulle man kunna bygga en som är 60cm bred och 40cm hög? Dumma frågor är inget jag lider brist på.

Inga frågor är för dumma och framförallt inte när det gäller diffusorer då de inte är det enklaste, mest logiska sakerna att förstå sig på.

Du kan absolut använda två perioder av N7 (2st N7 efter varandra helt enkelt). I teorin så skulle det vara bättre med en period med högre prim, t ex en N13+4 då diffusionskoefficienten borde bli högre i o m icke repeterande form.

Formen behöver inta vara kvadratisk överhuvudtaget. Hur högt du bygger spelar ingen roll förutom att ju mer yta som används desto bättre givetvis (förutsatt att ytan är lämpad för diffusorer).

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra svar, tack!

Angående materialval då?

Kanske en baksida och ram i spån och sedan lite tunnare material alternativt plywood till "slotsen" och bottenplattorna inuti lådan?

Eller blir plywood 5-6mm (vad de nu är) för svagt/tunnt för att returnera energi från låga mellanregistret? Ca 500Hz.

Edit: tyckte det stod att man skulle försöka hålla "slotsen" så tunna som möjligt.

Redigerat av krillepille
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...