Jump to content
Annons

pdf med akustikkonstruktioner


adrumdrum

Recommended Posts

Bobecca (oregistrerad)

Om spaltpanel på fronten så behövs dock

öppnigarna vid tight montering mot vägg för att

förindra helmholtz resonans."

Hur avgör du när det behövs helmholtz resonans eller inte?

Är det något godtyckligt val som görs här, eller?

Om jag tolkar dig rätt, så är helmholtz resonans något negativt. Något man inte vill ha i din konstruktion.

Kan du förklara dig närmare vad du menar med helmholtz resonans?

Redigerat av Bobecca
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur avgör du när det behövs helmholtz resonans eller inte?

Är det något godtyckligt val som görs här, eller?

Om jag tolkar dig rätt, så är helmholtz resonans något negativt. Något man inte vill ha i din konstruktion.

Kan du förklara dig närmare vad du menar med helmholtz resonans?

nej helmholtz resonans inget negativt men i det här fallt är man bara ute äfter högfrekvens reflktion, "high cut filter" för absorberingskurvan(AC).

Altså inte att panelen används för att stämma till en frekvens.

Om man gör sluten låda bakom spaltpanelen så Spaltpanel Resonator, altså helmholtz resonans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bobecca (oregistrerad)

nej helmholtz resonans inget negativt men i det här fallt är man bara ute äfter högfrekvens reflktion, "high cut filter" för absorberingskurvan(AC).

Altså inte att panelen används för att stämma till en frekvens.

Om man gör sluten låda bakom spaltpanelen så Spaltpanel Resonator, altså helmholtz resonans.

Bra att du tycker att det inte är något negativt. Läser man det du skrev så kan det lätt tolkas så.

Men hur man avgör om det behövs en avstämd frekvens ala helmholtz eller inte fick jag inget tydligt svar på.

När jag bygger denna spaltpanel, när gör jag den sluten respektive öppen? Vad är det för kriterier som ligger bakom denna val?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur man avgör om det behövs en avstämd frekvens ala helmholtz eller inte fick jag inget tydligt svar på.

Om du har resonansfrekvenser i rummet, så behöver du bygga basfällor som är avstämda till frekvenserna.

När jag bygger denna spaltpanel, när gör jag den sluten respektive öppen? Vad är det för kriterier som ligger bakom denna val?

Den beskrivna konstruktionen gör du öppen. Om du ska stämma en basfälla, så behöver du räkna ut måtten och det är inte så lätt att göra en generell enkel lösning, som det handlar om här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trävarianterna som det är avlånga jack i är rätt snygga, är det bara en träskiva en bit från väggen? Eller måste dessa ha en låda? Lika med de som har ett visst antal hål?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att du tycker att det inte är något negativt. Läser man det du skrev så kan det lätt tolkas så.

Men hur man avgör om det behövs en avstämd frekvens ala helmholtz eller inte fick jag inget tydligt svar på.

När jag bygger denna spaltpanel, när gör jag den sluten respektive öppen? Vad är det för kriterier som ligger bakom denna val?

Man brukar väl säga att gränsen ligger vid ca 10 % perforeringsgrad. Över det ingen riktig helmholtz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bobecca (oregistrerad)

Om du har resonansfrekvenser i rummet, så behöver du bygga basfällor som är avstämda till frekvenserna.

Den beskrivna konstruktionen gör du öppen. Om du ska stämma en basfälla, så behöver du räkna ut måtten och det är inte så lätt att göra en generell enkel lösning, som det handlar om här.

Hmmmm....

Det är precis det jag frågar efter, när bestämmer du att en resonansfrekvens excisterar eller inte. När detta är bestämt, är det då du avgör dig för att bygga spaltpanelen öppen eller sluten. Sen förmodar jag att du måste verifiera att det du har byggt fungerar, hur gör du då?

Men jag gissar att det inte kommer något vettigt svar, men jag kan ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm....

Det är precis det jag frågar efter, när bestämmer du att en resonansfrekvens excisterar eller inte. När detta är bestämt, är det då du avgör dig för att bygga spaltpanelen öppen eller sluten. Sen förmodar jag att du måste verifiera att det du har byggt fungerar, hur gör du då?

Men jag gissar att det inte kommer något vettigt svar, men jag kan ha fel.

Du kan märka att det finns resonansfrekvenser om du t ex har vissa bastoner som blir extra starka jämfört med kringliggande toner - och då kan man utgå från de tonerna eller så tar man en mätmick och mäter upp rummet med hjälp av lämpligt program. Då kan du kolla vilken frekvens det handlar om och räkna ut en Helmholtz-resonator för den aktuella frekvensen. Det är inget man gör med en generell absorbent som den aktuella konstruktionen, utan man får ta och räkna på rätt volym och rätt mått etc för att det ska bli rätt frekvens, så att det blir en konstruktion som passar för just ditt rum - men detta vet du ju redan, så varför fråga?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm....

Det är precis det jag frågar efter, när bestämmer du att en resonansfrekvens excisterar eller inte. När detta är bestämt, är det då du avgör dig för att bygga spaltpanelen öppen eller sluten. Sen förmodar jag att du måste verifiera att det du har byggt fungerar, hur gör du då?

Men jag gissar att det inte kommer något vettigt svar, men jag kan ha fel.

Mät rummet.

Stora problem med en viss frekvens.

Bygg en avstämd låda.

Mät igen.

Blev det bättre eller inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har satt ihop ett pdf dokument med med ritningar på olika akustikkonstruktioner samt hur dessa används och placeras i rum.

Missat den här tråden? Jobbat alldeles för mycket och varit alldeles för lite här:) Vilken otroligt schysst PDF du har satt ihop. Hade varit guld för en annan för några år sen när man inte ens visste vart man skulle börja. Tror också att den kan vara bra som utgångspunkt för vem som helst som håller på med detta. Grymt bra!!!!

Redigerat av bREAK THE NORM
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

det är ju material du använder för att bygga hus med så några giftiga gaser behöver du nog inte oroa dig för

partiklar däremot finns det ju och det är det tyget är till för att hålla inne

finns nåt lim man kan dra på också för att fixera partiklarna/dammet

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis!

Kör på ett tunt lager spraylim, så hålls alla eventuella lösa partiklar på plats.

Största problemet med partikelflykt är egentligen vid bearbetning, så när det väl sitter på plats, så är det väldigt liten risk så länge man inte rör materialet - men lite spraylim på ytan och tunt tyg runt om så har man både hängslen och livrem... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svaren! Lika bra att köra lite spraylim på då!

Nej du behöver inte spraylimma ytan, iaf inte med piano isoleringen.

i stället kan man änvända absorberande scenmolton tyg som är lite tjockare.

Googlade och hitta dessa:

http://www.scenutrus...lton?item_id=16

http://www.ljudbalans.se/

Edit: angående farliga gaser och lukt så är det igen fara, då skulle man inte få använda det i husbyggen.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

hej, om du ska bygga ett kontrollrum så kolla här(bygger på samma akustiska modell)

https://www.gearslutz.com/board/10430302-post35.html

https://www.gearslutz.com/board/10428143-post31.html

Här är en text som förklarar: https://www.gearslutz.com/board/10293632-post31.html

Sedan(vilket förmodligen står i texten) så är viktigt hur dörrar och fönster är placerade i förhållande till akustikbehandlingen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 år senare...

Har satt ihop ett pdf dokument med med ritningar på olika akustikkonstruktioner samt hur dessa används och placeras i rum.

Hej,

Har börjat planera att bygga ett kontrollrum då jag nu sitter i liverummet och spelarin/mixar.

Försöker ladda ner PDfen men får bara upp ett felmmedelande, någon som har möjlighet att lägga upp den igen ?

Tack på förhand !

//Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Har börjat planera att bygga ett kontrollrum då jag nu sitter i liverummet och spelarin/mixar.

Försöker ladda ner PDfen men får bara upp ett felmmedelande, någon som har möjlighet att lägga upp den igen ?

Tack på förhand !

//Magnus

Jag vet inte hur mycket mer som fanns i PDF:en, men en av hans konstruktioner finns i min wiki-artikel här, under budgetvarianter: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling 

Det finns också en del andra tips där, som kan vara till nytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...