Jump to content
Annons

Service av rullbandare - Göteborg.


mietek

Recommended Posts

Kikar ju som sagt efter en bandare att börja lattja med och har siktet inställt på en Revox A77

Har förstått att en recapping (utöver sedvanlig rengöring, avmagnetisering, bias osv) kan vara nödvändigt på en sådan gammal jävel.

Det blir ju väldigt preliminärt allting när jag inte har någon ännu och inte ens vet hur den låter, MEN om det visar sig att jag gillar den känns det ju som att det kan vara värd att låta den genomgå en koll.

Förstår att en sådan går på en del, så frågan är om man inte skulle kunna köpa på sig ett kit av den här sorten: http://viewitem.eim....1262548686/item

Och låta någon som vet vad hen gör, göra grovjobbet.

Finns den någon i Göteborg som känner sig kvalificerad? Och vad kan man förvänta sig för prisbild i runda slängar?

Jag VET (eftersom det kommer komma kommentarer av den sorten) att det inte är en proffsbandare och att jag borde skaffa en PR99, Studer B67, 807 OCH SÅ VIDARE, OCH SÅ VIDARE

Men om det kanske bara går på 1500-2000 att serva den till ett toppenskick så är den fortfarande billig OCH problemet med de finare pjäserna är ju att de dyker upp så jävla sällan. Jag vill komma igång och lära mig. Låter den skit så kan jag få såld den för samma pengar. Istället för att bara sitta och vänta år ut och år in efter fynd. Är jag dum eller bara otålig?

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hittar du en sån så kan du bara ta med dina studiolurar o en cdskiva med bra ljud o spela in den på bandaren o växla mellan source o tape o lyssna från hörlursuttaget. Är bandaren bra ska det inte låta sämre i tapelläget, snarare bättre, eller mer analogmjukt... Fattas det diskant i tapeläget är det inte bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Precis, delar verkar det finnas gott om, både i Sverige och Tyskland. Problemet är att hitta någon som kan löda till ett vettigt pris 😱

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Väntar på svar från honom ang. detta. Priset är lite saftigt men det kanske inte går att komma ifrån det. Tänkte ändå se vad det finns för alternativ i stan.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Skämt åsido, frågan kvarstår. Hansén är garanterat helt toppen, men han ville helst kolla allt på en gång i sådana fall. En total genomgång blir visst lite väl dyrt om man skall göra det direkt.

Det är klart att det kan vara värt att göra det längre fram men initialt vill man ju bara försäkra mig om att inget börjar ryka och ha sig.

Läser lite överallt att det finns komponenter som är mer kritiska än andra. Rifa-kondensatorerna på tape drive- och speed controller-korten ska tydligen vara en svag länk och för det krävs ju egentligen bara någon som kan läsa diagram ordentligt och är stadig med lödkolven.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry för kapningarna. En av de säkraste reparatörerna i Sverige är Bosse Thelning i Råsunda. Han lagar ALLT, vet säkert vilka kondingar osv som är bäst oxå. Han har viss suttit o lagat elektronik vid samma arbetsbänk sen tidigt 70-tal. Extremt bra att ha att göra med.

http://www.thelningsradiotv.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Med Bussgods spelar det väl ingen roll... Men antagligen finns det liknande äldre doldis-servicegubbar som kan allt om både nya o gamla elektronikgrejer i Göteborg. Åk runt o titta in på lite såna verkstäder. Skulle kunna tänka mig att det är lite roligt att få ta sig an en gammal kvalitetsgrej som en Revoxbandare.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag är inte säker på att han åtar sig en A77, men det går ju att fråga.

Han servar i alla fall Rullbandare (som din tittel).

Inte i GBG, men bara en timme bort och han besöker GBG i bland så, det går säkert att mötas för att lämna, hämta i GBG.

Audio Support Scandinavia

Mats Larsson

http://www.audiosupport.se/

Lycka till med dina analogdrömmar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikar ju som sagt efter en bandare att börja lattja med och har siktet inställt på en Revox A77

Har förstått att en recapping (utöver sedvanlig rengöring, avmagnetisering, bias osv) kan vara nödvändigt på en sådan gammal jävel.

Det blir ju väldigt preliminärt allting när jag inte har någon ännu och inte ens vet hur den låter, MEN om det visar sig att jag gillar den känns det ju som att det kan vara värd att låta den genomgå en koll.

Förstår att en sådan går på en del, så frågan är om man inte skulle kunna köpa på sig ett kit av den här sorten: http://viewitem.eim....1262548686/item

Och låta någon som vet vad hen gör, göra grovjobbet.

Finns den någon i Göteborg som känner sig kvalificerad? Och vad kan man förvänta sig för prisbild i runda slängar?

Jag VET (eftersom det kommer komma kommentarer av den sorten) att det inte är en proffsbandare och att jag borde skaffa en PR99, Studer B67, 807 OCH SÅ VIDARE, OCH SÅ VIDARE

Men om det kanske bara går på 1500-2000 att serva den till ett toppenskick så är den fortfarande billig OCH problemet med de finare pjäserna är ju att de dyker upp så jävla sällan. Jag vill komma igång och lära mig. Låter den skit så kan jag få såld den för samma pengar. Istället för att bara sitta och vänta år ut och år in efter fynd. Är jag dum eller bara otålig?

Kolla med Mats Larsson på Audio support Scandinavia han har servat min Studer A807...vet dock inte om dessa nummer funkar det var ett tag sedan han gjorde detta...men försök på 0708-203755 eller 031-949400...jag säljer dessutom en Soundcraft 760 bandare, men det är kring 20000 kr snäppet och kanske inte alls är intressant för dej...peace...

Link to comment
Dela på andra sajter

För väl försöka på egen hand annars, nån som vet var man kan köpa kalibreringsband för ett rimligt pris förresten? (7 1/2 ips, 250 nWb/m)

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

För väl försöka på egen hand annars, nån som vet var man kan köpa kalibreringsband för ett rimligt pris förresten? (7 1/2 ips, 250 nWb/m)

Ingen aning. Ett sånt bands toner ska kanske vara speciellt gjort för just den bandare man har? På Studer B67 är det, för varje utkanal, tre olika volymer som ska justeras, bas , mid och diskanttonerna ska låta lika starkt ut som när man spelar n dem. Om det är lika på konsumentbandare som A77 vet jag inte.

Det var nån som sa att de där banden är ännu dyrare att köpa än en Studerbandare...

En äldre servicegubbe tror jag kan justera en Revox utan banden som en vild gissning. Den här gubben kan det absolut 100% säkert i alla fall

http://www.thelningsradiotv.se

O han är trevlig som fan med. Han lagar allt, grejer han aldrig sett förr, sånt som tillverkades i fyra exemplar 1957, typ. Han fixade radiodelen i min gamla Luxmanförstärkare trots att det trasiga chippet inte fanns att få tag. Den lagade han på nån dag bara, inte dyrt heller. Brorsan hade nån konstig liveinspelningsbandare av mkt skum teknik, den lagade han två ggr, andra gången hade det börjat brinna i den. Det fixade han ändå. Han har suttit vid samma arbetsbänk o lagat grejer sen 1972 tror jag det var. Han är minst sagt en legend i lödkolvsvärlden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, det gäller egentligen bara att hitta ett band för rätt hastighet och nivå för den bandtyp du tänkt köra. Går att köpa från USA för runt tusenlappen, men om någon känner till någon europeisk distro så är det välkommet.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...