Jump to content

Mellow Boy

Medlem
  • Posts

    42
  • Joined

  • Last visited

Reputation

9 Neutralt

About Mellow Boy

  • Birthday 09/13/1968

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Mölndals Kommun

Recent Profile Visitors

3,591 profile views
  1. Tycker det är tråkigt att men i ett forum som STUDIO bara generellt avvisar HIFI högtalare. En bra högtalare är bra oavsett om man kallar den för högtalare, HIFI-högtalare eller monitor. NS-10 började väl sin karriär som en hemma-högtalare och med sina brister blev den ett verktyg i studiomiljö!?! Skulle varken kalla NS-10 för ärlig eller neutral. "Studiomonitorer kommer i alla dess former......." även som dåliga och blir inte bättre för att man kallar den studiomonitor. Ta 10 olika studiomonitorer och du har 10 olika återgivningar med det företagets "Sound". Man får ju ändå leta efter en "monitor " som man trivs med och återspeglar inspelat verk på ett sätt man gillar. Dynaudio är ju ett klassiskt HIFI märke som med sin kunskap med att göra bra HIFI-högtalare, nu även gör "monitorer". Tror inte att de skiljer sig så mycket från deras HIFI högtalare. Hitta en högtalare eller "monitor" som återger musik på ett sätt som du gillar med ett så brett frekvensregister som möjligt för din budget och du har en bra början tills du lär dig att "lyssna" och använda dem som ett verktyg. När du lärt dig att "lyssna" kommer du att hitta dess brister och köpa bättre tills nästa gång ...tills nästa gång .......................................................
  2. Hmm, som pop53 tidigare skrev, Harrison Mixbus samt Mixbus 32c finns ju och har funnits ett bra tag nu. Även om eventuell ursprung kan härledas (Typ Rolands program), så lever numera Harrison Mixbus ett eget liv med en egen identitet som kanske skiljer sig från alla de övriga programmen på listan, utom LUNA kanske, då hela Mixbus 32c ljuddel / mixer är en ljudemulering av deras egna analoga mixerbord, 32c samt inbyggd Tape saturation på bussar. Denna har kanske ett mer "analogt" flöde med 32c mixerbord som förebild men även en kompressor lätt åtkomlig på varje kanal. Så LUNAS "nya" koncept med "analog" signal flöde och "analog" summering , har redan Mixbus haft i flera år. Detta har uppmärksammats av en del som väljer att mixa / summera i Harrison Mixbus 32c för att dessa tycker / upplever att deras material låter bättre. Det ska tydligen finnas en Patch / funktion som gör att du kan "ta in" Harrison i ditt mixflöde som en analog summering i PT. Så jag kan nog tycka att det är tråkigt att man förbiser en sådan tung tillverkare i ljudhantering både analogt samt digitalt, när de har ett program som även sticker ut lite i användande, Mixbus 32c passar inte alla, men det gör väl inget program. Alla har väl en liten del som gör att de skiner lite extra!?? Jag har inte så lång erfarenhet av Mixbus 32c, men personligen tycker jag att det är mer "Rock n Roll" och tänk som en klassisk analog studio, fast med möjlighet till moderna ljudverktyg / pluggar för skulptering av ljudet. Men jag har mycket kvar att lära mig, typ 90% :-)
  3. Hej! Alltid kul med lite analogt. Är inget proffs, men här är lite tankar. Gällande rullbandspelaren: - Den har med största säkerhet ett smörjintervall av kapstanlager mm. Oftast ca 6 mån använd eller ej, så du ska nog börja med att smörja kapstanlagret innan användning. - Gummi är nämnt innan, så ta en titt efter sprickor, ojämnheter. - Köp inte begagnade band och absolut inte AMPEX. Det har visat sig att band inte är ålderbeständiga och kan börja klibba och fälla. BASF har klarat sig ganska bra, men det är väl till 99% säkerhet att du får problem med AMPEX. Mixerbordet: - Det kommer förmodligen att skrapa och knastra till att börja med, men använd det under ca 4 veckor innan du börjar spruta massa sprejer överallt. Detta gör oftast att du sköljer bort fetter och annat gött i portarna och förkortar livslängd. Förmodligen är det nog bara lite oxid som kommer att "nötas" bort när du använder och knastret försvinner av sig själv. De portar som fortfarande strular efter någon månad är förmodligen slut och bör bytas, eller då för kortsiktig kur, sprejas. Ha så kul!
  4. Hej! Jag skulle gå på Quad då andra generationens UAD-pluggar är mer hungriga på processorkraft. De vanliga Pci-e är uppe på Octo för att dämpa detta lite. Finns ju även ett Apollo Twin med färre in samt utgångar. Visserligen finns detta bara i alternativen Solo eller Duo.
  5. Hej! Ljudmässigt, kanske inte så stor skillnad, men UX2 är mer dedikerat till den elgitarrsspelande musikskaparen då medföljande mjukvara är inriktad på F/X till elgitarrer. Man spelar (ganska säker) med gitarren genom den utan latency Kanske inte så stort problem idag när det mesta går via USB, men den har ingen MIDI. Allt är lite vad man har för behov och vart man siktar med sina produktioner. Är du elgitarrsspelande och har elgitarren som huvudverktyg / inspiration, är den klockren. Spelar du bara in akustiska instrument med mikrofoner (sång, ack gitarr mm.), kanske det finns bättre alternativ. Gör du bara elektronisk musik med pluggar i datorn, finns det nog bättre / smidigare alternativ. Som tidigare inlägg påpekade, är det trevligt med fysiska rattar :-)
  6. Hej! AUX- är som tidigare inlägg informerade, oftast i mono då det är en steglös tappning (vattenkran) av ljudet från en monokanal. Ex. en gitarrförstärkare är uppmickad med en mikrofon som går in på, säg, kanal 7. Denna kanal är mono, men kan ju pannoreras mellan vänster och höger kanal (L-R eller 1-2). Så för att få en lyysning i stereo behövs två kanaler och i detta fallet vill ni använda AUX som "volymreglerare" (Ex. Aux-1 samt AUX-2). Viktigt är att dessa två AUX-sendar är PRE-Fader. I ert fall verkar AUX-5 samt AUX-6 vara dedikerad för lyssning. (tittade på bilder på nätet) Nu gällde frågan er lyssning i replokalen via AUX och så här hade jag gjort. Jag har ingen erfarehet av ert bord, så detta är ett allmänt förslag! (så om ert bord har AUX-5 samt 6 PRE-FADER, så använder ni dem i stället för AUX-1 samt AUX-2) 1- Kick (pannorerad mitten) AUX-1 vriden till klockan 12 och AUX-2 vriden till klockan 12. 2- Virvel (pannorerad mitten) Aux-1 vriden till klockan 12 och AUX-2 vriden till klockan 12. 3- Överhäng L (pannorerad vänster) AUX-1 klockan 12, Aux-2 är nollad, ej uppvriden. 4- Överhäng R (pannorerad höger) AUX-1 nollad, AUX-2 kL-12. 5- Bas (mitten) AUX-1 Kl 12, AUX-2 Kl-12. 6- Git-1 (lite vänster) AUX-1 KL-12, AUX-2 Kl-9 7-Git-2 (lite höger) AUX-1 Kl-9, AUX-2 Kl-12 O.s.v. Mixerbordets AUX-1 samt AUX-2 out till lyssningsförstärkre AUX-1 till in L, AUX-2 till in-R. Nu ska ni förhoppningsvis ha en "stereo" mix av alla era instrument i hörlurarna. Men som du är inne på, får alla samma mix. Ska alla kunna ställa sin egen volym krävs att alla har var sin AUX / lyssningsmixer.
  7. Hej! Microsoft har en "musikbutik" som heter xbox-music. Kan inte deras format helt, men vad jag förstår funkar det ungefär som en blandning mellan spotify och itunes. Det kostar 99:- i månaden och man kommer åt i stort sätt lika stort utbud som i spotify, men de låtar album som artisten har valt att inte komma åt via streaming (tydligen betydligt färre nu än förut både på spotify samt xboxmusic) går att köpa. De går att ladda ner till sin enhet samt att ha på "molnet" så att man kommer åt dem på alla enheter. Ex. Clutch har valt att vissa plattor inte ska gå att streama, de plattorna hittar jag inte på spotify men går att köpa i xbox-music. Spridningen av musik som läggs upp är likvärdig med spotify, då lyssnaren kommer åt xbox-music i väldigt många länder. Jag tror jag läste någonstans att det skulle vara lättare att ladda upp sin egna musik där, men det kanske bara var i början då det i dag verkar gå via samma distributörer som fixar musik till övriga betaltjänster. Formatet är då fortfarande ett komprimerat, bantat ljudformat och inte wav. musikspelaren går att komma åt via browser, appen i win8 eller appen direkt i xbox. Detta är den kuskap jag har, mer får du söka efter själv.
  8. Hej! Är lite inne på Axman:s linje. Frågan före handling bör vara, varför?! På grund av att alla sitter med alla pluggar / möjligheter och kan, så gör man. Men det är få som före produktion ser till behov och gör en planering efter det i stället för att slänga på 415 knalstrippar, kompressorer, FX mm. Nog med svammel och frågan som jag fick i huvudet var varför har du två mickar och vad vill du ha fram av användandet av två mickar? När jag använder två mickar använder har jag den ena nära klubban för att ta upp attacken / slaget. Detta gör att jag sedan i mix kan vid behov justera hur tydlig kicken ska vara i ljudbild utan atta "höja" den totala kicken. Redan innan avgör jag om det ska vara filtklubba, plast, trä mm Mick nr2 har jag lite framför (helt skin) eller lite framför / i hålet för att få fram tonen samt kroppen av kicken. Här ligger oftast grundsoundet av kicken. Du skrev att du har en strax framför samt en i hålet, vilket för mig låter som du skriver, bägge låter bra, men förmodligen väldigt lika i sound. Vilket för mig är, visst två olika nyanser, men kanske inte kompletterar varandra. Så, då har jag öst på och delat med mig av min erfarenhet. Rätt eller fel, får användaren avgöra. Använd eller förkasta!!
  9. Hej! Jag kan rekommendera Timbermen Productions. http://timbermen.se/
  10. Hej! Som du själv har konstaterat är det en Revox A77. En välbyggd maskin som var Studers konsument / Semi-pro maskin. Tyvärr, som wellness noterade, har din maskin inte 15 ips som val av hastighet, vilket gör att den inte är så kompatibel med "studioinspelade" masterband. Jag har en likadan med 15 ips som jag har fört över några av mina inspelningar med ok resultat. Lite dåligt headroom i utgående förstärkare resulterar i ganska platta vågformer i mitt DAW om volymen är för högt ställd. Den låter bra och är trevlig att ha i studion. Om din ej fungerar så är det inte någon större idé att lägga pengar på reparation då de ligger på blocket för ca 2k - 4k : http://www.blocket.se/hela_sverige?q=revox&st=s&l=0&ca=15&sp=1&w=3 mvh mellow boy
  11. Ser att du nu har köpt ett par högtalare, men du får länken i alla fall. http://www.blocket.se/goteborg/Jbl_L_100T_GI_49770975.htm?ca=15&w=1 Ser att det fortfarande pratas om låg samt mycket bas. Kan intyga att dessa spelar bas, men inte ner till dina 20Hz 😉 http://qln.se/loudspeakers/discontinued-models/612-2/ Köpte mig ett par av dessa till min studio nyligen. Inte så stor woofer men mullrar på ganska bra ändå. http://qln.se/loudspeakers/discontinued-models/prestige/
  12. Kul att mina svar hjälpte dig lite. Ett tips är att du kollar manualen gällande underhåll innan du använder maskinen för mycket. Ibland så ska det smörjas någonstans regelbundet och det kan även gälla om bandaren bara står. Har du otur kan något lager ge sig i början bara för att det saknas två droppar olja när det kanske kunde hålla i åratal. Kapstanlagret brukar vara ett lager som vill ha lite olja. Inte alla, men de som vill ha olja vill ha rätt olja.
  13. Hej! Jag har ingen större erfarenhet av RMG, men tycker inte att de fäller så otroligt mycket. Ampex (Quantegy) 456 samt BASF (Emtec) SM911 var två populära taper på den tiden Fostex 80 användes. Dessa ska även vara ganska kompatibla i trimmning. Om inte din bandare ska gå 12 tim per dag, tror jag inte du behöver oroa dig för fällandet. Köp du en RMG SM911 tape och börja där. 150:- på Thomann och det finns en distributör i Göteborg. Mvh Mellow
  14. Hej! Tyvärr så finns det inte så många tillverkare av rullband idag, så det handlar mest att få tag på dem för humana priser. ATR är ett annat fabrikat, men jag vet ej om de distribueras i Sverige. Gällande "eget band" så stämmer det att bandarna brukar vara trimmade till en viss bandtyp och det är lämpligt att använda en tape som är likvärdig denna. Om du vet vad för band du använde förut är det att hitta en bandtillverkare som har en liknande tape. Annars får den trimmas om för att uppnå bästa ljudkvalitet för den nya tapen. Det som är bra med RMG är att de har taper som liknar BASF. Jag tror även att det är 1/4" taper som passar din bandspelare. Lycka till!
×
×
  • Create New...