Jump to content
Annons

Moderatorer - välkomna!


Björn Olsberg

Recommended Posts

Forumets snabba tillväxt och min begränsade tid har aktualiserat behovet av moderatorer ännu mer. Vi kommer gemensamt att lägga vilsekomna trådar på rätt plats för att göra denna kunskapsbank lättare att hitta i, men även ta bort sådana frågor som redan har besvarats.

Moderatorerna och vi på tidningen Studio kommer anstränga oss för att höja nivån på forumet ett snäpp. Det kan till exempel betyda att trådar som tidigare drog iväg, i ett tidigare skede kommer stängas. Och vi vill uppmana alla här på forumet att vara med i den lilla ansträngningen. Konstruktiva inlägg som har med ämnet att göra och som är schysst bemötande uppskattas av de allra flesta!

Det innebär alltså inga förändringar av forumets grund, tvärtom att vi ser till att bygga från dess grund (Forumreglerna).

Nya moderatorer så här långt:

Neko - samtliga forum

Majken - Allmänt, Cubase/Nuendo, Effekter, Instrument och Hårdvara.

Dumb Dan - Reason.

Demoniqus - Cubase/Nuendo, Demoinspelningar, Mixning/mastring

Tokas - Allmänt och Utanför ämnet

chrisB - står sedan tidigare kvar på Reason och Pro Tools.

Välkomna!

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra. Som forumet ser ut nu så tror jag det är oundvikligt nyreggade kommer att ställa samma frågor som blivit ställd 100 gånger förr... Jag efterlyser någon slags faq eller något som syns på första sidan. Som blir oundvikligt att se lixom...på något vis. Här finns enormt mycket bra information sedan förr och kommer nog ännu mera matnyttigt. Detta är något som ni/vi borde titta över ännu mera. Att samla all information så att man enkelt ser innan man ställer nya frågor.

...ja ni vet redan hur det är. Som forumet ser ut nu så kommer vi att stöta på likadana frågor som förr. Som sagt.

Har jag haft något bra förslag angående detta så har jag givetvis radat upp förslaget här. Men det har jag inte...ännu.

Jaja. Bara en spontan tanke från mig.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med grahn

ja, forumet bygger ju mycket på att folk tycker om att diskutera, snarare än att ställa och/eller svara på konkreta frågor.

sen har vi dom som reggar sig för att fråga om vilket ljudkort som är bäst, och varför det blir fördröjning när man spelar med midi och varför det knäpper och sprakar när man spelar in audio.

moderatorerna dyker ju upp i efterdyningarna av nattvaktarens frånfälle och det är ju förståeligt. men sakerna har ju redan återgått till det normala och mitt tips är att inget kommer att förändras.

//med förhoppning om att vi fortfarande kan hamna offtopic utan att tråden stängs. allt till förmån för den goda diskussionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
//med förhoppning om att vi fortfarande kan hamna offtopic utan att tråden stängs. allt till förmån för den goda diskussionen.

Absolut. Men om den förs utanför musikskapande så bör tråden naturligtvis ligga i Utanför ämnet.

Drar en tråd iväg, ska den delas, och resten hamnas i Utanför ämnet. Ursprungstråden får en länk till den nya tråden och den nya tråden får en länk till den gamla. På så vis går den nya att hitta.

Diskussionen vill vi definitivt inte döda!

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kan faktiskt inte dra mig till minnes en enda tråd som låsts utan att minst ett regelbrott har begåtts.

Men vad vi nu kan göra är att dela trådar tidigare och förhoppningsvis vara med under trådens utveckling och förhindra påhopp tidigare - så att den inte spårar ur.

EDIT: och med "spåra ur" menar jag pajkastning som är emot forumreglerna.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan faktiskt inte dra mig till minnes en enda tråd som låsts utan att minst ett regelbrott har begåtts.

Men vad vi nu kan göra är att dela trådar tidigare och förhoppningsvis vara med under trådens utveckling och förhindra påhopp tidigare - så att den inte spårar ur.

EDIT: och med "spåra ur" menar jag regelrätt pajkastning som är emot forumreglerna.

Nejdå. Det som har låsts innan borde ha låsts (kan man säga så?), men med nya moderatorer finns det en liten, liten risk att låsningsfrekvensen drastiskt kommer att öka.

Fast det tror jag egentligen inte om dessa eminenta gossar som fått förtroendet att hjälpa till med forumadministrationen. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
men med nya moderatorer finns det en liten, liten risk att låsningsfrekvensen drastiskt kommer att öka.

Fast det tror jag egentligen inte om dessa eminenta gossar som fått förtroendet att hjälpa till med forumadministrationen. 😆

Då är jag med på vad du menar. Så länge inte en tråd är på uppenbar väg rakt emot forumreglerna så kommer den inte låsas. Tvärtom kan enstaka inlägg raderas/redigeras (om det bryter mot reglerna) för att hålla tråden vid liv.

Och om någon eventuell låsning upplevs som helt felaktig, då finns jag ju här precis som vanligt. Jag tänker inte dra härifrån 😉

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Wooohooo! Här ska låsas trådar och raderas inlägg. Och du säger inte knyst VaCum för då ryker ditt användarkonto! 😆

Ehh.. nehepp, kanske inte. Nåja, kanske kan vara bra med ett gäng halvnyktra moderatorer på måndagskvällar när Björn är på blöta fester med Bingo Rimer.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Wooohooo! Här ska låsas trådar och raderas inlägg. Och du säger inte knyst VaCum för då ryker ditt användarkonto! 😆

Ehh.. nehepp, kanske inte. Nåja, kanske kan vara bra med ett gäng halvnyktra moderatorer på måndagskvällar när Björn är på blöta fester med Bingo Rimer.

/Majken

lol! Här börjar det redan spåra ur ser jag. Vem skickar jag anmälan till? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag välkommnar tilltagen av att tillsätta moderatorer på som i forumen. jag kommer dock "oavsett vad framtiden uppvisar" att misstro att en av dessa tillsatta kan leva upp till sitt nya ansvar och utföra ett rättvist modererande.

///minus

Rättvist betvivlar jag inte att det kommer bli. Däremot så har jag en känsla av att det kan förekomma en viss "övermoderering" men som sagt allt sånt är bara barnsjukdomar. Om någon vecka så är alla moderatorer helt införstådda med vad de ska och inte ska göra och då är det bara som att vi har en 10-12 Olsberg på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker i och för sig inte att det är något fel i att gamla frågor ställs igen. Jag ser det som ett schysst bemötande, om man ställer en fråga som någon personligen tar sig tid att svara på.

Man ska visserligen använda sig av sökfunktionen. Men jag tycker att det är ofta som "gamla frågor" bemöts av ett föraktfullt svar. Som ex. ehh har du hört talas om sökfuntionen, testa att sök och ibland än mer sarkastiska svar. Det kallas väl för forum för att man ska kunna ställa frågor, eller? Svara hellre på de nygamla frågorna igen, eller lämna en länk till tidigare trådar samt ett tips om sökfunktionen.

Det skulle ge en trevligare ton på forumet.

The Mr...

Edit: stavfel

Redigerat av The Mr
Link to comment
Dela på andra sajter

Svara hellre på de nygamla frågorna igen, eller lämna en länk till tidigare trådar samt ett tips om sökfunktionen.

Det skulle ge en trevligare ton på forumet.

Japp! Precis just så. En länk är så lätt att vaska fram för en erfaren men så svår för en som har trasslat med att bli medlem och är helt ny.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Men jag tycker att det är ofta som "gamla frågor" bemöts av ett föraktfullt svar. Som ex. ehh har du hört talas om sökfuntionen, testa att sök och ibland än mer sarkastiska svar. Det kallas väl för forum för att man ska kunna ställa frågor, eller? Svara hellre på de nygamla frågorna igen, eller lämna en länk till tidigare trådar samt ett tips om sökfunktionen.

Det skulle ge en trevligare ton på forumet.

The Mr...

Håller med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svara hellre på de nygamla frågorna igen, eller lämna en länk till tidigare trådar samt ett tips om sökfunktionen.

Det skulle ge en trevligare ton på forumet.

Japp! Precis just så. En länk är så lätt att vaska fram för en erfaren men så svår för en som har trasslat med att bli medlem och är helt ny.

Ja det håller jag med om.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag välkommnar tilltagen av att tillsätta moderatorer på som i forumen. jag kommer dock "oavsett vad framtiden uppvisar" att misstro att en av dessa tillsatta kan leva upp till sitt nya ansvar och utföra ett rättvist modererande.

///minus

Rättvist betvivlar jag inte att det kommer bli. Däremot så har jag en känsla av att det kan förekomma en viss "övermoderering" men som sagt allt sånt är bara barnsjukdomar. Om någon vecka så är alla moderatorer helt införstådda med vad de ska och inte ska göra och då är det bara som att vi har en 10-12 Olsberg på forumet.

jag tror inte att man kan tillämpa begreppet barnsjukdom på den det gäller. men nog om det.

///minus

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan vara moderator för "Trummisar-hets mot folkspillra" och "Tales from the road" under Off-Topic. Ja, jag vet att det blir ett hundgöra men någon måste göra det! Förresten så är det väl snart påsklov. Jag hoppas på en äggande påsk där jag får smaka riset, fjädrar anamma!

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Svara hellre på de nygamla frågorna igen, eller lämna en länk till tidigare trådar samt ett tips om sökfunktionen.

Det skulle ge en trevligare ton på forumet.

Japp! Precis just så. En länk är så lätt att vaska fram för en erfaren men så svår för en som har trasslat med att bli medlem och är helt ny.

Jag håller med i resonemanget.

PROBLEMET är dock att trots att det vänligt påpekas att frågan redan är besvarad och att det läggs upp länkar till gällande trådar så fortsätter diskussionen i samma tråd.

Inte helt ovanligt exempel. (wonderboy påpekar vänligt att diskussionen varit uppe och ber den frågande söka på forumet.)

Och av sådana här trådar går det tretton på ett dussin (Ja, det är inte bara newbies som snackar i fel tråd)

Hur många gånger skall gulklimpar som Claes mf. behöva svara på samma frågor?

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj oj. Ni vet inte vad ni har givit er in på.

forum-moderator kan vara ett ansträngande och inte minst tidskrävande jobb.

jag har själv varit moderator i ett annat forum en gång, ett akvarieforum, det va jobbigt,

och faktiskt, där kunde det också gå hett till ibland.

nåja lycka till, här ska slickas röv :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många gånger skall gulklimpar som Claes mf. behöva svara på samma frågor?

tror nog att de upprepade diskussionerna om ljudkort etc. i första hand är ett tecken på vår egna diskussionslystnad.

det är ingen som tvingar claes att hänvisa till sitt micktest, men han tycker nog själv att det är ganska trevligt. dessutom: om han väntar mer än 15 minuter innan han svarar, så har säkert någon annan skrivglad person(jag eller någon annan) redan hunnit hänvisa till micktesten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...