Jump to content
Annons

HJÄLP! Har problem med sången.. bland annat.


Terror

Recommended Posts

Då var alltså mitt första (betalda) projekt inspelat.. well en låt iaf. Nu sitter jag här i mixningsstadiet och ska mixa sång.. typ för första gången. Har gjort 3-4 testmixar som jag laddat ner från nätet, och dem har gått hyffsat bra.. Men jag får inte till det gär. Behöver lite kritik på det. Och var inte rädd för att vara hård.

Kommentera allt! Får trotts allt betalt för det här, och vill göra det bästa jag kan.. men just nu känns det som jag målat in mig i ett hörn.

Vad säger ni?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/107586285/No%20problem%20%28FULL%20mix%202%29.mp3

där är alltså vart jag är nu.. ett första utkast.. askasst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min första tanke är att du är nog lite för självkritisk.

Sången låter dock lite platt, men det är inget fel om man vill ha det så.

Kicken tycker jag försvinner helt.

Skön låt.

Solo gitarren mot slutet kan behöva få sig en lite skjuts med. Låter lite tunt.

Skall erkännas att jag lyssna med mina inearplugg på datorn och de är ju inte de bästa.

//Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Sången är bra sjungen tycker jag.

Några spontana saker

frekvens kurvan på sången, saknar den topp? Kan så vara.

Har du tillräcklig botten i sången?

Låter lite som gitarrerna brottas i samma frekvensområde.

Prövat att Eq ned gitarrerna i t ex 3-5kHz?

Låta sången ducka gitarrerna eller panorera ut git längre?

Antagligen har du prövat de mesta av detta, Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu funkar det att lyssna och jag tycker det mesta låter bra!

Antingen så är det som så att du suttit för länge så du till slut varken hör rätt eller fel eller så hör du något i ditt huvud som du inte lyckas ratta till. Jag tycker att det låter bra med sången jag tycker det inte finns något speciellt att klaga på men däremot så skulle jag vilja liva upp trummorna på något vis för som det är nu så låter det som programmerad trummaskin och inte speciellt svängigt. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla fina svar. Jag ska gå och lägga mig och tacka låten med fräsha öron imorgon (eller onsdag). Jag har ju totalnött in den här låten så jag kan den ju innantill och ut. Det är itne jag som spelat in den btw. Eller jo jag har trackat, men jag är inte artisten.

Trummorna är midi ja, det var det enda alternativet vi hade. Jag har totalt glömt bort att muppa runt med midin! Studio One har ju en "swing-funktion" som pushar all midi lite off, så du får bättre gung i det. Det gör att de är blir lite otight.

Jag är så trött så jag inte ens kan formulera meningar rätt. Jag kastar in handduken här innan det blir värre. Plockar upp bollen igen imorgon. Ser ni? vet fan inte ens vad jag säger längre :S Gonatt! tack igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du ska prova att komprimera sången lite hårdare och lägga på ett delay, tror jag skulle liva upp det hela.

Kanske prova med lite autotune för att få det där speciella soundet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjyst jobb 🙂

Stör mig lite på baskaggens bumliga reverb. Antingen är det starkt eller för långt. Trummorna interna volym känns skev; cymbaler/hi-hat är låga, kagge/virvel/pukor är starka.

Basen känns lite låg.

Gitarrerna känns lite tunna, lite för hårt beskurna i botten.

Aaaningens lite för mycket reverb på sången (eller för långt reverb). Sången är aningen stark och sångljudet är inte riktigt uniformt med gitarrerna eller cymbalerna (som är den bädd som sången vilar på).

Men jag gissar på att om du jämnar till interna nivåerna mellan de olika delarna av trumsetet, och jämnar till nivåerna mellan bas och gitarr, så kommer det bädda in sången bättre.

EDIT: kritiken är ang versionen i inlägget ovan^^.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Sjyst jobb 🙂

Stör mig lite på baskaggens bumliga reverb. Antingen är det starkt eller för långt. Trummorna interna volym känns skev; cymbaler/hi-hat är låga, kagge/virvel/pukor är starka.

Basen känns lite låg.

Gitarrerna känns lite tunna, lite för hårt beskurna i botten.

Aaaningens lite för mycket reverb på sången (eller för långt reverb). Sången är aningen stark och sångljudet är inte riktigt uniformt med gitarrerna eller cymbalerna (som är den bädd som sången vilar på).

Men jag gissar på att om du jämnar till interna nivåerna mellan de olika delarna av trumsetet, och jämnar till nivåerna mellan bas och gitarr, så kommer det bädda in sången bättre.

ska göra ett försök, tack så mkt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Signia om trummorna, åtminstone vad gäller volym.

Låten består mest av baskagge+virvel, gitarr & sång.

Saknar basen....den finns men "hörs" inte.

Tycker ändå att det låter "rätt" så här långt. Bra jobbat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan de vara så att jag är så jävla självkritisk? :S

Artisten i fråga är skitnöjd! men det borde han vara om man jämnför med låten han kom med.

För er intresserade finns lite bakom-kulisserna-klipp här:

Men jag ska gå på det där med trummorna imorgon. Jag siktar på Paramore-stuk på trummorna. Riktigt CLA-feeling, Så det är CLA-samples från Steven Slate.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej terror. Om du vill kan jag mixa låten åt dej, så du får höra ett alternativ till den...

Bara du sparar wav eller hög-kvalité mp3 och skickar till mig... kan förklara vad jag gjort också om du undrar över något. Kanske kan det hjälpa dej? mvh martin

bounce ut trummorna ganska flata bara...

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är så enkelt att du blivit för självkritisk, det låter så bra det kan göra med digitaltrummor som är programmerade. Kunden är nöjd och du vet inte hur mycket längre du kan dra det så du bör kanske också vara nöjd?

Ja man har ju hört att man måste avsluta grejer för att utvecklas. Sen så är det ju ganska löjligt att jag förväntar mig sound som tex Paramore, där mixaren jobbat som mixar i en väldigt lång tid. Kommer aldrig upp i den kvaliten nu, eftersom jag bara hållt på 2-3 år. Jag måste helt enkelt acceptera att jag inte är bättre än såhär just nu. Förhoppningsvis blir det bättre och bättre down the road.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar på de tre utkasten.

Utkast ett: Saknar kropp i sången.

Utkast två: Bra med kropp i sången men kicken försvann in i ljudbilden.

Utkast tre: För stor separation mellan gitarr, bas, sång och trummor. Tappar energi på det viset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens försök

https://dl.dropboxusercontent.com/u/107586285/No%20problem%20%28FULL%20mix%206%29.mp3

Utbytt virvel, mer bas, backade delayn på sången lite. Hade också en paramore-låt som reff.. Deras trummor hade mest kick och room, virveln var lite dovare och tystare. Försökte köra på den tekniken. Ökade room och kicken lite. Har också småpillat med EQ och lekt med nivåerna. Har också dragit ner ration på kompressorn på Mastern för att den inte ska pressa allt för hårt. Slängde också på en C6 på mastern för att kontrollera das low-end a bit more. Dessutom backade jag på stereobreddaren en aning (waves s1), så att det inte skulle bli så skev stereobild.

Comments? Är jag på väg åt rätt håll? Eller är detta sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här blev sämre. Jag håller mer om att basen saknades i förra versionen, men här är det alldeles för stark "botten" i basen. Den har mer tryck i subregistret än baskaggen.

Jag hade velat ha lite mer karaktär i låg-mid också, speciellt när powergitarrerna är lite skurna. Då skulle den även bära genom små högtalare som inte kan återge din bas med extra sub.

Virveln låter statisk i fillsen, finns det inte fler anslagsnivåer i samplingsbiblioteket? Variation i anslag ger bättre "mänsklig" känsla än groove-kvantisering.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

tycker det vart lika "illa" fast på ett annat sätt. Menar inte att det är "illa", bara .. brist på bättre uttryck 🙂

Tycker sången är aningen bättre inbäddad, men bättre kan det bli. Basen fick en väldigt central roll nu, väldigt stark.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här blev sämre. Jag håller mer om att basen saknades i förra versionen, men här är det alldeles för stark "botten" i basen. Den har mer tryck i subregistret än baskaggen.

Jag hade velat ha lite mer karaktär i låg-mid också, speciellt när powergitarrerna är lite skurna. Då skulle den även bära genom små högtalare som inte kan återge din bas med extra sub.

Virveln låter statisk i fillsen, finns det inte fler anslagsnivåer i samplingsbiblioteket? Variation i anslag ger bättre "mänsklig" känsla än groove-kvantisering.

Men vafan! blir tokig snart! ska de vara så jefla svårt...

kan fan inte få till basen pga mitt rum. Vad jag än gör så låter basen asmycket med tanke på min monitorplacering + dålig akustik. Basens "peak" ligger runt 100hz, kan höja den till 120-160 istället. Baskaggen ligger runt 70-80hz.

Jag filade lite på gitarrerna runt 400hz för att städa upp, kan ta bort det. Eller syftade du på basgitarren nu?

Virveln är tyvärr en one hit only. Det var den bäst passande virveln för just den här musiken. Alla virvlar som följer med CLA var för prassliga, även om jag nästan endast körde på topmickarna. Jag har andra samples, men dem låter inte lika bra som ljust den virveln. Det jag skulle kunna göra är att försöka lyfta fram mer av orginalvirveln just i fillsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...