Jump to content
Annons

Hur får man detta ljudet?


kr002

Recommended Posts

Hej!

Jag kollade just in youtube video! Jag fastnade vid själva ljudet på sången i detta klippet.

Hur får man sånt ljud på rösten (Eq,komp,) vad använder hon? Och hur får man den så centrerad i ljudbilden? När jag spelar in så brukar den nästan blandas ihop med resten. Är det dåligt mixning ifrån mig?

Videon:

Uppskattar svar! 🙂

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag kollade just in youtube video! Jag fastnade vid själva ljudet på sången i detta klippet.

Hur får man sånt ljud på rösten (Eq,komp,) vad använder hon? Och hur får man den så centrerad i ljudbilden? När jag spelar in så brukar den nästan blandas ihop med resten. Är det dåligt mixning ifrån mig?

Videon: https://www.youtube.com/watch?v=T8PbDtJ72dQ

Uppskattar svar! 🙂

Mvh

Hmm.. låter lite som sången är inspelat i ett väldigt dämpat rum. skuret rätt hårt. Komprimerat rätt snävt.

sången ligger nästan limmad i mitten. Musiken panad vä/hö för att lämna utrymme åt sången som ligger mitten... mer än så har jag ingen aning om . Men skall tillägga att jag e rätt så ny på detta, men gör hyffsade mixar ändå =) (PS: lyssna i hörlurar så hör du bätter hur sången är uppbyggtm.m DS:)

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en Neuman U67 eller något ur deras TLM-serie.

Preamp är jag osäker på...., troligtvis Focusright ISA eller något liknande.

Processat med SSL EQ och in i en UREI 1176 vidare till en Teletronix LA-2 och runt 40 dB gain reduction.

Antagligen inspelat i ett en väldigt torr miljö med låg volym i hörlurarna.

Sitter antagligen en akustikskärm bakom mikrofonen och man hör att där finns ett popfilter framför.

Du kan dock få liknande ljud med en billigare kedja av utrustning.

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en Neuman U67 eller något ur deras TLM-serie.

Preamp är jag osäker på...., troligtvis Focusright ISA eller något liknande.

Processat med SSL EQ och in i en UREI 1176 vidare till en Teletronix LA-2 och runt 40 dB gain reduction.

Antagligen inspelat i ett en väldigt torr miljö med låg volym i hörlurarna.

Sitter antagligen en akustikskärm bakom mikrofonen och man hör att där finns ett popfilter framför.

Herrejävlar.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Låter som en Neuman U67 eller något ur deras TLM-serie.

Preamp är jag osäker på...., troligtvis Focusright ISA eller något liknande.

Processat med SSL EQ och in i en UREI 1176 vidare till en Teletronix LA-2 och runt 40 dB gain reduction.

Antagligen inspelat i ett en väldigt torr miljö med låg volym i hörlurarna.

Sitter antagligen en akustikskärm bakom mikrofonen och man hör att där finns ett popfilter framför.

Du kan dock få liknande ljud med en billigare kedja av utrustning.

Piiiz!

/Mojje

Håller inte med om 40db gain reduction. Det hör man direkt att det inte är mer än 9db, tops 12.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med om 40db gain reduction. Det hör man direkt att det inte är mer än 9db, tops 12.

Du har nog fasen rätt Loop!!!

Tyckte att versalerna var lite väl pumpande men...

Ja ja, en gammal räv som jag kan oxå ha fel.

Vi möts halvvägs!? 20 dB?

Piiiz!

/Mojje

Redigerat av Mojje Cruncher Andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som om hon sjunger alldeles för nära micken och då får ett basigare ljud, vilket jag inte tycker så bra om. Känns också som för mycket kompressor vilket jag inte heller gillar. Alltså så tycker jag att det skulle kunna gjorts bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en Neuman U67 eller något ur deras TLM-serie.

Preamp är jag osäker på...., troligtvis Focusright ISA eller något liknande.

Processat med SSL EQ och in i en UREI 1176 vidare till en Teletronix LA-2 och runt 40 dB gain reduction.

Antagligen inspelat i ett en väldigt torr miljö med låg volym i hörlurarna.

Sitter antagligen en akustikskärm bakom mikrofonen och man hör att där finns ett popfilter framför.

Du kan dock få liknande ljud med en billigare kedja av utrustning.

Piiiz!

/Mojje

Tror att Mojje har helt rätt! Jag tror att det är ännu mer komprimerat än vad man tror att man hör, vilket kan vara rätt typiskt för en 1176:a. Låter också som om hon är väldigt nära mikrofonen vid inspelningen och att man använt någon gammal dyr mikrofon i ett torrt rum.

Vill du ha liknande resultat själv med billigare utrustning skulle jag rekommendera att du främst försöker se till att du kan spela in med bra akustik och inte få med så mycket rumsklang. Stå också riktigt nära mikrofonen (1 dm med puffskydd mellan) som självklart är en stormembrans kondensatormikrofon. I mixen bör du komprimera med den bästa mjukvarukompressorn du har, jag använder gärna Waves CLA-76 eller CLA-2a (eller varför inte båda efter varandra?). Jobba sedan med EQ (ett tips är: skär bort frekvenser innan komprimering och lägg till frekvenser efter komprimering). Du kan, beroende på vilken mikrofon du använder, behöva lägga till en del höga frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...