Jump to content
Annons

Knicken

Medlem
  • Antal inlägg

    67
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

5 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Piteå

Senaste profilbesökare

5 181 profilvisningar
  1. Har du 100% mix på reverbet? Det vill säga endast blöt signal och ingen torr signal. Om du har det borde inte volymen på den torra signalen bli starkare, möjligen upplevs signalen som starkare eftersom den får rum på sig. Kompressorn på en kanal påverkas inte av kanalens regel, såvida kompressorn inte ligger post-fader vilket är ytterst ovanligt. Kolla upp mix-inställningen på reverbet och se om det löser sig :-)
  2. Impedans är väl ett typexempel på vad som kan skilja en billig och dyr linebox och i så fall högst relevant att få med i testet. Vad man sedan kan dra för slutsatser är ju en helt annan sak.
  3. Det är ju precis det en kompressor gör! När fler instrument kommer in och det blir starkare trycker kompressorn ner volymen. Och när färre instrument spelar och det blir svagare, trycker kompressorn inte ner volymen vilket leder till att de svagare partierna upplevs starkare. Vill du undvika detta rekommenderar jag att inte använda en kompressor vid mastering!
  4. Ett gammalt mixerbord kanske skulle passa er? Såg ett Soundcraft 200B på vend nyss, är nog lite mer personligt sound i dem.
  5. Kommer stor del av verksamheten vara att spela in liveband/trummor med mer än 10 kanaler? Om inte, köp typ en Octopre för mängdinspelninge och en sjukt bra kanalsttipp ala SSL för de gångerna du spelar in en eller två mickar i taget. Billigare att skaffa en bra deal med en studio som man kan spela in bra trummor hos, istället för att behöva köpa allt!!
  6. Eftersom jag inte fick någon respons så körde jag på ett par helmholtz-lådor. Byggde ihop två stycken små helmholtzar på ca 45x22x16cm med ett hål på ca 9.2cm om jag inte minns fel. Efter lite stämning av dem placerade jag dem mot väggen på varsin sida av skrivbordet. Fick jag ner puckeln ganska rejält, tror dock jag behöver ett par till för att få det helt perfekt eftersom de är så små. Byggde även en större låda som ligger under skrivbordet och får ner 73Hz (stående våg mellan kortväggar) ett par dB. Det var inte ett dugg svårt att varken bygga eller stämma helmholtzar. Uträkningarna som jag gjorde resulterade i en resonansfrekvens strax under den uträknade, då var det enkelt att stämma upp den genom att fila hålet lite större! En låda tog ca 2 timmar att snickra ihop för mig som är ganska ovan. Rekommenderas! Uträkning som stämmer (relativt bra): http://www.mh-audio.nl/acalculators.asp
  7. Gångjärn har jag tyvärr inget tips om. Men om du menar vinkeljärn så.... Om din regel är tex 45mm köper du ett vinkeljärn som har en sida som är ca 90mm. 45mm ligger längst regeln och 45mm står ut utanför. Fattar du?
  8. Jag köpte vinkeljärn, typ såna som på länken, men mått som stämde överens med vad jag ville ha. Fäst högst upp på ramen och Sen plugg och skruv i gipsväggen! Kan behöva en kloss eller liknande i nedkant om absorbenten lutar för mycket. http://m.clasohlson.com/se/Vinkelbeslag-förstärkt/Pr311857000
  9. Härligt! Oja, man läser en kurs som heter Filmljud på företaget Ljudbang i Luleå, sen har man en som heter Efterbearbetning 5.1 där man har gästlärare från RedPipe i Sthlm, så det håller riktigt hög kvalité!
  10. Hej! Är mitt uppe i mitt studiobyggande av ett rum på 24 kvadrat. Har snickrat ihop lite vanliga absorbenter samt gjort superchunks i hörnen närmast monitorerna. Det största frekvensmässiga problemet jag upplever i rummet nu är den stående vågen mellan golv och tak på ca 124 Hz vilket jag nu i dagarna ska försöka göra något åt. Min första tanke innan jag började flytta in i lokalen var att bygga ett "moln" som hänger ca 1/4 höjd ner från taket och på så vis dämpar denna frekvens. Nu när jag väl är i lokalen känns det som ett mindre bra alternativ, dels pga att jag inte tror det kommer vara tillräckligt och dels pga den mer komplicerade konstruktionen (att hänga i taket). Tankarna har istället gått över till att bygga en Helmholtz-resonator och placera i "hörnet" mellan golv och kortvägg där frekvensen har sitt tryckmax. Vad tror ni om denna lösning? Finns det några andra vettiga alternativ? Konstruktionen kan vara ca 100x60x100 cm (LxBxH) som störst. Har ni några smarta tips på hur man rent praktiskt bygger en Helmholtz-resonator? Är det bäst att snickra ihop en låda och täta den så gott det går och sedan borra hål för någon form av rör? I Master Handbook of Acoustics nämner författaren att man kan använda gjutrör/formrör och stänga igen öppningarna på dessa, vad tror ni om detta?. Jag inte riktigt komma på något enkelt sätt att stänga dessa öppningar.
  11. Jadå, det finns ett par mindre Pro tools-rum med genelec 1030. Favoriten var att ta med laptop till Kontrollrum 2 (som har typ bäst lyssning på hela skolan) och sitta där och mixa/mastra. Där finns det typ alltid lediga tider! I de två studiorna är det lite sämre med tider eftersom det ständigt pågår kurser i dem.
  12. Jag hadenog definierat det du kallar gruppkanaler som en aux, eftersom bordetverkar vara ett dedikerat monitorbord. Men nog om detta! Ja, reverbet ska absolut stå på 100% wet, då får du inget direktljud utan bara effekt, vilket är det du vill åt! Detta borde lösa ditt problem!
  13. Vad är det för bord och reverb? Är reverbet inställt på 100% wet? Tycker det låter som om du har lite latency i revbet och att du då får fasfel med originalsignalen.
  14. MIDI-out från datorn till MIDI-in på synthen. Logic har jag tyvärr inte superkoll på, men om jag var du skulle jag ha ett MIDI-spår som skickar MIDI till synthen och sen ett audio-spår som spelar in ljudet. Prova olika MIDI-kanaler på MIDI-spåret, har vart med om att standardkanalen inte funkar!
×
×
  • Skapa ny...