Jump to content
Annons

Hur sätter ni sångaren i en ljudbild?


Dengalne

Recommended Posts

Ska komma igång med lilla studion till sommaren och undrar lite hur högt ni i almenhet sätter sångaren i en mixning?

Med hur högt så menar jag om ni sätter sångaren mellan diskanterna eller sätter ni honom/henne i höjd som om personen vore stående?

Bara reflekterar över det då de flästa jag hört så är det mellan diskanterna personen är satt men knappt någon som sätter dom i höjd med hur lång en mäniska är i värkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sorry grabben, jag har grav dyslexi och om du vill dömma mig för det så är det upp till dig, då du inte kommit fram med något konkret till hur jag ska bätre formulera mig (då du tydligen har problem med det) eller svar på min fråga så ber jag dig lämna tråden eller lägga ned attityden.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i (b)assholes vars enda bidrag är att klaga över stavningsfel. Men i sak så går det inte att komma fram till vad du menar.

Vid 1khz finns det tydlighet i sången och mellan 2 och 4khz nånting brukar det oxå finnas intressant diskantregister i sång...om det var något sånt du menade?

Link to comment
Dela på andra sajter

det går inte att placera ljud på höjden

eller iofs det fanns ett youtubeklipp som cirkulerade för ett par år sedan

där det demostrerades hur ljud åkte upp & ner på höjden, effekten funkade väl bäst i hörlurar vill jag minnas

men det är enda gången jag hört det, så det var ingen hit uppenbarligen

det lät coolt iaf

men annars är nog standarden vänster,höger,mitten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i (b)assholes

Woah! Hur kom du på att det gick att plocka ut ordet asshole ur basshole?!

Jag tror fortfarande, handen på hjärtat, att det är han.. ja vad hette han? Han som blev bannad och brukade kivas med Guitar Nilsson för några år sedan som är här, igen, under nytt alias, och trollar.

Har jag fel ber jag om ursäkt, givetvis inte till dig klasho, utan till Dengalne.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har hört en inspelning för ett par år sen under en högtalar demo där det hade exprimenterats en hel del både i höjd och sid led (har bara för mig att det var Janet Jackson, men kan inte svära på det) där var/upplevdes sångaren vara i en "naturlig" höjd.

Om man (skulle försöka) förenklar det; om sångaren står och pratar/sjunger framför anlägningen som du ska lyssna på varför inte mixa så att sångaren hamnar i samma höjd i mixen?

Exempel:

Det är yterst få som är knappt 100 cm i höjd (en vanlig höjd på högtalare i de flästa hem), bara kylie Minogue är ska vara 153 cm lång och det innebär det att att hon är omkring 50cm högre än de flästa högtalare och att hennes röst borde mixas så att hon verkar vara omkring 153 och inte 100cm.

Lika så om sångaren är 1,80 lång så borde rösten mixas så att hans/hennes röst är i motsvarande nivå till hans eller hennes längd även där.

Vet inte hur mycket mer jag kan förenkla det. 😕

Redigerat av Dengalne
Link to comment
Dela på andra sajter

det går inte att placera ljud på höjden

eller iofs det fanns ett youtubeklipp som cirkulerade för ett par år sedan

där det demostrerades hur ljud åkte upp & ner på höjden, effekten funkade väl bäst i hörlurar vill jag minnas

men det är enda gången jag hört det, så det var ingen hit uppenbarligen

det lät coolt iaf

men annars är nog standarden vänster,höger,mitten 🙂

Så det betyder att jag inte är den ända på forumet som varit i kontakt med liknande fonogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Woah! Hur kom du på att det gick att plocka ut ordet asshole ur basshole?!

Jag tror fortfarande, handen på hjärtat, att det är han.. ja vad hette han? Han som blev bannad och brukade kivas med Guitar Nilsson för några år sedan som är här, igen, under nytt alias, och trollar.

Har jag fel ber jag om ursäkt, givetvis inte till dig klasho, utan till Dengalne.

Ursekten är accepterad, att trolla är inte syftet med tråden utan en undran över de inspelnina jag hört och kanske att jag kan lära mig något tills att jag komme igång att spela in och mixa själv. 🙂

ps de ändringar som görs i mina inlägg är bara till syfte att rätta till de stavfel jag kan hitta, rästen får ni så vackert stå ut med.

Redigerat av Dengalne
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen mixar någonsin något för att stämma i höjdläge i kommersiella inspelningar, det är svårt att få att funka i hörlurar och omöjligt i vanliga stereo/surround-högtalare då öronen är väldigt okänsliga i andra led än horizontella. Det är inte samma sak som att vi inte hör skillnad i höjdläge alls, det gör vi givetvis, men vi är inte duktiga på att tolka det, vi använder nästan uteslutande synen för att kompensera det. Horizontellt har vi däremot extremt hög upplösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry grabben, jag har grav dyslexi och om du vill dömma mig för det så är det upp till dig, då du inte kommit fram med något konkret till hur jag ska bätre formulera mig (då du tydligen har problem med det) eller svar på min fråga så ber jag dig lämna tråden eller lägga ned attityden.

Att dra på sig offer-koftan är inte ett seriöst sätt att besvara frågan, så som den var ställd var den fullständigt obegriplig and made no sense whatsoever.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen mixar någonsin något för att stämma i höjdläge i kommersiella inspelningar, det är svårt att få att funka i hörlurar och omöjligt i vanliga stereo/surround-högtalare då öronen är väldigt okänsliga i andra led än horizontella. Det är inte samma sak som att vi inte hör skillnad i höjdläge alls, det gör vi givetvis, men vi är inte duktiga på att tolka det, vi använder nästan uteslutande synen för att kompensera det. Horizontellt har vi däremot extremt hög upplösning.

Ok då är det tekniken och våran hörsel som sätter stopp.

Men något offer känner jag mig inte som, att jag är dyslexiker är bara en förklaring till min stavning och ingen "tyck synd om mig" ursäkt (har aldrig varit och kommer aldrig bli).

Googla: Auralisering

Fanns en hel del intressant läsning, så tack. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Woah! Hur kom du på att det gick att plocka ut ordet asshole ur basshole?!

Cuz im a frickin´ genious!!! 😄

Jag tror fortfarande, handen på hjärtat, att det är han.. ja vad hette han? Han som blev bannad och brukade kivas med Guitar Nilsson för några år sedan som är här, igen, under nytt alias, och trollar.

Har jag fel ber jag om ursäkt, givetvis inte till dig klasho, utan till Dengalne.

Vet vem du menar. Men man är väll oskyldig tills man bevisats skyldig..
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok då är det tekniken och våran hörsel som sätter stopp.

Jepp! Som så är det inte en nackdel heller, surroundhögtalare i två dimensioner är dyra och svåra att ställa in, i tre dimensioner hade blivit väldigt jobbigt, även för oss tekniker :-)

Vilket faktiskt finns, bör kanske nämnas! TROR inte systemet har nåt speciellt namn, och det verkar floppat ganska hårt, men går under benämningen 10.2. Samma sak som 5.1, men med ett identiskt system i taket över de ordinarie högtalarna. De som har hört det verkar inte särskilt imponerade.

Däremot, som redan nämnts, görs det mycket experiment med sånt här, men det är svårt att få till att fungera. Vi uppfattar ljud bakom oss, under oss, och över oss som olika för att de studsar olika genom dalarna i örat, och då alla öron ser olika ut så blir effekten inte identisk för alla. Dock är ju alla öron i stort sett skapade efter samma grundmall, så det går att göra, men man kan inte förutse särskilt väl hur det faktiskt kommer uppfattas.

De flesta surround-hörlurar har löst det genom att inte ens försöka emulera effekten, utan helt sonika ha en extra högtalare bakom örat. Jag kanske ändrar mig när jag fått leka mer med systemet och lyssnat in mig på det, men just nu verkligen älskar jag tanken!

Dolby har byggt nåt nytt som heter "Atmos". Jag har aldrig sett systemet, men det VERKAR vara baserat på att fylla både väggar & tak med högtalare. Med andra ord säkert effektfullt, men ett ganska pissigt hemma-alternativ...

Läran om hur örat uppfattar lokalisering, dvs ljudkällors ursprung, kallas på Engelska Localization. Vet inte vad det heter på Svenska. Det faller under något som kallas Psykoakustik, vilket är läran om hur örat och hjärnan uppfattar ljud, och är grunden för hela min karriär som sound designer :-)

Auralisering är en akustiskt modell från ett fysiskt perspektiv (betyder på ren Svenska: hur rör sig ljudvågorna i rummet?), inte baserat på hur människan uppfattar det.

Men något offer känner jag mig inte som, att jag är dyslexiker är bara en förklaring till min stavning och ingen "tyck synd om mig" ursäkt (har aldrig varit och kommer aldrig bli).

God inställning! :-)

Lite underhållande att folk som har svårt för att läsa och skriva får ett meckigt jävla ord som Dyslexi, medan vi som inte har såna problem alls får ett kort & snabbskrivet ord som ADHD ;-)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska komma igång med lilla studion till sommaren och undrar lite hur högt ni i almenhet sätter sångaren i en mixning?

Med hur högt så menar jag om ni sätter sångaren mellan diskanterna eller sätter ni honom/henne i höjd som om personen vore stående?

Bara reflekterar över det då de flästa jag hört så är det mellan diskanterna personen är satt men knappt någon som sätter dom i höjd med hur lång en mäniska är i värkligheten.

Nu kommer ett sent inlägg, men vilka jävla nötter.. hajjade hur du menade efter en tredje genomläsning! Hoppas du löst problemet. Bara att leka med EQ tills du hittad något du gillar. Sen på med kompressor och sedan panorera ut lite åt väsnter/höger om sången inte riktigt tränger igenom. Lite effekter som reverb/chorus kan hjälpa. t.o.m stereospridare kan funka emd liten mängd. Provat "Up-stereo" ? Finns om gratis plugg på nätet =)

Keep up the good work mate !!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dengalne;

Även om jag tyckte att frågeställningen var egendomlig, så har jag inga problem med varken dina felstavningar eller med Din fråga. Hoppas Du inte blir avskräckt av att folk har taggarna utåt utan fortsätter ställa frågor rörande det Du vill ha svar på. Om någon tycker Dina trådar är ointressanta eller upprör så kan dom helt enkelt undvika klicka sig in/läsa Dina inlägg.

Eftersom jag säkert missförstår Din fråga – och också för att jag är novis själv – kan jag dessvärre inte hjälpa Dig med något svar.

Ha en bra dag! 🙂 ..allihopa!!

/ApelsinKanon

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...