Jump to content
Annons

Hur gick din allra första spelning?


conanbarberaren

Recommended Posts

Ja som titeln säger undrar jag helt enkelt hur Era allra första spelningar gick till. Har själv inte gjort någon ännu och vet inte heller om jag någonsin kommer kunna samla tillräckligt med mod för att våga mig upp på scen. Skulle iallafall vara väldigt trevligt ifall folk ville dela med sig av sina egna erfarenheter bra som hemska. Hur var själva utförandet? Vilket mottagande fick Ni? etc. Tack för mig!

//Conanbarberaren

Redigerat av conanbarberaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 90
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tja inte särskilt bra, som väntat. För det första var vi inte särskilt duktiga på att spela men spela det skulle vi... på en skolavslutning på högstadiet. Platsen var en liten paviljong och scenen minimal. Givetvis skulle vi ha rökbomber som skulle smälla av när vi öppnade med första låten. Inte mindre än fyra tror jag det var, men inget hände när vi började spela. Såg killen som hade hand om det pyssla febrilt brevid scenen medan folk började lämna dansbanan för att ställa sig utanför och titta på oss (ljudet var waaaay för högt och antagligen dåligt med). Sedan ett par låtar in i setet så fick han ordning på rökbomberna och smällde av dem utan att vi var förberedda. Swosch så var den paviljongen rökfylld. Ja, det var så där. Fast det var en del som tyckte det var bra, sa de efteråt... men lite för högt som sagt var. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Oj, läste inspelning, men det stod visst spelning i titeln. Tyckte väl att svaren var lite konstiga. Nåja, jag bjuder på det. Första spelningen var i alla fall vårkonsert i trean. Jag spelade tjeckisk march på blockflöjt och började om tre gånger 😄

Året var 1984.

 

"Trummor" spelades in med diverse burkar och övrigt med syrrans bergsprängare. Denna kassett spelades upp samtidigt som jag spelade gitarr. Denna mix spelades in på min bandspelare med den inbyggda miken. Sen höll jag på så några gånger fram och tillbaka. Gissa om det brusade i slutändan. Kanske får posta nåt här om jag hittar kassetterna 😄

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Usch... hemska flashbacks jag får nu 😄

Första spelningen var när jag gick i 9:an (-89). Jag tror att konserten gick okej egentligen men för min egen del var det kaos. Jag och bassisten krockade hela tiden på scen vilket betydde att min gitarr var ostämd 90% av konserten. Sen råkade jag lira ett av mina solon ett halvt tonsteg fel, lät för j***a illa! Vi spelade in konserten (på kassettband) och när vi lyssnade igenom bandet någon dag senare hör man ett par snubbar i publiken uttrycka sig, angående min soloteknik, enligt följande: "Vem f*n tror han att han är? Jimi Hendrix eller? Höhöhöhö!". Jag lirade inte ett solo igen på flera år efter det 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHA, grymt rolig tråd. 😄

Min första spelning gick faktiskt rätt bra. Det var på en skolavslutning i 8:an om jag inte minns fel. Det mesta satt där det skulle men gitarrtekniken var väl inte den bästa på den tiden. 😄

Annars har det ju hänt en del roliga saker på spelningar. Med bandet jag har nu kör vi ett intro varje gång vi börjar lira, när introts sista ton ljuder börjar vi spela direkt, men vid ett tillfälle när vi skulle börja direktt efter solot så hördes bara ett trumslag, och allt annat var tyst. En kabel var inte ansluten ordentligt. 🥰

En annan gång stod folk i publiken och kastade ölburkar på vår gamla gitarrist för att han var långhårig. *skrattar*

Link to comment
Dela på andra sajter

13 år (sjuan) spelade trumpet med ett ihopskramlat band som bestod av lärare och elever. Min matte-lärare var den som försökte lära mig spela. Vad jag minns gick det ganska bra. Drog ett solo på "Ain't misbehavin'" som nog var godkänt.

Var säkert lite ostämt eftersom vi spelade utomhus på hösten. Och är lite kallt i Norrbotten då.

Hursomhelst så har jag ingen inspelning av det hela utan bara (överdrivet?) trevliga minnen, var inte alltför nervös vad jag minns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. det var inte alls så länge sedan, i 2an (gymnasiet). Det var en konsert med musikkursen jag gick så vi spelade en del covers (utan att betala till Stim, för övrigt, för det skulle vi väl ha gjort?). Hur som helst så spelade jag trummor på första låten, let it be, och det gick väldans bra (otroligt lätt låt 🥰 ). Sedan var det några låtar emellan och sedan var det jag igen. Då gick det åt h*****e.

Jag var både ljudtekniker och musiker, så jag hade ställt in ljudet till första låten då jag skulle spela trummor och ändrade sedan vart efter. Men till basket case, som var andra låten jag skulle framföra, så fick en annan kille hoppa in och han pajjade allt! 😄 Micen (jag sjöng och spelade gura) var alldeles för hög så det var i stort sett bara den och lite trummor som hördes. Eftersom jag inte hörde gitarren eller basen så kom jag dessutom fel och började således sjunga andra versen på fel ställe 🥰 . Totalt kaos (falskt dessutom, extra mkt eftersom all koncentratino gick till att lyssna efter guran).

Bassisten gömde sig utanför scenen efter cirka 1 min och stod där under resten av låten. 🥰

Så kan det gå! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

HiFi (oregistrerad)

Jag spelade tvärflöjt från början och hade en jättetrist pedagog.

Fick min första spelning när jag vara 9 år gammal.

Fick öva på en andrastämma som var så trist så klockorna stannade.

Vi övade aldrig tillsammans utan var och en för sig.

Så när det var spelningsdags hade jag stark motvilja och kliva fram.

Vi spelade i en stor kyrka.

Och då hände det!

Det lät FANTASTISKT BRA och min trista stämma blev en av höjdpunkterna.

Sedan dess har jag alltid prioriterat att spela med andra och gärna i välklingande lokaler.

Musik är HÄRLIGT!

Vänligen

A Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var med kultbandet Horrid, måste vart -92 eller så, var 15 år (visst är man det i åttan?) och spelade för en helt galet röjig publik i Piteå på svinstian Inferno. Har tyvärr ingen ljudupptagning från då, men HÄR kan ni lyssna på en låt från en spelning 6-7 månader efter. Repetition är kunskapens moder var tydligen en devis vi levde efter redan då. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Det här gav mer respons än jag kunnat hoppas på. Jättekul att så många vågar bjuda på sig själva och helt ogenerat berättar om sina erfarenheter. Uppskattar verkligen alla svar och har hittills haft en riktigt intressant (och inte minst rolig) läsning. Såg även att några till och med har lagt upp länkar till ljudfiler med tidiga spelningar. UNDERBART!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min första spelning var på den lokala ungdomsgårdens rockkväll. Tyvär hade kvällens headline, ett metallica coverband spelat före oss och sen hade typ hälften av allla dragit efter dom, men vi körde på iallafall. Vi spelade ju då någon slags metal och körde väl typ 3 låtar och det gick bra. Som sista hade vi planerat att köra en In Flames cover varpå sångaren frågade publiken: Är det någon här som gillar In Flames? Hela publiken skrek typ: "Nej", "snälla nej", "nej fyfan" och etc. Vi hade ju inget annat planerat, så vi körde iallafall, och det gick ju bra ändå 😎

EDIT: Juste, jag pissade typ 15 gånger innan också.

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror lite på vad man menar... jag menar, jag spelade fiol när jag var typ fem, och terminerna avslutades med en såndär mysig föräldrakonsert. 😳 Måste vart en plåga för deras öron... jeez. 😎 Vet inte om jag riktigt skulle kalla det för en "spelning" dock. 😎

Första konserten som påminde lite mer om en vanlig rockkonsert var väl i gymnasiet, en konsert med Beatles-tema. Det lät väl hyfsat bra för att vara amatörer, typ... lite nervöst, framförallt i samband med nåt solo jag hade (på keyboard), men inte på nåt direkt besvärande sätt.

Men mitt spontana svar på vad som var min första spelning är nog en i våras, första gången jag körde solo med mina egna grejer. Trots större publik, och eventuellt en mer känslig situation med tanke på att det var mina egna låtar, så var det inte nervöst alls, utan bara kul! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

86a (oregistrerad)

På min första spelning var sångaren så full att han välte ner crash cymbalen...två gånger! Ljudkillen såg rätt förbannad ut när han fick springa fram till scenen andra gången 🙂

Han sjöng väl hyfsat men raglade omkring på scen rätt rejält. Min gittarsladd lyckades han dra ur två ggr också, snodde in benet på nåt jävla sätt.

Men kul var det iallafall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var på ungdomsgården där vi för tillfället repade,tror vi gick i sjuan, va en slags tävling som hette Rockbjörken där det va en jury som betygsatte olika saker (bästa instrumentalist, bästa låt, bästa band osv.) Gitarristen lyckades kamma hem bästa instrumentalist priset..vilket var lite roligt med tanke på att vi va MINST 5 år yngre än dom andra som spelade..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var 19 och vi spelade in med SOS ( Slem o skandalerna ). Vi tyckte det lät mycket bättre om man körde musiken på dubbla tempot när vi lyssnade efteråt så det fick bli så. Sen köpte vi (jag) Portastudio, Fostex, 4 kanalig kassett. Det blev ett par år inspelningar med Cute Craniums. Lysande 😠 / Mikke ( 1979 - 1983 i tidsperioden )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag gick i sjunde klass, kan ha vart åttonde!

Vårt band, "Kallemakt Musseslakt", spelade på den lokala ungdomsgården.

Jag på trummor, Eide på gitarr, Mattias på bas och Hassan på sång.

PUNK va genren som gällde!

Nervöst? Svar JA! Botemedel? 3 liter vatten på en kvart! Konsekvens? PISSENÖDIG som ingen annan när vi väl ska upp på scenen.

3 låtar. Vaktmästaren på skolan, numera Jocke Berg i Hardcore Superstar, hade pratat om ett dubbeltrumset "precis som det Lars Ulrich spelar på", så förväntningarna va höga. Vad fick jag se? Ett litet ynkligt trumset som jag va säker på att jag skulle slå sönder. Besviken!

Hur gick det då?

Bassisten spelade fel, sångaren stod med sånghäfte och sjöng i en mikrofon som tappat sin sladd, gitarristen försökte sig på ett och annat (misslyckat) solo och jag avslutade låtarna 15-20 sekunder innan dom egentligen skulle vara slut. Gissa varför!?

Den stora segern va vår egenkomponerade låt "Ful som Fan"

Punk! Vi va världsbäst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte säga att jag kommer ihåg första spelningen men det var nog iaf i åttan med en ensemble ihopsatt av vår musiklärare. Jag trummade och vi spelade covers på 60- till 80-talslåtar. Vi spelade även in en kassett 😠 i en lokal studio och kassetten såldes också runt i trakterna. Kommer inte ihåg vad han hade för grejer i studion men det var rullbandare och ett 20+ kanals bord. Han hade bytt ut baskaggen mot en elkagge och trumljudet lät förjävligt men jag visste ju inte mycket på den tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min första spelning gick jättebra tror jag (det var en rocktävling). Spelade då med ett band som hette Nothing Left. Det var först efteråt vi fick reda på hur det gick för alla hade fått en släng av demens och kom inte ihåg nånting från spelningen alls.

Fragment av recensionen av spelningen:

- Sångaren ser livrädd ut

- Hela bandet såg helt speedat ut

- Vilket otroligt röj, synd att sångaren trodde han va Axl Rose och kutade omkring fram och tillbaka på den 3 meter långa scenen

Jorå så att 😠 Kommer väl o bli likadant denna gång eftersom det var typ ett tag sen nu ja lirade ute för en massa folk 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag gick i sjunde klass, kan ha vart åttonde!

Vårt band, "Kallemakt Musseslakt", spelade på den lokala ungdomsgården.

Jag på trummor, Eide på gitarr, Mattias på bas och Hassan på sång.

PUNK va genren som gällde!

Nervöst? Svar JA! Botemedel? 3 liter vatten på en kvart! Konsekvens? PISSENÖDIG som ingen annan när vi väl ska upp på scenen.

3 låtar. Vaktmästaren på skolan, numera Jocke Berg i Hardcore Superstar, hade pratat om ett dubbeltrumset "precis som det Lars Ulrich spelar på", så förväntningarna va höga. Vad fick jag se? Ett litet ynkligt trumset som jag va säker på att jag skulle slå sönder. Besviken!

Hur gick det då?

Bassisten spelade fel, sångaren stod med sånghäfte och sjöng i en mikrofon som tappat sin sladd, gitarristen försökte sig på ett och annat (misslyckat) solo och jag avslutade låtarna 15-20 sekunder innan dom egentligen skulle vara slut. Gissa varför!?

Den stora segern va vår egenkomponerade låt "Ful som Fan"

Punk! Vi va världsbäst!

Haha! underbar historia. Och vilket namn sen=)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som finning, bleksvettig tonårshårdrockare stod jag i shorts och testament-tshirt på en av folkparksscenerna i Bollnäs. Basen hängde på magen och mikrofonen var otäckt nära min mun.

Jag vill minnas att vi (Embalmed) framförde 2 egna låtar med growlsång. De hugade i publiken var våra föräldrar som sympatiskt men föga entusiastiskt tog del av dessa Bollnästrashares första stapplande livesteg.

Om jag inte minns helt fel så var ena gitarissten såpass nervös att han vägrade spela så en fritidsledare fick hoppa in istället. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle posta videon på mitt första gig om jag inte visste att Lynxo skulle sno en väldigt snabb bil och åka hit samma minut som jag postar den och döda mig om jag gjorde de... 😏😠😱

Kan posta en länk till mitt andra gig om du vill se 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle posta videon på mitt första gig om jag inte visste att Lynxo skulle sno en väldigt snabb bil och åka hit samma minut som jag postar den och döda mig om jag gjorde de... 😏😠😱

Kan posta en länk till mitt andra gig om du vill se 🙂

Kom igen...

Njut av tiden det tar för Lynxo att köra 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle posta videon på mitt första gig om jag inte visste att Lynxo skulle sno en väldigt snabb bil och åka hit samma minut som jag postar den och döda mig om jag gjorde de... 😏  😠  😱

Kan posta en länk till mitt andra gig om du vill se 😆

Kom igen...

Njut av tiden det tar för Lynxo att köra 😆

jag menar blodigt allvar, han kommer att döda mig om jag gör de 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...