Jump to content
Annons

Mixning av Supralunar - Video tråden


Jamolir

Recommended Posts

Tjena!

Lovade att lägga upp en video där jag går igenom mixningen av låten Supralunar. Det visade sig att det tar ju en stund att gå igenom alla instrument så jag delar upp det lite grann.

Här är första videon där jag går igenom trummorna.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jamolir, du använde olika EQ-modeller för basen och för gitarrerna. Men tekniskt sett hade båda EQ modellerna hade kunnat göra typ samma sak, eller nästan i alla fall. Pultecen är ju lite mer begränsad, men å andra sidan hade man kunnat köra API EQn även på basen med.

Jag är lite nyfiken på om det fanns nån mer eller mindre specifik tanke bakom att välja olika EQ för bas och gitarr? klang eller .. nåt sånt, eller om det typ bara blev så 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jamolir, du använde olika EQ-modeller för basen och för gitarrerna. Men tekniskt sett hade båda EQ modellerna hade kunnat göra typ samma sak, eller nästan i alla fall. Pultecen är ju lite mer begränsad, men å andra sidan hade man kunnat köra API EQn även på basen med.

Jag är lite nyfiken på om det fanns nån mer eller mindre specifik tanke bakom att välja olika EQ för bas och gitarr? klang eller .. nåt sånt, eller om det typ bara blev så 🙂

Bra fråga!

API:n är ju en "klassisk" gitarr eq, jag personligen gillar hur den låter. Pulteq:en har en väldigt behaglig kurva i de övre registren från ca 2khz.

Det föll sig bara naturligt... Önskar jag hade en mer vetenskaplig förklaring.. 🙂

Redigerat av Jamolir
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra fråga!

API:n är ju en "klassisk" gitarr eq, jag personligen gillar hur den låter. Pulteq:en har en väldigt behaglig kurva i de övre registren från ca 2khz.

Det föll sig bara naturligt... Önskar jag hade en mer vetenskaplig förklaring.. 🙂

Okej. Förstår 🙂 Tack
Link to comment
Dela på andra sajter

Grym mix och mixvideo Jamolir. Otroligt intressant att ser hur du jobbat med låten. Tricket att muta undermicken under fills ska jag också ta med mig, skitsmart! Bra videoupplägg och du förklarar väldigt bra!

Tack så mycket! 🙂

Många saker gör man utan att fundera kring det. Man får tänka till när man skall förklara.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastisk jobb Jamolir och en för mig totalt surrealistisk upplevelse (men positiv) att titta på dessa filmer.

Beklagar åter att jag inte ha hunnit komma med respons på tävlingen i den andra tråden om det men jag fick min dotter i måndags och har bråda dagar. För att citera en mixtävlingsvinnare....."stay tuned"! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastisk jobb Jamolir och en för mig totalt surrealistisk upplevelse (men positiv) att titta på dessa filmer.

Beklagar åter att jag inte ha hunnit komma med respons på tävlingen i den andra tråden om det men jag fick min dotter i måndags och har bråda dagar. För att citera en mixtävlingsvinnare....."stay tuned"! 🙂

Fantastiskt roligt! Grattis!

Om du tycker det är surrealistiskt nu så vänta bara, sången är härnäst... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Jag vill ha Jamolirs långa dagar. 😄

Edit: Åtminstone på helgerna.....

Hahaha!

Det har varit en del annat nu men till helgen lovar jag att lägga ut sista delen. Annars kommer mina monitorer skänkas till dig Bluesboy! 🙂 :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...