Jump to content
Annons

Etablerade band, studio Vs live!


Bullerbyn

Recommended Posts

Satt och snurrade lite på youtube när jag slogs av hur många band som faktiskt låter förjävligt live mot hur deras studioproduktioner låter. Framförallt sång verkar vara något som de inte ens försöker få till? Kollade bla. detta, som låter förjävligt....

Däremot norska Gluecifer hade ju tydligen fattat livegrejen, stämmor m.m sitter som en smäck, förövrigt fantastisk rock`n roll.

http://www.youtube.com/watch?v=tunyktXkZ68

http://www.youtube.com/watch?v=J3egvkVr-lo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

http://youtu.be/nxAViasbM-Y

gubbarna i nephilim släppte en livedvd förra året, tycker många av låtarna låter bättre än på albumen. lite väl komprimerat kanske. och sångaren har väl hunnit röka ett par cigaretter för mycket sen inspelningstillfällena. men annars så. tycker de flesta sångare som inte riktigt håller måttet live har hunnit bli gamla sen albumen släpptes. hardcore superstar är väl ett undantag 😛

istället för att bara dumpa hela kan ni få en låt att jämföra med. låten nedanför spelas omkring 11 minuter in i videon ovan.

http://youtu.be/zERJD3EHu_M

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett Hardcore Superstar live några ggr och tycker de brukar låta jävligt bra bortsett från körsången. Joakim Berg brukar hålla en jävla klass tycker jag.

Gluecifer är ett bra exempel på hur man vill att band ska låta live tycker jag.

Ett exempel på ett band som knappt verkar försöka längre är ju Guns'n Roses.

http://www.youtube.com/watch?v=y0Bkw4vsHt8

Link to comment
Dela på andra sajter

Trist med alla gitarrmattor å feta körpålägg på plattor när banden inte ens försöker live. Sen den där "Guns" videon?!?! Det där är ju knappast GNR utan snarare Axls coverband. Hade han fattat nåt hade han väl krypit till korset, bett Slash & co om ursäkt, lagt in sig på gym i 6 månader å sen startat om det riktiga bandet. Antar dock att de inte vill ha med honom å göra.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Trist med alla gitarrmattor å feta körpålägg på plattor när banden inte ens försöker live. Sen den där "Guns" videon?!?! Det där är ju knappast GNR utan snarare Axls coverband. Hade han fattat nåt hade han väl krypit till korset, bett Slash & co om ursäkt, lagt in sig på gym i 6 månader å sen startat om det riktiga bandet. Antar dock att de inte vill ha med honom å göra.

Sett nya "GNR" live 2 gånger och det var riktigt riktigt bra båda gångerna, både bumblefoot och ashba utklassar slash i alla kategorier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns många orsaker att ljudet, och då framför allt sången, kan skita sig live, och den största orsaken kan vara dålig medlyssning. Något jag haft problem med många gånger tyvärr.

Andra saker kan vara dagsformen, en schysst spelning tar på krafterna, och även sjukdom kan göra sitt till, om så bara en liten sketen snuva.

Gnäller man för att det inte låter studioplatta på scen så har man missuppfattat vad live är fullständigt. I en studio har man teoretiskt sett oändligt med möjligheter (sanning med modifikation) till omtagningar och extra pålägg, och det behövs för att göra en bra platta. Live har man bandet, och det framförs just live. Att det inte har lika feta gitarrmattor och körer är för att det är ett band som framträder, inte ett storband eller orkester.

Några band som var helt fantastiska live var Nine Inch Nails, Skinny Puppy, Kraftwerk och Depeche Mode! Men då var åtminstone runt hälften av musiken playback :-)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett Hardcore Superstar live några ggr och tycker de brukar låta jävligt bra bortsett från körsången. Joakim Berg brukar hålla en jävla klass tycker jag.

Gluecifer är ett bra exempel på hur man vill att band ska låta live tycker jag.

Ett exempel på ett band som knappt verkar försöka längre är ju Guns'n Roses.

http://www.youtube.com/watch?v=y0Bkw4vsHt8

Konstaterar att när axel har cowboyhatten på är han rätt lik Lasse Stefans.

Känner någon form av ömhet för artister nu för tiden. Förut gick det att göra en dålig konsert utan att hamna på youtube för allmänt beskådande i eviga tider. Just det här gnr-klippet ser proffsinspelat ut, måste vara med deras godkännande då antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gnäller man för att det inte låter studioplatta på scen så har man missuppfattat vad live är fullständigt. I en studio har man teoretiskt sett oändligt med möjligheter (sanning med modifikation) till omtagningar och extra pålägg, och det behövs för att göra en bra platta. Live har man bandet, och det framförs just live. Att det inte har lika feta gitarrmattor och körer är för att det är ett band som framträder, inte ett storband eller orkester.

Nu är det inte så att jag anser att allt ska låta studio i livesituationer. Däremot tycker jag att om man sätter en massa stämmor på låtar så får man helt enkelt se till att man har några i bandet som även fixar det hyfsat live. Samma sak om man trycker dit mängder med gitarr, visst men då kanske man får inse att man som band inte kan ha en ensam gitarrist live. Utan får plocka in en till.

Sen att det skulle vara ett måste med alla möjligheter i studio för att skapa en bra platta är något jag hävdar inte är ett krav. Finns mängder med fantastiska plattor där produktionen inte tillåtits gå "bananas" trots alla möjligheter.

Idag är ju problemet med all editering på trummor m.m. att band som faktiskt låter skit kommer ut ur studion med helt orealistiska uppfattningar om sig själva. Har själv spelat in band ett flertal gånger som varit direkt mediokra men där vi "fixat" det hela ändå. Numer är jag inte säker på om detta är rätt väg att gå?

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant diskussion.

Inom rock, hårdrock (osv vidare upp i hårdhet) är det ju snarare en regeln än ett undantag att sången inte är helt med live (vet att det finns undantag där ute). När man var liten hårdrockare förr i tiden och såg i princip allt som kom så var sången extremt ofta inte bra.

Inte helt ovanligt att inte någon musiker också var helt ute och cyklade också.

Med det sagt så skall det vara bra jävla illa för att verkligen störa mig, annat tar över istället.

Hardcore klara sig med hästlängder de gånger jag sett dem.

Mycket sitter nog i hur musiken är, att det är viktigare med energi och attityd än att sjunga och spela perfekt.

Idealet är ju att ha båda, men jag tror att de flesta konsertbesökare där ute föredrar energi/attityd framför finlir och skönsång (det gjorde jag i alla fall när jag gillade sån musik).

Står still med instrumenten under hakan och ser rätt trist ut är ju ofta sammanlänkat med finspel.

Lite sitter säkert i hur musikens image är "party hard and who gives a fuck".

Några gånger är det helt säkert monitormixen som spökar.

Även om det knappast är en ursäkt, speciellt inte på stora konserter (ni har obegränsat med prylar, lös det, typ).

Man skall inte göra för mycket av liveklipp på tuben, när energin som var där och då är borta så faller det trots att det var hel rätt när det hände.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Alter Bridge med Myles Kennedy i spetsen är ett exempel på ett band som är grymt bra live. Även sången. Kände att ni behövde lite positiva vibbar i tråden. 🙂

H-vete va bra, tack för att du introducera det här för mig. Missat totalt förut....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...