Jump to content
Annons

Cubase 7 - "hang on exit"


Vallin

Recommended Posts

Hej,

Hoppas att någon av herrar/damer "Cubase-rävar" på forumet har sett detta problem och kanske har en lösning? Varje gång jag stänger ner Cubase (C Studio 4, C Studio 5, C5 och nu C7) så hänger programmet. Jag måste till Task Manager (Windows) för att stänga programmet. Jag har kört 32 bits Cubase fram till nu då C7 installerades som 64 bits. Alla versioner har haft detta.

Jag har, mig veterligen, inget exotiskt på min dator. Win 7 64bit, innan det XP. Antivirus från Microsoft (just nu) har haft AGV free innan tror jag det hette. Omnisphere, Sylenth 1, Ableton Live 8 (64 bit) och Reason. 6.5 Allt inköpt och äkta. Har Officepaketet och Firefox dessutom 🙂

Finns det en fix för detta - eller är kanske bara jag drabbad? Jag har i många år nu stängt av programmet i Task Manager, så jag är van, men det vore skönt att kunna stänga ner det som vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

jag har själv problemet med nuvarande Cubase (6.5.4). Är du registrerad på Steinbergs forum och läst trådarna där? Beroende på vad som kan tänkas orsaka "crashen" så läs även där. Kan nämna att i mitt fall kan det eventuella problemet bero på Automap programvaran - enligt vissa forumtrådar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, bara att leva med antar jag. Har btw installerat allt på nytt då jag precis skaffat en ssd som ny C drive, så gamla/suspekta drivrutiner etc känns inte aktuellt som orsak då detta hände innan jag fått in alla vsti's och andra program. Mera trisst än katastrofalt får man väl kalla detta problem. Tack för svaret i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, bara att leva med antar jag. Har btw installerat allt på nytt då jag precis skaffat en ssd som ny C drive, så gamla/suspekta drivrutiner etc känns inte aktuellt som orsak då detta hände innan jag fått in alla vsti's och andra program. Mera trisst än katastrofalt får man väl kalla detta problem. Tack för svaret i alla fall!

"Felanmäl" ändå till Steinberg. Tycker de är bra om de får fler indikationer på problemet. I tråden jag länkade till så noterar användarna två typer av problem; "crash" och "hang". Jag har den förra och du den senare enligt din beskrivning. Om du kör Automap så kan du prova att "unwrappa" och "wrappa" på nytt - vissa hävdar att det har åtgärdat problemet. Dock inte för mig. "Crash"/"Hang" har följt med ett par versioner av Cubase nu, så även den nya (7an), som du och flera andra beskriver. Jag drar mig för en uppgradering innan Steinberg antingen löser problemet genom uppdatering eller påvisar att problemet härrör till något annat utanför deras "kontroll" (typ ljudkorts drv etc). Vi ska inte leva med det anser jag 😉

Redigerat av Echobrain
Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar stänga projekten innan jag stänger Cubase. Har kört på två olika datorer, dock med samma utrustning som ljudkort etc som jag flyttar över när jag uppgraderar. Office klarar jag mig inte utan tyvärr. Ska ta och anmäla det till Steinberg bara för att det ska finnas i listan. Verkar vara svårt att lösa då alla verkar ha olika erfarenheter, inklusive att man inte har problemet alls. Kanske har med ljudkortet att göra? Använder en m audio 1010 lt.

Tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit med om det ibland förr om tiden också. Har inga lösningar dock så javete fasen vad det kan bero på.

I värsta fall får du köra lite tester. Ex. i, Starta stänga ett tomt projekt; ii, Avaktivera plugins och starta stänga; iii, Testa att döda "onödiga" processer innan du kör igång och testar.

Kan vara en annan process eller en plugin. Är det drivar så är det svårare att avgöra vad som kan hjälpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte "Trash your preferences and restart Cubase" standardsvar 1a ifrån Stenberg vid sådana här problem?

Jag minns också att jag hade häng vid avslut av cubase någon gång under 5.x men jag kommer inte ihåg hur jag blev av med det. Det kanske rentav gav sig när jag gick upp till 6an eller så kanske jag helt enkelt "trashade mina pref's".

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Basshole nämner så kan det definitivt vara värt att flytta hela Preference-mappen till typ skrivbordet så att Cubase skapar helt nya preferences vid nästa uppstart. Om inte detta hjälper så kan du med gott samvete flytta tillbaka din gamla Preference-mapp så att ev. egna inställningar läses in igen.

Jag skulle nog tippa på att i mer än 3/4 av fallen med sådana här problem så kan man härröra detta till exv. Novations Automap, taskiga ljudkortsdrivrutiner eller en dåligt programmerad plugg. Det tidsödande är helt klart att försöka hitta vilken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har provat en del nu och tror att jag híttat orsaken. I mitt fall måste jag stänga av min controller, en Korg Microkontrol. Om den stängs av först så kan Cubase sen stänga ner utan problem. Så det är bara att lära sig slå av grejerna i rätt ordning. Tack till alla som assisterat!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...