Jump to content
Annons

Världens snabbaste gitarrist - Måste ses!


Terror

Recommended Posts

Vill bara påminne folk om att jag inte tycker att han är bäst i världen, eller har den bästa tekniken, eller att han spelar 100% korrekt. Det vara bara en kul video. Laugh at it 🙂 Vallhagen har rätt attityd 🙂 Jag tror inte heller att han hinner 16-delar i 999bpm (eller som hans flickvän skrev, bmp). Det bör ju vara fysiskt omöjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är dock inte imponerad alls faktiskt. Redan vid 170bpm så börjar det bli slarvigt legato smör av allt. Och vid 300 så är det ganska dåligt. VIsst snubben känner pulsen men han har slarvat sig till den tekniken rätt rejält.

DOck han som har världsrekordet 350bpm?? Klarade det ju bra och där speedade de också ner spåret så det inte var något tvivel på om han klarade det lr inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är dock inte imponerad alls faktiskt. Redan vid 170bpm så börjar det bli slarvigt legato smör av allt. Och vid 300 så är det ganska dåligt. VIsst snubben känner pulsen men han har slarvat sig till den tekniken rätt rejält.

DOck han som har världsrekordet 350bpm?? Klarade det ju bra och där speedade de också ner spåret så det inte var något tvivel på om han klarade det lr inte.

Ärligt talat är jag inte så imponerad heller. Men tycker fortfarande att det är en barnsligt rolig video. Jag började skratta som fan när de gick över 300bpm. Sjukligt roligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta vara så grinig nu gubben! 🙂 Du måste erkänna att du garvade av videon iaf? Det var lite av poängen 🙂

Gubbe haha så gammal är jag inte 😛 Jojo den är kul som fan haha. Kolla in Michaelangelo om du vill få dig ett skratt. Hans dubbelhals är askul + att han kan spela lika bra med båda händerna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, upp till 300 bpm var det väl en aning imponerande. Men sedan blev det nästan lite... jag vet inte... fjantigt?

Hold it! Teknik är viktigare än känsla! Den här grabben är min husgud nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt här är mer irriterande för mig. Det finns så otroligt begåvade musiker som övar år ut och år in på musikhögskolorna och kan göra det här mycket bättre än killen, och så sitter man och gör såna här anspråk ... ja ... nä ..

Imponerande teknisk färdighet tycker jag är när en utövare gör samma sak på samma sätt i allt från låg till mycket hög hastighet. som om man pitchar upp en ljudfil i högre och högre hastighet - med bibehållen tonhöjd.

Han har gjort om melodin (spelar melodin fel) kanske för de ska va lättare för fingrarna att spela fort på. Arret är omgjort rejält. Han slirar runt tydligt även i lägsta 170, spelar massor av fel och falskt. Nånstans vid typ takt 35 tappar han tydligt bort sig och spelar rejält fel.

Börjar fuska massor så fort tempot börjar bli högre. Släpper toner, missa massor av toner, glider över banden med fingret istället för att sätta nytt finger på nästa band (som han gjorde från början), finns ingen definition i tonerna och högerhanden spelar inte ens hälften av tempot när hastigheten går upp. Och han spelar avsiktligt annorlunda sen när tempot ökar med.

Sextondelar i 900 bpm innebär att plektrumhanden ska knäppa strängen upp-o-ner 60 ggr i sekunden. Den här killen är inte ens i närheten av att utföra nåt sånt. 60Hz är så fort att det i sig alstrar ett ljud som örat uppfattar som en kontinuerlig ton. Örat kan inte uttyda enskilda svängningar/slag i sån hastighet, så hur skulle han veta att han ligger rätt om han nu ens skulle klara av en sån hastighet? Titta på höger handen, titta hur den rör sig, man ser tydligt att han spelar knappt hälften av anslagen ens.

Som sagt, gör exakt samma sak på samma sätt med samma definition i 40 bpm och 240 bpm. Det är imponerande. Den här videon tycker jag är flams. Vem som helst kan ju spela ett stycke fort om han bara kramp-spasmar med högerhanden och glider med fingrarna över banden.

Mest imponerande tyckte jag var att han lyckades komma in rätt efter 1 takts inräkning i enormt höga 999 BPM. Inräkningen är ju en cue på typ 0,6 sekunder. Notera även att det är nåt skumt med tempot. Hörs bäst i första genomspelningen (170). Klickets inräkning "saktar in" i inräkningen.

Redigerat av Signia
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore rätt trist om han ska stå som inspiration för unga nyblivna gitarrister, att jaga hastigheten. Då hoppas jag att de små aspirerande gitarrgudarna hellre fångas av stycket han spelar ist för hur han spelar den. Så enig med ovanstående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite roligt att se hur stötta många verkar bli av det här 🙂

Killen i videon har ju såvitt jag vet inte gjort anspråk på någonting annat än just snabbast.

Fast hur ska man egentligen motivera att det skulle vara en sämre approach på musik än någonting annat? Uppenbarligen finns det ju de som gillar det, "whatever floats your boat"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Imponerande oavsett vad somliga säger. Tycker även att det är intressant då det gäller varseblivning. Folk klagar på att det blir utsmearat och att man inte hör de enskilda tonerna. Man kommer till en gräns där man upplever högre tempon som att musiken går långsamare och melodin blir mer svepande linjer än enskilda toner. Det samma gäller ögat efter ett tag för mår man inte att registrera fingerrörelser längre utan det ser mest ut som om händerna glider omkring. Hurvida han verkligen får dit tonerna eller inte borde vara ganska enkelt att undersöka. Personligen tror jag att han får dit mycket mer än man tror.

Imponerande hursomhelst. Därmed inte sagt att man per automatik blir en musiker som verkligen berör folk bara för att man har formidabel teknik på dom områden som behövs för att spela Humlans flykt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjordes förresten en test i TVprogrammet Musikministeriet med just samma stycke fast på olika instrument. En Jazzgitarrist, en metalkeybordist, en balkandragspelare, en klassisk violinist och flöjtist. Dragspelaren vann överlägset, sen kom flöjtisten och en bra bit senare violinisten, keybordisten och gittaristen hamnade lång långt senare. Inte så vetenskapligt men kul.

Den som hade mest handikap på grund av instrument var antagligen violinisten då det verkligen är mycket svårt att spela den här typen av kromatik snabbt och exakt på en fiol som saknar band och har väldigt koplicerade lägesförhållanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ett skämt eller? Killen är ju kass! Spelar ju tom två slag på en ton emellanåt. Och tjena att det är 999bpm i slutet! Byter ju bara taktart. Kvittar ju vad metronomen tickar i, om det så är 768delar.

Fast det var ju jävligt kul. Och det var kanske det som var tanken? 😄

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden behöver Markus Paus:

http://www.youtube.com/watch?v=y_9YyKOqvNg

😆 Givna pluspoäng för manteln, den är classy.

Gällande originalvideon så vill jag inte vara en surbutt, men i all ärlighet så bidrar metronomen garanterat till att det låter så pass perkussivt i de högsta tempon (tempi?). Han spelar fan inte vidare rent som sagt, jag kan hålla med om att han är lite kvickare än vanligt i högerhanden men vänsterhanden glider runt som en tvål på isen. Enda skillnaden mellan att lyssna på honom och folk jag kände på gymnasiet är att han har en metronom som går fort.

Däremot finns det gitarrister som spelar fruktansvärt snabbt så att det blir imponerande, men då pga. att tekniken hänger med. Den här killen var faktiskt inge vidare i min mening.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vilka superöron folk här är begåvade med...

Men hur sjutton klarar ni av att avgöra via en YouTube-video om någon spelar rent när det går så snabbt att även metronomen nästan låter som ett enda sammansatt ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...