Jump to content
Annons

Små gitarrförstärkare, combo, topp


fender__

Recommended Posts

Tjena

Håller på bli tokig av emulerade förstärkare och kabinettet

Kör med guitar rig4 och en riktig Tuve screamer men utan bra resultat..

Jag har varit och testat en del förstärkare som bl.a. Orange (transistor varianten), vox lil night train ihop med cabinet 10", marshall osv

Det jag söker är något litet som går bra att använda i lgh utan att störa grannarna för mycket.

Vox lil night train lät bra men den låter för mycket när man vrider på volym å gain rattarna.

Har något bra tips ni kan ge mig?

Kommer jag få bättre resultat med en rörstärkare än med gr4?

För att spela in en riktig stärkare måste man ju ha ett bra akustikbehandlat rum samt bra preamp å mick.

Jag kör med studio projekt b1, sm57 och vtb1 preamp..

Gitarrerna jag använder är fender strata samt gibson bfg

Är det stor skillnad på en transistor stärkare och en rör stärkare INSTÄLLD PÅ LÅG VOLYM??

Tack!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror du skall satsa på en isobox. Personligen föredrar jag rörstärkare och idag finns det ett grymt utbud av små femwattare som är klass A rör men tänk att fem watt på full patte är alldeles för starkt för en lägenhet. Men dessa har en helt annan dynamik och djup i tonen än en transistor.

MVH Freddan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där låter helt klart som en bra lösning! Har själv kollat på det men en polare sa att det funkar bra för inspelning av hårt distade gitarrerm för metall mm. Men när det gäller clean, crunchy sound så krävs det mer rum, dne lilla lådan är för liten för dessa typer av sound påstår han.. Men det kanske inte stämmer?

Hittade en DIY på en isobox

http://www.amptone.com/diyisobox.htm

Det kanske är värt att testa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Då förstod jag dig fel fender. Fattade det som att det var gain rattarna du ville ha upp. Det stämmer nämligen som du säger att den lämpar sig bäst till hårdare ljud. En lösning då är ju en rörstärk ute i det fria för det cleana ljudet alternativt skita till det med någon form av distpedal. Vill du driva stärkaren till självdist ställ den i lådan och jobba med "rummet" i inspelningsprogrammet eller koppla gitarren via en analog delay pedal som du ställer på ett slap delay. Ett slap delay till guran lägger till ett väldigt fint rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte nyss en 5-watts Fender Super Champ XD tror jag den heter. Låter riggigt bra, 16 emuleringar plus rör i försteget. Alla ljud från helt rent till heavy metal dist. Kostar ca 2500 i svenska musikaffärer. Provade samtidigt en liten Blackstar, den lät inte alls lika bra.

Det finns en kanon demo på youtube tyvärr verkar det omöjligt se adressen o länka i I-phone men den heyer

Fender Super Champ XD Demo

Avkoliok133 040 visningar

På bilden är den mickad med en sm57. Lyssna på hela demon...!

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis till mig kör en liten helrörs Blackstar-combo och den låter bra även vid låg volym(enkanalare med reverb och simulerad utgång för inspelning). Kostar ca 2000kr har jag för mig.

En tanke skulle kunna vara att den skulle kunna fungera uppmickad vid spelningar som monitor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska definitivt lyssna på fender stärkaren. Hur funkar det med rör och emuleringar? Låter det fortfarande långt ifrån rörstärkare utan emuleringar?

Ac4tv har jag testat och var inte alls nöjd med den, tyvärr :/

Har även testat blackstar och tycker inte soundet riktigt passar min smak..

Fler tips uppskattas 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat denna.

Det är ju en transistor förstärkare. Sedan har den en massa funktioner jag inte är ute efter.

Någon som testat Vox lil nightmare eller kabinett emuleringsprogramet recabinet?

Jag tror att dessa två bör gå bra ihop, alltså voxen och recabinet? Då får jag rörkänslan och på en lagom ljudnivå.

Någon som kör på liknande sätt idag?

vad tycker ni, bra eller dåligt??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 2 förslag åt dig antingen skaffa overlouds th2, låter helt sjukt!

använder den där, kanske inte hörs så bra gitarrerna men det är något.

Alt 2. En palmer pdi-03 en högtalarsimulator med belastning så du kan kräma på rören rejält utan att behöva ha en överdriven volym.

Jag använder mig av båda alternativen, blandar dessutom ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Badertheinvader: Ska kolla på grejerna du nämner känner inte igen något utav det!

Nilson: 15watt låter lite för mycket för att spela i en lgh?

rockstone: Det låter som en dyr historia! Har hört talas om den där folkesson, ska kolla upp det där!

Tack för tipsen

Ingen som testat recabinet ihop med en topp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är nästan en omöjlig ekvation i en lägenhet. En 5-wattare som nån skrev är på tok för högljud och en rörstärkare + högtalare som inte andas ordentligt låter sällan bra. Isobox är ett bra alternativ men skrymmande. Nästa steg är hybrider med inbyggd emulering men då kan man lika gärna kan fortsätta använda datorsimulering. Trivs inte heller bra med Rig 4/5, det är kvantitet före kvalitet.

Om du vill ge ampsims ännu en chans tycker jag du ska prova den här. http://www.scuffhamamps.com/

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat scuffham amp och det låter faktistk helt OK.

 

 

Men en sak som jag undrar över.

 

Om man har en förstärkar topp säg Vox lil night train som jag nu kollar på. Går det att koppla den direkt in i ljudkort eller preamp utan att behöva använda en kabinett? Pratade men försäljare på deluxe music och han var osäker på fall det gick utan en kabinett? Eftersom på deras hemsida står förljande

"Headphone/line out jack is fantastic for recording Lil' Night Train's tube sound directly or for those late-night practicing"

Det borde väl gå att koppla en topp direkt in till ljudkort/preamp?

Redigerat av fender__
Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat scuffham amp och det låter faktistk helt OK.

 

 

Men en sak som jag undrar över.

 

Om man har en förstärkar topp säg Vox lil night train som jag nu kollar på. Går det att koppla den direkt in i ljudkort eller preamp utan att behöva använda en kabinett? Pratade men försäljare på deluxe music och han var osäker på fall det gick utan en kabinett? Eftersom på deras hemsida står förljande

"Headphone/line out jack is fantastic for recording Lil' Night Train's tube sound directly or for those late-night practicing"

Det borde väl gå att koppla en topp direkt in till ljudkort/preamp?

Ja, om det finns en utgång gjord för det. Och i detta fallet gör det de. Ta bara rätt utgång så du inte råkar koppla fel, man vill INTE koppla högtalarutgången till nått annat än högtalare! Saker går sönder då...

"Line Out till Line In" ... logiskt va? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat scuffham amp och det låter faktistk helt OK.

 

 

Men en sak som jag undrar över.

 

Om man har en förstärkar topp säg Vox lil night train som jag nu kollar på. Går det att koppla den direkt in i ljudkort eller preamp utan att behöva använda en kabinett? Pratade men försäljare på deluxe music och han var osäker på fall det gick utan en kabinett? Eftersom på deras hemsida står förljande

"Headphone/line out jack is fantastic for recording Lil' Night Train's tube sound directly or for those late-night practicing"

Det borde väl gå att koppla en topp direkt in till ljudkort/preamp?

Du behöver fortfarande simulera högtalare eftersom det är det som faktiskt färgar ljudet mest. Men det finns bra cabsims.

http://www.two-notes.com/en/software/torpedo-pi-free/

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att med en Blackstar HT5-topp + en vettig låda så får du grym mångsidighet för pengarna. Alternativt en röförstärkare med en fin ren kanal + en Blackstar HT Dual (vilket är HT-5:ans preamp i pedalform.) Båda syns rätt frekvent begagnade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min Fender Superchamp har även lineutgång, bara jag kommer hem från min resa kan jag lägga ut ljudprov från den, inspelat både med mick, eller enbart från lineutgången. Den borde väl ha en högtalarsimulering på lineutgången?

Med rör i försteget borde det gå att få kokande dist även på pytte volym på mastern, typ en halv watt. Det lilla jag testat den är det samma krut även på ultralåg volym. Testade som sagt en liten Blackstar samtidigt i affären, den lät skit i jämförelse. Alla 16 emuleringsljuden i Supertjampen låter guld , från jazz cleant till metal. Helt utan distpedaler. Kopplar jag dit ävensåna lärdet slå världsrekord i dist.

Fender drules - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Isobox har jag kommit fram till att jag inte ska köra med isobox då den tydligen inte är så bra, påverkat soundet negativt när det gäller Clean crunch sound

Lägg gärna ut ett par ljudfiler på fendern när du kan

Angående ht dual har faktiskt kollat på den innan men körde med tube screamer istället

Link to comment
Dela på andra sajter

När det står "line out/headphones" kan man nästan räkna med att det finns en "inbyggd högtalarsimulering" för man vill inte lyssna i lurar på en ren hörlursutgång direkt från försteget! låter inte kul alls... Tyvärr brukar den inbyggda högtalarsimuleringen va rätt sugig för att utrycka det milt. I det fallet funkar det ju tyvärr inte så bra med någon impuls i efterhand eftersom det då blir "kaka på kaka"...

En helt vanlig effektsloop i en stärkare är ett bättre alternativ om man ska lägga kabinettimpuls då "senden" brukar ligga direkt efter försteget.

En kabinettimpuls är för övrigt ett slutsteg och en låda i simulerad variant, och då är det ju försteget på förstärkaren man vill ha inspelat innan man lägger impulsen. Logik igen. Tack å hej

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Min Fender Superchamp har även lineutgång, bara jag kommer hem från min resa kan jag lägga ut ljudprov från den, inspelat både med mick, eller enbart från lineutgången. Den borde väl ha en högtalarsimulering på lineutgången?

Med rör i försteget borde det gå att få kokande dist även på pytte volym på mastern, typ en halv watt. Det lilla jag testat den är det samma krut även på ultralåg volym. Testade som sagt en liten Blackstar samtidigt i affären, den lät skit i jämförelse. Alla 16 emuleringsljuden i Supertjampen låter guld , från jazz cleant till metal. Helt utan distpedaler. Kopplar jag dit ävensåna lärdet slå världsrekord i dist.

Fender drules - 55

Rättelse: Superchamp XD har inga rör i försteget, men väl i slutsteget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan så det är så illa att om man kopplar in det till datorn så kan man inte välja cab impulser eftersom det redan kommer med en emulerad kabinett från Voxen, fan det borde väl gå att avvaktivera eller stäga den funktionen?

Någon som kör med gitarr preamps? Ex POD osv? Är det något som är värt att testa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, du kommer nog inte störa mycket med x2.. Min voxac4tv låter mycket högre för att låta bra.

Jag testade den på låg volym å det låter bra... Du behöver kanske en bra preamp då men...

Gå in å testa själv i en äffär å se

MVH/Niklas

Redigerat av Nikk Dust
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...