Jump to content
Annons

Små gitarrförstärkare, combo, topp


fender__

Recommended Posts

Annons

Det där låter helt klart som en bra lösning! Har själv kollat på det men en polare sa att det funkar bra för inspelning av hårt distade gitarrerm för metall mm. Men när det gäller clean, crunchy sound så krävs det mer rum, dne lilla lådan är för liten för dessa typer av sound påstår han.. Men det kanske inte stämmer?

Hittade en DIY på en isobox

http://www.amptone.com/diyisobox.htm

Det kanske är värt att testa 🙂

Intressant det här med små isoboxar. Spontant skulle jag inte bygga som det visas i videon.

Luften behöver nog kunna röra sig fritt i lådan om det sak bli riktigt bra. Elementet behöver ju också kylning.

Några saker jag hade gjort annorlunda:

• Ventilera lådan med en ljudfälla

• Skal med högre densitet och störremått som ger större avstånd väggar/kapsel

• Absorbera resonansen med minst 95 mm mineralull eller liknande istället för tunt skum

• Räkna på måtten, ev. inte alla väggar paralella

• Stora gummihjul istället för nylon för bättre frikoppling mot golv

• Bygga en låda inuti en större låda, precis som man bygger flytande "rum i rummet", om hög ljudisolering är önskvärt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag undrar vad det är som gör att just fender super champ x2 går att spela på låg volym och fortfarande få bra sound? Det är ju som vilken annan röstärkare som helst!?

Men ska testa den i affären! Tack för tipset

Dels att det är åtminstone ett rör, sen har de nog fått till emuleringarna (heter det så?) riktig j-a bra den här gången. Fender har ju en serie som heter Mustang också, (inget rör) med en mängd olika förstärkarljud, man kan ladda ner ännu fler och ändra inställningar via datorn... Men den tycker inte jag alls låter lika bra som Super Champ. När jag hörde Black Star samtidigt som Super Champ tyckte jag även den lät riktigt billigt i jämförelse. Jag har dålig rörlighet nu som nyopererad, men kanske orkar jag göra lite testinspelningar sen i dag. Är nyfiken på hur värsta metall-soundet låter om jag dessutom kör både Hotcake-disten och MXR analogfuzzen på det. Borde skorra ganska skapligt! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

?? Är du säker på det? Röret borde ju sitta på ingången.

Tog det ur minnet, hade för mig att försteget var transistor men tror att jag blandade ihop den med Fender Bandmaster VM. Korrekt ska vara att den har ett rör i försteget och två rör i slutsteget. Antagligen sitter förstegsröret på ingångssteget, varpå signalen går in i det digitala modelleringssteget för att till sist landa i en transistorlikriktare innan rörslutsteget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ne, tror jag slår på stort! En Kemper, känner dem flesta till idag antar jag 🙂

Har lyssnat och läst och lyssnat och känner att den verkar riktigt schysst.. Bara att testa den så får jag se efteråt!

Känns också som att dme borde komma ut med en mindre variant där man inte har "klona" funktionen, eftersom jag och säkert många andra som köper en sån här varken äger eller kommer äga en så pass bra förstärkare som man kan klona!?!?! vad tror ni??

Och då borde väl priset sjunka markant..

Återkommer på Lördag efter att jag testat Kempern!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag köpte nyss en 5-watts Fender Super Champ XD tror jag den heter. Låter riggigt bra, 16 emuleringar plus rör i försteget. Alla ljud från helt rent till heavy metal dist. Kostar ca 2500 i svenska musikaffärer. Provade samtidigt en liten Blackstar, den lät inte alls lika bra.

Det finns en kanon demo på youtube tyvärr verkar det omöjligt se adressen o länka i I-phone men den heyer

Fender Super Champ XD Demo

Avkoliok133 040 visningar

På bilden är den mickad med en sm57. Lyssna på hela demon...!

I dag skulle jag iväg o spela med en 100-pers gospelkör i kyrkan här, och råkade titta lite på min lilla förstärkare som jag småskrutit om och benämnt Fender Super Champ... Det är ingen sån 😊 den heter Vibro Champ, haha pinsamt. Den har i alla fall ett 12AX7 i försteget och ett 6V6 rör i slutsteget, den är på 5 watt, räckte bra i kyrkan, vi mickade ut den i PA. Jag spelade inte på mer än högst en tredjedel av volymen den kan ge ifrån sig...

Den låter bra, men inte är det som Hot Rodden ändå tror jag, den är inte lika följsam på gitarrvolymen, Hot Rodden kan man gå steglöst från väldigt rent ljud till rejält med dist enbart med att vrida på gitarrvolymen, det går inte lika bra med den lilla, den trivs bäst i ett läge, helst fullt på gitarren, ändrar ljud gör man genom att byta modellingarna, det finns 16 stycken. Det är nog de två rören som gör den bättre än de andra jag testat. Gav 2500 för den på Bergströms Musik i Hudiksvall. Som en distpedal ungf. Testa en om ni får tillfälle, ni kommer att bli förvånade.

Ganska pinsamt att recensera en Super Champ på nätet när det inte är en sån man har! 😆 Inte undra på att det blev funderingar ang rörens antal...

Utskämd igen - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

I en lägenhet skall du bara ta bort alla rörförstärkare i ekvationen. De kräver mycket volym och i en lägenhet är det inget bra.

Men som alla regler finns det undantag. Laney blackheart och Yngwies Malmsteens Marshall signatur förstärkare är de undantag. På bägge kan du ställa in Watt antalet ner till 0.1w och då funkar det i lägenhet. Nackdelen är att de kostar en slant.

Sedan har man det med en bra högtalar låda till det med. Harley Benton som är Thomanns märke har en 4x12 för ett bra pris som passar till just dessa toppar.

Annars skulle jag rekommendera en Marshall Mg, antingen 30W eller 50W. Helt analog transistor vilket gör att du får ett varmare ljud än just simuleringar och de behöver inte ha hög volym. Finns som Combo vilket gör det lättare att möblera med. Har man en topp så krävs det högtalar låda.

Så kolla i butiker och provspela. Det är det bästa man kan göra. Men undvik rör förstärkare. De kräver verkligen volym och det är inte bra i lägenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

I en lägenhet skall du bara ta bort alla rörförstärkare i ekvationen. De kräver mycket volym och i en lägenhet är det inget bra.

Men som alla regler finns det undantag. Laney blackheart och Yngwies Malmsteens Marshall signatur förstärkare är de undantag. På bägge kan du ställa in Watt antalet ner till 0.1w och då funkar det i lägenhet. Nackdelen är att de kostar en slant.

Sedan har man det med en bra högtalar låda till det med. Harley Benton som är Thomanns märke har en 4x12 för ett bra pris som passar till just dessa toppar.

Annars skulle jag rekommendera en Marshall Mg, antingen 30W eller 50W. Helt analog transistor vilket gör att du får ett varmare ljud än just simuleringar och de behöver inte ha hög volym. Finns som Combo vilket gör det lättare att möblera med. Har man en topp så krävs det högtalar låda.

Så kolla i butiker och provspela. Det är det bästa man kan göra. Men undvik rör förstärkare. De kräver verkligen volym och det är inte bra i lägenhet.

Helt fel. Min 40 watt Fender Hot Rod kan visserligen matcha en rejält hårdslående trummis, men den låter hur j-a bra som helst på riktigt låg volym. Spelar man in den är det efteråt omöjligt att säga om mastervolymen stod på 5 eller 0,3. Att undvika rörförstärkare var nog bland det dummaste jag läst här på länge, haha. 😎

Den minsta Blackstaren testade jag nyss, tyckte den lät rena skiten...

Link to comment
Dela på andra sajter

I en lägenhet skall du bara ta bort alla rörförstärkare i ekvationen. De kräver mycket volym och i en lägenhet är det inget bra.

Men som alla regler finns det undantag. Laney blackheart och Yngwies Malmsteens Marshall signatur förstärkare är de undantag. På bägge kan du ställa in Watt antalet ner till 0.1w och då funkar det i lägenhet. Nackdelen är att de kostar en slant.

Sedan har man det med en bra högtalar låda till det med. Harley Benton som är Thomanns märke har en 4x12 för ett bra pris som passar till just dessa toppar.

Annars skulle jag rekommendera en Marshall Mg, antingen 30W eller 50W. Helt analog transistor vilket gör att du får ett varmare ljud än just simuleringar och de behöver inte ha hög volym. Finns som Combo vilket gör det lättare att möblera med. Har man en topp så krävs det högtalar låda.

Så kolla i butiker och provspela. Det är det bästa man kan göra. Men undvik rör förstärkare. De kräver verkligen volym och det är inte bra i lägenhet.

Håller inte med. Min Suhr/CAA PT50 är en riktig best även på låg volym. Och det finns fler där ute som funkar lysande i en lägenhet.

Att rörstärkare per definition MÅSTE spelas på näsknäckande volym för att låta bra är en seglivad myt idag. Det finns definitivt de rörstärkare som låter bättre på hög volym än de gör på låg volym, men det finns också de som låter kanon även hemma i sovrummet, utan att göra både gitarrist och grannar lomhörda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ne, tror jag slår på stort! En Kemper, känner dem flesta till idag antar jag 🙂

Har lyssnat och läst och lyssnat och känner att den verkar riktigt schysst.. Bara att testa den så får jag se efteråt!

Känns också som att dme borde komma ut med en mindre variant där man inte har "klona" funktionen, eftersom jag och säkert många andra som köper en sån här varken äger eller kommer äga en så pass bra förstärkare som man kan klona!?!?! vad tror ni??

Och då borde väl priset sjunka markant..

Återkommer på Lördag efter att jag testat Kempern!

Eftersom "kloningsfunktionen" är det bärande säljargumentet för Kempern och anledningen till att det finns tusentals profiler att ladda ner så tror jag inte att de kommer att släppa en variant utan den, nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...