Jump to content
Annons

Ditt bästa mixtips?


Hipsterloffot (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Jag kör mycket lågpass på trummor. Jag vill ofta ha stora avlägsna trummor och då passar det att skära det mesta över 12kHz typ.

Samma sak sång, ibland kan det behövas att man skär diskanten för att den ska sitta i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit vad sugen jag blev på att dra till studion och testa lågpass filter... på riktigt. Kör med högpass på det mesta men har inte tänkt på lågpass av någon anledning.

På sång kör jag ofta ett EMT 250 reverb från UAD. Mellan 0,6 och 1 sek reverbtid med 40 eller 60 ms pre-delay. Det brukar plasera sången i mixen väldigt bra utan att låta för mycket reverb. Lyssna här ca 2:15 in:

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit vad sugen jag blev på att dra till studion och testa lågpass filter... på riktigt. Kör med högpass på det mesta men har inte tänkt på lågpass av någon anledning.

På sång kör jag ofta ett EMT 250 reverb från UAD. Mellan 0,6 och 1 sek reverbtid med 40 eller 60 ms pre-delay. Det brukar plasera sången i mixen väldigt bra utan att låta för mycket reverb. Lyssna här ca 2:15 in:

http://www.youtube.com/watch?v=XQZYDsgx4iQ&noredirect=1

De va grovt snyggt.

Reverbfixerad - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina bästa tips (för den som ger en elefants röv):

1. Våga spela in torrt. Då får du 100% kontroll över slutresultatet. Förr (och ännu bland gubbar) gällde ”friskt vågat hälften vunnet”-mentaliteten. Men med dagens teknikresurser är det bara fånigt. Som att köpa en Lotus och installera en oåterkallelig hastighetsspärr vid 110 km/h. (Bilanalogin är dedicerad till JJRockford).

2. Våga mixa torrt! Om du vill ha djup och/eller bredd – dubba mycket under inspelningsfasen! Less is more gäller absolut vid effektbruk, oavsett Yngwie Malmsteens löjliga citat.

3. Delay är lättare att handskas med än reverb, och kan faktiskt ge dig det resultat du förmodligen är ute efter. Särskilt på sång. Dock ej på rytmik- och pulsinstrument, förstås, då det ju blir risk för en jävla röra – såvida inte ”röra” är syftet.

4. Trummor låter bäst (för produktionen i helhet) när de inte sprids ut på sidorna för mycket. Ibland kan total monofiering vara Da Shit! ”Room” på trummor är ett måste, och virvel (och pukor) bör alltid ha en extra liten ”reverbsvans”.

5. Baskagge blir bäst när den (1) i övre frekvenser, låter som en oxfilé som faller och slår emot marmor, och (2) i lägre frekvenser, känns som om du får en spark i bröstet. En virvel ska kännas som en lavett.

6. Det är hur du tycker det ska låta som gäller, inte hur andra tycker att det ska låta.

7. Mixa gärna med en limiter på masterbussen. Ett tag fanns det ett generellt ”förbud” mot detta, vilket jag i mina yngre producentdagar fuckat nog trodde på – och säkert många fler. Ju erfarnare man blir, desto mer inser man hur ens naivitet har hämmat ens utveckling. Vinn tid och följ nästa punkt:

8. Regler är till för att brytas – inte följas.

9. Tycker du att gitarren/basen/trummorna/sången/whatever låter najs i en annans produktion, såväl på den kommersiella marknaden som t.ex. här på forumet? Stjäl människa! Stjäl som en korp! Den producent som får för sig att anklaga dig för ”sound-stöld” får se sig om efter en annan syssla. Samla på frimärken, till exempel.

10. När du lämnar din låt åt kritik och två/fler kritiker lämnar direkt motsatta åsikter om samma detalj, då vet du att du har gjort rätt. Och du kan lugnt gå vidare med andra mer väsentliga detaljer/frågor. Hur dumt det än kan låta så är målet att folk ska tycka olika om din låt/produktion. I det fall du får en 100% ”majoritet” ska du vara uppmärksam, för då har du en ”dålig” produktion på G…

Äh, vaffan… jag kan hålla på i all evighet. Det här får räcka tills vidare.

Edit: grovt syftningsfel i punkt 5.

Redigerat av Valle
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Våga mixa blött skulle jag säga, då det motsatta redan är normen. Får ofta kritik för att jag mixar in massiva reverb och delays på singer singwritergrejer. Men det är ENDAST andra tekniker som klagar, för att det står i nån jävla bok nånstans att det inte "ska vara" så. Lyssnaren är desto nöjdare eftersom det för det mesta är väldigt smickrande för sången. För att svara på frågan; Brukar använda UAD EMT 140, Impulser på EMT 250 Lexicon 300 & 480 och allt som oftast D-Verb, vilket faktiskt låter kalas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Våga mixa blött

Mixa blött är gött...

Dåliga tips (omifallatt nu TS skulle vara "ny" inför mixning), tycker jag. Att kasta på effekter utan att först överväga motsatsen blir lite fel i sammanhanget.

Jag är också av den meningen att "regler (normer) ska brytas". Men de ska inte brytas bara för att det är "norm", utan för att det ska motsvara ens egna förväntningar av vad man vill uppnå. Att ignorera en norm bara för att någon annan säger det (och inte för att man själv vill göra det) blir ju indirekt att följa en "ny" norm...

Sådetså!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också av den meningen att "regler (normer) ska brytas". Men de ska inte brytas bara för att det är "norm", utan för att det ska motsvara ens egna förväntningar av vad man vill uppnå. Att ignorera en norm bara för att någon annan säger det (och inte för att man själv vill göra det) blir ju indirekt att följa en "ny" norm...

Sådetså!

Försökte motivera mitt tips, tråkigt att du uppfattade som att det bara var för att bryta mot normen.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Försökte motivera mitt tips, tråkigt att du uppfattade som att det bara var för att bryta mot normen.

Äsch, medger att jag gick fram lite väl "ångvält"... Hängde upp mig på "fel" bisats.

Edit: 😉

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testar gärna med lite reverb och delay när jag mixar men stänger av typ alla auxar när jag jobbar med eq och compressor. Sen testar jag auxarna igen.

Annat bra tips är att anteckna hela tiden. Hör du något som måste fixas, skriv det på en liten lista och återkom till det. Bocka av listan punkt för punkt och när listan är tom är oftast mixen klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag arbetar huvudsakligen efter några enkla regler:

1 - Aldrig någonsin effekter eller processorer, exempelvis compressor, gate, eller filter, på inspelningen. Enda undantaget jag bågonsin skulle acceptera är limiter (för oväntade nödfall), och eventuellt proximity-filtret på mina Sennheiser MKH ifall jag spelar in närmare än 3cm.

2 - Att alltid, så långt det bara är möjligt, sträva efter att spela in ett material som potentiellt skulle kunna klara sig helt utan filtrering och compression. Givetvis omöjligt att lyckas med helt, men det är vad jag strävar efter.

3 - Vid mix bör det hållas så enkelt det är möjligt. Är det nåt som behöver fixas så ska det fixas, låter något bättre genom exempelvis en reampad förstärkare så ska det gå genom en reampad förstärkare...men om det inte verkligen behövs, ska ska det inte vara med. Samma sak men ännu hårdare med EQ: försök arbeta så försiktigt som möjligt.

Med detta inte sagt att det måste vara minimalistisk. Tvärt om så är jag väldigt maximalistisk i det jag gör, men det måste vara gjort med omdöme. Ju fler processer man använder till samma ljudkälla, desto sämre kommer det låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Innan du sträcker dig efter EQ, se om du kan lösa problemet med panorering först. Spela hellre in med för lite bas än med för mycket. Det förra kan fixas efteråt med t ex Waves MaxxBass eller andra psycho-acoustics pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Dåliga tips (omifallatt nu TS skulle vara "ny" inför mixning), tycker jag. Att kasta på effekter utan att först överväga motsatsen blir lite fel i sammanhanget.

Jag är också av den meningen att "regler (normer) ska brytas". Men de ska inte brytas bara för att det är "norm", utan för att det ska motsvara ens egna förväntningar av vad man vill uppnå. Att ignorera en norm bara för att någon annan säger det (och inte för att man själv vill göra det) blir ju indirekt att följa en "ny" norm...

Sådetså!

Det finns musik som bygger på ljudbyggande och då är tipset mixa utan effekter helt kass...

Typ det jag gör i Thinkingmachine faller lite om jag skulle mixa torrt i början. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns musik som bygger på ljudbyggande och då är tipset mixa utan effekter helt kass...

Typ det jag gör i Thinkingmachine faller lite om jag skulle mixa torrt i början. 🙂

Ah, sorry! Jag utgick helt kallt ifrån att TS sysslade med pop/rock/hårdrock, inte "ljuddesign", därav mina tips.

TS kan bortse från mina tips!

Man måste ju hålla sig OnT 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är inte ljuddesign, det är bara en annan variant av komponerande. Pop är för övrigt väldigt beroende av effekter, även rock utan exempelvis dist och reverb låter inte särskilt rockigt. Dock var ju det du skrev från början att man skulle vara försiktig med effekter, och det håller jag fulltoch fast med om!

Vad betyder TS förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är inte ljuddesign, det är bara en annan variant av komponerande. Pop är för övrigt väldigt beroende av effekter, även rock utan exempelvis dist och reverb låter inte särskilt rockigt. Dock var ju det du skrev från början att man skulle vara försiktig med effekter, och det håller jag fulltoch fast med om!

Vad betyder TS förresten?

Ursäkta, men vem "pratar" du med. Mig eller Doc? För det var ju Doc som pratade om "musik som bygger på ljudbyggande", vilket jag tolkade som "ljuddesign".

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ta det chill med reverbet!! Speciellt på sång. Det behövs mindre än man tror. Mina första mixar lät som sången simmade bland de andra instrumenten......om inte det är känslan man vill ha detvillsäga. Men oftast vill man ha en tydlig och klar sång. Desto snabbare låt desto kortare reverb.

2. Gå metodiskt fram. Om man till exempel går igenom frekvenserna en efter en när du eq:ar så är det lättare att förstå vad som händer och vad man har kvar. Då börjar man mixa kicken (om man vill ha den lägst) i området den ska dundra nånstans 40-100hz, sen fixar basen emot kicken i samma frekvensområde. Gå igenom resten av instrumenten i samma frekvensområde från basigast till diskantigast: andra basiga instrument typ dova orglar,tuba etc, sen sången (i princip100hz-20kz!), gitarrer osv tills du gått igenom alla instrument. Gör sen om samma sak tex i området 100-500hz. Börja med kicken sen basen osv. Gör samma sak i området 500-1000hz, 1000-5000hz, 5000-20000hz. Det är ett bra sätt, speciellt om man är ovan att använda EQ, att undvika att samma frekvenser från olika instrument bråkar med varandra och grumlar till det. Det är lättare att bestämma vad som ska "härska" i villket frekvensområde= Var man ska dra ifrån och var det behövs en höjning. Tidskrävande men givande.

Är man osäker på var instrumenten ligger i frekvens så kan nåt sånt härhttp://s36.photobucket.com/albums/e45/Hellpig/music/?action=view&current=EQ_chart_1680-1050-1.gif vara bra som mall (INTE som ett absolut!). Eller använd en EQ där man kan se frekvenskurvan som tex Logics Channel EQ så ser man var instrumentet har mest energi. VIKTIGAST dock är att använda öronen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra grundljud, blir alltid bättre i slutändan än om man ska försöka rädda något med EQ och diverse andra knep.

Bra grundljud = A & O. Men det betyder inte att flera instrument inte bråkar om samma plats för det. Sen om det fortfarande låter otydligt efter bearbetning så kan det vara dax att kolla på arret (fast helst kollar man arret först) och ser vad som inte tillför någonting utan mest tar plats.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...