Jump to content
Annons

Bästa lösning för att jobba med projekt i två olika studios?


Neko

Recommended Posts

På grund av förändringar i familjesituationen kommer vi troligen att flytta från vår nuvarande studiolokal. Jag och min studiopolare har ca 4 mil mellan oss och det kommer helt enkelt bli allt för tidskrävande att köra flera gånger i veckan. Värt att nämna i frågan är att jag bor på landet och har lite halvdan uppkoppling, även om fiber är på väg, så är det nog något år kvar innan det är aktuellt.

Vi har istället funderat i banorna på om man kan ha någon form av lösning som gör att vi kan arbeta med samma projekt, med samma utrustning, fast på var sitt håll, inte nödvändigtvis samtidigt dock.

Kollegan lägger i regel all sång, så prio på mickar och latency ligger hos honom. Jag däremot är den som i regel använder Virus Ti 2an och mixar.

Vi har kommit fram till att det borde bli en av två lösningar, men vet inte hur bra de kan tänkas fungera och i ena fallet ens hur det skulle funka rent praktiskt.

1: All utrustning står hemma hos min polare, alla filerna tillgängliga på en server. Jag ansluter till servern för att arbeta med projektet. Problemet är att jag inte riktigt vet hur det blir med

* Latency,

* Virus Ti - hur det funkar att öppna och även panic.

* Ljud till min dator hemma.

Rent praktiskt så finns det ju massor av remote desktoplösningar, men hur det funkar med återkoppling av ljud, vad det kräver för bandbredd osv.

2: Vi kör varsin uppsättning av samma mjukvara och möjligen även varsin Virus, Det som talar emot är att det kommer vara ett dyrt alternativ. Projektfilerna hämtas då från en server och arbetas med lokalt, för att sedan skickas tillbaka till servern när man är klar. Nackdel här är ju även min bandbredd. Det kan ju vara rätt stora filer som ska skickas upp och ned, vilket kanske kan begränsa arbetsmöjligheterna.

Finns det andra förslag eller lösningar? Någon smart och smidig programvara som kan vara till god hjälp?

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Många visningar, inga svar. Jag tror mig inte vara helt ensam med behovet av att köra samma projekt i flera studios, eller? Borde finnas fler som gör nätsamarbeten. 🙂

Funderar även på lösningar med dropbox om det inte går att fixa en server. Vad tror ni om det?.

Finns det någon som har kloka åsikter i frågan? Är det lönt att köra en serverlösning med all hårdvara på ett ställe, eller är det bäst att spara ihop och köpa t.ex en extra virus?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte speciellt hemma på det här, men min spontana tanke är väl att man ska kunna köra typ dropmox, zippa hela sessionfilen och sen ladda upp den. Ni båda två gör likadant, ni kan ju ha varsin mapp i dropboxen kanske (om det går att ha mappar där, jag har aldrig använt det) och sen bara märke det typ "Mix1 V1.1" osv.

Det förutsätter ju dock att ni har samma mjukvara och samma pluggar i båda era burkar.

Jag kanske fattar fel men det är nog det jag spontant kommer att tänka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hade gjort så att jag har allt jag behöver till att lägga mina spår, hemma hos mig. polaren allt han behöver hemma hos sig.

sen bara köp ett usb, lätt liten sak som ni kan skicka mellan er via posten. den där gamla metoden med kuvert. jepp den finns än 😛 vet inte hur lång tid privat brev tar, men det är väl bara nån dag eller 2. funkar tills du fått snabbare uppkoppling.

Link to comment
Dela på andra sajter

En tjänst typ Dropbox funkar ju precis som om du tänker dig att ni har samma hårddisk i båda datorer.

Så i princip kan ni ju välja en mapp i Dropbox där ni sparar allt (dom dyker upp precis som vilka mappar som helst), och båda har då hela tiden en helt aktuell version av den musik ni jobbar med för tillfället (med en viss fördröjning, datan måste ju ändå transporteras över nätet).

Däremot måste ni ju fortfarande ha varsin uppsättning av övrig utrustning, men det lät som om det gick att lösa?

Edit: Hur snabb lina har du?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

en helt annan aspekt som inte berör det rent tekniska är ju svårigheten att få direktkommunikation mellan varann när man jobbar för sig själva på olika ställen

kan ni inte skaffa en lokal mellan er på 2 mils avstånd vardera?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 mil, 20 minuter.

Hur snabbt kör du 😄

Tll OP. Se till att ni kör samma DAW, och att programmet har samma version. Blir ju inte allt för stora filer om ni bouncar alla spår, och låten i arbetsstadiet så kan man ju skicka mp3or på filerna istället för .wav. Sen kan man som andra skrivit använda dropbox och bara droppa filerna som en vrituell disk.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag och min bandkamrat kör som ni tänker er.

Dropbox mellan oss så att säga.

Vi jobbar under låtskrivningen bara i Reason. Det ger oss fördelar som ingen annan DAW har.

En fil som innehåller allt. Vi behöver inte tänka på vilka ljudbibliotek som jag behöver för det finns ett format som är selfcontained och då får man med det som behövs för att lira låten.

Mycket elegant.

Hårdvarusyntar spelar man in på audiospår. Blir nog lättast så. Förvisso har ju Virus en plugg in som eventuellt funkar som en vanlig syntplugg. Men jag hade spelart in Virusen för att slippa onödigt meck.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

1: All utrustning står hemma hos min polare, alla filerna tillgängliga på en server. Jag ansluter till servern för att arbeta med projektet. [...]

Rent praktiskt så finns det ju massor av remote desktoplösningar, men hur det funkar med återkoppling av ljud, vad det kräver för bandbredd osv.

Det kommer nog bara leda till frustration.
2: Vi kör varsin uppsättning av samma mjukvara och möjligen även varsin Virus,
Ni behöver inte varsin Virus, jobba med samma projektfiler. Spela in Virusen som audio på en slaskkanal och frys den så kan din studiopolare höra vad som spelas på Virusen.
Projektfilerna hämtas då från en server och arbetas med lokalt, för att sedan skickas tillbaka till servern när man är klar. Nackdel här är ju även min bandbredd. Det kan ju vara rätt stora filer som ska skickas upp och ned, vilket kanske kan begränsa arbetsmöjligheterna.
Dropbox eller Gobbler är en smidig väg. Det blir bara ändringarna i filerna som skickas till/från servern vilket håller nere bandbredd.

Du får fördelarna med att jobba mot ett lokalt sparat projekt, men samtidigt ser ni till att ni bägge har den senaste versionen av projektet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Man skulle nog vilja att cubase/logic/vfsh hade stöd för git.

Det där är något jag verkligen saknar. Nu använder vi visserligen Subversion på jobbet, men tänk vad smidigt om man kunde backa och hoppa fram och tillbaks mellan olika versioner på det sättet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för många bra svar! (Märkligt, jag har bevakning på tråden, men får inga meddelanden om att folk svarat)

Verkar otvivelaktigt som remote desktop är uteslutet. Kan tillägga att linan jag har hemma är en "nedgraderad 8mbit" eftersom min lina är för ostabil att köra 8. Osäker på exakt hur mycket vi ligger på, men skulle gissa på runt 5.

Att skicka grejjer per post verkar ju omständigt, även om det var ett kreativt förslag.

Lutar allt mer mot dropbox eller Gobbler då. Just fördelen av att projektet alltid är "uppdaterat" är ju en av de största fördelarna.

Vad gäller DAW så kommer det nog inte bli reason. Jag gillar det helt enkelt bara inte. Har använt det en del genom åren och det gör inte som jag vill. Men jag har förstått att det är viktigt att ha samma version av allt som används, och att hålla det ganska slimmat. Lätt att det blir fel mellan versionerna annars, och det vore ju tråkigt. Ohm studio grejjen med filmerna ovan verkar ju trevlig, men jag tror inte vi kommer sitta och arbeta på samma tider, och då spelar det inte så stor roll om det syncar just på det sättet. Men tack för filmerna!

Att frysa hårdvaruspår är en tänkbar, men inte jätteskoj lösning. Får klura på det och kanske långsiktigt skaffa dubbla virus.

Studio mitt i mellan våra orter, ja det hade också varit lite intressant, speciellt eftersom man kan träffas och snacka och jamma på ett annat sätt. Nackdelen är att det blir ett ställe där vi inte är så ofta och dyr utrustning står relativt obevakad. Fördelen vi haft hittills är att vi haft en löjligt stor lokal och obefintlig hyra. Att flytta ut allt till en ny gemensam lokal skulle innebära en rejäl kostnadsökning i månaden. Istället kanske vi säljer av lite allt för skrymmande utrustning och kör hemmastudio igen.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör dropbox men ha det avstängt när du jobbar. När du är klar raderar du alla filer som inte används i din audiobin (finns automatik för detta) och sen slår du på Dropbox. Filerna synkas och din polare kan arbeta vidare. han gör sen på samma sätt. Enda nackdelen är att ni inte kan arbeta exakt samtidigt. Vi ni snacka med varandra, använd Skype, iChat eller Factime. Med iChat (på Mac) kan man gå in och köra varandras DAW i realtid. Funkar bra. Men det där med din lina låter lite oroväckande.... Kan sätta käppar i hjulet tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det där med din lina låter lite oroväckande.... Kan sätta käppar i hjulet tyvärr.

Någon gång inom en överskådlig framtid (säg ett år) kommer vi få fiber hit ut i skogen och då är det nog rätt lugnt med datatrafik, men fram till dess, ja, då är det ett bekymmer.

Tack för info om att stänga av dropbox, inte reflekterat över detta, men det är logiskt när du säger det. Att vi kan arbeta exakt samtidigt får man väl försöka komma runt på nått sätt. Har man flera projekt igång är det ju dessutom ytterligare ett sätt att komma runt det.

Tack för info om iChat. Värt att i alla fall titta på, även om det kanske inte är den slutgiltiga lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...