Jump to content
Annons

Kan man ha samma artistnamn som ett företagsnamn?


ramoand

Recommended Posts

Som titeln säger, kan man ha samma artistnamn som ett företagsnamn?

Exempel:

Låt säga att det finns två företag som heter "Bravo Studios" och "Bravo Cars", kan man då ta Bravo som artistnamn eller behöver man fråga företagen om tillstånd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Du kan ju prova att kalla ditt band Apple Computer..

Det går nog bara bra om du själv äger företaget eller att företaget betalar dig för att göra det. Men det är skillnad på företag och företag. Aktiebolag har ensamrätt i ett land. Handelsbolag och Kommanditbolag är per län.

Link to comment
Dela på andra sajter

I det nämnda exemplet ser inte jag något skäl att de skulle kunna stämma dig. De äger inte eller har kommit på ordet bravo. Då är det större chans att du blir stämd av en viss juicetillverkare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt säga att det finns två företag som heter "Bravo Studios" och "Bravo Cars", kan man då ta Bravo som artistnamn eller behöver man fråga företagen om tillstånd?

Ett citat från den här tråden:

"Efter att Stikkan [ABBAs dåvarande manager] och bandet på hälften allvar, hälften ploj övervägt namn som Alibaba, Friends and Neighbours samt Baba, bestämde de sig slutligen för ABBA. Stikkan, som den business man han var, förstod att det behövdes ett mer eller mindre godkännande från fiskkonservföretaget som hade tjingat namnet redan 135 år tidigare, så han kontaktade fiskkonservföretagets och bad om ett OK att använda namnet "ABBA". Fiskkonservföretaget tyckte att det var helt i sin ordning, men bara så länge bandet skötte sig och inte drog fiskkonservföretagets goda namn i smutsen..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett citat från den här tråden:

"Efter att Stikkan [ABBAs dåvarande manager] och bandet på hälften allvar, hälften ploj övervägt namn som Alibaba, Friends and Neighbours samt Baba, bestämde de sig slutligen för ABBA. Stikkan, som den business man han var, förstod att det behövdes ett mer eller mindre godkännande från fiskkonservföretaget som hade tjingat namnet redan 135 år tidigare, så han kontaktade fiskkonservföretagets och bad om ett OK att använda namnet "ABBA". Fiskkonservföretaget tyckte att det var helt i sin ordning, men bara så länge bandet skötte sig och inte drog fiskkonservföretagets goda namn i smutsen..."

Jo, men ABBA är inte ett svenskt ordlisteord medans Bravo är det. Hur funkar det?
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Bara för att vara extra tydlig: jag har inga som helst planer på att ta artistnamnet Bravo, det var bara ett exempel.

Däremot har jag funderat på ett annat och jag sökte lite snabbt på Facebook och där hittade jag 3 företag med det namnet i företagsnamnet likt exemplet ovan (Bravo Studios t ex). Ett av dem låg i Asien och två i Europa.

Detta känns ju inte precis som ABBA där dom tog exakt samma namn och var verksamma i samma land (åtminstone i början väl). Tror ni man behöver godkännande ändå?

Jo, men ABBA är inte ett svenskt ordlisteord medans Bravo är det. Hur funkar det?

Det namnet jag tänker på är inte nåt svenskt ordlisteord.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att vara extra tydlig: jag har inga som helst planer på att ta artistnamnet Bravo, det var bara ett exempel.

Däremot har jag funderat på ett annat och jag sökte lite snabbt på Facebook och där hittade jag 3 företag med det namnet i företagsnamnet likt exemplet ovan (Bravo Studios t ex). Ett av dem låg i Asien och två i Europa.

Detta känns ju inte precis som ABBA där dom tog exakt samma namn och var verksamma i samma land (åtminstone i början väl). Tror ni man behöver godkännande ändå?

Ja Metallica stämde svenskt fackförbund. Men där var namnen identiska. Det beror nog på från fall till fall. Hur ovanligt ordet är, om företaget är i samma business, hur känd du blir osv..

Det är väll bara och chansa, i värsta fall så får du byta i framtiden men det e väl inte hela världen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men ABBA är inte ett svenskt ordlisteord medans Bravo är det. Hur funkar det?

Njae... Å ena sidan, Bravo är lika svenskt som garderob, det vill säga inte alls. Å andra sidan svenska ordlistor har ingen som helst avgörande när det gäller lagar/regler. Vem som helst kan skapa sin egen ordlista med egna påhittade ord.

Juice-företaget Bravo (precis som kaviar-ABBA hade) har ett "inarbetat" namn, vilket kan vara skäl nog för företaget att sätta sig emot att det används i andra näringsverksamheter.

Det finns t.ex. ingen chans att någon artist börjar kalla sig för SAAB eller Volvo och samtidigt komma undan med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae... Å ena sidan, Bravo är lika svenskt som garderob, det vill säga inte alls. Å andra sidan svenska ordlistor har ingen som helst avgörande när det gäller lagar/regler. Vem som helst kan skapa sin egen ordlista med egna påhittade ord.

Juice-företaget Bravo (precis som kaviar-ABBA hade) har ett "inarbetat" namn, vilket kan vara skäl nog för företaget att sätta sig emot att det används i andra näringsverksamheter.

Det finns t.ex. ingen chans att någon artist börjar kalla sig för SAAB eller Volvo och samtidigt komma undan med det.

Ja det förstås men likväl ett ordlisteord. Och precis..det ordet härstammar från andra språk(italienska?) sen ännu längre tillbaka medans ABBA är ett relativt nytt ord som uppkom i samband till företaget.(rätta mig om jag har fel)

Men jaa Volvo är iochförsig gammal latin och, som du säger, det finns ingen chans att någon skulle komma undan med det som artistnamn!! Det är en djungel 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad reglerna säger exakt men kolla upp patent&registreringsverket. (prv.se) för att se om det är registrerat varumärke.

Om det är det bör du komma överens med dom om det är OK att använda. Där finns möjlighet att bolaget senare kan börja bråka om det och få rätt annars.

Är det inte registrerat varumärke borde det funka. Bolagen heter inte alltid det de utåt skriver. Men som sagt, de flesta har i dom fallen ett registrerat varumärke.

(Om jag inte missminner mig så frågade en grupp filmbolaget om de fick heta Spock (från Star Trek ni vet) men fick nej. Då döpte de om sig till Star Pilot On Channel K .... S.P.O.C.K 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

ABBA är ett relativt nytt ord som uppkom i samband till företaget.(rätta mig om jag har fel)

"ABBA" nämns första gången i svensk text 1526, i "Thet nyia testamentit på swensko". Står för Gud/Fader...

Källa SAOB (inte SAOL, alltså).

Link to comment
Dela på andra sajter

Apro på det så såg jag något ...kommer inte ihåg om det var här på Studios forums eller var det var... ett svenskt metalband som kallade sig 'Oracle'. Tror inte att företaget Oracle, som inte är direkt litet, skulle godkänna det. Tror jag alltså. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns t.ex. ingen chans att någon artist börjar kalla sig för SAAB eller Volvo och samtidigt komma undan med det.

Det här med Absolute Music var ju en följetong länge, där Absolut Vodka satte sig emot användandet, trots att orden var på olika språk. Hur gick det med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

bandet Anti Cimex delade ordet för att det inte skulle bli lika som företaget Anticimex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur relevant det är i sammanhanget, men i Italien lär det i alla fall inte vara tillåtet att skydda företagsnamn när dom består av ett efternamn. Därför finns det t ex Ferrari-traktorer, som inte har det minsta att göra med sportbilstillverkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, det var ju några vändor här i Sverige om några föräldrar som skulle döpa sin dotter till Metallica. Det fick dom inte för Skatteverket, (trots att dom tidigare fått ett godkännande och att det dessutom redan lär finnas en kvinna som heter så).

Motivationen är dock lite uppseende-väckande:

"Trash metal eller heavy metal. Associationerna kring namnet är inte enbart smickrande … närbesläktat med ordet metall, skriver Skatteverket."

Undrar om dom har Siewert Öholm som chef, eller vad tror ni? OBS. Vet ej om det är Aftonbladet eller Skatteverket som inte kan stava till thrash metal.

Hursomhelst, enligt en artikeln finns ju redan en kvinna som faktiskt heter så. Om hon var med i Idol t ex, undrar om det hade varit ok att kallas för idol-Metallica då, och sen bara Metallica om/när hon blir en färdig artist?

Link to comment
Dela på andra sajter

malko (oregistrerad)

Det är ju inte olagligt att ansöka om företagsnamn. Om det skulle vara olämpligt kommer dom avslå det och så får du komma på ett nytt namn. Personliga namn kan vara svårt att få igenom. Säg att du heter Kalle Kohage. Kalle AB kommer inte gå igenom eftersom det är alldeles för vanligt medan jag tror enligt juridiska lagarna ska det gå att få igenom Kalle Kohage AB. Artistnamn borde ju gå. T.ex Bravo Entertainment? Lägg på nåt tilläggsord så funkar det nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

"ABBA" nämns första gången i svensk text 1526, i "Thet nyia testamentit på swensko". Står för Gud/Fader...

Källa SAOB (inte SAOL, alltså).

Aha! Häftigt..man lär sig nåt nytt varje dag 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla svar!

Om vi tar exemplet med Bravo igen, skulle jag kunna välja att kalla mig för Brawo? Eller om det finns ett företag som heter Zebra, kan jag då kalla mig för Sebra utan att dom kan han nån åsikt om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Finns det någon speciell anledning till att du vill använda samma namn till bolaget som artisteriet? Många gånger kan det vara bra att sära på dessa så man inte målar in, vare sig bolaget eller sig själv som artist i ett hörn. Bolaget kanske kommer att ägna sig åt annan verksamhet över tid, tex åtagande för en annan artist eller andra tjänster, och då har man inte samma flexibilitet.

Bruce Springsteen AB... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon speciell anledning till att du vill använda samma namn till bolaget som artisteriet? Många gånger kan det vara bra att sära på dessa så man inte målar in, vare sig bolaget eller sig själv som artist i ett hörn. Bolaget kanske kommer att ägna sig åt annan verksamhet över tid, tex åtagande för en annan artist eller andra tjänster, och då har man inte samma flexibilitet.

Bruce Springsteen AB... 😛

Nej det vill jag inte. Det är bara det att jag spånat på namn som fan och det bästa jag kommit på är en del av ett redan känt företagsnamn. Det stavas inte exakt likadant men uttalas likadant.

Hela grejen med denna tråden är att jag vill inte använda ett artistnamn som är samma som/del av ett företagsnamn och sen bli stämd eller nåt. Säger inte att jag kommer bli världskänd men vill liksom välja rätt namn från början så man inte får problem sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det vill jag inte. Det är bara det att jag spånat på namn som fan och det bästa jag kommit på är en del av ett redan känt företagsnamn. Det stavas inte exakt likadant men uttalas likadant.

Hela grejen med denna tråden är att jag vill inte använda ett artistnamn som är samma som/del av ett företagsnamn och sen bli stämd eller nåt. Säger inte att jag kommer bli världskänd men vill liksom välja rätt namn från början så man inte får problem sen.

Sorry, inser att jag missförstod din fråga. Trodde att du skulle starta ett bolag med samma namn som ditt artist/band-namn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, inser att jag missförstod din fråga. Trodde att du skulle starta ett bolag med samma namn som ditt artist/band-namn.

Ok, ingen fara.

Är det nån som har koll på detta?

Om vi tar exemplet med Bravo igen, skulle jag kunna välja att kalla mig för Brawo? Eller om det finns ett företag som heter Zebra, kan jag då kalla mig för Sebra utan att dom kan han nån åsikt om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...