Jump to content
Annons

Kan man ha samma artistnamn som ett företagsnamn?


ramoand

Recommended Posts

Åsikter kan dom väl ha men förmodligen skiter dom i det. Plus att du får väl hitta på en trolig bakgrundshistoria som inte har den minsta koppling till företaget ifall det skulle komma på tal. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Åsikter kan dom väl ha men förmodligen skiter dom i det. Plus att du får väl hitta på en trolig bakgrundshistoria som inte har den minsta koppling till företaget ifall det skulle komma på tal. 😉

Ok men kan dom inte stämma mig då? Om jag har samma namn som ett utländskt företag, kan dom göra det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet faktiskt inte men jag ser det som högst otroligt. Om det skulle komma på tal så kan du först kolla om du kan registrera ditt namn med din stavning. Förmodligen får du det om du sysslar med något helt annat än företaget. Om du inte skulle få det och inte vill ta strid så blir får du väl välja ett annat namn. (Och jag kan skriva får många gånger ...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet faktiskt inte men jag ser det som högst otroligt. Om det skulle komma på tal så kan du först kolla om du kan registrera ditt namn med din stavning. Förmodligen får du det om du sysslar med något helt annat än företaget. Om du inte skulle få det och inte vill ta strid så blir får du väl välja ett annat namn. (Och jag kan skriva får många gånger ...)

Ok hur och var registrerar jag mitt namn då?

Link to comment
Dela på andra sajter

prv.se som sagt. Sök i varumärkesdatabasen. (Klass 41 är bl.a. kultur om du vill speca).

Ok jag var inne på prv och sökte på svenska och europeiska varumärken och där kom det inte upp något som exakt matchade mitt ord. Dock finns det en del företag (på google) som har en del av namnet.

Om vi tar som exempel att mitt artistnamn skulle vara Sebra så finns det t ex. företag som heter motsv. Sebran, Sebra Teknik, Sebra Husvagnar, ZebraZirkus osv. (alla namn är påhittade). Men det kan väl inte göra nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag klurat lite till och kommit fram till ett namn.

Det finns inte med här:

http://oami.europa.eu/CTMOnline/RequestManager/en_SearchBasic?transition=start&source=Log-in.html&language=en&application=CTMOnline

eller här:

http://www.prv.se/vmi/default.jsp

Dock när jag söker på google så finns ett östeuropeisiskt företag med samma namn (åtminstone i loggan). Behöver jag ha tillstånd från dom då för att använda namnet? Nu i början spelar det väl ingen som helst roll men dom det skulle börja hända grejer så kanske det är en annan femma..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Skulle det bli problem?

Troligast nej!

Det polska företaget verkar inte syssla med musikproduktion eller underhållning, vilket om annars var fallet skulle vara ett typiskt hinder.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan aldrig riktigt veta men troligtvis inte.

Det är inte i samma branch som du, det finns andra firmor i Sverige som har Akson i namnet och det är inte reggat som varumärke under 41 som är underhållning, musik och artisteri av olika slag (det är inte reggat alls i Sverige förresten).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...