Jump to content
Annons

Varför hata/ogilla dansbandsmusik?


Valle

Recommended Posts

😆🙂 (Den var faktiskt rolig!)

Väldigt synd att dom bara gjorde tre säsonger, finns få eller inga roligare serier.

I så fall ger du ju mitt resonemang en fördel.

Det må vara hänt 🙂 Fast det jag var ute efter var nog lite mer att det som låter enformigt för någon behöver inte vara enformigt för en annan. Det kan ju t ex finns folk som tycker att hårdrock i allmänhet är enformigt eftersom gitarrerna nästan alltid är distade. Och sen spelar det ingen roll hur låtarna varieras i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är en bedrövlig låtskrivare. Knegar som ljudtekniker! Men förstår att Ni skriver mkt. Att det fanns så mkt energi att bara skriva skit förvånar mig. Skriver Ni lika kassa låtar oxå?

Mitt jobb är väldigt mkt nattknegande! Och JA man kan ha åsikter även när andra sover. Eller ska jag hålla käft tycker du? Ironi?

Så du förstår.. Läs rödmarkerat stycke #1, sen rödmarkerat stycke nummer #2 från samma inlägg.. 🤪
Link to comment
Dela på andra sajter

@ ton-not eller andra...detta är et sk studio-forum, inget composer-forum eljest drägliga musikskapare i den meningen så chilla, Valles trådar drar alltid publik oförtjänt eller icke men sådan är saken oavsett om det handlar om blöjbandet Kiss eller andra prylar...se antal svarsposter och begrunda...själv håller jag på betydligt hårdare band som Iron Butterfly/Led Zeppelin/Captain Beyond/Blue Öyster cult etc men det lär väl aldrig de inkokta skåningarna fatta...

Igår har jag lägrat en mogen dam igår som kunde va morsa´till de flesta här och dosan satt på rätt plats mumma + lukta gott det ni små pojkjävlar;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

@ ton-not eller andra...detta är et sk studio-forum, inget composer-forum eljest drägliga musikskapare i den meningen så chilla, Valles trådar drar alltid publik oförtjänt eller icke men sådan är saken oavsett om det handlar om blöjbandet Kiss eller andra prylar...se antal svarsposter och begrunda...själv håller jag på betydligt hårdare band som Iron Butterfly/Led Zeppelin/Captain Beyond/Blue Öyster cult etc men det lär väl aldrig de inkokta skåningarna fatta...

Igår har jag lägrat en mogen dam igår som kunde va morsa´till de flesta här och dosan satt på rätt plats mumma + lukta gott det ni små pojkjävlar;-)

Ska ha det i åtanke. Men jag vet inte. Verkar som om folk här går på droger?

Så finns det nån mäktig moderator så kan ni ta bort mig från det här forumet!

Vill jag läsa suspekta saker kan man alltid hitta skitstälen på nätet!

Studio? I helvete heller! Har aldrig upplevt så mycket aggressivt skräp från människor! Bedrövligt!

Är inte detta ett forum för musikskapande? Skamligt!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Dansband är kass för att det låter skit, möjligen med undantag av Sven-Ingvars, som ändå gav texterna litterär klass (Fröding).

Måste ju ändå kunna gå att bugga till annat än dansbandsmusik? Tyvärr finns det inget samband mellan försäljningsframgång och kvalitet.

Har inte hört en enda oväntad harmoni eller text i en enda dansbandslåt, någonsin.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Musik oavsett gengre är inte viktigt i den grad att man på riktigt ska behöva definiera varför eller varför man inte gillar det. Det är bara musik kort sagt och beroende på hur det låter så gillar vissa och vissa inte. Att nåt skulle vara bättre eller sämre stämmer inte på riktigt det är bara nåt man tycker, så ser den vetenskapliga verkligheten ut. Obs! detta är naturlag och helt odiskutabelt.

En del Jazz, klassisk och annan smörja suger dock. Så det finns undantag från formeln 😄 . Men att kunna avgöra sånt det är nåt som kommer med åren så det är inget man lär sig i brådrasket direkt, det tar sin tid.

Men min musiksmak och min egen musik den är bara så jäkla wov, men det tycker vi ju alla 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har aldrig upplevt så mycket aggressivt skräp från människor! Bedrövligt!

Välkommen i klubben. Som om du har uppträtt annorlunda?
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja dö hårt, och se till att du gör det! Skiter i det här trollstället!

Trolla bort dig själv härifrån. Mycket enkelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väldigt svårt att ta den här tråden på allvar, vissa saker gillar man, andra inte. Vissa saker tycker man inte om för att de är hårt baserade i associationer man inte kan relatera till, men i de flesta fall så är det för att man helt enkel inte tycker om det. Jag har bara orkat läsa igenom 5-6 sidor av den här diskussionen nu, men har du någonstans förklarat varför DU ser dansband som ett missförstått underverk? Enlighten us.

Själv avskyr jag dansband med en djup och innerlig glöd. Inte för att det är dansband, jag gillar exempelvis faktiskt uppriktigt sagt Black Jacks låt Inget Stoppar Oss Nu (även om jag aldrig skulle lägga den på min iPhone), & har all respekt för Sven-Ingvar's crossover mellan rock n roll och dansband.

Det finns saker jag respekterar med dem; De är extremt väl producerade, dom är oftast helt otroligt lysande musiker, och dom har ett syfte att kunna hålla sig i bakgrunden medan folk pratar och umgås utan att störa. Easy listening, så att säga, men med syfte att få folk att dansa.

Att jag får eksem på trumhinnan av dem är i grund och botten grundat i ren smak, men eftersom smak inte verkar respekteras så har jag även några goda orsaker jag avskyr de flesta dansband så brutalt: De är extremt slätstrukna! Deras uniformer brukar ofta vara en god källa till skämt åsså, men mest av allt avskyr jag dansband för slätstrukenheten. Inte en enda frekvens sticker ut, allt sitter ihop som en matta, inte så mycket som en liten dissonans nånstans (haha, rimmar ju till&mä!) och rytmiken är helt extremt homogen.

Ibland kan man mycket väl tycka illa om nåt för att poletten inte trillat i än. Scott Pilgrim vs The World var en sån film för mig. Det tog 10 minuter innan jag insåg att filmen var helt lysande! Men det var för att den var extremt beroende av associationer. Musik är sällan på det viset. För en skicklig gitarrist kan det vara otroligt givande att lyssna på konstjazz för att han/hon kanske är imponerade av fingerspelet. Jag gillar Noise-Music för att jag älskar "order-in-chaos", så att säga. Men en vanlig lyssnare tycker bara Bebop är not-bajseri, & att Noise inte är nåt annat än slumpvis oljud. Dansband är inte uppbyggt så, dansband är uppbyggt för att få den breda massan att röra på fläsket och vara oförarglig. Det är den direkta motsatsen till Art-Music-stilar som Bebop, Noise, Progressive/Art-Rock, och liknande.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Klassisk dansband är ypperlig funktionsmusik för att just ha trevligt och dansa till. Jag skulle däremot aldrig lägga till den typen av musik i min playlist för att jag tycker att den är alldeles för förutsägbar att lyssna på. Därmed inte sagt att jag "hatar" genren på något sätt och det är nog just förutsägbarheten som gör att genren funkar så fantastiskt bra att dansa till. Har svårt att förstå hur man kan "hata" musik över huvud taget eftersom "hat" för mig är en aktiv handling, en agenda man kör liksom..

Jo förresten, jag har ju faktiskt en riktigt bra dansbandsplatta som jag brukar spela ibland 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=bAtcYQlW4YI

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Ikväll kan Ni lyssna på dansband i radio P4 19.45. Direktsändt från Folkets park i Malung och höra vem/vilka som tar hem de prestigefyllda guldklavarna! Mycket nöje! :-)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3135&artikel=5185492

Link to comment
Dela på andra sajter

Dansband är kass för att det låter skit...

Ooo, den har vi ju inte hört förr! Oväntat harmoniskt och väl uttryckt.

Tyvärr finns det inget samband mellan försäljningsframgång och kvalitet.

Så, alla de, ska vi säga, 20- 25 000 000 plattor som dansbanden har sålt hittills (bara i Sverige!) har köpts av människor som inte lika väl som du vet vad kvalitativ musik är, eller?

Har inte hört en enda oväntad harmoni eller text i en enda dansbandslåt, någonsin.

Har du hört ALLA dansbandslåtar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant med en troll-tråd som denna där ts dissar varje enskild förklaring, seule contre tous finns det en jävligt bra modern Fransk film som heter, med 2-3 alternativa slut...

Ärligt talat lille herr Sliva, dansband och miljoner sålda plattor är enbart ett bevis på människans förfall, vad massorna säger eller köper har inget med intelligens eller kvalitet att göra, tvärtom...Hitler osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väldigt svårt att ta den här tråden på allvar, vissa saker gillar man, andra inte. Vissa saker tycker man inte om för att de är hårt baserade i associationer man inte kan relatera till, men i de flesta fall så är det för att man helt enkel inte tycker om det.

Och det jag har velat med tråden är att du mer konkret talar om varför du inte tycker om det. Jag kräver inte att alla ska kunna ha ett svar, jag förväntar mig det inte heller. Men jag har klargjort spelreglerna för tråden, och om du vill svara, så gör det, men du får ju räkna med motargument.

Att "smaken är som baken" fattar väl för fan varenda jävel att det handlar om.

Jag har bara orkat läsa igenom 5-6 sidor av den här diskussionen nu, men har du någonstans förklarat varför DU ser dansband som ett missförstått underverk?

Ja.

Själv avskyr jag dansband med en djup och innerlig glöd. Inte för att det är dansband, jag gillar exempelvis faktiskt uppriktigt sagt Black Jacks låt Inget Stoppar Oss Nu (även om jag aldrig skulle lägga den på min iPhone), & har all respekt för Sven-Ingvar's crossover mellan rock n roll och dansband.

Det finns saker jag respekterar med dem; De är extremt väl producerade, dom är oftast helt otroligt lysande musiker, och dom har ett syfte att kunna hålla sig i bakgrunden medan folk pratar och umgås utan att störa. Easy listening, så att säga, men med syfte att få folk att dansa.

Att jag får eksem på trumhinnan av dem är i grund och botten grundat i ren smak, men eftersom smak inte verkar respekteras så har jag även några goda orsaker jag avskyr de flesta dansband så brutalt: De är extremt slätstrukna! Deras uniformer brukar ofta vara en god källa till skämt åsså, men mest av allt avskyr jag dansband för slätstrukenheten. Inte en enda frekvens sticker ut, allt sitter ihop som en matta, inte så mycket som en liten dissonans nånstans (haha, rimmar ju till&mä!) och rytmiken är helt extremt homogen.

Ibland kan man mycket väl tycka illa om nåt för att poletten inte trillat i än. Scott Pilgrim vs The World var en sån film för mig. Det tog 10 minuter innan jag insåg att filmen var helt lysande! Men det var för att den var extremt beroende av associationer. Musik är sällan på det viset. För en skicklig gitarrist kan det vara otroligt givande att lyssna på konstjazz för att han/hon kanske är imponerade av fingerspelet. Jag gillar Noise-Music för att jag älskar "order-in-chaos", så att säga. Men en vanlig lyssnare tycker bara Bebop är not-bajseri, & att Noise inte är nåt annat än slumpvis oljud. Dansband är inte uppbyggt så, dansband är uppbyggt för att få den breda massan att röra på fläsket och vara oförarglig. Det är den direkta motsatsen till Art-Music-stilar som Bebop, Noise, Progressive/Art-Rock, och liknande.

Den där delen av inlägget tyckte jag var helt OK, även om det på sina håll låter lite motsägelsefullt. Du tangerar dessutom detaljer som jag också har varit inne på, som exempel: "Ibland kan man mycket väl tycka illa om nåt för att poletten inte trillat i än".

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant med en troll-tråd som denna där ts dissar varje enskild förklaring, seule contre tous finns det en jävligt bra modern Fransk film som heter, med 2-3 alternativa slut...

Ärligt talat lille herr Sliva, dansband och miljoner sålda plattor är enbart ett bevis på människans förfall, vad massorna säger eller köper har inget med intelligens eller kvalitet att göra, tvärtom...Hitler osv...

Människans förfall, Hitler osv.... Dagens första garv för mig. Fick lite "Pang i bygget"-vibbar. "Nämn inte dansband!" Haha, kul tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant med en troll-tråd som denna där ts dissar varje enskild förklaring

Jag är inget troll. Och jag dissar ingen. Det här är en debatt, det kan knappast komma som en överraskning för någon att det i debatter ifrågasätts och motargumenteras. Om man inte pallar med (eller kände till detta) detta så bör man avstå från att skriva i den här tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Människans förfall, Hitler osv.... Dagens första garv för mig. Fick lite "Pang i bygget"-vibbar. "Nämn inte dansband!" Haha, kul tråd.

Kul att det roar någon hehe, jag är Mr Fawlty personifierad, har ju dessutom drivit 2 framgångsrika B&B's...dock utan en kär Sybil...

@ Valle, debatter är sunk & nonsens det vet ju varenda jävel...;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden har definitivt passerat sitt bästföredatum.

Jag tycker den blir bättre och bättre. Som lagrad möggel-ost.

Kul när alla typ skriker samtidigt utan att lyssna på nån annan.

Mogenbanden var bättre förr!

Manuel from Barcelona - 55

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Så, alla de, ska vi säga, 20- 25 000 000 plattor som dansbanden har sålt hittills (bara i Sverige!) har köpts av människor som inte lika väl som du vet vad kvalitativ musik är, eller?

Vad fan har kvalitet med kvantitet att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hängde ärligt talat inte med här (annars brukar du vara klar i din tydlighet). Vill dock understryka att det är det där med att man inte är tillräckligt insatt, inte har ägnat rimligen tillräckligt med uppmärksamhet, som jag menar är ett "legitimt skäl". Alltså: ju mer tid/uppmärksamhet man ägnar en viss genre desto större förståelse bygger man upp och desto tydligare kan man förmedla huruvida/varför man gillar genren eller inte.

Nej, jag skrev lite omständigt. Och hade dessutom en ganska tafatt poäng, det medges. Hur som helst, min poäng, as it was, var att dansbandsmusik kan uppfattas som repetitiv även av musikaliskt belästa (just det skrev jag emellertid inte), och folk kan, musikaliskt belästa eller ej, faktist ha svårt för vad de uppfattar som "tjatig" musik. Det i sig, att ogilla vad man uppfatar som enformig musik, är ett skäl så gott som något, att säga sig inte uppskatta en viss musikstil. Men som sagt - tafatt var ordet.

Som jag varit inne på tidigare; några i den här tråden har lyckats häva ur sig de mest nedsättande (snedvridna) detaljerna om dansbandsmusik, och sedan när det gått upp för dem att exakt samma nonsens kan appliceras på deras "favvo"-musik, så har de sagt något i stil med "ja, men i min gengre låter det bra!".

Rena tjurskiten, om man frågar mig.

Ja, jag kan bara hålla med. Dansbandsmusik verkar, likt buskis, som jag uppenbarligen inte kan sluta dra upp i den här tråden, vara en slags populärkulturens eviga slagpåse. Något var man kan håna för att göra extremt billiga poänger med minsta möjliga (ingen?) insats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ooo, den har vi ju inte hört förr! Oväntat harmoniskt och väl uttryckt.

Ja, den var väl fin? 😛

Så, alla de, ska vi säga, 20- 25 000 000 plattor som dansbanden har sålt hittills (bara i Sverige!) har köpts av människor som inte lika väl som du vet vad kvalitativ musik är, eller?

Som sagt, med undantag av Sven-Ingvars. Som buggmusik funkar den ju men det måste kunna gå att bugga till annat.

Har du hört ALLA dansbandslåtar?

Ja. Men du får gärna lägga upp exempel på en dansbandslåt som är en gnutta oförutsägbar.

För att travestera på Sten Broman: "Det som kännetecknar en gentleman är en sån kan spela dansband (eg dragspel) men som avstår."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...