Jump to content
Annons

Varför hata/ogilla dansbandsmusik?


Valle

Recommended Posts

Om man säjer så här... Lasse Stefanz säljer flest skivor i Sverige! Dom säljer fler skivor än vad internationella artister och band gör i Sverige....

Precis vad jag också antar.

Och Vikingarna håller fortfarande förstaplatsen: Sveriges mest sålda grupp (alla kategorier) genom tiderna (10 000 000+ sålda ex).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fast om det är "blues" för den som utövar musicerandet kan det väl knappast vara din rätt att säg "nej det är det inte, idiot"?

Nej, vem är jag att döma... Men ändå, om man tar ut ett solo ton för ton som SRV gjort så tycker jag att det blir tråkigt...

Och fast jag älskar bluesens enkelhet så vill jag påpeka att bluesens texter ofta är ännu banalare än de i dansbandssvängen kör med. Det är kanske därför jag gillar det. Det enkla...

Men Pink Floyd och Pete Towsends texter är suveräna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite misstänksam mot frågan, förstås.

Får man en fråga är det väl bara att svara?

Du har förstås ingen aning. Men nu gjorde du en "halmdocka" igen.

Ok, vad står det där nu, 2-2? Sak samma. Jag tror att alla här är intresserade här av en fråga som varit upp några gånger men som ännu ej besvarats av herr trådskaparen.

Hur insatt måste man vara för att få ogilla en genre musik? Om det nu är möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite ironiskt kan man väll säga att de flesta andra genres,

har av olika anledningar kommit och gått i popularitet,

medans dansbanden fortfarande är starka i Sverige - nått att fundera på..

Ja så är det. Det är bara de gamla stötarna som Lasse Stefans, Lill-Babs och Crister Sjögren mfl som håller och drar jättepublik för evigt. Lasse Berghagen är en annan... Hur kan det vara så när allt annat i samhället är så ungdomsfixerat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja så är det. Det är bara de gamla stötarna som Lasse Stefans, Lill-Babs och Crister Sjögren mfl som håller och drar jättepublik för evigt. Lasse Berghagen är en annan... Hur kan det vara så när allt annat i samhället är så ungdomsfixerat?

Inte att förglömma de 3 stora genom alla år:

Sven-Ingvars

Flamingokvintetten

Streaplers

Känns som de har varit med alltid, troligtvis för de var med från början, fan 50-60 år - det e respekt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att alla här är intresserade här av en fråga som varit upp några gånger men som ännu ej besvarats av herr trådskaparen.

Hur insatt måste man vara för att få ogilla en genre musik?

Ingen aning faktiskt. Har aldrig gjort någon direkt "mätning".

Ledsen om jag gjorde "alla här" besvikna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du sammanfattar det ganska så bra, varför du kan avstå dansbandmusiken.

Men jag tror inte den dansälskande publiken håller med dej i dina åsikter.

Finns en anledning att dansmusiken är så stark, från att det poppade upp dansband i tidiga 60-talet fram tills dagens datum,

dansbanden är väldigt omtyckta av *svenssons*, och banden kommer säkert att finnas länge till.

Lite ironiskt kan man väll säga att de flesta andra genres,

har av olika anledningar kommit och gått i popularitet,

medans dansbanden fortfarande är starka i Sverige - nått att fundera på..

Självklart håller dom inte med mig. Har endast hävdat mina egna åsikter och strävar inte efter att omvända någon.

Ang. genres. Visst har olika stilar kommit och gått. Eller snarare utvecklats. Precis som dansbandsmusiken som inte låter som den gjorde 1976. Men det kanske delvis är samma publik nu som då, så där har du en poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trio me Bumba va bra grejor de me på 70-talet, minns en logdans-spelning på Gotland där endast en enda snut var närvarande och folk gick in å ut fr själva festplatsen till bilarna å drog helrör å knulla men inget bråk sånär som på ett par handgemäng emellan byfolk fr olika socknar, klart acceptabelt jämfört med dagens sparkar mot huvet och idiotskjutningar i Malmö/Göteborg etc...

Mer dansband åt folket...m. rock'n roll***

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, med risk för dubbelpost å Valles renrakning hehe ;-)

Valle dricker sliva å e oanträffbar på ett tag men de e lugnt, firrnafesten fortsätter å debatten likaså, väl mött i Hawaii eller Bergslagen där allsköns folk florerar med icke deflorerade damer...att du Demonproducenten hävdar att jag å polarn skulle ligga i samma slaf, näääe...mer beblandning tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som är så svårt? Dansbandsmusik suger kuk?

Om inte? Ja grattis, digga skiten!

Skapa tråd som får ett sånt jävla diskuterande?

Jävla tomtar som tycker grejer hela tiden!

Vart fan är era låtar? Bedrövligt!

Redigerat av ton-not
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som är så svårt? Dansbandsmusik suger kuk?

Om inte? Ja grattis, digga skiten!

Skapa tråd som får ett sånt jävla diskuterande?

Jävla tomtar som tycker grejer hela tiden!

Vart fan är era låtar? Bedrövligt!

Vilket moget och sinnesrent inlägg!

Som jag sa tidigare till dig: Kolla i min signatur (Hellvalla Burn)... Förutom det har jag här på forumet publicerat, 80-talsrock, punkrock, country och, juuust det, dansbandsmusik. Med den senare vann jag en festival här på forumet.

Var är dina låtar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis den tråden jag tänkte på. Tyckte att det var läge att påpeka att sånt där även kan hända den bäste, att man blir misstänksam mot en viss frågeställning.

Ingen aning faktiskt. Har aldrig gjort någon direkt "mätning".

Och ändå kan du vara så säker på när man inte är tillräckligt insatt för att ogilla musiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket moget och sinnesrent inlägg!

Som jag sa tidigare till dig: Kolla i min signatur (Hellvalla Burn)... Förutom det har jag här på forumet publicerat, 80-talsrock, punkrock, country och, juuust det, dansbandsmusik. Med den senare vann jag en festival här på forumet.

Var är dina låtar?

Burn!

PS. Om man sitter halv fem på morgonen och och skriver i tråden att man tycker att folk ska sluta sitta och tycka så borde man slå upp definitionen på ironi....just saying

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite bakgrund om det intresserar:

Mina första idoler var Flamingokvintetten. Jag var nog ungefär 5 år. Anledningen till att nämnda kvintett blev mina idoler var nog främst att det inte fanns mycket skivor alls hemma hos mig. Kommer än idag ihåg hur jag var "tvungen" att hoppa över varannan låt då dom varvade varannan up-tempo, varannan ballad. Min definition på bra musik vid den tiden var alltså att låten i fråga höll ett förhållandevis högt tempo. Lagom kravnivå liksom. Några andra musikaliska utmaningar fanns egentligen inte i föräldrarnas skivback. Det var mest dansband, James Last och diverse tyska festivalskivor.

Sen hände det grejer när man började få kompisar som hade annat i sina skivbackar. The Police, Kiss, Abba, Beatles och annat fick mitt intresse. Och Flamingokvintetten fick stå tillbaka. Hur kommer det sig då? Dom som var mitt allt under ett par års tid. Kan tillägga att jag var lika fanatiskt intresserad av musik redan då, och hittade detaljer jag gillade i låtarna etc. och att jag alltså hittade detaljer även i Flamingos musik som jag gillade. Kunde vara vad som helst, någon låt började med motorcykelljud tex. Skitfränt.

En sak jag alltid tilltalats av är coola produktioner. Eller ja, coola i mitt tycke. Med produktion tänker jag i detta fallet på hela paketet, audiovisuellt. Kiss tex, med hela sminkgrejen och eld och blod och grejer. Ganska förståeligt att en sjuåring tyckte det var häftigare än vita kostymer med röda skjortor och välkammade frisyrer?

Varför har jag inte återvänt till dansbandsmusiken någon enda gång då? (Förutom TV-serien Dansbandskampen som jag tyckte var rolig underhållning, fast det kunde nog handlat om vilken musikstil som helst egentligen när jag tänker efter.)

Dansbanden idag känns helt könlösa för mig och ska försöka förklara varför. (Tänker nu inte på coverbanden eller moderna dansband som det tydligen också kallas. Dom känns bara som en anpassning för att fler och fler inte vill höra det klassiska dansbandssoundet i lika hög utsträckning som förr.)

1. Kompositionerna

Innehåller oftast inga överraskningar alls. Tex. harmoniskt sett. Kul om det någon gång kunde förekomma lite sköna och oväntade ackord och melodivändor, men 98% av alla dansbandslåtar hittas nog inom ren dur eller molltonalitet. Visst finns det mycket "enkel" musik jag gillar, men tror att orsaken till att jag inte gillar dansband är en kombination av mina skäl jag anger här i fyra poster. Kanske kommer jag på fler.

2. Soundet/Produktionen

Som jag nämnde tidigare är jag ett fan av bra produktioner. Sådana som innehåller lite oväntade grepp och inte bara anpassar sig till mallen inom vilken stil det än må vara. Allt kan ju inte vara avant garde eller nyskapande hela tiden, men lite detaljer och skav måste finnas med i det jag gillar. Det finns inget av detta i traditionellt dansbandssound.

3. Sången

Att inte våga lita till sin egen röst och sitt eget uttryck går inte hem hos mig. Väldigt många sångare låter som en karikatyr på själva stilen. Inser såklart att det är en stil och att många strävar efter att låta som Sjögren eller vem som nu är förebilden, men jag tycker bara det blir strömlinjeformat, och det är inte ett positivt uttryck i detta sammanhang.

4. Attityden

Lite jäklaranamma eller "stake" är alltid positivt, men det saknas i ALL dansbandsmusik idag anser jag. Kanske är det är en förutsättning för att inte folket på dansgolvet ska komma ur balans? Det ska liksom inte uppröra eller stå ut. Möjligen?

Nåt sånt.

Kör en repris på mitt inlägg ifall någon eventuellt skulle vilja diskutera ämnet istället för att pajkasta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guldklaven går av stapeln den 15 Juli i Falun eller var det Mora, hörde nyss på radion och Kalle Moraeus skall vara konferencier, han springer ju runt och lallar i pajasTV som vilken stolle som helst överallt sen länge...

Han är helt oerhört sliskig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis den tråden jag tänkte på...

Jomenvisst gjorde du det, JJRockford.... Självklart.

Och ändå kan du vara så säker på när man inte är tillräckligt insatt för att ogilla musiken?

För att (återigen) understryka vad jag har sagt:

Det är det där med att man inte är tillräckligt insatt, inte har ägnat rimligen tillräckligt med uppmärksamhet, som jag menar är ett "legitimt skäl". Alltså: ju mer tid/uppmärksamhet man ägnar en viss genre desto större förståelse bygger man upp och desto tydligare kan man förmedla huruvida/varför man gillar genren eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör en repris på mitt inlägg ifall någon eventuellt skulle vilja diskutera ämnet istället för att pajkasta.

OK, då.

Du skriver "Lite jäklaranamma eller "stake" är alltid positivt, men det saknas i ALL dansbandsmusik idag anser jag. Kanske är det är en förutsättning för att inte folket på dansgolvet ska komma ur balans? Det ska liksom inte uppröra eller stå ut."

Eftersom du kategoriskt avfärdar "ALL dansbandsmusik idag" som att sakna "Lite jäklaranamma och "stake", så kanske det hade varit bra om du lämnade några exempel på vad du menar med just "Lite jäklaranamma och "stake". Rimligen för sammanhanget, alltså (försök att undvika idiotkontraster som "ja, lite growl hade ju vatt häfftitt!").

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte kalla dansbandsmusik en genré. Det finns ju hundra olika stilar, så egentligen är tråden helt fel.

Kul att du tar upp det. För däri ligger lite mitt argument för att man bör fundera på om man, som hatare/ogillare av DB-musik, verkligen förstår vad DB-musik är. Är det musiken? Är det imagen, konstellationerna?

Stämmer tilll exempel Sven-Ingvars in på alla i tråden nedsättande "skäl" att hata/ogilla dansbandsmusik?

http://www.youtube.com/watch?v=elPljiZBQjg

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte kalla dansbandsmusik en genré. Det finns ju hundra olika stilar, så egentligen är tråden helt fel.

Varför? - 55

Kanske är ett samlingsnamn för dansant musik - vad vet jag.

Finns ju massor av olika stilar som samlas inom kategorin hårdrock,

allt ifrån typ AcDc till de mest extrema åt andra hållet.

Lite typiskt Svenskt att stoppa in allt i fack..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du tar upp det. För däri ligger lite mitt argument för att man bör fundera på om man, som hatare/ogillare av DB-musik, verkligen förstår vad DB-musik är. Är det musiken? Är det imagen, konstellationerna?

Stämmer tilll exempel Sven-Ingvars in på alla i tråden nedsättande "skäl" att hata/ogilla dansbandsmusik?

http://www.youtube.com/watch?v=elPljiZBQjg

Sven-Ingvars e balla, var på deras turne förra året.

Förbaskat bra show, med mkt humor i - krut i gubben ännu =]

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt apropå! Nu när jag har lyckats locka fram lite folk som inte nödvändigtvis ogillar DB-musik, så kanske det snart är dags att tillåta oss ett litet (men relaterat) sidospår i den här tråden. Och det är att dansbandsmusiken helt klart hade mer "identitet" på 1970-talet (och en liten bit in på 1980-talet).

Detta låter kanske lite hårt, men jag tror att dansbandsmusiken var som bäst när vi (Bert) importerade den från Nederländerna, Tyskland och USA. Sedan blev det lite mer poppis bland artisterna här hemma att skriva själva, och då började det skita sig lite grann...

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Han är helt oerhört sliskig.

Han är helt naturlig och allt annat än tillgjord eller mediakåt som de flesta andra programledare är så vad sliskigheten ligger, det fattar jag inte alls var du får det ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt apropå! Nu när jag har lyckats locka fram lite folk som inte nödvändigtvis ogillar DB-musik, så kanske det snart är dags att tillåta oss ett litet (men relaterat) sidospår i den här tråden. Och det är att dansbandsmusiken helt klart hade mer "identitet" på 1970-talet (och en liten bit in på 1980-talet).

Detta låter kanske lite hårt, men jag tror att dansbandsmusiken var som bäst när vi (Bert) importerade den från Nederländerna, Tyskland och USA. Sedan blev det lite mer poppis bland artisterna här hemma att skriva själva, och då började det skita sig lite grann...

Eller?

Ja, jag tror även att just att starta ett dansband å dra iväg å spela in lite pengar är relativt enkelt. Man smäller ihop lite glada gubbar som spelar mer på amatörnivå och musiken blir "lidande". Därav utvecklingen och kvalitén på musiken...

Kan jag ha rätt? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket moget och sinnesrent inlägg!

Som jag sa tidigare till dig: Kolla i min signatur (Hellvalla Burn)... Förutom det har jag här på forumet publicerat, 80-talsrock, punkrock, country och, juuust det, dansbandsmusik. Med den senare vann jag en festival här på forumet.

Var är dina låtar?

Va fan betyder sinnesrent? Och vadå du sagt tidigare?

Jag är en bedrövlig låtskrivare. Knegar som ljudtekniker! Men förstår att Ni skriver mkt. Att det fanns så mkt energi att bara skriva skit förvånar mig. Skriver Ni lika kassa låtar oxå?

Burn!

PS. Om man sitter halv fem på morgonen och och skriver i tråden att man tycker att folk ska sluta sitta och tycka så borde man slå upp definitionen på ironi....just saying

Mitt jobb är väldigt mkt nattknegande! Och JA man kan ha åsikter även när andra sover. Eller ska jag hålla käft tycker du? Ironi?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...