Jump to content
Annons

Spelade in i 16-bitar...&%#/¤#/%/"#!


ONSatan

Recommended Posts

Tjo!

Fann av en slump att jag spelat in ett projekt i 16 bitar... Började som en slask med Cubase default för akustisk gura + sång.... 😠😱😊🙁

Har hållit på med låten från och till under 3-4 veckor.

Låten har mycket delay-plock och palm mutes på gitarrerna som var ett helvete att få riktigt skönt synkat... Finns även partier med 8-10 distade och (till slut) sjukt tighta gitarrer.

Har nog också spelat in bas och sång oändligt antal gånger...

Så, "ska" jag lägga tid på att spela in allt igen i 24 bitar? Målet är att mastra hos profs och att göra en "ego-CD" att sprida till olyckliga vänner... 🙂

("tid" finns givetvis då jag gör allt hemma, dock mellan barn, flickvän, jobb, resor, hus och tomt men jag ÄR nu ganska nöjd med låten och "vill gå vidare")

Dvs, kommer denna "16-bitarslåt" låta märkbart sämre än övriga låtar på skivan som kommer vara inspelade i 24 bitar? Kommer den som ska mastra gråta blod över detta?

Räddar jag något om jag "tinar upp spåren" )som är "frysta" och lägger om VST-effekterna med 24 bitars upplösning på projektet (misstänker att även de nu blivit sparade i 16 bitar?).

P.S. Allt är inspelat nära "nollan" av vana.

P.S2. Har för detta projekt haft en del konstiga låsningar i Cubase (5.5) vilket jag aldrig haft tidigare. Kan det varit pga att det är inspelat i 16 bitar? Är Cubase (av någon konstig anledning "sämre optimerat" för att hantera 16 bitar)?

Cheers!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst blir det lite sämre än om du hade kört i 24-bit - men eftersom du har hållit dig nära nollan, så kommer skillnaden att vara väldigt liten och det är nog tveksamt om man tänker på det alls.

Internt kör Cubase alltid med 32-bit FP, så effekter och VSTi behöver du inte vara orolig för - men det är klart, att frysta spår kanske vinner lite på att göras om med Cubase inställt på att jobba med 24-bit istället - för jag tror att de blir frysta på den upplösning som man har valt för projektet... Att göra om frysningen med rätt bitdjup är i alla fall rimligt snabbt och enkelt att göra - men jag skulle inte göra om inspelningarna om jag var i samma läge, utan det kommer säkert att låta bra ändå. 🙂

Sämre optimering med annat bitdjup är det inte, eftersom hanteringen internt alltid är 32-bit FP vare sig du har ljudfiler som är i 24-bit eller 8-bit (resten fylls bara upp med nollor).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej för sjutton, låt det vara! Om du försöker göra om det är nog risken typ 120% att det blir sämre än det var innan. Och ärligt talat, om du inte själv hörde att det var "fel" upplösning, varför skulle någon annan höra det? 😉

Det går alldeles utmärkt att mastra professionellt i 16-bitar också.

Edit: Risken är nog en på miljonen att just den låten kommer att låta sämre än de andra.

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej för sjutton, låt det vara! Om du försöker göra om det är nog risken typ 120% att det blir sämre än det var innan. Och ärligt talat, om du inte själv hörde att det var "fel" upplösning, varför skulle någon annan höra det? 😉

Det går alldeles utmärkt att mastra professionellt i 16-bitar också.

Edit: Risken är nog en på miljonen att just den låten kommer att låta sämre än de andra.

Att JAG inte hörde det säger egentligen inte så mycket ... 😊

Men, det finns väl ingen anledning att ligga kvar (och sen mastra) i 16-bitar? Är inte det bästa att göra som Claes menade och spara projektet som 24-bitarsprojekt och sen "tina spåren" och "frysa om dom" i 24 bitar (samma inspelning men VST-effekterna borde ju bli 24 bitar, ex reverb och delay etc)? Eller du kanske menade att det generellt är OK att "Mastra" i 16 bitar (speciellt då resultatet på CD i vilket fall är 16 bitar)?

Btw, "Om du försöker göra om det är nog risken typ 120% att det blir sämre än det var innan".

Undrar varför det ÄR så (för så ÄR det, i alla fall för mig).

Det är mååånga gånger jag velat göra om äldre låtar och trots att de inte är helt rena i sången, helt tighta etc så blir den nya inspelningen aldrig lika "bra" som "originalet". Logiskt borde detta vara nån form av tillvand vana vid "visst ljud" men det är väldigt påfallande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig i helvete att jag hade spelat om/in det på nytt. Definitivt inte om jag redan tyckte att det lät bra som det är.

Hade nollan tangerats här och där, så kanske.

Hela den här skivan är inspelad i 16/44, och på ett sketet Yamaha-kort, dessutom. Inte världens bästa produktion, men rätt så rent och fint. Om man frågar mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Finns ingen anledning att göra om. Bounca ut i 24 bit när du mixar ner bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att JAG inte hörde det säger egentligen inte så mycket ... 😊

Men, det finns väl ingen anledning att ligga kvar (och sen mastra) i 16-bitar? Är inte det bästa att göra som Claes menade och spara projektet som 24-bitarsprojekt och sen "tina spåren" och "frysa om dom" i 24 bitar (samma inspelning men VST-effekterna borde ju bli 24 bitar, ex reverb och delay etc)? Eller du kanske menade att det generellt är OK att "Mastra" i 16 bitar (speciellt då resultatet på CD i vilket fall är 16 bitar)?

Btw, "Om du försöker göra om det är nog risken typ 120% att det blir sämre än det var innan".

Undrar varför det ÄR så (för så ÄR det, i alla fall för mig).

Det är mååånga gånger jag velat göra om äldre låtar och trots att de inte är helt rena i sången, helt tighta etc så blir den nya inspelningen aldrig lika "bra" som "originalet". Logiskt borde detta vara nån form av tillvand vana vid "visst ljud" men det är väldigt påfallande.

Att lyssna på Claes är alltid ett gott råd, men även om du håller dig till 16-bitar hela vägen så kommer det inte att ställa till problem vid masteringen. När man mastrar professionellt spelas ljudet faktiskt upp analogt (för att kunna processas med analog utrustning) och spelas sedan in på nytt i programmet som används för mastering, och då spelar ju antalet bitar på originalet mindre roll (det blir ingen signalförsämring på grund av att det är 16-bitar istället för 24-bitar).

Det där med att "originalet alltid blir bäst" är ett mysterium, men många gånger är det tyvärr så. Man får helt enkelt bedöma från fall till fall om låten håller för att ges ut ändå eller om man trots allt måste göra om den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, "Om du försöker göra om det är nog risken typ 120% att det blir sämre än det var innan".

Undrar varför det ÄR så (för så ÄR det, i alla fall för mig).

Det är mååånga gånger jag velat göra om äldre låtar och trots att de inte är helt rena i sången, helt tighta etc så blir den nya inspelningen aldrig lika "bra" som "originalet". Logiskt borde detta vara nån form av tillvand vana vid "visst ljud" men det är väldigt påfallande.

att originalet alltid är bäst har till stor del att göra med vad du är van vi att höra. har man levt med en låt, som man dessutom tycker är bra, länge, så är det väldigt svårt att "acceptera" ändringar, hur gärna man än vill. Skulle du däremot låta två färska öron, som aldrig hört låten innan, få lyssna på en gammal version och en ny, så är det inte alls lika självklart att resultatet blir detsamma.

vet inte hur många ggr jag fått höra..."gå tillbaka lite till demon/lyssna på demon" när man mixar andras material osv osv.....och man sitter som ett frågetecken då man tyckte demon sög...hahaha. när dom sedan fått leva ett litet tag med den nya mixen, så är det inte ovanligt att åsikten förändras.

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Perew (oregistrerad)

Om det nu är till nån tröst så är du inte ensamen om att lyckas med detta! 😕

Redigerat av Perew
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade absolut inte spelat om något. Internt jobbar cubase som sagt med 32bit fp, vilket i praktiken innebär att alla plugins och effekter ändå kommer att "låta bra"

Koncentrera dig på att göra bra musik istället 🙂

Med vänlig hälsning, Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...