Jump to content
Annons

Bästa ljudkortet för 5000kr


Reason_user

Recommended Posts

Annons

Sluta dryga pme.. det där är inte hjälpsamt.

Jag skulle kolla på Focusrite Saffire 40 pro (tror jag det heter va?)

Bra prestanda till ett bra pris. Jag har själv Liquid Saffire 56 och är toknöjd.

Jag har annars hört mycket gott om Apogee korten.. Kika in dem!

Vill du ha låg latency vet jag att många rekommenderar interna ljudkort, jag är dock inte insatt på det alls tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta dryga pme.. det där är inte hjälpsamt.

Jag skulle kolla på Focusrite Saffire 40 pro (tror jag det heter va?)

Bra prestanda till ett bra pris. Jag har själv Liquid Saffire 56 och är toknöjd.

Jag har annars hört mycket gott om Apogee korten.. Kika in dem!

Vill du ha låg latency vet jag att många rekommenderar interna ljudkort, jag är dock inte insatt på det alls tyvärr.

Hur låter dem beryktade liquid preamparna? 🙂 (jämfört med standard preamparna som finns på kortet också)

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Dippen; Pro 40:n är ett löjligt bra interface med tanke på priset 🙂 Har haft mitt >5 år och det har aldrig strulat så stabilt är det också. Bara en sådan sak!

How ever Reason_user: hur många I/O behöver ni? Pro 40 har ju 8 (analoga) in/10 (analoga) ut och det kanske är over kill för era behov? 😕

Annars så har ju Focusrite "mindre" versioner som ni kan kika på. Skulle vilja påstå att hela Saffire-segmentet är väldans bra och täcker de flesta behov.

Sorry om jag gick lite OT här men ibland kan det vara skönt att bara bränna en tämligen liten summa och ändå få bra skit samtidigt som man har cash över till annat; mazariner till repan exempelvis 😛

Skämt åsdio, men det kanske finns andra prülar ni vill köpa in er på? Eller är det bara interface ni har siktat in er på i nuläget?

Men som sagt; 0 ms latens kan bli en bitch att uppnå 😱 Hade ni några fler "önskespecs" angående interfacet?

Det blir liksom lite enklare att hjälpa till då 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

RME Babyface!

"0 latency" kan man få tack vare RME:s inbyggda "Total Mix" DSP-mixer, eftersom man kan göra routing direkt till utgångarna så att man inte behöver gå in via datorn och vända för att få medhörning.

Ok - precis 0ms blir det inte i något ljudkort eftersom omvandlarna alltid tar omkring 1ms på sig, men utöver det kan man få det helt latencyfritt - åtminstone om man inte tvunget vill ha effekter från DAW-programmet med i medhörningen på det man spelar in...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller nya RME UCX! Det dreglar jag över för närvarande, och det lär ha ruggigt låg latens (<2ms). Men RME's PCI-kort lär väl också komma fruktansvärt lågt? RME UCX går ju dessutom bara på 10 papp, så det är i prosumer-skiktet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller nya RME UCX! Det dreglar jag över för närvarande, och det lär ha ruggigt låg latens (<2ms). Men RME's PCI-kort lär väl också komma fruktansvärt lågt? RME UCX går ju dessutom bara på 10 papp, så det är i prosumer-skiktet.

UCX kostar det dubbla mot vad prisgränsen var, så det är nog inte ett alternativ i detta fallet - men det är ett rugigt bra ljudkort! 🙂

PCI-kort är alltid snabbast och mitt RME HDSP9652 kan köras ända ner till 0.7ms latency. Jag kör det däremot inte så, utan jag använder routingen i Total Mix och slipper på så sätt tänka på latency helt och hållet (utom när jag spelar in midi och lyssnar på ett VSTi, förstås...). Problemet med att köra väldigt låg latency, är att när man gör mer och mer pålägg och lägger till effekter och pluggar, så orkar inte datorn om man inte höjer latency - och det är irriterande att behöva ändra sådana inställningar under arbetets gång, så jag tycker att det är smidigare att utnyttja Total Mix där. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur låter dem beryktade liquid preamparna? 🙂 (jämfört med standard preamparna som finns på kortet också)

Liquid preamparna låter kalas tycker jag. Jag har inte tillgång till några av orginalenheterna för en riktig AB test, men de är mycket användbara och mångsidiga måste jag säga. Man får lite mer latency genom dem tyvärr. Om de var värda de extra pengarna.. Jo, det tycker jag, de gör ett riktigt bra kort lite mer mångsidigt och ökar kreativiteten ett snäpp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

RME Babyface!

"0 latency" kan man få tack vare RME:s inbyggda "Total Mix" DSP-mixer, eftersom man kan göra routing direkt till utgångarna så att man inte behöver gå in via datorn och vända för att få medhörning.

Ok - precis 0ms blir det inte i något ljudkort eftersom omvandlarna alltid tar omkring 1ms på sig, men utöver det kan man få det helt latencyfritt - åtminstone om man inte tvunget vill ha effekter från DAW-programmet med i medhörningen på det man spelar in...

Eller nya RME UCX! Det dreglar jag över för närvarande, och det lär ha ruggigt låg latens (<2ms). Men RME's PCI-kort lär väl också komma fruktansvärt lågt? RME UCX går ju dessutom bara på 10 papp, så det är i prosumer-skiktet.

UCX kostar det dubbla mot vad prisgränsen var, så det är nog inte ett alternativ i detta fallet - men det är ett rugigt bra ljudkort! 🙂

PCI-kort är alltid snabbast och mitt RME HDSP9652 kan köras ända ner till 0.7ms latency. Jag kör det däremot inte så, utan jag använder routingen i Total Mix och slipper på så sätt tänka på latency helt och hållet (utom när jag spelar in midi och lyssnar på ett VSTi, förstås...). Problemet med att köra väldigt låg latency, är att när man gör mer och mer pålägg och lägger till effekter och pluggar, så orkar inte datorn om man inte höjer latency - och det är irriterande att behöva ändra sådana inställningar under arbetets gång, så jag tycker att det är smidigare att utnyttja Total Mix där. 🙂

Nice, vi tänkte beställa idag, vilket av dessa ljudkort som har kommit som förslag har bäst kvalité och latency? Det är till en Mac Dator antal ingångar spelar inte så stor roll, vi har en mikrofon.

Förslag hittils

Saffire pro 40

RME-Babyface

RME UCX

RME HDSP9652 - Kvalite 1-10? Latency: 0,7

Apogee duet 2

Steinberg MR816 CSX

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

Nice, vi tänkte beställa idag, vilket av dessa ljudkort som har kommit som förslag har bäst kvalité och latency? Det är till en Mac Dator antal ingångar spelar inte så stor roll, vi har en mikrofon.

Förslag hittils

Saffire pro 40

Känner inte till tillräckligt för att kommentera.

RME-Babyface

Mitt förstahandsval, med tanke på budgeten.

RME UCX

Mycket bra - men kostar dubbelt så mycket som det fick göra...

RME HDSP9652 - Kvalite 1-10? Latency: 0,7

Finns det PCI-plats i datorn (alltså inte bärbar)? Detta ljudkortet är suveränt bra - men det har inga analoga in/ut alls, utan måste kompletteras med extern omvandlare, så det hamnar också över budget...

Apogee duet 2

Säkert också bra, men jag har ingen egen erfarenhet av det.

Steinberg MR816 CSX

Mycket bra - men även detta spränger budgeten...

Det är lite blandad kompott med interfacetyper. Finns det både USB, Firewire och PCI, eller är det något som saknas på datorn, så att vissa av ljudkorten kan plockas bort ur listan direkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte till tillräckligt för att kommentera.

Mitt förstahandsval, med tanke på budgeten.

Mycket bra - men kostar dubbelt så mycket som det fick göra...

Finns det PCI-plats i datorn (alltså inte bärbar)? Detta ljudkortet är suveränt bra - men det har inga analoga in/ut alls, utan måste kompletteras med extern omvandlare, så det hamnar också över budget...

Säkert också bra, men jag har ingen egen erfarenhet av det.

Mycket bra - men även detta spränger budgeten...

Det är lite blandad kompott med interfacetyper. Finns det både USB, Firewire och PCI, eller är det något som saknas på datorn, så att vissa av ljudkorten kan plockas bort ur listan direkt?

Jag vet inte hur interfacet ser ut på just den datorn i studion men den har USB och den är en stationer Mac dvs allt sitter i skärmen.

Men jag är fortfarande osäker på vilket kort vi ska köpa in, vi kan gå över budgeten med några tusen om det är värt.

Sen vet jag inte, är interna ljudkort bättre kanske än just externa?

Vilken skulle man välja då, RME Babyface eller Apogee duet 2?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur interfacet ser ut på just den datorn i studion men den har USB och den är en stationer Mac dvs allt sitter i skärmen.

Men jag är fortfarande osäker på vilket kort vi ska köpa in, vi kan gå över budgeten med några tusen om det är värt.

Sen vet jag inte, är interna ljudkort bättre kanske än just externa?

Vilken skulle man välja då, RME Babyface eller Apogee duet 2?

Ok - med en stationär Mac där allt sitter i skärmen, så finns det nog inga PCI-platser för interna kort, utan då är det externa interface som gäller - alltså USB eller Firewire.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Är det en någorlunda ny Imac så skulle jag kolla upp hur det har utvecklat sig på Thunderbolt sidan när det gäller möjlighet att koppla in ljudkort eventuellt om det redan finns TB ljudkort. Det borde finnas då jag redan sett TB capturekort för video och ljud. Annars om det bar handlar om en mikrofon så duger ju Imacens inbyggda ganska bra så länge.

Annars kan jag rekommendera Focusrite Sapphire Pro 10 i/o. FW kort jag har ett och det funkar bra. Jag har även ett mindre FW kort som oxå funkar bra. Hur det är med latency på dom här korten det vet jag inte dessvärre så det får man kolla upp själv.

http://www.phonic.com/en/firefly-302-plus.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara Universal Audio Apollo, som har Thunderbolt ännu så länge, såvitt jag vet - och de ligger uppe runt 20000:-...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade valt Babyface - men det beror förstås på att jag vet hur bra RME är och det känns säkrare att rekommendera sådant som man känner till... 😉 Dessutom kan man koppla in extern omvandlare på ADAT-portarna om behov av det skulle uppstå så småningom...

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det är väl bara Universal Audio Apollo, som har Thunderbolt ännu så länge, såvitt jag vet - och de ligger uppe runt 20000:-...

Det stämmer men det finns pcie adapters på G tydligen. Säkert oxå ganska dyrt i daxläget men som sagt det inbyggda fungerar bra så länge om det bara handlar om en mikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag hade valt Babyface - men det beror förstås på att jag vet hur bra RME är och det känns säkrare att rekommendera sådant som man känner till... 😉 Dessutom kan man koppla in extern omvandlare på ADAT-portarna om behov av det skulle uppstå så småningom...

Yes de blir nog den, pratade nyss med jam om det, gav dom listan och dom valde direkt ut babyface. Duet 2 sa dom inte var lika bra och när jag frågade om ljudkort med dubbla prisklassen så sa dom att de var onödigt eftersom de inte skiljde sig så mycket från just det kortet.

Ljudet ska tydligen också va väldigt rakt på den.

Tack till allihop som svara! Jag tror köpet blir Babyface kortet, ska kolla upp med dom andra först återkommer här sen när vi beställt så ni vet hur det gick sen.

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Ok så kortet RME Babyface är inköpt och testat, ljudet är bra och vi är alla nästan nöjda, det enda problem vi stött på är volymkontrollen för output och insignalen för input...det är 3 steg tills man kan komma åt volymen på ratten då man måste trycka på select, lägga den på Output och sen ändra och sen verifiera.

Detta är ett problem eftersom om en rundgång skulle ske i studion vilket det kan ske så är det väldigt svårt att komma åt volymkontrollen snabbt. Det enda sättet skulle va om man istället kopplar högtalarna till phones out och lägger en enskild volymkontroll så.

Eftersom detta skapar krångel för många som kanske inte är så teknisk kunniga så blir det heller inte 100% optimalt i den frågan.

Så vi blev rekommenderade ett annat ljudkort som heter Propellerhead Balance som ska ha en volume knob direkt.

Frågan är dock om det ljudkortet är bra ljudmässigt jämfört med RME Babyface, jag tror inte det.

Men vad tror ni?

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

Balance är, tro mina ord, ett high-end interface värt sina pengar även om man inte räknar in Reason Essentials i priset.

Men - då är du tillbaka på ett 2-kanaligt ljudkort. Du har fördelar såsom Clip Safe ifall du väljer att använda Reason (vilket ditt alias verkar bekräfta), men Babyface har (som redan nämnts ett antal gånger) många fler ingångar iom ADAT-interfacet och DSP.

Jag tror inte att du skulle bli besviken med Balance. Räcker det för dina behov eller behöver du något större?

Ett alternativ är att du kör på Babyface, skippar volymkontrollen och använder en separat volymkontroll för monitorerna t ex Nanopatch 2.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...