Jump to content
Annons

Bästa ljudkortet för 5000kr


Reason_user

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Balance är, tro mina ord, ett high-end interface värt sina pengar även om man inte räknar in Reason Essentials i priset.

Men - då är du tillbaka på ett 2-kanaligt ljudkort. Du har fördelar såsom Clip Safe ifall du väljer att använda Reason (vilket ditt alias verkar bekräfta), men Babyface har (som redan nämnts ett antal gånger) många fler ingångar iom ADAT-interfacet och DSP.

Jag tror inte att du skulle bli besviken med Balance. Räcker det för dina behov eller behöver du något större?

Ett alternativ är att du kör på Babyface, skippar volymkontrollen och använder en separat volymkontroll för monitorerna t ex Nanopatch 2.

Jo de sant jag använder reason, men i den studion så använder vi Logic vilket gör så att Clip Safe som är som sagt en otroligt bra funktion inte kommer fungera...

Kanaler är inga problem vi kommer bara använda den för 1s mic-in.

Det jag är lite bekymrad över är att kvalitén på Balance inte kommer va den samma som RME stämmer det? För det viktigaste känner jag är det och latencyn. RME Babyface har väldigt låg latency jag vet inte om balance har det t ex.

RME Babyface kostar 5000kr

Propellerhead Balance ca 3500kr

De två olika prisklasser, går inte lite kvalité bort sådär?

Vi kör en Mac med Logic, den studio ansvariga anser att vissa teknisk okunniga som spelar in i studion kommer att ha problem med RME Babyface, där risk för rundgång, spräckta högtalare ökar eftersom de mycket pill innan man kan göra en ändring. Visst volymkontroll kan sitta och fungerar samt en limiter för högtalarna också.

Så hur bra är det här balance kortet jämfört med babyface? Finns det andra användarvänliga kort i samma klass som babyface, finns det andra tekniska lösningar som går att komplettera till RME kortet?

De lite dom frågorna vi håller på med, vi kommer nästa vecka att låna ett balance kort för att testa kvalitén.

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett alternativ är att du kör på Babyface, skippar volymkontrollen och använder en separat volymkontroll för monitorerna t ex Nanopatch 2.

Instämmer absolut! Behåll Babyface, som har större möjligheter - och skaffa en SM Pro Audio Nanopatch (kostar ca 500:- ), så får du en panikknapp när monitorerna behöver tystas omedelbart. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer absolut! Behåll Babyface, som har större möjligheter - och skaffa en SM Pro Audio Nanopatch (kostar ca 500:- ), så får du en panikknapp när monitorerna behöver tystas omedelbart. 🙂

Jo det verkar va en väldigt bra volume knob, hur undviker man så att inte ljudet peakar ut från ljudkortet ifall någon lämnar volymen på max i kortet så att när nästa person kommer så drar de i kortet. Ska man lägga någon sorts limiter mellan ljudkortet och högtalaren också kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det verkar va en väldigt bra volume knob, hur undviker man så att inte ljudet peakar ut från ljudkortet ifall någon lämnar volymen på max i kortet så att när nästa person kommer så drar de i kortet. Ska man lägga någon sorts limiter mellan ljudkortet och högtalaren också kanske?

Jag tycker inte att man ska ha någon limiter ut till lyssningen - för då kan man bli lurad av limiteringen medan man mixar. Ta bara för vana att skruva ner Nanopatchens volymratt helt - och följ sedvanliga råd att starta monitorerna sist och stänga av dem först.

Om man använder en sådan attenuator, så är det normalt så att man blåser på full volym ut från ljudkortet alltid - och reglerar ner volymen till lagom nivå med attenuatorn.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...