Jump to content
Annons

En jävla massa funderingar...


ApeTrooper

Recommended Posts

Tjenna!

Funderar lite på det här med pluggar. Känner mig lite anti pluggar, vill nästan hellre använda mig av förstärkare och dylikt. Men pluggar kanske är bra skit? Bara att man inte vågat sig på att testa.

Det jag funderar på är huruvida man ska testa pluggar och isåfall vilka?! De jag har funderat på är Amplitube (som verkar vara vanligast?), Guitar Rig och Komplete 8.

Eller om man ska satsa på en sjyst pedal? Typ Boss GT-10B. Om man då ska köra den rakt in i datorn eller via stärkaren och då även köpa till en mick och micka upp och använda sig av re-amping?

Egentligen vill man testa alltihop, men ekenomin tillåter ju sällan sånt... 🙁

Hur tänker ni? Vad är era tips? Vilket tror ni funkar bäst, och bäst för er?

För att klargöra en liten grej; jag är bassist men spelar även in gitarr ibland, alternativt bjuder över någon tuff gitarrist. Så man vill ju ha bra bas gejer men även nånting för gitarrerna.

Kollade runt lite i diverse trådar och avdelningar men hittade inget som direkt svarade på detta. Sorry om jag kanske har missat nånting...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är svårt att svara på. Du kommer få olika svar beroende på smak och upplevelser. En förstärkare är alltid bra, men det är sällan praktiskt egentligen, om man bara ska spela in lite snabbt och smidigt i studion.

Pedaler och mjukvara fungerar väldigt bra också idag, framförallt är det smidigt.

Testa demos på det du kan och bilda dig en egen uppfattning.

Jag har kört/kör det mesta, gillar t.ex. Guitarrig mer än Amplitude. Revalver är bra också.

En enkel POD HD fungerar väldigt bra också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

jag tycker att GuitarRig gör jobbet, helt klart. (Köpte även en RigKontrol för ett tag sedan till den så att man kan styra vissa parametrar med den, vilken gör hela programmet ett strå vassare).

However...

Det kan krävas ett visst mått av rattade för att komma dit man vill med GutarRig (är själv ingen preset kinda guy) men å andra sidan har man en arsenal av effektpedaler att använda sig utav och en liten armé av toppar och kabinett. Och det är väl likadant med AmpliTube, antar jag. Smaken är olika, helt enkelt. Själv upplevde jag just AmpliTube som plottrigt 🙂

Men å andra sidan...

Inget piskar ett göttigt och högst fysiskt pedalbord 🥰😄

Personligen brukar jag skissa med GuitarRig och köra med fysiskt pedalbord i skarpt läge.

Vänligen,

CHAE

Edith: lade till lite

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att regga dig på http://www.ikmultime...ml?MainPage.php där man kan ladda hem amplitube3(bantad version) gratis!

Ska testa denna hemma sen 🙂

Det är svårt att svara på. Du kommer få olika svar beroende på smak och upplevelser.

En enkel POD HD fungerar väldigt bra också!

Jo, det är klart. Men ändå skönt att höra hur andra likasinnade tänker 🙂

POD kanske man ska kolla in också ja, kanske hitta nån begagnad?

Jag kör nästan uteslutande SimulAnalog Guitar Suite (gratis, såklart).

Resultat (exempel): http://forum.studio....ost__p__1327569

Ska lyssna igenom den. Men det lutar nog ändå en del åt AmpliTube eller GuitarRig, och där lutar det mer åt GuitarRig.

Håller med CHAE också, ett fysiskt bord slår nog allt 🥰

Boss GT-10B har USB utgång också, så det för väl funka att använda på ett smidigt sätt?

Det GuitarRig paket jag hittat, och har för mig att det var det ända alternativet när jag frågade i butik, var ett fär det ingick en typ "styrpedal". Kanske det CHAE menade när han nämnde RigKontrol?

Link to comment
Dela på andra sajter

Freddy har rätt i att alla hävdar olika givetvis. Jag är typen som bjuder över tuffa gitarrister och basister för att spela in. Amplitube används oftast, men även svenska Softubes Vintage Amp Room/Bass amp room vilket jag själv (som trummis) tycker låter jävligt bra i rätt sättning.

Sedan finns det dedikerade baspluggar. Tänker främst på Markbass Studio 1 och GK amp (tror jag).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

MarkBass verkar intressant! Har velat prova MarkBass men de är ju svindyra! Kanske köpa Studio 1 isåfall.

Ampeg, har jag använt. Kör nu på Hartke vilket jag föredrar. Lutar nog mer åt MarkBass varianten, prova något nytt.

Nu har jag dock tillräckligt med tips att prova och fundera på en månad xD

Edit: Mycket tacksam för alla tips 🥰🙂

Redigerat av ApeTrooper
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat amplitube, podfarm och guitar rig och har fan inte varit nöjd men testade häromdagen waves och JÄVLAR blev riktigt positivt överaskad det låter bra och naturligt.

Du menar den där GTR3 nu va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Glöm inte att använda cabimpulser för att det ska låta bättre. Finns både gratis och köpbara och ska man köpa är redwirez de bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till TS: Vad spelar du för typ av musik och vilket musikprogram använder du?

Gissar att TS är jag? Eftersom jag inte hittade någon som skrivit här som hette nått liknande.

Jag spelar väl mestadels hårdrock/metal och använder Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade in en ny låt idag och lekte runt med Logic ljuden. Hittade ändå några hyfsade till gitarr när man väl grottade lite, bristen är väl (som alltid annars med allt annat) BAS!!

Blir nog att testa några gratis varianter, kanske köper MarkBass Studio 1 dock. Verkar vara en vettig plug 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Funderar nu lite på vilket man egentligen bör satsa på; En riktigt bra plugg till de instrument man spelar in med ELLER bra förstärkare och effekter och re-ampa istället?

Vilket tror ni är mest gynnsamt i det långa loppet? Inget av de är ju direkt billigt så man vill ju gärna satsa på det ena

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju dock våldsamt mycket billigare med en bra plugg. Skulle säga att det är the way to go ändå. Hitta någon/några du trivs med och införskaffa 🙂 Tänk så här, för någon tusenlapp eller så så får du "the shit" när det kommer till förstärkarpluggar. För samma summa får du en riktig förstärkare som eventuellt går igång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...