Jump to content
Annons

Optimal export/bouncning av spår från Cubase? (för att skicka vidare)


ONSatan

Recommended Posts

”På förekommen anledning ...”

Hur f-n bouncar/exporterar man optimalt från Cubase (5.5) om man vill skicka filer till någon annan för mixning (med bibehållet bitdjup men rent utan VST-effekter etc)?

Vad fattas, vad är fel och vad är onödigt i listan nedan:

  1. Normalisera spåren till -0,01?
  2. Ställa reglarna för de spår som ska exporteras på 0?
  3. Inaktivera alla effekter på spåren?
  4. Inaktivera EQ för spåren?
  5. Inaktivera automatiseringar (avmarkera med ”R” för kanalerna)?
  6. I menyn välja "Export" --> markera de spår som ska exporteras, välja "mono downmix" och "save"?

Or what?

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns inget anledning att noramlisera, ljudet blir inte bättre för det och det underlättar inte hellre för den som ska mixa.

Men alla reglar på 0, bort med panoreringar, bort med FX och annat (om det inte är så att du är 100% på att du vill ha just det ljudet.)

Gällande automatiaseringar skulle jag som regel också plocka bort dessa, men är det någon speciell effekt du är ute efter på något spår, så låt det ligga kvar.

Vidare är det att rekommendera att alla spår är mono, förutom de spår som innehåller stereoinformation såklart. Exportera i den upplöning du spelat in, ex 24/44.1 och se till att inga kanaler slår över på rött. Der är alltid bra att ange låtens tempo om sådan finnes, ex 130bpm.

Men det kanske viktigaste av allt: Alla spår måste ha exakt samma startpunkt annars blir det fel när man importerar dem.

Nu har jag inte jobbat med Cubase på ett år, sist var det version 5, men där fanns ingen smidig gruppexportfunktion, kanske har de ändrat det i version 6. Annars är det bara att sola varje kanal för sig och exportera, tidskrävande, men nödvändigt.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inget anledning att noramlisera, ljudet blir inte bättre för det och det underlättar inte hellre för den som ska mixa.

Men alla reglar på 0, bort med panoreringar, bort med FX och annat (om det inte är så att du är 100% på att du vill ha just det ljudet.)

Gällande automatiaseringar skulle jag som regel också plocka bort dessa, men är det någon speciell effekt du är ute efter på något spår, så låt det ligga kvar.

Vidare är det att rekommendera att alla spår är mono, förutom de spår som innehåller stereoinformation såklart. Exportera i den upplönings du spelat in, ex 24/44.1 och se till att inga kanaler slår över på rött.

mvh Jon

Tackar!

OK, struntar i att normalisera men börjar ta bort panoreringar (ej gjort detta tidigare, trodde det blev rätt "automagiskt" vid export till mono 😊 ).

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med alla reglar på noll kan ju mkt väl göra att det slår över på rött beroende på hur hett man har spelat in eller dragit i amplituden för mera volym, det är ju i så fall hugget som stucket vilken nivå reglarna står på så länge det inte peakar rött...

Men OM inspelningen aldrig gått över nollan (den röda varningen aldrig tänts) så borde "noll" vara ett bra läge att ställa alla reglar (förutsatt att man ej har effekter eller EQ på spåret)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Punkt 3, 4 och 5 hade jag sagt. Normalisering är ju i princip bara volumjustering genom ännu en process. Så reglarna på 0 säger inget egentligen. Så länge du inte distar vid export som sagt. Om du har 24 bit så kan du nog ta det lugnt och hålla igen på upptryckandet av nivåer.

En kompis ska göra exakt detta till mig nu förresten. Bounca tio låtar genom Cubase 5 för att skicka till mig så att jag kan lägga vantarna på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det kanske viktigaste av allt: Alla spår måste ha exakt samma startpunkt annars blir det fel när man importerar dem.

Hur tänkte du nu? I ett arrange så ska dom inte flyttas alls. När du bouncar så kommer det bli från en å samma startpunk hur du än gör. Starta från takt noll fram tills det tar slut plus lite till. Alla spår får samma startpunkt automatiskt och det kommer att vara en tyst audiofil fram tills det börjar låta från vart det ligger i arrange!

Bypassa rubbet av pluggar om det inte nåt måste nånstans

Ställ dom på noll dB, slår dom över så är filen redan kass eller så har du nån plugg i vägen.

Nollställ pannoreringar

Och ingen normalisering alls

Ingen automation

Och ha koll på vad du döper exporten till och vart du lägger den.

Har filerna så rena som möjligt!

Sen ett tips. Skapa en mono out och adressera alla monospår dit. Sen övriga stereospår adresseras till stereo out som till 99% är master out.

Edit: Tillägg: Bocka för stereo och mono i exporten...

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur f-n bouncar/exporterar man optimalt från Cubase (5.5) om man vill skicka filer till någon annan för mixning (med bibehållet bitdjup men rent utan VST-effekter etc)?

(---)

Or what?

Asså, nu fattar jag kanske inte TS:s syfte/mål... Men ska "någon annan" också mixa skiten i Bugbase? I så fall är det väl bara att "Save as..." hela projektet och se till att alla relevanta filer följer med (ska rimligen ske automatiskt). Alla ljudkällor ska ju, som jag har förstått det, vara helt oprocessade. Då finns det knappas någon mening att slösa energi på bounce och mixdown; nästan lika logiskt som att bota nageltrång med amputering.

Såvida "någon annan" inte ska mixa i annan programvara, som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså, nu fattar jag kanske inte TS:s syfte/mål... Men ska "någon annan" också mixa skiten i Bugbase? I så fall är det väl bara att "Save as..." hela projektet och se till att alla relevanta filer följer med (ska rimligen ske automatiskt). Alla ljudkällor ska ju, som jag har förstått det, vara helt oprocessade. Då finns det knappas någon mening att slösa energi på bounce och mixdown; nästan lika logiskt som att bota nageltrång med amputering.

Såvida "någon annan" inte ska mixa i annan programvara, som sagt.

Jo, "någonannan" kör PT (tror jag...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag skulle göra samma sak och blev ombedd att ta bort alla inserts och eq.

Inga normaliseringar(vad det nu är) eller panoreringar skulle nollställas.

Exportera till 24 bits wave format (vadå mono?).

Killen som skulle mixa och mastra kör Cubase precis som jag och som alla

andra som vill göra det enkelt för sig gör 😮 .

Kör hårt!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Yllet till 100%. Sjukt viktigt att man exporterar ALLT ifrån samma startpunkt. Och nej, det är tydligen inte alls självklart för alla.

Grejen med "consolidating"-funktion, som det här ämnet berör, och som jag tror att KillwithSkill var inne på, är att alla filer automatiskt får samma startpunkt. Exempelvis, ett tjugo sekunder långt gitarrsolo en minut in i låten kommer ändå att bestå av en 1:20+ lång wave-fil som är tyst den första minuten...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Körde med Cubase 5 för bara någon månad sen. Där ställer man in vilken starttid rep sluttid exporteringen ska ha.

Det kanske finns bättre sätt, vem vet.

Har även stött på det problemet ett antal gånger på filer som man har skickat till mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som pressrec m fl varit inne på. Det finns många olika sätt att exportera ut separata filer för varje spår. Därför är det bra att vara tydlig med att alla ljudfiler behöver en gemensam startpunkt.

Korrekt. Fast personligen föredrar jag den funktion i respektive DAW-programvara som är specifikt avsedd för (förberedelse av) överföring av projekt en DAW till en annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast personligen föredrar jag den funktion i respektive DAW-programvara som är specifikt avsedd för (förberedelse av) överföring av projekt en DAW till en annan.

Beror på hur smart funktionen är. Funktionen saknades dessutom helt i vissa program som till exempel Cubase till alldeles nyligen.

I andra program, som till exempel Logic, kan man inte exportera spår anslutna till extern hårdvara (såsom kompressorer, eq's, reverb eller delay) med den därför avsedda funktionen. Den kan bara exportera spår offline.

Link to comment
Dela på andra sajter

I andra program, som till exempel Logic, kan man inte exportera spår anslutna till extern hårdvara (såsom kompressorer, eq's, reverb eller delay) med den därför avsedda funktionen. Den kan bara exportera spår offline.

Det där kommer aldrig att fungera ändå... annat än i realtid. Och export i realtid är det bara PT som sysslar med.

Att funktionen har saknats så länge i Cubase kom inte som en överraskning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där kommer aldrig att fungera ändå... annat än i realtid. Och export i realtid är det bara PT som sysslar med.

Logic kan också exportera i realtid. Om man bouncar ut hela mixen. Däremot inte om man vill plocka ut spår för spår. Vill minnas att det även går i Cubase.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Som pressrec m fl varit inne på. Det finns många olika sätt att exportera ut separata filer för varje spår. Därför är det bra att vara tydlig med att alla ljudfiler behöver en gemensam startpunkt.

😊😊

Hm, tyckte lite "det var ett jävla tjat om start-tid, ingen är väl så djävla dum så man inte exporterar från noll...". När detta så frekvent påpekades igår...

... Slutade med att jag igårkväll av två paket med exporter lyckades göra ett sångpaket som INTE var exporterat från nollan ...

😊😱🤪🙁😄😆😄

(så bevisligen kunde "nån" vara så djävla dum...)

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Slutade med att jag igårkväll av två paket med exporter lyckades göra ett sångpaket som INTE var

Ja, du ser. 🙂

En vanligt misstag är att man sätter en godtycklig startpunkt när man exporterar ut. Behöver man sedan komplettera med ytterligare exporter är det inte säkert man kan hitta tillbaka till exakt samma position igen.

Där har Killenmedskillen en poäng med att det är bra att exportera från nollan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic kan också exportera i realtid.

Järnvägars! Du måste vara utom dig av lycka!

Man kanske skulle lägga in en request hos Logic-teamet att införa en export i 0.5 x realtid. Där snackar vi jävlar i det om grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men export i realtid är tyvärr en nödvändighet när man jobbar med outboard. Hur skulle det låta annars? 😉

Jo, det var ju det jag skrev ovan.

Att vi gled in på ännu mer på tidsåtgång är ditt fel. Funderar på att anmäla dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...