Jump to content
Annons

Intoneringen vägrar stämma efter strängbyte!


Oliver Ohlson

Recommended Posts

Tjenare!

En jäkla massa text, men tänkte att jag skriver allt jag kan tänkas vara relevant för säkerhets skull! 🙂

Situationen är som sådan att jag förra veckan fick hem en ny gitarr (http://www.thomann.d...trat_rw_awh.htm) som jag beställt. Efter att ha spelat på den kände jag att jag behövde grövre strängar och att stränghöjden behövde höjas lite. Sagt och gjort skruvade jag på dragstången för att fixa stränghöjden (med de gamla strängarna på) och köpte sen ett set Ernie Ball Power Slinky 11-48 som jag slängde på gitarren.

När strängarna väl på upptäckte jag att mitt svajstall stod på helspänn! Så jag skruvade av plattan bak på gitarren och spände fjädrarna så att det blev bra igen (kan svajja både upp och ner). Anledningen till att jag skriver detta är för att jag undrar om fjädrarna klarar av detta? Har inte spänt de hela vägen in, utan i förhållande till dess ursprungliga läge har jag väl spänt dem halvvägs in. Skulle uppskatta det till kanske 2 cm skillnad. Har tre fjädrar dessutom.

Men det huvudsakliga problemet är att jag inte får gitarren att bli helt intonerad. Strängarna är urstämda när jag börjar spela (kan ju dock vara för att de är nya) så de får jag ju stämma igen, men jag får alltid fram med skruvmejseln och pilla på stallet för att fixa till strängarna. När jag väl fixat dem låter de bra, men när jag börjar spela på gitarren efter att ha lagt ifrån mig den ett tag är det samma visa. Det konstiga är ju också att exempelvis den låga E-strängen ena gången kan vara för hög, men efter att itonerat guran och lagt den åt sidan kan samma sträng vara för låg nästa gång. Det gäller för övrigt alla strängar.

Vad ska jag göra för att slippa hålla på och intonera hela tiden? Jag behövde ju inte göra det på mina gamla gitarr, och där hade jag samma stränghöjd och tjocklek på strängarna.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Justerar du dragstången för att få ändra stränghöjd?

Antar att du i så fall lossar på för att få högre stränghöjd och om du sedan sätter grövre strängar så känns de ju rent spontant som du kommer få en rätt kraftig böj på halsen. Vet inte om de e boven i dramat men testa å räta ut halsen lite och justera stränghöjden vid sadlarna istället... om man nu kan de, har aldrig meckat med en starta så jag vet inte men antar att det går 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En dragstångsjustering tillsammans med ändrad strängkaliber kräver en hel del av träet i gitarren, så det kommer att ta ett tag för intoneringen att "sätta sig". Dessutom är dina strängar helt nya, och behöver sträckas ut, om du inte gjorde det innan du satte på dem. Kontrollera krökningen av halsen, och räta ut dragstången om du behöver. Justera sedan dragstyrkan i fjädrarna bak i gitarren efter behov. Ett tips kan vara att montera in en fjäder till som delar på draget.

En tråkig sanning i sammanhanget är att alla gitarrer inte gör sig bra med alla strängtjocklekar och att gitarren till sin natur är tempererad. Vad menar du när du skriver att du alltid måste fram på stallet och pilla med skruvmejseln? Det kan ju vara så att du själv råkat modifiera fabriksintonationen till det sämre.

Till sist ska man aldrig underskatta värdet av att lämna sin gitarr till proffs. Det brukar inte vara så dyrt, och resultatet blir ofta bättre än man kan ordna till på egen hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Justerar du dragstången för att få ändra stränghöjd?

Antar att du i så fall lossar på för att få högre stränghöjd och om du sedan sätter grövre strängar så känns de ju rent spontant som du kommer få en rätt kraftig böj på halsen. Vet inte om de e boven i dramat men testa å räta ut halsen lite och justera stränghöjden vid sadlarna istället... om man nu kan de, har aldrig meckat med en starta så jag vet inte men antar att det går 😛

Ja jag gjorde det, har alltid haft för mig att man gör så, men då har jag kanske fel! 😮 Men halsen är inte onormalt mycket böjd, handlar inte om så stor justering egentligen. Gjorde iaf som du sa och rätade ut halsen lite, och det känns som att det blev lite bättre, men inte helt och hållet.

En dragstångsjustering tillsammans med ändrad strängkaliber kräver en hel del av träet i gitarren, så det kommer att ta ett tag för intoneringen att "sätta sig". Dessutom är dina strängar helt nya, och behöver sträckas ut, om du inte gjorde det innan du satte på dem. Kontrollera krökningen av halsen, och räta ut dragstången om du behöver. Justera sedan dragstyrkan i fjädrarna bak i gitarren efter behov. Ett tips kan vara att montera in en fjäder till som delar på draget.

En tråkig sanning i sammanhanget är att alla gitarrer inte gör sig bra med alla strängtjocklekar och att gitarren till sin natur är tempererad. Vad menar du när du skriver att du alltid måste fram på stallet och pilla med skruvmejseln? Det kan ju vara så att du själv råkat modifiera fabriksintonationen till det sämre.

Till sist ska man aldrig underskatta värdet av att lämna sin gitarr till proffs. Det brukar inte vara så dyrt, och resultatet blir ofta bättre än man kan ordna till på egen hand.

Krökningen av halsen är OK. Har rättat till dragstången nu också, och justerade istället stränghöjden nere vid stallet. Fjädrarna är justerade och sitter bra.

Har följt en video som visade hur man skulle göra, så jag inte missat något steg. Gitarren låter bättre nu, men inte helt och hållet. Vet inte om det är jag som är lite knäpp eller om det är något som alla reagerar på. 😛

Jag menade att jag får ta fram skruvmejseln och göra om intoneringen ungefär, får skruva så att den öppna strängen stämmer överens med tolfte bandet. Det är mycket möjligt att jag har råkat pilla lite för mycket och inte riktigt blir klok på hur man ändrar tillbaka det...

Jag tänker i nuläget såhär: gitarren låter relativt bra nu, bättre än vad den gjorde innan iaf. Jag låter bli att hålla på och joxa med att skruva och grejer nu i några dagar och ger gitarren en chans att "stadga sig" lite. Sen provar jag nog att justera lite igen och om jag inte får det att stämma då så lämnar jag helt enkelt in den till 4sound så får de intonera den åt mig.

Vad kostar det att lämna in den på 4sound? Byter de även strängarna där då, och får man betala för det också? Sen är jag nöjd med min stränghöjd som jag har nu, kommer de att pilla på den när de justerar gitarren?

Tack för hjälpen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, låt gitarren vara lite. Ett tips är att du stämmer upp den ordentligt, sen svajjar rejält, med betoning på rejält, ett par gånger. Bänd också halsen både bakåt och framåt och åt sidorna med måtta och stor försiktighet. Ibland kan halsen behöva "hoppa rätt" efter byte av strängtjocklek, även om det rör sig om en halv millimeter. Det brukar i så fall säga typ "klonk" i halsen, och den blir genast lättare att stämma. En av nackdelarna med skruvad hals. Ta det dock försiktigt, man kan bryta av en gitarrhals om man är för hårdhänt. Efter att du gjort detta stämmer du upp gitarren igen, och låter den vara.

Lämnar du in den bestämmer du själv exakt vad som ska göras med gitarren, och ju mer avancerade ingrepp du efterfrågar ju mer kostar det. Nu är en fenderstrata väldigt lättskruvad för en gitarrmek, inget Floyd eller aktiva kretsar eller andra tidstjuvar, så det kostar nog inte många hundra. Vill du byta strängar brukar man få bekosta det själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

1.Du skulle väntat att justera dragstången till du satte på de nya grövre strängarna

2. Lämna den till en proffs

3. Lämna den till en proffs

Borde inte kosta mer en några hundralappar.....500 kanske

Var bor du? Det kanske finns fler gitarrmeckare där du bor

Överväga att byta översadel till en i ben eller Graph tech

Den som sitter på nu är garanterat plast

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Fabriksnya guror behöver en rejäl genomgång innan de blir bra. Köper man i butik kan det vara så att de fixat till den lite, men ofta inte tillräckligt.

Detta fick jag lära mig för några månader sedan då jag gick till den lokala gitarrdoktorn efter att ha tröttnat på att min nya fina telecaster lät skit. Tror inte jag betalade mer än ett par hundra och gitarren blev så sjukt mycket bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Sadel och eller stall har för trånga skåror så strängarna nyper/fastnar. Dvs när du stämmer som vanligt eller intonerar på stallet så drar du strängen eller sadeln till "rätt" läge så det stämmer men så fort du drar i strängen typ bend eller bara trycker ner den mot halsen så spänner du den så mycket så att friktionen inte räcker för att hålla den i det läge som det var inställt/stämt så den flyttar sig i längsled och på samma gång så är den för stor (friktionen) för att den ska glida tillbaka till det läge där den var. Grafitfett eller en fil med rätt diameter eller både och fixar läget så det kan röra sig fram och tillbaka som det ska.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla att halsen är ordentligt fastskruvad i kroppen. Det tar lång tid för nya gitarrer att bli bra, ibland flera år. Om du inte känner att fixa gitarrer är din grej så lämna in gitarren. Om du vill lära dig ställa in gitarrer så kolla på youtube. En erfaren gitarrtekniker ställer in din gitarr snabbt och exakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har en fråga till alla er som tycker man skall lämna gurorna till proffs hela tiden..

Varför inte få tips här och lära sig skruva själv, så länge man har intresset av det? Vissa "special"-verktyg och annat (som oftast inte ens krävs) är ju inte särskillt svårt att skaffa (så länge det inte handlar om en sån där PLEK station 😉 ).

Känns som en yrkesmanna-myt att man ALLTID skall lämna in sin gitarr till ett proffs?

Har man inte tummen mitt i handen eller ont om tid och för många gitarrer med krav på regelbunden justering (typ behov av personlig giterrtek.) så tycker jag allt man har stor glädje av att lära sig justera in sitt instrument själv.

Så svårt är det inte, testa dig fram med hjälp av andras erfarenheter!

(Måste kanske med detta sagt även ge mitt tips i frågan.. 😛 Som många tidigare varit inne på - Gör om allt i "rätt" ordning (dvs justera tex dragstången med rätt strängtjocklek på osv) och "sätt" strängar och trä (bend&böj). Men visst, om du inte får till det, trots att du justerat allt i rätt ordning, provat lite felsökning etc, så kanske det helt enkelt inte blir värt frustrationen och tiden längre.. Lämna in den till någon du hört är riktigt duktig! Annars kanske du ändå inte bli nöjd - det har jag själv varit med om! Good luck!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska ha viss böj på halsen, håll nere första och typ 14-16e bandet och du ska ha visst glapp mellan sträng och band däremellan (band 7-8) Hur mycket är dock en smaksak. Men gör så att du intonerar den först nu, när du kör den strängtjocklek du tänkt köra med!

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Som sagt du har för tjocka strängar för skårorna i sadeln. För att åtgärda det så bör du nog lämna den till en som kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar alltd finnas viss marginal i skårorna, .048 är INTE tjockt. Har hoppat till .056 utan att behöva fila, men visst. Kan vara värt att kolla, friktionsproblem kan ställa till stämningen

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en fråga till alla er som tycker man skall lämna gurorna till proffs hela tiden..

Varför inte få tips här och lära sig skruva själv, så länge man har intresset av det? Vissa "special"-verktyg och annat (som oftast inte ens krävs) är ju inte särskillt svårt att skaffa (så länge det inte handlar om en sån där PLEK station 😉 ).

Känns som en yrkesmanna-myt att man ALLTID skall lämna in sin gitarr till ett proffs?

Har man inte tummen mitt i handen eller ont om tid och för många gitarrer med krav på regelbunden justering (typ behov av personlig giterrtek.) så tycker jag allt man har stor glädje av att lära sig justera in sitt instrument själv.

Så svårt är det inte, testa dig fram med hjälp av andras erfarenheter!

(Måste kanske med detta sagt även ge mitt tips i frågan.. 😛 Som många tidigare varit inne på - Gör om allt i "rätt" ordning (dvs justera tex dragstången med rätt strängtjocklek på osv) och "sätt" strängar och trä (bend&böj). Men visst, om du inte får till det, trots att du justerat allt i rätt ordning, provat lite felsökning etc, så kanske det helt enkelt inte blir värt frustrationen och tiden längre.. Lämna in den till någon du hört är riktigt duktig! Annars kanske du ändå inte bli nöjd - det har jag själv varit med om! Good luck!)

MJO! Jag fick leta igenom hela stan efter en sån liten grej som bladmått. Nyckel till dragstång på Gibson kan va svårt att hitta passande, sadelfilar är SVINdyra, bandslipning är väl inget man bör ge sig in på som lekman, men visst GÅR det om man är intresserad! 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

MJO! Jag fick leta igenom hela stan efter en sån liten grej som bladmått. Nyckel till dragstång på Gibson kan va svårt att hitta passande, sadelfilar är SVINdyra, bandslipning är väl inget man bör ge sig in på som lekman, men visst GÅR det om man är intresserad! 😉

http://www.stewmac.com/ här finns det mesta man behöver för att skruva till en gitarr eller bas. Blir ju dock fraktkostnad från US of A så om man bara ska köpa ett bladmått kanske det inte är värt de hehe. Men ändå, ett tips!

Nyckel till dragstången bör väl gå att får tag på på 4sound lr var hittade du den? det följer ju med en sån till alla nya gibson. Tänkte själv gå dit å fråga efter en sån nu i helgen.

Sen tycker jag också att man faktiskt kan lära sej göra en "setup" ganska lätt på sin egen gitarr, och med "setup" menar jag justera dragstång, ändra stränghöjd, intonera. De kanske inte blir bra direkt men de e definitivt inget som bara ett utbildat proffs klarar av. Bandslipning å lödjobb å sånt kanske är värre

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.stewmac.com/ här finns det mesta man behöver för att skruva till en gitarr eller bas. Blir ju dock fraktkostnad från US of A så om man bara ska köpa ett bladmått kanske det inte är värt de hehe. Men ändå, ett tips!

Nyckel till dragstången bör väl gå att får tag på på 4sound lr var hittade du den? det följer ju med en sån till alla nya gibson. Tänkte själv gå dit å fråga efter en sån nu i helgen.

Sen tycker jag också att man faktiskt kan lära sej göra en "setup" ganska lätt på sin egen gitarr, och med "setup" menar jag justera dragstång, ändra stränghöjd, intonera. De kanske inte blir bra direkt men de e definitivt inget som bara ett utbildat proffs klarar av. Bandslipning å lödjobb å sånt kanske är värre

Nyckel - thomann

Bladmått - biltema

Filar - också biltema, men funkar absolut inte lika bra som stewmac och liknande speciellt framtagna för gitarr.

Det är dock tokpriser på alla stewmac-produkter, och så dyr frakt på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag glömmer hela tiden bort åt vilket håll man drar dragstången om man vill få den böjd eller sträckt.

Nån som vet?

I regel brukar det väl vara så att det fungerar som en vanlig skruv lr mutter, dvs vrider du medsols så drar du åt dragstången och då blir den sträckt(konvex) och vrider du motsols så släpper du på den och den blir böjd(konkav)

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Google är människans bästa vän! 😄

Tackar!

http://youtu.be/dKa-IL0sveQ

I regel brukar det väl vara så att det fungerar som en vanlig skruv lr mutter, dvs vrider du medsols så drar du åt dragstången och då blir den sträckt(konvex) och vrider du motsols så släpper du på den och den blir böjd(konkav)

Okej! Tackar!

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en fråga till alla er som tycker man skall lämna gurorna till proffs hela tiden..

Min rekommendation är att man ska lämna in gitarren till ett proffs efter att man själv försökt och misslyckats. All världens glädje till de som lär sig meka själva. Själv gör jag nästan allt på egen hand - filar, löder, sträcker, bänder, spänner och skruvar. Men när jag någon gång justerat ett instrument till ospelbarhetens rand i tron att jag visste precis vad jag höll på med har det varit en synnerligen god ide att lämna in eländet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lämnar alltid in min gitarr för korrekt intonering om jag skall byta grovlek på strängarna.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Min rekommendation är att man ska lämna in gitarren till ett proffs efter att man själv försökt och misslyckats. All världens glädje till de som lär sig meka själva. Själv gör jag nästan allt på egen hand - filar, löder, sträcker, bänder, spänner och skruvar. Men när jag någon gång justerat ett instrument till ospelbarhetens rand i tron att jag visste precis vad jag höll på med har det varit en synnerligen god ide att lämna in eländet.

Ja, det är väl olika för alla. Går det åt skogen finns ju hjälp att få, aldrig fel!

Men som "heman" nämnde här ovan, att göra en basic setup, typ intonera, byta stränghöjd/tjocklek och eventuellt justera dragstången om så behövs, ska inte behöva vara så "svårt", om man bara sätter sig in i det lite grand (och tycker det är roligt!).

I regel behövs ju inte så stora justeringar för att byta strängar/stränghöjd något snäpp upp eller ner, om gitarren är i gott skick från början!

Skulle det vara så extremt rocket science o kinkigt med stränghöjd och intonering skulle det ju inte alls gå att tex stämma ner sträng eller hel gitarr tillfälligt tex? (Går iof inte med fladdersvaj men ändå..)

Eller ta good ol' -52 telecasters med stall som enbart möjliggör justering av strängarnas längd i par om två.. Men med lite intonering i spelet får man ju mer av gött med ton och vintage-känslan, vilket icket är att förakta det heller! 😎

Redigerat av crabchack
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

För gitarrdelar så rekommenderar jag www.gitarrdelar.se Bor du i sthlm så är det bara åka dit. Annars bara beställa. De är riktigt trevliga och är måna om sina kunder(till skillnad mot kedjorna).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...